Ga naar inhoud
GENEGEERD

De zin van een Get Home Bag


12gauge

Hoe ver zit je gemiddeld van huis  

59 leden hebben gestemd

  1. 1. Hoe ver zit je gemiddeld van huis

    • ik werk thuis (werk dan wel kinders)
      8
    • tot 10 km
      16
    • 20 km
      15
    • 50 km
      14
    • 100+ km
      8
    • 500 + km
      3


Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Soms zit ik wel eens door het hele land, met kans op file. Dus ik heb 100+ gestemd.

Mijn GHB voorziet ook in zaken om lang in een file te kunnen staan bij bijvoorbeeld extreem weer.

 

20km kun je nog wel lopen op een dag zonder ghb. Maar het wordt moeilijk wanneer je dit met extreme moet doen. Bijvoorbeeld harde regen, hitte of sneeuw. 100+ doe je niet zo snel op 1 dag, dus dan zou je aan een overnachting vast zitten. Althans, dat zie ik voor me als 2 uur open, 1 uur rust/slapen. En dat klokje rond totdat je thuis bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@12gauge een echte ''get home bag '' heb ik niet maar als ik met mijn vriendin en de hond hier bij de duinen ga wandelen en dat is inderdaad plm 20 km hiervandaan , dan neem ik toch

mijn rugzak altijd mee waar wat extra dingetjes in zitten . gewoon omdat ik dat een prettig idee vind . Ik weet best dat ik zo 112 kan bellen, maar waar we dan lopen is het meestal stil en afgelegen

duingebied en dan is wat extra dingen bij je hebben zodat je je eigen in eerste instantie kan behelpen een goede zaak

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedereen hier praat over Get Home Bags

wat ik me eigenlijk zat af te vragen, zitten jullie daadwerkelijk ook zover van huis dat je die ook nodig hebt?

20km kan je wel lopen met 2 flessen water en een pak koek toch?

 

Totdat je in een stadscentrum zit waar iets catastrofaal plaatsvind. Heb ik liever mijn tools toch bij me.

 

Verstuurd van mijn HTC One met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zal nogal varieren.

Pak je je rugzak en vlieg je weg ( scenario van een prepper hier op het forum)?

Of is je huis je BIL en heb je ook kinderen?

 

Ik heb daar best over nagedacht en verschillende scenarios uitgewerkt.

Volgens mij is inventiviteit en flexibiliteit van belang.

 

En beter elke dag wat teveel in bv je auto hebben liggen dan wat te weinig als je het nodig mocht hebben? !

 

Prep ze

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een risicovolle situatie neemt het gevaar/risico enorm toe per extra Km. Zeker in een dicht bevolkt gebied. Dan nog de factor (slecht) weer erbij en het begint echt spannend te worden.

De optie van 2uur lopen 1uur rust is niet zo heel zinvol. 3 tot 4 uur wandelen met hooguit 15-30min pauze om te eten drinken is veel zinvoller. Zeker als je net start is 2u met zo'n lange pauze gewoon verloren tijd.

Uitgaande van 6km/h en 10u lopen moet dat haalbaar zijn voor veel mensen. Ja, ook met een rugzak met water/eten en 2 setjes kleding. Zoniet, dan TRAINEN!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kans ben dit helemaal met je eens '' Ik heb daar best over nagedacht en verschillende scenarios uitgewerkt.

Volgens mij is inventiviteit en flexibiliteit van belang.''

 

maar het is wel prettig en handig om bepaalde zaken bij je te hebben die tijd en energie kunnen besparen , wat verschillende scenario's betreft houd er rekening

dat Murphy altijd aanwezig is en je ook rekening houd met het onvoorziene :rolleyes:

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben het ook roerend eens met Kans, die 20 km zal misschien wel aanvoelen als 100.

 

Zelfoverschatting en te laconiek denken zijn enorme valkuilen, vooral voor iemand met ervaring of meer spieren dan een ander.

(zie je met autorijden ook altijd weer)

 

Als je prept om voorbereid te zijn op een onverwachte situatie is het nogal zinloos om die tas niet bij je te hebben.

Elke keer het gevecht met gewicht en verplicht nadenken over wat essentieel is en echt in de tas moet vind ik juist wel leuk. Scherpt de geest.

Een deel van preppen is ook automatismen aanleren. Hoe te reageren in een situatie maar ook de vraag wat je meeneemt oefen ik zo vaak mogelijk.

 

De afkorting GHB gebruik ik niet, want dat is mijn EDC-tas. Deze twee begrippen overlappen elkaar wel vaker.

Leuke vraag wel, temeer omdat ik al drie dagen bezig ben met het kiss-principe op mijn tassen. Ik wil alleen de basics erin. De kilo's vliegen er weer af.

(tot mijn stomme verbazing had ik verdikke 3 tenten in mijn bob gepropt.. 3 !!! ...ik kon bijna 30 mensen een droog hoofd bieden, niet te geloven, sloeg nergens meer op)

 

Heel puur gezien is een survival blikje dan genoeg en zou je de koeken en het water zelfs kunnen skippen. Langer bruikbaar. Veelzijdiger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking

een tip voor de mensen in de grote stad ......als je al jaren werkt en woont in de drukke stad heb jee soort tunnelvisie gekregen en een bedrijfs doofheid opgebouwd ......

het gevaar is dat je dan belangrijke signalen niet of nauwelijks meer opmerkt........mijn advies ga 3 weken naar midden noord finland en komtot rust in de natuur en stilte , als ja dan na 3 weken weer door de drukte van de stad loopt ben jij degene die mensen gaat waarschuwen :let op daar komt een hulpdienst aan of pas op een motor........je zintuigen zijn vele male scherper geworden en weer wakker geworden ........try it out zou ik zeggen je zult echt verbaasd staan kijken en luisteren .

 

 

keep on prepping :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

........mijn advies ga 3 weken naar midden noord finland en komtot rust in de natuur en stilte , als ja dan na 3 weken weer door de drukte van de stad loopt ben jij degene die mensen gaat waarschuwen :let op daar komt een hulpdienst aan of pas op een motor........je zintuigen zijn vele male scherper geworden en weer wakker geworden ........try it out zou ik zeggen je zult echt verbaasd staan kijken en luisteren :)

 

mijn advies doe het niet te vaak, ik krijg alijd het gevoel niet meer terug te willen :p

Meest extreem was na vier weken ijsland, steden vond ik stinken, meer dan 10 mensen bij elkaar vond ik een menigte, enz enz.

Heeft weer weken geduurd voordat ik de lucht hier weer te houden vond........

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
mijn advies doe het niet te vaak, ik krijg alijd het gevoel niet meer terug te willen :p

Meest extreem was na vier weken ijsland, steden vond ik stinken, meer dan 10 mensen bij elkaar vond ik een menigte, enz enz.

Heeft weer weken geduurd voordat ik de lucht hier weer te houden vond........

 

Prep ze,

K a n s

 

Hehe, ik weet wat je bedoelt. Dat heb ik al na 4 weken Drenthe... :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf pas ik mijn GHB/EDC aan, afhankelijk van waar ik naar toe ga. Dit in de vorm van kleinere tassen en zakjes die ik in of juist uit mijn tas of rugzak kan halen. Zelfs een relatief korte afstand, zoals twintig kilometer kan een lang eind worden wanneer de situatie niet optimaal is - erge hitte, sneeuw, menigten in paniek, of net wat er dan ook aan de hand mag zijn.

 

Uiteindelijk denk ik dat bij alles wat men met zich meedraagt de afweging gemaakt moet worden in hoeverre het nut wordt ingeschat of dat het misschien wel eens loze ballast zou kunnen zijn. Investeren in lichte en compacte spullen en vooral kits zélf samenstellen scheelt voor mijzelf een hoop gewicht/massa.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking

ik heb sinds gisteren een andere backpack een met intern frame maar ik mis echt mijn alicepack met alle losse vakjes en extra opberg mogenlijkheden

 

kan er bijna niks aan vast maken , of is dit een kwestie van wennen ???

 

(stopt zuin duim in zijn mond en trek een pruillipje :ik wil zo snel mogenlijk mijn alice terug !!! )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een risicovolle situatie neemt het gevaar/risico enorm toe per extra Km. Zeker in een dicht bevolkt gebied. Dan nog de factor (slecht) weer erbij en het begint echt spannend te worden.

De optie van 2uur lopen 1uur rust is niet zo heel zinvol. 3 tot 4 uur wandelen met hooguit 15-30min pauze om te eten drinken is veel zinvoller. Zeker als je net start is 2u met zo'n lange pauze gewoon verloren tijd.

Uitgaande van 6km/h en 10u lopen moet dat haalbaar zijn voor veel mensen. Ja, ook met een rugzak met water/eten en 2 setjes kleding. Zoniet, dan TRAINEN!!

 

 

Jij @prepass gaat uit van 6km/uur en ik neem aan dat je dan ook nog wel een kilo of 10 extra gewicht bij je hebt... hééél knap dat je dan dat tempo haalt :cool:

Veel mensen denken dat wanneer ze een stukje gaan wandelen dan 5km/uur lopen... vergeet het maar, je mag blij zijn dat je er 4 loopt in 1 uur, maar de meeste Koopgootslenteraars halen de 3 nog niet eens. Maar ooit is ze verteld dat een mens 5km/u loopt als ie normaal wandelt, en iedereen gelooft dat blijkbaar klakkeloos.

 

Ik heb zelf in dienst gezeten en weet dat je flink moet doorstappen, zonder te verslappen, om 6km/u te kunnen halen. Daarboven begint het al te lijken op joggen :p

En om zoiets 10 uur achtereen vol te houden is voor de huidige generatie bijna onmogelijk... helaas :o

 

Dus blijf vooral trainen en check eens goed hoe hoog je loopsnelheid werkelijk is. Het is net zoiets als dat bijna iedereen denkt dat 1 pas 1 meter is, maar als je 1.60 groot bent dan maak je een pas van hooguit 70 cm, en dan maak je voor je lengte erg grote stappen.

 

Gr. en suc6, Martin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vernieuwde GHB is bijna altijd in de auto te vinden. Het is een simpele schoudertas met wat minimum aan materiaal: water, vast mes, multitool (met firesteel en zaklampje), reservebatterijen,klapzaag, handkettingzaag, kleine koevoet, canteen cup, beetje voedsel (noten, bouillonblokjes, suiker, graanrepen), poncho, touw, reddingsdegen, noodslaapzak, een klein ehbo-setje, ductape, handschoenen en 2 rollen wc-papier ter aanvulling van m'n edc die ik toch altijd bij me heb.

 

Indien ik op weekend ga met de wagen komt er ook nog een extra buttpack en heuptas bij met al het beschreven materiaal en gebruik ik de schoudertas voor de opslag van meer water, voedsel en wc-papier.

 

GHB is voor mij een setje waar ik 48-72 uur met gemak mee verder kan en me de mogelijkheid geeft om te overnachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij @prepass gaat uit van 6km/uur en ik neem aan dat je dan ook nog wel een kilo of 10 extra gewicht bij je hebt... hééél knap dat je dan dat tempo haalt :cool:

Veel mensen denken dat wanneer ze een stukje gaan wandelen dan 5km/uur lopen... vergeet het maar, je mag blij zijn dat je er 4 loopt in 1 uur, maar de meeste Koopgootslenteraars halen de 3 nog niet eens. Maar ooit is ze verteld dat een mens 5km/u loopt als ie normaal wandelt, en iedereen gelooft dat blijkbaar klakkeloos.

 

Ik heb zelf in dienst gezeten en weet dat je flink moet doorstappen, zonder te verslappen, om 6km/u te kunnen halen. Daarboven begint het al te lijken op joggen :p

En om zoiets 10 uur achtereen vol te houden is voor de huidige generatie bijna onmogelijk... helaas :o

 

Dus blijf vooral trainen en check eens goed hoe hoog je loopsnelheid werkelijk is. Het is net zoiets als dat bijna iedereen denkt dat 1 pas 1 meter is, maar als je 1.60 groot bent dan maak je een pas van hooguit 70 cm, en dan maak je voor je lengte erg grote stappen.

 

Gr. en suc6, Martin.

 

Martin/crossbowclan, gelukkig ben ik niet van de huidige generatie. Ik ben altijd al redelijk tot zeer fit geweest. En die 6km/h heb ik recent gewoon gehaald met 12-13kg op m'n rug. Hoe ik dit weet? Gelopen met een Garmin Etrex20. Oja, het zweet stond op m'n kop.

Ik zou zeker die eerste km/h zolang als mogelijk in een goed/hoger tempo lopen. De eerste uren zijn cruciaal. Langzamer lopen kan altijd nog. Sneller gaan lopen op een later tijdstip is lastiger.

 

Ik las een keertje op dit forum dat 10km per dag hardlopen en 50x opdrukken niet haalbaar is. Dit is gewoon haalbaar. Ik zit er op het moment in de buurt. Om de dag 10-12km en 50-40-30x opdrukken.

Maar ok, je moet het wel WILLEN en een doel hebben. Niet iedereen kan het misschien, maar veel kunnen het best, maar willen gewoon niet hard genoeg. Nu kan je nog trainen, met goede voeding, genoeg rust en bij eventuele blessures een goede behandeling. Straks als de shtf uitbreekt zal er weinig tijd/mogelijkheid me zijn.... Dus wederom TRAINEN en het gewoon doen....

 

Oja, ik schreef het ook niet als wat anderen kunnen maar wat IK kan (en niet kan)Mogelijk een inspiratie voor anderen om ook eens wat te gaan doen? :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een risicovolle situatie neemt het gevaar/risico enorm toe per extra Km. Zeker in een dicht bevolkt gebied. Dan nog de factor (slecht) weer erbij en het begint echt spannend te worden.

De optie van 2uur lopen 1uur rust is niet zo heel zinvol. 3 tot 4 uur wandelen met hooguit 15-30min pauze om te eten drinken is veel zinvoller. Zeker als je net start is 2u met zo'n lange pauze gewoon verloren tijd.

Uitgaande van 6km/h en 10u lopen moet dat haalbaar zijn voor veel mensen. Ja, ook met een rugzak met water/eten en 2 setjes kleding. Zoniet, dan TRAINEN!!

 

Konden we zaken maar zo letterlijk nemen, is een gemiddelde over 24 uur, denk even mee als je wil.

 

Bij een gemiddeld weertje of in het begin bij goede nachtrust kun je altijd wel lekker blijven lopen en drink je ondeweg wel.

Alleen wanneer het 30 graden is, met gevoels temp. vele male hoger ivm terrein (immers loop je bij een shtf niet over de weg) of bij 0 graden met gevoels temp. vele male lager door wind of terrein, dan moet je niet rusten maar echt herstellen.

 

Een shtf komt echt nooit gelegen en altijd onverwacht hoor. Als je daar mee gaat rekenen kom je nooit bedrogen uit ;)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Konden we zaken maar zo letterlijk nemen, is een gemiddelde over 24 uur, denk even mee als je wil.

 

Bij een gemiddeld weertje of in het begin bij goede nachtrust kun je altijd wel lekker blijven lopen en drink je ondeweg wel.

Alleen wanneer het 30 graden is, met gevoels temp. vele male hoger ivm terrein (immers loop je bij een shtf niet over de weg) of bij 0 graden met gevoels temp. vele male lager door wind of terrein, dan moet je niet rusten maar echt herstellen.

 

Een shtf komt echt nooit gelegen en altijd onverwacht hoor. Als je daar mee gaat rekenen kom je nooit bedrogen uit ;)

 

Precies. Dit is wat ik kan op een verharde weg. Op een zandpad gaat (logisch) m'n snelheid naar beneden. Gezien m'n huidige conditie, herstel ik redelijk snel. Elke dag lopen is ook gewenning.

Zullen we eerst maar eens kijken wie dit allemaal echt kan bij normaal droog weer (graadje of 18c en weinig wind)? Dan komt de rest vanzelf wel, dat onverharde pad, slecht weer etc. Maarja, als dit al lastig wordt berg je maar als het terrein en weer tegenzit. Maar ook dit heb ik recent al in een post genoemd. :D

 

Oja, stel dat een EMP plaatsvind, dan ga ik zeker wel zo lang als mogelijk over verharde weg lopen. Daarom, de eerste uren zijn cruciaal..... Maar niet elke shtf is hieraan geljk :D

 

Ik stop met de wedstrijd ver pissen nu. Back on topic. Via Pm geen probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Martin/crossbowclan, gelukkig ben ik niet van de huidige generatie. Ik ben altijd al redelijk tot zeer fit geweest. En die 6km/h heb ik recent gewoon gehaald met 12-13kg op m'n rug. Hoe ik dit weet? Gelopen met een Garmin Etrex20. Oja, het zweet stond op m'n kop.

Ik zou zeker die eerste km/h zolang als mogelijk in een goed/hoger tempo lopen. De eerste uren zijn cruciaal. Langzamer lopen kan altijd nog. Sneller gaan lopen op een later tijdstip is lastiger.

 

Ik las een keertje op dit forum dat 10km per dag hardlopen en 50x opdrukken niet haalbaar is. Dit is gewoon haalbaar. Ik zit er op het moment in de buurt. Om de dag 10-12km en 50-40-30x opdrukken.

Maar ok, je moet het wel WILLEN en een doel hebben. Niet iedereen kan het misschien, maar veel kunnen het best, maar willen gewoon niet hard genoeg. Nu kan je nog trainen, met goede voeding, genoeg rust en bij eventuele blessures een goede behandeling. Straks als de shtf uitbreekt zal er weinig tijd/mogelijkheid me zijn.... Dus wederom TRAINEN en het gewoon doen....

 

Oja, ik schreef het ook niet als wat anderen kunnen maar wat IK kan (en niet kan)Mogelijk een inspiratie voor anderen om ook eens wat te gaan doen? :D

 

 

@ prepass, ik twijfel er niet aan dat jij dit wel kunt... maar ik stoor me soms wel een beetje aan al die mensen die zelf weinig tot niet afstanden lopen en er ondertussen gemakshalve wel vanuit gaan dat als ze maar lopen dan 5km/u halen. Dat is pertinent onwaar :mad:

Uiteraard is de gehele lichamelijke conditie van belang en niet alleen je loopvermogen. Dus biceps, triceps, buik en onderrugspieren, schouder en nekspieren zijn minstens net zo belangrijk als je met een flinke rugzak moet lopen... dat is iets anders dan de 4-daagse van Nijmegen, met allerlei hulpposten onderweg.

 

Dus dit advies is niet voor jou prepass maar voor al die anderen die denken dat ze straks overal gewoon met de auto naartoe kunnen.

Dit weekend is SC Flevo, de eerste dag van de kids-vakantie dus komen we met de auto. Als het een weekend later was geweest dan zou ik er serieus over hebben nagedacht om te voet te komen. Rotterdam - SC Flevo moet toch wel in 4 dagen te lopen zijn (met kids van 10 en 12).

 

Een goeie prepper is een getrainde prepper... in ALLE opzichten :o

 

Gr. en suc6, Martin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking

ik heb een tijdje de beveiliging geregeld bij ado den haag afgelopen winter had ik afgesproken dat iemand mij zou ophalen na mijn dienst om mij vanaf het Forepark terug naar huis te brengen schilderwijk./haagsche markt......kwart over 2 s,nachts iedereen naar huis laatste ronde gelopen ,pand afgsloten alarrm erop ,stevige wind tempratuur -3.5 graden ....wachten en wachten kwam niemand opdagen , had gelukkig mijn kisten aan b.d.u broek ik ben gaan lopen om kwart over 5 s,morgens kwam ik thuis helemaal naar de klote , dit was zonder bepakking etc.....die vrieskou maakte het erg zwaar om te blijven lopen .......ik had kunnen kiezen om te blijven wachten tot een uur of 6 maar op een industrie gebied zonder enige vorm van schuilplaats leek mij dit niet handig.......een get home bag had mij kunnen voorzien van een shelter en extra voedsel/energie ......heb ook van deze ervaring veel geleerd :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

We lopen regelmatig met ons gezin. De jongste van de zes is 10, de oudste inmiddels 22. Met bepakking van gemiddeld 15-17 kg per persoon lopen we meerdaagse tochten van maximaal 25 km/dag, en als er veel hoogtemeters mee gemoeid zijn daalt dat met ca. 1 km per 100 meter klimmen. Meer is bijna niet haalbaar in een groep, tenzij je met uitsluitend sterke volwassenen bent.

Lage/middelmatige temperaturen (-2 tot 20 graden) zijn ideaal; bij temperaturen boven de 25 graden wordt het sowieso een opgave, mede door het gewicht van de rugzakken.

Met kleine kinderen (

@CrossbowClan in vier dagen van R'dam naar Flevo is prima te doen met kinderen van die leeftijd. Wel goed plannen hoe je loopt en waar je overnacht. Wildkamperen op dat traject zou ik niet adviseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...