Ga naar inhoud
GENEGEERD

Stroomsnelheid en pompen


12gauge

Aanbevolen berichten

het is weer tijd voor een projectje in huize 12,

ik heb mn hand op een stel IBC's weten te leggen voor gratis (SCOOORE)

 

deze wil ik gaan gebruiken om regenwater en grondwater in op te slaan

aparte systemen natuurlijk (hooguit dat ik een bijna leeg regenvat van grondwater voorzie)

 

iedereen weet dat stilstaand water een broedplaats voor bacterieren etc worden

nu had ik het idee om een volgend systeem te maken

 

regenton-voorbeeld.jpg.c3796da0ed9a0391f004c0b3aad9da68.jpg

 

links is idee 1;

 

vat met regenpijp

onderin het vat een pomp zetten (12v) die het weer naar boven pompt danwel de regenpijp weer in of rechtstreeks het vat in met een kleine spuitkop om turbulentie in het water te veroorzaken

 

rechts is idee 2

 

2 vaten met regenpijp

vat 1 pompt van uit onderaan naar boven aan vat 2

vat 2 pompt dat vervolgens weer van onderaan naar boven aan vat 1

 

zou dit genoeg zijn om te voorkomen dat het water sneller vervuild word dan stilstaand water?

zo ja in welke mate?

 

de pompen moeten 12v worden en genoeg water omzetten om turbulentie te veroorzaken

het systeem word 12v omdat ik dit in een later stadium wil gaan voeden met een setje accu's en een zonnepaneeltje of kleine windturbine (dat word een ander project)

als iemand nog een idee heeft wat voor 12v pomp daarvoor interessant is?

 

het regenwater wil ik voor het t vat instroomt al "filteren" met kiezels/hydrokorrels om alle grove vervuiling er al uit te krijgen

grondwater gaat door een filter heen voor het t vat in gaat

 

waarom ik dit zo wil doen?

voor veel dingen is grijswater toereikend, maar dan wel zonder allerlei algen etc etc erin

vervuild water is dan niet goed maar ik wil ook niet mn douchewater met een katadyn gaan filteren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast gebruikersnaam

Ik ken in 12V niet zoveel waterpompen, een ruitensproeierpomp gaat in ieder geval niet lang mee bij constant gebruik.

 

Wellicht zijn er solar vijverpompen in de handel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor caravans bestaan er 12v waterpompjes voor de kraan. Geen idee hoe lang die het volhouden bij continu verbruik.

Ook voor de boten kun je 12v bilgepompen kopen, bv bij conrad.

Duurzaam maar duur zijn dit soort pompen: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/537618?WT.mc_id=twenga&insert=8V

 

Als het doel alleen is om het water in beweging te houden, zou je ook kunnen werken met een luchtpomp. Bij grondwater verwijder je dan meteen het ijzer (bezinkt).

Of een supersimpel windmolentje met een roerijzer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @12gauge Een goed idee om die bakken daarvoor te gaan gebruiken. Jou ideeen echter om het stromend te houden, heb ik een paar opmerkingen bij. Vanuit mijn aquarium ervaring weet ik dat het heel lastig is om 2 pompen te vinden die precies dezelfde doorvoersnelheid hebben. Je komt dus bijna onvermijdelijk met een overlopen vat en een leeglopend vat te zitten. Vervolgens is beweging geen garantie tegen algen, sterker nog, sommige groenalgen zijn er gek op! Ik denk dat de bruikbaarheid van het water gewoon een beperkte is in tijd.

Wanneer je het in grote hoeveelheden op slaat en enigzins koel en in het donker kunt hebben, duurt het al betrekkelijk langer voordat er vervuiling ontstaan.

Daarnaast, bacterieen in het water moeten natuurlijk levenskansen hebben, in voedselarm water gebeurd er ook niet zo snel iets. Tenslotte denk ik dat je al het water wat langere tijd opgeslagen is, zonder volledige luchtdichtheid, moet ontsmetten. Oftewel een flinke kop chloor erin en een paar uurtjes wachten. Je wil het gebruiken als grijs water, dus dan maakt op zn tijd een beetje chloorlucht toch ook niet zoveel uit.

Om je nog en tip te geven t.a.v beweging in het water, kijk eens naar de zogenaamde ijsvrij houders voor in grote vijvers. Dit zijn systemen op een luchtpomp, met bruissteen. Zo wordt het water van onderaf in beweging gehouden en doorgelucht. Dit voorkomt wat langer verrot en stinkend water. Deze luchtpompen vragen niet veel stroom, dus zijn prima in te passen in allerlei systeempjes die jij prima in elkaar kunt knutselen.;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@12gauge alg onstaat hoofdzakelijk door inwerking van zonlicht .dus je water moet in het donker zitten . de waterpomp doe je nooit helemaal beneden in een vat want op de bodem

komt de slurrie en die wil je niet rondpompen (maar laten bezinken en/of eventueel verwijderen) bacterie houd je volgens mij het beste tegen door zuurstof in het water te brengen

wat men bij boten en caravans doet is er ik meen zilver ''nitraat'' eraan toevoegen met deze toevoeging kan het water ongeveer een jaar alg vrij opgeslagen worden en worden bacterieen gedood.

zo'n 12 volt carvan of boot pompje is leuk voor een rkaantje (water aftap )maar zeker niet geschikt voor continu rondpompen . dit laatste is denk ik ook niet nodig maar zelfs bij een half uurtje pompen

zal zo'n pompje niet lang meegaan . dan zul je zoiets als in een cv installatie moeten nemen .

Ik denk wel dat het slim is als je dit regenwater als gebruikswater op wilt slaan dat je het door een goed zand/grind filter laat gaan dan heb je zuiver regenwater in je tank en dan met die toevoeging

van zilvernitraat zit je zeker goed voor persoonlijk gebruik zou je er nog een osmose filter tussen kunnen zetten .dan zit je zeker goed

gr wafels'

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf maak ik gebruik van 2 ruime regenwaterputten, de putten zitten natuurlijk in de grond wat een stabielere en lagere temperatuur geeft in de zomer. Ik merk uit ervaring dat de beste manier om algen te vermijden gewoon regelmatig het water gebruiken is. Als je instroom en uitstroom groot genoeg is dan kan je mijn inziens al veel problemen vermijden, zonder kosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke wat Lewieke hier zegt klopt ook in oude huizen zit de regenbak vaak onder de keuken van het huis op een paar meter diepte en werd er constant uit de regenput gepompt

enkel (vroeger dan ) als in zomertijd die regenbak echt bijna helemaal droog stond ging men over op wel water (uit een wel put dus grondwater )

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou mijn water niet rondpompen, maar wel bij het vullen over zilver laten lopen, dit zal er voor zorgen dat bacteriegroei en dergelijk, op voorwaarde dat er geen zonlicht bij kan, sterk gereduceerd wordt.

 

hoe zou ik dat moeten maken dan? of is het er langsgooien voldoende?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@12gauge

 

Als je toch gaat pompen en recirculeren, overweeg dan een waterwervelaar om de boviswaarde van het water hoog te krijgen en te houden.

Google hier eens op, daarnaast heeft Dr. Emoto interessant onderzoek gedaan naar water, geheugen van water en boviswaarden.

 

Driehart

 

hier ga ik zeker op googlen al is het maar om de termen te begrijpen ;) bedankt in ieder geval haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @12gauge Een goed idee om die bakken daarvoor te gaan gebruiken. Jou ideeen echter om het stromend te houden, heb ik een paar opmerkingen bij. Vanuit mijn aquarium ervaring weet ik dat het heel lastig is om 2 pompen te vinden die precies dezelfde doorvoersnelheid hebben. Je komt dus bijna onvermijdelijk met een overlopen vat en een leeglopend vat te zitten. Vervolgens is beweging geen garantie tegen algen, sterker nog, sommige groenalgen zijn er gek op! Ik denk dat de bruikbaarheid van het water gewoon een beperkte is in tijd.

Wanneer je het in grote hoeveelheden op slaat en enigzins koel en in het donker kunt hebben, duurt het al betrekkelijk langer voordat er vervuiling ontstaan.

Daarnaast, bacterieen in het water moeten natuurlijk levenskansen hebben, in voedselarm water gebeurd er ook niet zo snel iets. Tenslotte denk ik dat je al het water wat langere tijd opgeslagen is, zonder volledige luchtdichtheid, moet ontsmetten. Oftewel een flinke kop chloor erin en een paar uurtjes wachten. Je wil het gebruiken als grijs water, dus dan maakt op zn tijd een beetje chloorlucht toch ook niet zoveel uit.

Om je nog en tip te geven t.a.v beweging in het water, kijk eens naar de zogenaamde ijsvrij houders voor in grote vijvers. Dit zijn systemen op een luchtpomp, met bruissteen. Zo wordt het water van onderaf in beweging gehouden en doorgelucht. Dit voorkomt wat langer verrot en stinkend water. Deze luchtpompen vragen niet veel stroom, dus zijn prima in te passen in allerlei systeempjes die jij prima in elkaar kunt knutselen.;)

 

ik in elkaar sleutelen? jij kwam helpen toch? ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

wel eens gedacht aan de waterpompjes uit scooters en of auto's? even naar de sloop je haalt voor een paar eurie's 1 of 2 pompjes en je bent al klaar.

want een tuin slang heb je al en je auto accu? daar weet je zelf wel hoe je die zou kunnen opladen dit is een zeer eenvoudige manier dacht ik zo even vlug op de vroege ochtend(ja vroeg was laat gister):o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 3 regen water putten totaal 33000 liter . Ondergronds van algen heb ik nog nooit last gehad . Water wordt gebruikt voor de wc douches in mijn loods eventueel de wasmachine ook het warmwater kan er op aangesloten worden . Verder voor het wassen van auto's besproeien het grasperk en voor alles waar water aan te pas komt buiten huis . En ik zet het niet in beweging .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert: Dus donker en koel werken dus best voor jou?

 

Bij het Fort op den Hoek (bij Hoek van Holland) zitten er waterkelders onder het fort waar volgens mij ook niet wordt gewerveld o.i.d.

Gewoon donker en koel houden vermoed ik.

 

Ja werk uitstekend . Al jaren .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...