Ga naar inhoud
GENEGEERD

groenten die je in belgie-nederland kan overwinteren.


spechtje

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen,

 

Ik ben eigenlijk nog op zoek naar groenten die je gedurende de winter makkelijk in je tuin kan laten staan in ons klimaat, en je die in de winter gewoon vers kan oogsten naar behoefte.

Om een paar voorbeelden te geven die ik zelf al ken, maar zodanig dat je een idee hebt wat ik zoek :

 

- spruiten

- pastinaak

- schorseneren

- aardperen

 

Vooral aardperen vind ik een 'prachtige' groente, je geeft ze een beetje vruchtbare grond, en je hebt er geen omkijken meer naar, ze groeien als onkruid.

En in de winter oogst je gewoon wat je nodig hebt, naar behoefte.

 

Nu vraag ik me af of er zo nog groenten zijn die ik in deze categorie kan onderbrengen, die je dus zonder veel moeite (zoals afdekken met hooi, ...) gedurende de hele winter rechtstreeks vanuit de tuin kan gebruiken.

Het idee hierachter is natuurlijk van een soort voedselvooraad te hebben in de winter zonder van electriciteit of zo afhankelijk te zijn voor bewaring.

 

Bedankt voor mogelijke tips.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hi Spechtje

 

Als aanvulling kan ik je boerenkool, sommige ui soorten en prei aanraden.

Het is wel makkelijk als je een flinke hoeveelheid aardappelen hebt 'ingekelderd' (om er een echt gerecht van te maken).

 

Ik ken aardperen niet. Zijn deze te vergelijken met aardappelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op wikipedia onder deze link staat al een boel info.

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardpeer

 

Het enige dat aardperen gemeenschappelijk hebben met aardappelen is volgens mij dat ze ook onder de grond groeien. Het is een groente terwijl je aardappelen toch eerder als een

basisvoedsel kunt beschouwen (zoals brood en pasta). Dat is toch mijn persoonlijke mening.

Maar vanuit een preppers standpunt vind ik het wel een zeer geschikte groente, omdat je ze met weinig moeite kan kweken. Ik heb een een hoekje in de tuin van enkele vierkante meter waar ik ze heb staan. En in de winter oogst ik als ik ze wens te eten. De rest blijft gewoon staan, groeit het volgende jaar gewoon opnieuw.

Op het einde van vorig jaar, heb ik ze eens allemaal gerooid om het bed te kunnen herbemesten, en ik had een propvolle kruiwagen van die enkele vierkante meters.

Het is dus gewoon leuk, dat je weet dat je altijd wat eetbaars in de tuin hebt staan, ook in het midden van de winter. Daar draait het in het preppen voor mij toch om, weten dat je het

hebt als je het nodig moest hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Gast Dick Berts

Bewaren van tuin oogst: http://www.moestuinforum.nl/het-bewaren-van-groenten-inkuilen-t155.html

 

Ik heb net bij bol.com het boek "De beste bewaarmethoden voor uw tuinoogst" besteld, van Piers Warren.

 

Tekst op de achterkant: "In dit praktische boek worden alle bewaar- en inmaakmethoden in detail besproken, van drogen en invriezen tot inkuilen van grote hoeveelheden en het maken van jam en gelei. In het uitgebreide alfabetische overzicht vindt u bovendien voor elke fruit- of groentesoort de meest aanbevolen rassen om zelf te kweken, evenals de beste bewaarmethoden en inmaakrecepten. Op die manier kunt u ook in de wintermaanden nog heerlijk smullen van uw tuinoogst

 

Het boek kost 16 euro en is een must voor iedere prepper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

"Wat leuk bert, ik heb hem ook gisteren gekocht samen met een boekje over composteren. Alleen in de euro boekhandel voor 5 en 2 euro".

 

Simurgh, je hebt altijd baas boven baas. Zo heb ik al jaren een wedstrijd met een vriendin van me, wie de goedkoopste goedwerkende zaklamp kan vinden. Toen ik voor 1 euro een prima dynamo lamp had gevonden, dacht ik haar definitief verslagen te hebben, maar er ging een laatje open en daar kwam exact dezelfde lamp uit met een reclame logo er op. Had ze gratis gekregen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

Ik heb dit ergens anders op de site ook opgeschreven, bovendien wordt boerenkool hierboven al genoemd, maar het volgende is belangrijk genoeg om te herhalen; Ik ben uitgebreid onderzoek aan het doen op internet naar het zelf kweken van groenten en fruit. Onze voorouders leefden soms de hele winter op uitsluitend boerenkool. Trek je conclusies en sla boerenkoolzaad in. De meest winterharde soort, uiterst voedzaam en niet erg vatbaar voor ziektes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Spechtje

 

Als aanvulling kan ik je boerenkool, sommige ui soorten en prei aanraden.

Het is wel makkelijk als je een flinke hoeveelheid aardappelen hebt 'ingekelderd' (om er een echt gerecht van te maken).

 

Ik ken aardperen niet. Zijn deze te vergelijken met aardappelen?

 

boerenkool MOET juist een keer vorst erover heen hebben gehad dan zijn ze pas goed ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit ergens anders op de site ook opgeschreven, bovendien wordt boerenkool hierboven al genoemd, maar het volgende is belangrijk genoeg om te herhalen; Ik ben uitgebreid onderzoek aan het doen op internet naar het zelf kweken van groenten en fruit. Onze voorouders leefden soms de hele winter op uitsluitend boerenkool. Trek je conclusies en sla boerenkoolzaad in. De meest winterharde soort, uiterst voedzaam en niet erg vatbaar voor ziektes.

Helemaal mee eens. Zomers is er genoeg eten te vinden in de natuur, maar 's winters niet. We hebben het niet voor niets nog steeds over de hongerWINTER van 1944. Juist daarom is het zo belangrijk om NU vaardigheden als pekelen en wecken onder de knie te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...