Ga naar inhoud
GENEGEERD

De mobiele BOL


Charlie

Aanbevolen berichten

Het is zo hier en daar al genoemd, maar nu heb ik er een plaatje bij. Het betreft het recept voor een mobile BOL.

 

Men neme een Bestelbus. In dit geval een Transit, 3 zitter, standaard (niet verhoogd, noch verlengd.

Men vege haar uit en hale er een natte lap door.

 

Dan plaatse men een paar draagbalkjes op dusdanige wijze, dat na het leggen van de bedbodem en het matras er nog ruimte is om rechtop te zitten. Onder de bedbodem blijft een zee van ruimte over (plus minus 40 cm). Rondom de bodem wat beddeplanken en voila: een kampeerbus is geboren.

 

[ATTACH=CONFIG]4327[/ATTACH]

 

 

[ATTACH=CONFIG]4328[/ATTACH]

 

 

[ATTACH=CONFIG]4329[/ATTACH]

 

 

[ATTACH=CONFIG]4330[/ATTACH]

 

Het Keukenmeubeltje komt van de Aldi. Het staat vast met een paar bouten met vleugelmoeren en dus zo uit de bus te nemen en in een tent te zetten. Gesloten kan het als tafel dienen, geopend als werkblad met een spoelbakje. Naast het meubel staan 2 cannisters massoet (jerrycans diesel) er boven een met water. Dat is ook rechts te realiseren. De hele overige laadvloer is beschikbaar voor bagage.

Achter de bus komt een partytent als leef ruimte. Over de zijdeur een tarp.

 

Leuk he?

 

Het voordeel van een bedrijfsbus is, dattie niet opvalt. Ik kan haar nog bestickeren met een bedrijfsloge en de tekst: Van Kampen, asbestverwijdering! :)

 

Charlie

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Dank je @Vempain en we gaan er zeker plezier aan beleven. Ik wil haar later nog wat isoleren. Tegen condens enzo.

 

Dank je @Keyser Suze. Ik vind jou ook een knappe vent. En dan bedoel ik niet dat je zo handig bent. ;)

 

Feitelijk kost zo'n bus niet veel. Voor 8 ruggen heb je een mooie tweedehands. € 30,- wegenbelasting per maand als je haar op een bedrijf kan zetten. Indien je haar als camper wil opvoeren, moet je er stahoogte in creëren (een luik) een een keukenblok (uitneembaar). Veel meer stelt het niet voor. Daarnaast moet ze wel elk jaar gekeurd, en ik vermoed dat dat een keuring is naast de APK. Maar ook dan betaal je maar € 30 per maand. De bedbodem, de achterwandjes, het kastje en de plankjes voor de jerrycans bestaan allemaal uit 18 mm multiplex. Twee platen, samen € 103.

 

Als ik dat keukenmeubel eruit haal en het latje onder het bed, dan heb ik de volledige bodem weer vrij voor het vervoer van kleine partijen hout of plaatwerk.

@Geert, dan zullen we maar eens langskomen! :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Charlie

 

Erg knap gedaan, echter heb je de Camper (wat het toch is) wel gekeurd voor kampeerauto?

Dan betaal je namelijk het kwarttatief voor motorrijtuigenbelasting. Voor particulieren vooral interessant

 

Als ik het zo bekijk voldoet deze kampeerauto nog niet aan de eisen voor kampeerauto

 

Nu kun je dit natuurlijk zo laten, echter een kampeerauto heeft altijd een personenauto kenteken (vanaf 2009) en dus BPM plicht.

Als dit betaald is kun je de kampeerauto ook gewoon gebruiken en verzekeren met je kampeerauto kentekenbewijs.

 

Het is enigzins een risico als je een een controle fuik rijdt de auto door de mand zakt en je naheffeningen krijgt van de belastingdienst wat betreft de BPM en eventueel rest BTW.

Ook is de politie bij een ongeval of aanhouding niet te beroerd om de belastingdienst in te seinen, wat in het ergste geval kan resulteren in het afslepen van de illegale kampeerauto:mad:

 

Maar misschien heb je deze BOL gewoon in de schuur tot de tijd daar is en dan pas de weg op.

 

Met wat aanpassingen kun je de inrichting aanpassen zodat deze wel aan de eisen voldoet voor kampeerauto en dan keuren voor kampeerauto

 

De punten die ik kan zien zijn voor de aanpassing zijn;

Hefdak of dakverhoging

 

minimaal twee vaste zitplaatsen, eventueel in de vorm van draaibare zitplaatsen voor de bestuurder en bijrijder;

 

een tafel, waarvan de bevestiging zodanig mag zijn ontworpen dat hij eenvoudig kan worden verwijderd;

 

slaapaccommodatie voor twee of meer personen, eventueel gecreëerd met behulp van de zitplaatsen, niet zijnde de zitplaatsen voor de bestuurder en de bijrijder;

 

vaste en afsluitbare opbergfaciliteiten; en

 

een vast keukenblok met een minimale hoogte van het werkblad van ten minste 60 cm, voorzien van een ingebouwde uitneembare watervoorziening met een spoelbak, een kraan en een afvoer, het geheel bestemd voor gebruik in de binnenruimte (dus bereikbaar vanuit de binnenruimte)

 

links

http://www.nkc-advies.nl/campertechniek/keuring/index.html

 

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/belasting_van_personenautos_en_motorrijwielen_bpm/omschrijving_motorrijtuigen/eisen_aan_ombouw_en_inrichting_van_kampeerautos

 

http://www.camperbouwveenendaal.nl/Wettelijke%20eisen%20aan%20ombouw%20tot%20kampeerbus.pdf

 

 

Maar het zijn slechts adviezen, misschien heb je er iets aan:cool:

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha die @Tom,

 

Dat is nogal wat wat je daar vertelt. Nederland en zijn regelzucht (zucht). In dat geval loop ik wel een risico. Maar het is en blijft gewoon een bedrijfswagen. Nu voor de vakantie een matras erin gegooid. In 2 uur tijd bouw ik alles er weer uit en is het weer een kale bus. Of de politie dat accepteert? Dat zal wel niet.

Maar het is goed dat je me daarop hebt gewezen. En er zijn dus nog aardig wat meer regels aan het ombouwen van een bus tot camper. Mij was het wat eenvoudiger voorgespiegeld.

 

Groet

 

Charlie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ha die @Tom,

 

Dat is nogal wat wat je daar vertelt. Nederland en zijn regelzucht (zucht). In dat geval loop ik wel een risico. Maar het is en blijft gewoon een bedrijfswagen. Nu voor de vakantie een matras erin gegooid. In 2 uur tijd bouw ik alles er weer uit en is het weer een kale bus. Of de politie dat accepteert? Dat zal wel niet.

Maar het is goed dat je me daarop hebt gewezen. En er zijn dus nog aardig wat meer regels aan het ombouwen van een bus tot camper. Mij was het wat eenvoudiger voorgespiegeld.

 

Groet

 

Charlie

 

Mooi busje man.

Zolang het een bedrijfswagen is, is er niets aan de hand. Sinds wanneer mag je geen matrassen vervoeren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi om/inbouw @Charlie. Ombouw naar camper is een hele klus, maar het grootste probleem is de eis van de inwendige hoogte. "De ruimte achter de bestuurders- en bijrijderszitplaats moet een stahoogte van ten minste 170 cm over een lengte van ten minste 200 cm en een breedte van ten minste 90 cm hebben." Dat is bijna in geen enkel busje te realiseren, tenzij je je dak uitzaagt en er een uitschuifdak van maakt. De overige eisen zijn grotendeels door @Tom genoemd.

 

Ik rij zelf al 15 jaar camper. Mijn huidige 10 jaar oude Chevy Van wil ik over een maand verkopen. Ik was niet van plan om 'm via preppers.nl te koop aan te bieden maar gewoon via gaspedaal/marktplaats. Maar mocht iemand geïnteresseerd zijn, pm me dan. € 750 wegenbelasting per jaar, € 175 verzekering, 170l LPG, 8 zitplaatsen etc etc. KM stand: bijna 100K. 7 jaar geleden geîmporteerd vanuit Florida en altijd door dealer onderhouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een voertuig op benzine/gas etc als bov. Is het dan de bedoeling dat je hem gaat gebruiken als bol op het moment dat je op locatie bent, blijf je ermee rondrijden tot er geen brandstof meer, alle materialen gebruiken om andere instrumenten te maken? of hoe moet ik dat zien?

Dat vroeg ik mij namelijk een beetje af, ikzelf zat namelijk te denken op de fiets te stappen met fietstassen, mandje voorop en hoppa gaan. Makkelijk snel en onopvallend.

 

 

 

Geweldig gedaan trouwens en optimaal gebruik gemaakt van de ruimte in het busje als ik het zo bekijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Een voertuig op benzine/gas etc als bov. Is het dan de bedoeling dat je hem gaat gebruiken als bol op het moment dat je op locatie bent, blijf je ermee rondrijden tot er geen brandstof meer, alle materialen gebruiken om andere instrumenten te maken? of hoe moet ik dat zien?

Dat vroeg ik mij namelijk een beetje af, ikzelf zat namelijk te denken op de fiets te stappen met fietstassen, mandje voorop en hoppa gaan. Makkelijk snel en onopvallend.

 

 

 

Geweldig gedaan trouwens en optimaal gebruik gemaakt van de ruimte in het busje als ik het zo bekijk.

 

Strak plan, maar als je zo'n busje hebt en daar je fietsen indoet, heb je meer mogelijkheden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Charlie, Je bent gewoon knappe handige vent! :cool:

Mooi geworden hoor.

 

Dank je Bandoeng. Indien je een bus op de kop kunt tikken, bouw ik haar wel in voor je, tegen kostprijs materiaal :)

 

In een echt penibele situatie, als er de tijd voor is, zal ik ook zeker fietsen meenemen. Kan op de kooi (het bed dus), kan op een dakdrager of op de trekhaak. De BOV zie ik niet anders als een middel om zo snel mogelijk, zo ver mogelijk in de richting te komen waar je naar toe wilt.

 

Is de tank leeg of loop je vast in het verkeer.... dan te poot of op de fiets verder. Maar zolang die rijdt, kun je er ook in slapen. Zelfs in ploegen! Twee of 3 man te kooi, 3 in de cabine. :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste mensen, onderschat de wetgeving niet, 2 praktijkgevallen uit mijn "kennisenkring"

 

Geval A.

 

Kleine zelfstandige heeft belastingschuld, wordt door een politievoertuig met ANPR-camera herkend en staande gehouden (dus begaat geen enkele overtreding) dus puur belasting technisch. De belastingdienst erbij en voertuig wordt in beslag genomen en afgesleept en verrekend met de belasting schuld, ondertussen als de schuld niet betaald is kun je geen voertuigen meer op naam zetten:mad:

 

Geval B

 

VW bus van stel is half afgebouwd als camper, komt op de snelweg te staan zonder brandstof. Uiteraard wel op de vluchtstrook gezet.

Voertuigen die passeren bellen de politie en komt dan ook direkt en politie inspecteerd voetuig en geeft de gegevens aan de belastingdienst door.

En dan komt er een naheffing van ontdoken BPM (duizenden euries) omdat voertuig een bestelauto op kenteken is en als camper is ingericht, zelfs al verhoogd dak.

Binnen enkele maanden te betalen.

Politie boos, belastingdienst boos en eigenaar boos:mad:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot Als ik het zo bekijk, is een auto nieteens zo een slecht idee. Met de financien voorhanden meer dan het overwegen waard.

 

Denk dan ook aan een goedkoop campertje. Dat staat al op kenteken. Je betaalt maar 1 kwart wegenbelasting.

Busmodel met banken achterin, zodat je fietsen/motor zo naar binnen kan rijden. En andere spullen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi werk, Charlie ! complimenten.

 

Ik heb een gewone auto maar er past een tweepersoons matras achterin met de achterbank plat. Veel nagedacht over campertjes, maar net zoals op vakantie is het nadeel dat je dus steeds met je zwaardere basiskamp op pad moet.

 

Dus zit ik nu te kijken naar mini-caravans, toch een stevig huisje wat je dan hebt, je kan het makkelijk ergens droppen en verbergen.

Ook heb ik gekeken naar aanhangers die lang genoeg zijn voor een slaapplek, ook een optie.

 

Er is een bedrijf dat een soort combinatie maakt, te gebruiken als aanhanger en als mini-caravan, ook mooi.

 

De Shelter van Kip kan mij ook erg bekoren, maar waar ik achterkwam is dat vanuit een schuilplek 360 graden zicht toch wel erg prettig is en tot nu toe heb ik nog maar eentje gevonden die dat heeft, de Eriba Puck.

 

Welke het wordt ? Ik denk degene die ik het goedkoopst kan vinden. Als ik geld genoeg had liet ik er zelf wel eentje bouwen, met pantser en een boordkanon (of twee, drie)

euh ! ik bedoel waterkanon ! ;)

 

Het mooiste zou zijn, een bus zoals Charlie met 4x4 en een mini-caravan erachter. en een drone

Ik denk wel dat een stevig reisonderkomen erg belangrijk zal zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Mooi werk, Charlie ! complimenten.

 

Ik heb een gewone auto maar er past een tweepersoons matras achterin met de achterbank plat. Veel nagedacht over campertjes, maar net zoals op vakantie is het nadeel dat je dus steeds met je zwaardere basiskamp op pad moet.

 

Dus zit ik nu te kijken naar mini-caravans, toch een stevig huisje wat je dan hebt, je kan het makkelijk ergens droppen en verbergen.

Ook heb ik gekeken naar aanhangers die lang genoeg zijn voor een slaapplek, ook een optie.

 

Er is een bedrijf dat een soort combinatie maakt, te gebruiken als aanhanger en als mini-caravan, ook mooi.

 

De Shelter van Kip kan mij ook erg bekoren, maar waar ik achterkwam is dat vanuit een schuilplek 360 graden zicht toch wel erg prettig is en tot nu toe heb ik nog maar eentje gevonden die dat heeft, de Eriba Puck.

 

Welke het wordt ? Ik denk degene die ik het goedkoopst kan vinden. Als ik geld genoeg had liet ik er zelf wel eentje bouwen, met pantser en een boordkanon (of twee, drie)

euh ! ik bedoel waterkanon ! ;)

 

Het mooiste zou zijn, een bus zoals Charlie met 4x4 en een mini-caravan erachter. en een drone

Ik denk wel dat een stevig reisonderkomen erg belangrijk zal zijn.

@Kans, kan je deze dame even vertellen over jouw bedenkingen bij sleurhutten?

 

Veel nagedacht over campertjes, maar net zoals op vakantie is het nadeel dat je dus steeds met je zwaardere basiskamp op pad moet.

 

Neem dan een voorzettent erbij. Die blijft staan als je wegrijdt.

Voordeel camper: je hebt altijd een huis bij je. Koelen/koken/slapen/zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Welke het wordt ? Ik denk degene die ik het goedkoopst kan vinden. Als ik geld genoeg had liet ik er zelf wel eentje bouwen, met pantser en een boordkanon (of twee, drie)

euh ! ik bedoel waterkanon ! ;)

 

Ik ben benieuwd wat het gaat worden, Amber. Ik heb ook al zitten denken aan een traliehek voor de voorruit en een sneeuwschuiver voor wegversperringen.:D

 

En @Flow, dat is zo, eenvoud is vaak het mooist.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...