Ga naar inhoud
GENEGEERD

Normen en waarden tijdens en na een SHTF


Cyberbeer

Aanbevolen berichten

In ons dagelijks leven hanteren wij de “normen en waarden” waarmee wij zijn opgegroeid. Deze normen en waarden zijn een belangrijk onderdeel van wie wij zijn en geven dit ook weer door aan onze kinderen. Ook gebruiken wij normen en waarden om andere mensen bewust te maken als zij deze overtreden. Maar zijn deze normen en waarden ook toe te passen tijdens en na een SHTF, als het gedrag van onze medemens totaal is omgeslagen. Pas jij jouw eigen normen en waarden dan nog toe of niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

ik had een heel verhaal getyped en heb dat weer gedelete.

 

mijn antwoord: Ik heb geen flauw idee.

 

Mogelijk wordt iemand in de ene situatie socialer waarbij ze zelfs hun eigen laatste voedsel afstaan terwijl in een andere situatie iemand omlegt voor een bananeschil.

 

Ik heb geen flauw idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedereen weet wat voor persoon hij is. Echter als je honger hebt, water nodig hebt en je bent niet voorbereid.... Wat doe je dan om daar voor te zorgen? Wat als je kinderen hebt geen eten en drinken, iemand tegenkomt die dat heeft en jij hebt bijv een kruisboog... Ik denk dat een mens heel snel kan omschakelen. Voorbereiding kan het verschil maken tussen verwilderen en redelijk sociaal blijven...

Link naar reactie
Delen op andere sites

mensen die echt honger hebben hoeven niet eens een kruisboog te hebben.. zolang ze maar met een kleine groep zijn en je kunnen verassen..

ik denk ook dat veel mensen waar onder mensen op dit forum dingen zullen doen die ze anders nooit zullen doen.. maar de een leeft voor zn of haar normen en waarden en de ander kijkt niet zo nauw, niemand weet hoe hij of zij zal reageren en zolang er geen shtf is zullen ze daar ook niet achter komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijdens een SHTF moeten mensen overleven. Dit kan soms alleen ten koste van anderen. Bijvoorbeeld als mensen moeten kiezen tussen het beschermen van hun geliefden(of gezin), of het verraden van onbekenden en zelfs bekenden. Het is erg moeilijk om trouw te blijven aan je principes in zulke extreme situaties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Principes zijn gebaseerd op de huidige situatie. Duizend jaar geleden en nog sterker vijfduizend jaar geleden hadden we andere principes. Als we in een andere situatie komen is het moeilijk vast te blijven houden aan je principes. Als ik mijn ergste nachtmerries voorstel, dan heeft dat weinig meer van doen met mijn huidige principes. Iemand die anders beweert heeft of een onneembare bunker en heeft niets te te vrezen, of is heiliger dan de Dalai Lama. Mijn petje af voor de laatste groep mensen, die zich dus kennelijk laat beroven of erger, zonder vorm van verzet. Dat geloof ik dus niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normen en waarden in onze huidige maatschappij ? In de buurt waar ik woon valt het (gelukkig) nog mee, maar ik merk in het dagelijks leven al dat de mensen boertiger en boertiger worden. In het verkeer, op het openbaar vervoer, in de supermarkt, het wordt meer en meer ieder voor zich. Ook op het werk, het bekende : vriendelijk in je gezicht, maar een mes in je rug als ze er zelf beter van worden, of als er voordeel voor hun persoonlijk aan vasthangt. En dat zijn dan collega's waar je mee moet samenwerken.

Het is tegen mijn aard, maar ik heb geleerd na 15 jaar op een fabriek om af een toe eens serieus van mijn 'kloten' te maken, gewoon om te voorkomen dat ze over me over lopen. En ik ben geen carierejager, zeker niet.

Dus wat er van normen en waarden gaat over blijven bij een shtf situatie ? Als ze van korte duur is, en er komt hulp van buiten af, dan zal het ongeveer zijn zoals het nu is.

Als het teotwawki wordt, dan vrees ik dat er eerst vele doden gaan valen, tot een mensenleven terug waarde heeft.

Want dat is volgens mij nu net het probleem, we zijn stilletjes aan met teveel op te weinig plaats. En het is basiseconomie: wat er veel is, daalt in waarde, wat er weinig is, stijgt in waarde.

Minder 'resources' voor meer mensen, dus zoals hierboven al vermeld, je zal moeten vechten voor iets wat nu nog vanzelfsprekend wordt ervaren : water, brood, kleding, energie... Voorlopig zal het nog 'opgelost worden' met stijgende prijzen, maar als de finaciele crisis in overdrive gaat, en de dollar en de euro waardeloos worden, is het hek wel van de dam denk ik.

En dan zullen er van je normen en waarden niet veel over blijven. Of je wil of niet, als je iets hebt want een ander wilt, en er is geen orde en ordehandhaving meer, zul je je moeten verdedigen. Kijk maar naar Griekenland, in het begin waren de protesten ook vreedzaam, de occupy wallstreet beweging, in het begin ook vreedzaam.

Nu is het dan nog misschien aggresie van de staat en het ordehandhavingsapparaat tegenover de demonstranten, maar het omgekeerde zal meer en meer plaats vinden.

Vooral als mensen minder en minder te verliezen hebben.

En dat is waar ik het meeste angst voor heb, een wrol situatie, zeker in een land als belgie (want ik woon in Belgie). Je hebt hier, en in de meeste west-europese landen nog niet het

recht om een wapen te bezitten om jezelf en je bezittingen te beschermen.

En wat vind je dan van de recente rellen in Londen ? Zijn dat normen en waarden ? En dat dan nog in een land als Groot-Brittanie, waar etiquette zo hoog wordt ingeschat.

Op het behoud van normen en waarden zou ik dus niet te hard rekenen, de hele 'beschaving' is maar een extreem dun laagje vernis.

Ik bekijk het zo : Als je met twee mensen een brood hebt en bak bier, dan bouw je een feestje samen, want er is genoeg voor iedereen. Heb je echter maar een boterham en een half biertje, dan zal de 'sterkste' alles voor zich op eisen, en de andere kan verhongeren. Dat is de huidige realiteit zoals ik ze ervaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mensen die echt honger hebben hoeven niet eens een kruisboog te hebben.. zolang ze maar met een kleine groep zijn en je kunnen verassen..

ik denk ook dat veel mensen waar onder mensen op dit forum dingen zullen doen die ze anders nooit zullen doen.. maar de een leeft voor zn of haar normen en waarden en de ander kijkt niet zo nauw, niemand weet hoe hij of zij zal reageren en zolang er geen shtf is zullen ze daar ook niet achter komen.

Beste Medan, iedereen heeft hier op preppers.nl redelijke normen en waarden zo is mij gebleken; een zinnetje als de ander kijkt niet zo nauw ervaar ik als kwetsend, omdat het onrecht doet aan de personen, zo ook ik, die aangegeven hebben hun huidige waarden en normen zo flexibel mogelijk te hanteren als de situatie vereist. Dat is geen kwestie van als SHTF direct roven en plunderen, maar als nood aan de man is (NADMI) zichzelf en geliefden beschermen. Daar zit voor mij wel een nuance.
Link naar reactie
Delen op andere sites

In een SHTF zal het nog wel meevallen met de normen en waarden, zolang de situatie niet langer duurt dan 3 dagen (negen maaltijden, zie mijn link onder dit bericht). In een TEOTWAWKI, of een WROL, is het andere koek. Survival of the fittest. Dan gaan hier de handschoenen ook uit een zal er sprake zijn van een Bug In, waarbij mijns inziens alle middelen zijn toegestaan om huis en haard te verdedigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zouden we, als het er echt op aan komt, niet terug geroepen worden op onze instincten: vluchten of vechten?

 

Ik denk dat ik, in het dagelijks leven, best 'heilig' ben, trouw aan mijn principes en overtuigingen. Maar als iemand aan mijn kinderen komt, dan ga ik iedere grens over! Dus heilig of niet, ik denk dat het afhangt van de mate van belangrijkheid of je je normen en waarden laat gaan. Dat zal helemaal zo zijn in SHTF of daarna.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Medan, iedereen heeft hier op preppers.nl redelijke normen en waarden zo is mij gebleken; een zinnetje als de ander kijkt niet zo nauw ervaar ik als kwetsend, omdat het onrecht doet aan de personen, zo ook ik, die aangegeven hebben hun huidige waarden en normen zo flexibel mogelijk te hanteren als de situatie vereist. Dat is geen kwestie van als SHTF direct roven en plunderen, maar als nood aan de man is (NADMI) zichzelf en geliefden beschermen. Daar zit voor mij wel een nuance.

 

keyser mijn oprechte excusses ik heb hier niemand mee willen kwetsen of voor zn kop willen stoten, wat ik probeer de te zeggen was dat er mensen zijn die in het dagelijks leven de normen en waarden de zie geleerd zijn ook niet handhaven en dan doelde ik vooral op mensen die het ook niet zo nauw nemen met de wet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal proberen mijn normen en waarden zo lang mogelijk proberen te blijven hanteren zoals deze mij zijn bijgebracht.

Maar ik ben mij er wel terdege van bewust dat ik (wij) als mens niet voor niets boven aan de voedselketen zijn aangekomen.

Praktijkgerichter komt het idd aan op vechten, vluchten of bevriezen.

Laten we maar hopen dat ons lichaam deze keuze nooit hoeft te maken...

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de mens(en dan bedoel ik in zn algemeen)zn normen en waarden heel snel bijsteld in geval van SHTF..of WROL..Zelfbehoud of dat van degene die je lief hebt staat voorop..ook al gaat dat op dat moment over de rug van anderen.. De reacties in t topic Bunker dillima laat al zien hoe mensen kunnen gaan denken..en nu al weten dat ze bv famillie buiten laten staan...Ik denk zelf ook dat ik n hoop normen en waarden over boord zou zetten..(jammergenoeg...maar alles voor survival)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Nou ik heb waarschijnelijk weer een eigenzinnige mening,

 

Respecteer de mensen die jou respecteren. Zijn ze vijandig tegen over jou, dan wees vijandig tegenover hen.

 

Kortom: Wat U niet wil dat U geschied doe dat ook bij een ander niet.

 

En verder: heb eerbied voor al het leven, want niets of niemand verdient het om te lijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik heb waarschijnelijk weer een eigenzinnige mening,

 

Respecteer de mensen die jou respecteren. Zijn ze vijandig tegen over jou, dan wees vijandig tegenover hen.

 

Kortom: Wat U niet wil dat U geschied doe dat ook bij een ander niet.

 

En verder: heb eerbied voor al het leven, want niets of niemand verdient het om te lijden.

 

niks eigenzinnigs aan hoor.

er is alleen een verschil tussen erover praten en het op internet met zinnetjes plaatsen, of het ook daadwerkelijk in acht nemen.

en daar schort het nu al aan en dat zal in een shtf nog veel erger worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om mijn eigen normen en waarden, of dat van de meeste preppers maak ik me geen zorgen. De normen en waarden van een groot deel van de samenleving is echter een ander verhaal, als er geen politie of ander toezicht is wordt het vrij spel voor criminelen en mensen die 'gij zult niet stelen' of 'gij zult niet doodslaan' niet zo nauw nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...