Ga naar inhoud
GENEGEERD

Vallen voor groot en klein wild


MyronPrps

Aanbevolen berichten

Uiteraard kun je van slechts 1 groot dier een hele jas maken, bijv. 1 beer 1 jas. Helaas geen beren hier. :)

Maar een jas van een koe is denk ik minder soepel dan een jas van kalfsleer. Koeieleer wordt toch vooral voor schoeisel gebruikt.

Maarja, als je geen keuze hebt, dan ben je al blij met 1 koe! :)

 

Ik zou voor 30 konijnen gaan, konijnenbont is lekker zacht en soepel, konijnen planten zich snel voort en eten geven is ook geen probleem, overal te vinden. Ik heb er een aantal in de tuin rondlopen (vrij, maar wel in een ren), dus als het écht niet anders kan, dan zijn ze aan de beurt. :(

Nouja, behalve meneer Co Hein van Stoffelen dan hè, da's mijn lievelingetje. Daarom zeggen ze ook, je moet je gebruiksdieren geen naam geven!

Boehoehoe, waar praten we eigenlijk over! Hopelijk zal het nooit nodig zijn om eigen konijn, hond of kat op te eten...

 

Heb je al een idee hoe je deze huiden gaat looien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Heb je al een idee hoe je deze huiden gaat looien?

 

Ja, ik heb in andere posts gezocht en gekeken en links gekregen en op youtube gezocht.

De manier van schoonmaken en villen van een konijn is mij bekend, maar doen is natuurlijk een ander verhaal. Dit is een manier die voorkomt dat het vlees bevuild wordt, maar ik zou het op een andere manier villen om meer van het bont te kunnen behouden.

 

Ik vond dit wel een leuke link over het verwerken van de huid tot bont of leer:

http://www.het-stenen-tijdperk.nl/technieken/leerhuid/

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik heb in andere posts gezocht en gekeken en links gekregen en op youtube gezocht.

De manier van schoonmaken en villen van een konijn is mij bekend, maar doen is natuurlijk een ander verhaal. Dit is een manier die voorkomt dat het vlees bevuild wordt, maar ik zou het op een andere manier villen om meer van het bont te kunnen behouden.

 

Ik vond dit wel een leuke link over het verwerken van de huid tot bont of leer:

http://www.het-stenen-tijdperk.nl/technieken/leerhuid/

 

Leuke link over looien met primitieve middelen. :)

Mijn opa gebruikte aluin voor de konijnenvellen. Er lag regelmatig een stapeltje huiden afgewisseld met kranten en aluin in de woonkamer.

Van deze methode weet ik verder niet zoveel af... eens nazoeken of er meer stappen nodig zijn.

 

Het youtube filmpje kan ik niet zien zonder youtube account. :( Ben eigenlijk wel benieuwd, want je trekt een konijn toch altijd z'n hele jas uit?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke link over looien met primitieve middelen. :)

Mijn opa gebruikte aluin voor de konijnenvellen. Er lag regelmatig een stapeltje huiden afgewisseld met kranten en aluin in de woonkamer.

Van deze methode weet ik verder niet zoveel af... eens nazoeken of er meer stappen nodig zijn.

 

Het youtube filmpje kan ik niet zien zonder youtube account. :( Ben eigenlijk wel benieuwd, want je trekt een konijn toch altijd z'n hele jas uit?)

Kun je het zo wel bekijken?

 

Hij maakt een snee midden op de rug en trekt dan de huid in 2 helften er af. Dat vind ik zonde, want om het bont te gebruiken heb je liever zo veel mogelijk aan één stuk.

 

Als jij (of iemand anders) weet hoe je de huid in één geheel er af moet halen, dan hoor ik dat graag.

Als je meer te weten komt over de methode met aluin, zou ik graag ook meer van weten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je het zo wel bekijken?

 

Hij maakt een snee midden op de rug en trekt dan de huid in 2 helften er af. Dat vind ik zonde, want om het bont te gebruiken heb je liever zo veel mogelijk aan één stuk.

 

Als jij (of iemand anders) weet hoe je de huid in één geheel er af moet halen, dan hoor ik dat graag.

Als je meer te weten komt over de methode met aluin, zou ik graag ook meer van weten!

 

Dank je, zo kan ik het idd wel bekijken. :)

 

Z'n methode om de ingewanden te verwijderen vind ik wel een goeie (als ze inderdaad intact blijven), het velletje, dat gooit hij gewoon weg. Vandaar dat hij in 't midden begint en naar beide zijden het vel lostrekt en in tweeën.

 

Normaal zou je de achterpoten met bv twee spijkers vastmaken aan de schuur of een boom. Bij de enkels rondom lossnijden en dan met een Y snede naar beneden werken. Kop eraf en voorpootjes afknippen en dan kun je met één beweging de hele jas uittrekken. Ik heb dit redelijk wat keren zien gebeuren, maar ben zelf geen ervaringsdeskundige hierin. @Geert is hier wel bedreven in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat vermoedde ik al dat de huidjes weg worden gegooid. Zonde hoor. Sta ik niet achter. Alles gebruiken wat je kunt gebruiken. Uit bot kun je ook weer lijm maken toch? Dat soort dingen. Dat vind ik leuk.

 

Hij waarschuwt voor bevuiling wanneer je de ingewanden er uit snijdt, dus zijn methode is veel schoner. Maar ik vraag me af of ik wel sterk genoeg ben, want lijkt me veel kracht nodig om het er uit te krijgen.

 

Maar, dus als je op deze manier de ingewanden er uit haalt, maar niet de pootjes afhakt, maar ophangt zoals jij beschrijft, dan kan het vel toch in zijn geheel gestroopt worden. Daarna de pootjes en kop er af en dan heb je een mooie hazenrug. (lekker) en mooi bontje.

 

Nou @Geert maar eens polsen of we praktijk ervaring kunnen opdoen bij hem? :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat vermoedde ik al dat de huidjes weg worden gegooid. Zonde hoor. Sta ik niet achter. Alles gebruiken wat je kunt gebruiken. Uit bot kun je ook weer lijm maken toch? Dat soort dingen. Dat vind ik leuk.

 

Hij waarschuwt voor bevuiling wanneer je de ingewanden er uit snijdt, dus zijn methode is veel schoner. Maar ik vraag me af of ik wel sterk genoeg ben, want lijkt me veel kracht nodig om het er uit te krijgen.

 

Maar, dus als je op deze manier de ingewanden er uit haalt, maar niet de pootjes afhakt, maar ophangt zoals jij beschrijft, dan kan het vel toch in zijn geheel gestroopt worden. Daarna de pootjes en kop er af en dan heb je een mooie hazenrug. (lekker) en mooi bontje.

 

Nou @Geert maar eens polsen of we praktijk ervaring kunnen opdoen bij hem? :D

 

Geert m bestaat ook als gebruiker. Als je een mention bedoeld voor @Geert een woord gebruikt dat begint met een M, mention je @Geert m. ;)

 

Die methode in het filmpje zal best wat oefening vragen! Niet iets wat ik als eerste zou toepassen, mocht het ooit zo ver komen.

 

Wat betreft huiden conserveren met aluin, weet ik niet de hele methode. M'n opa legde ze dus tussen kranten met aluin. Hoelang weet ik niet precies.

Daarna moest het huidje voorzichtig worden afgeschraapt en maakte mijn oma ze soepel met de hand (draaien en wrijven). Of er daarna meer gedaan werd, weet ik niet. Ook heb ik nooit kant en klare mutsen of andere producten gezien, dus wat ze met de huidjes deden weet ik niet.

 

Schapenhuid looien met aluin: http://www.heideschaap.nl/looien_van_huiden.htm

Hazen en konijnen met aluin: http://forum.bushcraftnederland.nl/index.php?topic=378.0

Muskusrat met aluin: http://www.vliegvissers.com/SMForum/index.php?topic=273.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat vermoedde ik al dat de huidjes weg worden gegooid. Zonde hoor. Sta ik niet achter. Alles gebruiken wat je kunt gebruiken. Uit bot kun je ook weer lijm maken toch? Dat soort dingen. Dat vind ik leuk.

 

Hij waarschuwt voor bevuiling wanneer je de ingewanden er uit snijdt, dus zijn methode is veel schoner. Maar ik vraag me af of ik wel sterk genoeg ben, want lijkt me veel kracht nodig om het er uit te krijgen.

 

Maar, dus als je op deze manier de ingewanden er uit haalt, maar niet de pootjes afhakt, maar ophangt zoals jij beschrijft, dan kan het vel toch in zijn geheel gestroopt worden. Daarna de pootjes en kop er af en dan heb je een mooie hazenrug. (lekker) en mooi bontje.

 

Nou @Geert maar eens polsen of we praktijk ervaring kunnen opdoen bij hem? :D

 

Die methode op het filmpje gaat wel sneller dan de traditionele . Maar je hebt aan de huid niets meer ook de ingewanden ben je kwijt . Maag hart lever kunnen allemaal gegeten worden .

En er zijn al peppers die ik geleerd heb konijnen te slachten . Zelfs in praktijk .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe @sunnysuzanna als julie toch huiden willen looien , kun je ook vissenhuid nemen .Klinkt raar maar het geeft mooi dun maar sterk leer

(en ook van vissen kun je lijm maken maar dan heb je de zwemblaas nodig en dat zijn dus aardig wat visjes voor een potje lijm , deze lijm is wel

weer waterbestendig (huiden en beenderenlijm niet ) )

hier nog een linkje over vissenleer http://www.beorc.nl/vissenhuiden-looien/

gr will

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe @sunnysuzanna als julie toch huiden willen looien , kun je ook vissenhuid nemen .Klinkt raar maar het geeft mooi dun maar sterk leer

(en ook van vissen kun je lijm maken maar dan heb je de zwemblaas nodig en dat zijn dus aardig wat visjes voor een potje lijm , deze lijm is wel

weer waterbestendig (huiden en beenderenlijm niet ) )

hier nog een linkje over vissenleer http://www.beorc.nl/vissenhuiden-looien/

gr will

 

Grappig, nog aan gedacht dat het ook met vissehuid kan, krijg je met zo'n landrot als ik die maar eens in de tien jaar de zee ziet. :o

Nu is er hier werkelijk niet aan te komen, want zelfs de visboer krijgt alles in moten kant en klaar aangeleverd. Huiden van klein wild daarintegen, doen de jagers hier weinig mee. Roadkill is ook gratis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Och als mohammed niet naar de berg kan komen, komt de berg wel efkes jouw kant op! ;D

 

Ja precies . Het probleem is in eerste instantie de dieren die te lang in de auto moeten zitten . Voor een rit richting Zwolle draai ik mijn hand niet voor om . Maar zal voor na de jaars wisseling zijn nu zijn alle weekends volzet .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 5 weken later...

In 1 van de aflveringen van "Mountain Men" zag ik hoe huiden gelooid kunnen worden met de eigen hersenen van het dier. De hersenen super zacht (wit) laten koken in water, en in dat mengsel de huid dompelen. Als de huid goed doorweekt is en besmeerd met het goedje, goed uitwringen en laten drogen. Schijnt het leer superzacht en bewerkbaar te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...