Ga naar inhoud
GENEGEERD

Mooiste beleggingsmunten (goud & zilver)?

USAfan
 Share

Recommended Posts

Wat vinden jullie de mooiste zilveren beleggingsmunt? En welke de mooiste gouden?

En waarom?

Zilver

Ik neig naar de Maple Leaf, vanwege het simpele design en de mooie afwerking. Ik heb zowel de zilveren als de gouden in mijn handen gehad en ze zijn allebei prachtig. Lelijk vind ik echter de Queen die achterop staat. Die zouden ze mogen schrappen wat mij betreft.

De zilveren Philharmonic vind ik elegant, maar de smooth edges vind ik minder.

De Eagle vind ik mooi, maar jammer dat ze relatief stukje duurder zijn dan eerdergenoemde munten.

Panda's zien er ook mooi uit, maar daar heb ik het geld (nog) niet voor over gehad. Misschien bij de volgende bestelling.

Goud

Maple Leaf dus. Krugerrand vind ik de kleur niet mooi. Daarnaast zou ik eerder .999 munten aanschaffen dan de Eagle of Krugerrand met hun lagere gehaltes.

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Voor munten maakt het mijn inziens niet zoveel uit. Het goudpercentage is daarvan gekend en de prijs wordt daarop berekend. Maple leafs zijn inderdaad de zuiverste. De reden waarom andere munten minder zuiver zijn is omdat ze door toevoeging van andere metalen harder - lees slijtvaster- worden. Munten die vrij populair zijn in Frankrijk en België zijn de Napoleons, de Vrenelis en de gouden Louis. Het voordeel van munten is dat de premie mettertijd hoger wordt omdat er nu eenmaal geen Napoleons meer gemaakt worden. Naast de goudwaarde krijgen de munten dus ook een verzamelwaarde. Het kan mijn inziens niet verkeerd zijn om ze nu te kopen voor de goudwaarde en later te verkopen tegen de verzamelwaarde.

Voor zilver is er een manier om sneller marge te maken. Vanaf 01.01.2014 wordt de margeregeling opgeheven en worden ook munten en muntbaren tegen het volle btw tarief belast. Dit betekent dat je nu zilver kan kopen met een laag btw tarief en binnen enkele jaren, bij particuliere verkoop een hogere prijs krijgt door de gestegen BTW. Het verschil zal toch al snel 15% zijn.

Doen als je wat geld op overschot hebt en tijd hebt om hogere PM koersen af te wachten. Niet doen als je voor grote uitgaven staat, krap bij kas zit of het risico loopt dat je gedwongen wordt je PM te verkopen.

Link naar reactie

Gast gebruikersnaam

De silver slave queen. de teksten en symbolen die erop vermeld staan spreken boekdelen. Voor goud heb ik geen favoriet

zilver_slave_queen_proof_base_zgw.jpg.2965ac78ff792397a38c75aa2668d118.jpg

Link naar reactie

Voor zilver is er een manier om sneller marge te maken. Vanaf 01.01.2014 wordt de margeregeling opgeheven en worden ook munten en muntbaren tegen het volle btw tarief belast. Dit betekent dat je nu zilver kan kopen met een laag btw tarief en binnen enkele jaren, bij particuliere verkoop een hogere prijs krijgt door de gestegen BTW. Het verschil zal toch al snel 15% zijn.

Die BTW verhoging is toch alleen in Duitsland? In NL wordt er volgens mij alleen BTW verrekend over de omzetmarge, wat feitelijk neerkomt op een zeer geringe toeslag op de aankoop van je munten. Of ben ik abuis?

Link naar reactie

Het klopt dat de Bundestag heeft beslist het tarief op kunst- en verzamelobjecten te verhogen, ook op zilveren munten. De angel zit in de staart, ze willen zich hiermee in lijn stellen met de Europese regelgeving. Ook in België is er al een flinke verstrenging. Nederland heeft voorlopig nog een gunstig(er) regeling. Tot ze zich in regel stellen met de Europes wetgeving ?

Link naar reactie

1373__orig.jpg

1033__orig.jpg

De nieuwe gouden Maple heeft vanaf 2013 een extra kenmerk op de maple kant gelaserd.

Een extra kenmerk om vervalsen moeilijker te maken.

In de kern van deze miniatuur maple afbeelding kun je met een vergrootglas het jaartal zien, dus dit jaar de 13.

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie

Het klopt dat de Bundestag heeft beslist het tarief op kunst- en verzamelobjecten te verhogen, ook op zilveren munten. De angel zit in de staart, ze willen zich hiermee in lijn stellen met de Europese regelgeving. Ook in België is er al een flinke verstrenging. Nederland heeft voorlopig nog een gunstig(er) regeling. Tot ze zich in regel stellen met de Europes wetgeving ?

In D kopen zolang het voordelig is.

Dan uitwijken en/of goud doen.

Als er ook regelgeving over goud komt weet je hoe laat het is.

Link naar reactie

• 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...