Ga naar inhoud
GENEGEERD

Commentaar op mijn slaap-rig?!


Aanbevolen berichten

Hallo Preppers!

 

Sinds ik een beginnend prepper heb ik buiten enige kennis nog maar weinig uitrusting tot mijn beschikking.

Één van de eerste zaken die ik op orde wil hebben buiten een degelijke EDC is een setje die ik gebruiken wil bij het slapen, bestaande uit een matje, slaapzak, liner en bivybag.

 

Ik heb het dus nog niet aangeschaft, maar hier is mijn "wishlist";

- Exped Downmat UL 7 M (190 euro, R-waarde 5,9 Specificaties

- The North Face Superlight - 315 euro, -8 comfort temperatuur, Specificaties

- Mammut Thermo Liner CFT - 60 euro, Specificaties

- Mammut Ultralight Bivi - 120 euro, Specificaties

 

Graag op- en aanmerkingen zolang ze nuttig voor mij zijn!

 

- Vasatus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Mooi setje zo!

 

Ik zou in plaats van die Mammut Thermo Liner CFT van een halve kilo de Sea To Summit thermolite reactor extreme lakenzak overwegen. Ook 14 graden erbij en de helft lichter qua gewicht en pakmaat.

 

Slaapzak weet ik nog niet. Buiten dat daar erg veel keuze in is vind ik hem nog aan de zware kant, je zou een topquilt kunnen overwegen. Die slaapmat is al ERG goed en warm. Bijvoorbeeld een enLIGHTened equipment Prodigy Quilt, die is naast betaalbaar (in de Eu te vinden) ook de helft lichter.

 

Die ultra light bivi zou ik zelf niet nemen in die kleur, oranje. Ga je een keer wildkamperen of bij een shtf ben je wel meteen erg zichtbaar. Alhoewel jezelf nog met een tarp of begroeiing wat meer uit het zicht kan brengen natuurlijk.

 

Je kan natuurlijk ook een Mountain Equipment Ultralite Bivi kunnen nemen voor die paar spetters in combinatie met een Helsport Fjellduk poncho/tarp/bivi/zitzak. Het mooie vanndeze is natuurlijk de multifunctionaliteit. Ga je je slaapset echter ook voor tripjes gebruiken zou ik wel voor een echte bivi gaan. Heb je al eens gedacht aan een hangmat plus tarp?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi setje zo!

 

Ik zou in plaats van die Mammut Thermo Liner CFT van een halve kilo de Sea To Summit thermolite reactor extreme lakenzak overwegen. Ook 14 graden erbij en de helft lichter qua gewicht en pakmaat.

 

Slaapzak weet ik nog niet. Buiten dat daar erg veel keuze in is vind ik hem nog aan de zware kant, je zou een topquilt kunnen overwegen. Die slaapmat is al ERG goed en warm. Bijvoorbeeld een enLIGHTened equipment Prodigy Quilt, die is naast betaalbaar (in de Eu te vinden) ook de helft lichter.

 

Die ultra light bivi zou ik zelf niet nemen in die kleur, oranje. Ga je een keer wildkamperen of bij een shtf ben je wel meteen erg zichtbaar. Alhoewel jezelf nog met een tarp of begroeiing wat meer uit het zicht kan brengen natuurlijk.

 

Je kan natuurlijk ook een Mountain Equipment Ultralite Bivi kunnen nemen voor die paar spetters in combinatie met een Helsport Fjellduk poncho/tarp/bivi/zitzak. Het mooie vanndeze is natuurlijk de multifunctionaliteit. Ga je je slaapset echter ook voor tripjes gebruiken zou ik wel voor een echte bivi gaan. Heb je al eens gedacht aan een hangmat plus tarp?

 

De STS Thermolite Reactor Extreme is een erg goede suggestie, dank hiervoor!

Ik ben kwa keuze enigszins gelimiteerd tot slecht één winkel voor outdoorequipment, gezien ik daar 40% korting krijg, dus zo kwam deze slaapzak als "beste" kwaliteit-prijs verhouding naar boven drijven, maar ik geef toe, het is niet ideaal!

Verder was de bivi een vlugge keuze en oranje is ook zeker niet mijn favoriete kleur! :p

 

Nogmaals, dank voor het commentaar!

 

- Vasatus

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

leuk setje, een beetje prijzig voor mijn smaak maar het ziet er allemaal eerste klas uit.

 

Mijn slaapset ziet er eigenlijk zo uit (mits ik mijn tent niet kan gebruiken):

 

M90 modulaire slaapzak (alle jaargetijden tot -30 graden).

Militaire bivizak, enkelboogs en gemaakt van Goretex.

Nato slaapmatje.

 

Totale kosten plus verzendkosten: €130.-

 

jah ik weet het is niet allemaal het nieuwste van het nieuwste, maar het werkt in geval van nood en ik heb het redelijk goedkoop op de kop getikt.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een slaapzak van 50 euro, een matje van 10 euro, thermisch ondergoed en een gewatteerde pijama. De 600 euro verschil hou ik in mijn portefeuille en gebruik ik om een leuk viersterrenhotel te zoeken als het nodig is.

 

Met zo´n sexy outfit - en zeshonderd euro - kan het niet moeilijk zijn, ook als TSHTF, een dame te vinden die je graag warm wil komen houden in een ****hotel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht al dat ik de enige was die het veel centjes vond.

 

Voor een beginnerssetje erg mooi, maar ik zou met iets heel goedkoops beginnen, en die dan met iets moois, duurders, vervangen zodra je weet waarom je bepaalde eigenschappen erbij wilt. Je eerste aanschaf op dit gebied moet troep zijn dat je helemaal kapot-veldtest. Zo zie ik het.

 

En weet je, kapot-veldtesten is nog leuk ook !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Preppers!

 

Sinds ik een beginnend prepper heb ik buiten enige kennis nog maar weinig uitrusting tot mijn beschikking.

Één van de eerste zaken die ik op orde wil hebben buiten een degelijke EDC is een setje die ik gebruiken wil bij het slapen, bestaande uit een matje, slaapzak, liner en bivybag.

 

Ik heb het dus nog niet aangeschaft, maar hier is mijn "wishlist";

- Exped Downmat UL 7 M (190 euro, R-waarde 5,9 Specificaties

- The North Face Superlight - 315 euro, -8 comfort temperatuur, Specificaties

- Mammut Thermo Liner CFT - 60 euro, Specificaties

- Mammut Ultralight Bivi - 120 euro, Specificaties

 

Graag op- en aanmerkingen zolang ze nuttig voor mij zijn!

 

- Vasatus

 

Zou een optie zijn: ik koop die van 60 EN OOK die van 190 ?

 

NB: heb zelf M90's erg Okay.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht al dat ik de enige was die het veel centjes vond.

 

Och, je komt net kijken. We hadden vroeger op dit forum een revolutionaire anarchist die o.a. informeerde naar de prijzen en verkrijgbaarheid van onderzeeërs, straaljagers en helikopters. De man kreeg, of je het nou gelooft of niet, zelfs reeksen van serieuze antwoorden.

 

Hulpvaardigheid en geduld gaan soms het voorstellingsvermogen te boven.

 

Om het nog maar niet te hebben over een ex-dakloze met een voorliefde voor vlees dat ´s nachts gratis op de kinderboerderij verkrijgbaar is, en de ambitie een postorderbedrijf te beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam
Ik heb het dus nog niet aangeschaft, maar hier is mijn "wishlist";

- Exped Downmat UL 7 M (190 euro, R-waarde 5,9 Specificaties

- The North Face Superlight - 315 euro, -8 comfort temperatuur, Specificaties

- Mammut Thermo Liner CFT - 60 euro, Specificaties

- Mammut Ultralight Bivi - 120 euro, Specificaties

 

Graag op- en aanmerkingen zolang ze nuttig voor mij zijn!

 

- Vasatus

 

Ik zou gaan voor een M90 slaapzak met goretex buitenhoes en gaan liggen op de downmat. Ik kan je nog geen echte review van de downmat geven want ik verwacht hem ieder moment pas binnen,

De M90 is wel zwaar om mee te zeulen (gaat daarom eigenlijk ook alleen maar mee in de auto), daarom heb ik vorige week bij de aldi voor €18 een slaapzak gekocht (-7 grC) voor al die keren dat ik niet in de vrieskou lig en te voet onderweg ben. De goretex buitenhoes om de aldislaapzak en klaar. Dat aldiding is veel lichter van gewicht en meer dan de helft kleiner in omvang dan de M90, maar voor dat geld wil ik de gok wel eens wagen. Ze hadden zelfs een oud model liggen voor €10, die was maar voor vanaf +1 gr C confortabel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt tegenwoordig wel of ieder forum, tegenwoordig een stoom afblazen forum is als het om geld gaat.

Het is een mooie set en wellicht wil de TS naast kamperen, wat hij al jaren doet nu ook gaan flashpacken.

Ook is het goed mogelijk dat iemand gewoon ECHT voorbereid wil zijn en ervaring heeft dat goedkoop vaak duurkoop is.

 

@Vasatus Wanneer je alles bij één winkel kan kopen met korting dan zou ik die set gewoon doen. Je kan dan altijd nog een poncho kopen om te camoufleren of je onderkomen om te koken uit te breiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam
Lijkt tegenwoordig wel of ieder forum, tegenwoordig een stoom afblazen forum is als het om geld gaat.

Het is een mooie set en wellicht wil de TS naast kamperen, wat hij al jaren doet nu ook gaan flashpacken.

Ook is het goed mogelijk dat iemand gewoon ECHT voorbereid wil zijn en ervaring heeft dat goedkoop vaak duurkoop is.

 

@Vasatus Wanneer je alles bij één winkel kan kopen met korting dan zou ik die set gewoon doen. Je kan dan altijd nog een poncho kopen om te camoufleren of je onderkomen om te koken uit te breiden.

 

 

Nou de reacties waren eigenlijk op het feit dat er al veel geld zou worden uitgegeven aan iets om alleen maar te slapen. Voor minder zijn er ook oplossingen en wat je dan voor het prijsverschil koopt heb je gewoon gratis en voor niks. Als beginnend prepper -zoals hij zelf schrijft- heb je dus alvast meer gear voor hetzelfde geld. En preppersrule is 1 = geen en 2 = 1 ;)

 

Graag op- en aanmerkingen zolang ze nuttig voor mij zijn!

 

- Vasatus

 

en zo zie ik in ieder geval de commentaren die men gegeven heeft. Nuttige bemerkingen over gebruik, gewicht en kosten

Link naar reactie
Delen op andere sites

nog even een tip voor je slaap rig: koop een degelijke basha/tarp, een bivi beschermd jou tegen de meeste weersomstandigheden maar niet je gear.

 

BTW, ik zag dat je bivi niet helemaal sluit. het laat je gezicht redelijk onbeschermd tegen de elementen. ik zou dan toch adviseren om een andere te nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even wat info van een Hiker, ik zou met het oog op Nederland niet zo snel dons nemen. Tenminste ik heb het best wel warm tijdens mijn slaap dus wordt het dons wat vochtig. Geen probleem als je bv in scandinavien ben waar de lucht erg droog is. In Nederland met vaak een hoge luchtvochtigheid droogt je slaapzak gewoon langzamer en iets waardoor dons snel zijn isolatievermogen verliest is vocht. Voor ons is dit 1 van de reden geweest om voor een goede Kunstvezel slaapzak te gaan mammut met de ajungilak serie, gebruiken goede vezels en voor de portemonnee weer net wat vriendelijker (wel zwaarder als dons).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergeet ook niet dat die exped matjes zo goed isoleren dat je best nog wel een paar graden bij je slaapzak opgave mag optellen.

Ik heb de luxe over een aantal slaapzakken te beschikken en ben warmbloedig.

Een te warme net als een koude set is niet fijn en een set die alle temperaturen aan kan dus van +20 tot -20 heb ik nog niet gevonden.

 

Het beste is natuurlijk testen, maar ja je zult ergens moeten beginnnen....

Te warm kun je iets oplossen door ritsen open enz, te koud kun je iets oplossen door sokken, kleding, binnnenslaapzak, extra plastic hoes, muts enz.

 

Succes,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alhoewel ik aan een groot aantal opmerking niet veel heb gehad, hier bedank ik die personen dan ook voor met een licht sarcastische toon, heb ik toch ook een aantal nuttige opmerkingen gehad hier.

Zoals de synthetische slaapzak of de tarp; Goede suggesties, daar ga ik nog wat mee doen!

 

Graag wil ik melden dat ik een niet al te sterke rug heb, van nature, en daarom een lichte bepakking voor mij ideaal is. Licht is duur, dat besef ik me, maar dat is voor mij praktischer.

Ook ga ik geregeld kamperen en heb ik outdoorervaring tot op zekere hoogte dus dit zal voor mij geen blinde koop zijn, ik ben vrij kritisch, maar ik zie ook wel eens zaken over het hoofd.

 

Graag wil ik deze reactie afsluiten met het verzoek om de M90 slaapzak / legerslaapzak niet meer te noemen als suggestie, die is voor mij te zwaar en dus not done.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alhoewel ik aan een groot aantal opmerking niet veel heb gehad, hier bedank ik die personen dan ook voor met een licht sarcastische toon, heb ik toch ook een aantal nuttige opmerkingen gehad hier.

Zoals de synthetische slaapzak of de tarp; Goede suggesties, daar ga ik nog wat mee doen!

 

Graag wil ik melden dat ik een niet al te sterke rug heb, van nature, en daarom een lichte bepakking voor mij ideaal is. Licht is duur, dat besef ik me, maar dat is voor mij praktischer.

Ook ga ik geregeld kamperen en heb ik outdoorervaring tot op zekere hoogte dus dit zal voor mij geen blinde koop zijn, ik ben vrij kritisch, maar ik zie ook wel eens zaken over het hoofd.

 

Graag wil ik deze reactie afsluiten met het verzoek om de M90 slaapzak / legerslaapzak niet meer te noemen als suggestie, die is voor mij te zwaar en dus not done.

 

klopt, dat heb je eens verteld in een bericht. mijn excuses daarvoor helaas lees ik veel berichten en kan ik niet alles onthouden. Maar even voor de duidelijkheid ik probeerde je niet een M90 aan te smeren, ik liet alleen weten waar mijn slaapset uit bestond en wat ik eraan heb uitgegeven. De tarp was wel een advies, iets wat ik ook nog nodig heb. ik probeer een bepaald type te krijgen helaas is die niet makkelijk te vinden in nederland hahaha

maar laat het ons even weten als jij een leuke tarp/basha op het oog hebt, wil graag zien waar jij mee opduikt of beter gezegd onderduikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Vasatus Dan zou Ik zeker maar een goede rugzak kijken, meeste gewicht draag je dan op je heupen en niet met de schouderbanden.

 

Als je rugzak goed ingepakt is dan zijn je schouderbanden eigenlijk alleen maar voor hey voorkomen dat je rugzak achterover valt.

 

Ik heb ook geen sterke rug maar een week hiken in Schotland met een startgewicht (eten enz) van 22kg ging gewoon makkelijk behalve dat het conditietechnisch beter kon ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...