Ga naar inhoud
GENEGEERD

Groenten bij dit weer & stuff


200m²

Aanbevolen berichten

Denken jullie eraan om je groenten voldoende water te geven tijdens de warme dagen?

Zeker broccoli wil heel snel doorschieten bij droogte. (zo te zien damnit)

 

GEEN BEMESTING geven bij dit weer. Dat verbrand hun tere wortelgestel.

Mocht het echt nodig zijn te bemesten dan geef je best eerst een flinke dosis water (aan de voet), laat de plant dit goed opnemen en nadien de bemesting. Doe dit 's avonds! Bij de nachtkoelte neemt de plant meer op dan bij de daghitte.

 

Het is ook geen overbodige luxe om bij grote hitte de tere planten zoals sla wat afkoeling te geven door een ventilator te plaatsen :cool: Neen hoor, door er een net (geen zwart!) over te leggen waardoor de felle zonnestralen gebroken worden.

 

Mocht het zijn dat je uien een bloemstengel krijgen dan mag je je wintervoorraad bewaarui op je buik schrijven maar de uien kan je wel nog gebruiken. Eventueel invriezen kan ook. Je snijd ze middendoor en haalt de bloemstengel eruit. Deze is duidelijk herkenbaar. De rest van de ui is perfect ui en bruikbaar.

Dit omdat 1 van mijn volkstuinburen zijn opgeschoten uien gewoon weggegooid heeft. Dik zonde.

Heb helaas geen foto. Heb ook geen uien meer dankzij mijn domheid te denken dat ik het insectengaas wel een week later kon leggen.

Dat is dus het volgende punt.

INSECTENGAAS! Dat ding is nogal duur en gaat niet lang mee. De Lill gordijnen bij Ikea gaan langer mee (is me wijsgemaakt) Da's polyester. Let wel, die maasgrootte zal geen preimineervlieg tegenhouden.

 

Volgende 'stuff' punt is eerder een klacht.

Over die irritante groene netten!

Manmanman. Da's zodanig bijeen gefroemelt en zeer onhandig om deftig open te trekken dat het ergens op een bolleke tussen mijn aardappelen ligt. (wat ben ik toch heel geduldig)

Heeft er iemand tips hoe je die dingen best 'ontfroemelt' zonder dat het altijd terug ineen plakt waardoor het ene eind wel recht ligt maar het ander eind schots en scheef met ontfroemelde spleten waar vlinders doorkunnen?

Tips altijd welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Heb ook geen uien meer dankzij mijn domheid te denken dat ik het insectengaas wel een week later kon leggen.

Dat is dus het volgende punt.

INSECTENGAAS! Dat ding is nogal duur en gaat niet lang mee. De Lill gordijnen bij Ikea gaan langer mee (is me wijsgemaakt) Da's polyester. Let wel, die maasgrootte zal geen preimineervlieg tegenhouden.

 

Je kunt eens kijken naar polyester vitrage. Dat heb je in hele fijne mazen (echt superfijn) en gaat lang mee. Ik gebruikte het vroeger bij de krekelkweek en fruitvliegjes. Ook het weideplankton (schepnet voor insecten) net had ik gemaakt van dit spul en het ging ook niet stuk na vele uren door het gras heen slepen.

 

'k Neem aan dat je de truuk al wel kent om uien en wortels te combineren tegen elkaars vliegenprobleem?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe Ja die vitrage heb ik, hangt hier aan enkele ramen en ik heb me al serieus moeten inhouden :o Voorlopig doe ik het met de Lill's en geurplanten om te misleiden.

De wortelen, tsja, die wouden niet groeien (te koud) en ik had wortelsap op de uien gespoten maar het heeft niets uitgehaald, was waarschijnlijk al te laat.

Bij gebrek aan de uien strooi ik uischillen tussen de wortelen tegen wortelvlieg en ze krijgen look/heermoes douches.

Een les voor volgend jaar. Wortelen vroeger zaaien onder bescherming, eens ze groeien de uien erin en onmiddellijk afdekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe Ja die vitrage heb ik, hangt hier aan enkele ramen en ik heb me al serieus moeten inhouden :o Voorlopig doe ik het met de Lill's en geurplanten om te misleiden.

De wortelen, tsja, die wouden niet groeien (te koud) en ik had wortelsap op de uien gespoten maar het heeft niets uitgehaald, was waarschijnlijk al te laat.

Bij gebrek aan de uien strooi ik uischillen tussen de wortelen tegen wortelvlieg en ze krijgen look/heermoes douches.

Een les voor volgend jaar. Wortelen vroeger zaaien onder bescherming, eens ze groeien de uien erin en onmiddellijk afdekken.

 

Op de markt verkopen ze het voor weinig per meter, bewaar je thuis de goede vrede. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...