Ga naar inhoud
GENEGEERD

Bol Hongarije


lewieke

Aanbevolen berichten

Zelf houden wij wel van een beetje luxe. Maar inderdaad er kan vanalles verkeerd gaan denk maar aan :

 

- nucleaire ramp

- rampen met giftreinen

- opstanden en onrust

- economische instorting

- overheidsconfiscaties

- ...

 

Aangezien we pragmatisch ingesteld zijn opteerden we voor een reserverwoning in het buitenland, in het centrum van Boedapest. Dit biedt een paar voordelen : we zitten centraal, kunnen verder zonder auto, zitten in een EU land zonder Euro, de Hongaren zijn eigenzinnig en laten zich niet zomaar domineren door Europa, het leven is er vrij goedkoop.

 

Omdat we ook niet altijd in Hongarije zitten, hooguit 4 à 5 keer per jaar, verhuren we ons optrekje op dagbasis aan gezinnen die graag een stukje van de wereld zien en hun koopkracht graag verhogen door daar dingen te doen die hier minder gemakkelijk kunnen. Eens lekker eten, genieten van het leven.

 

Omdat we toch een beetje houden van comfort opteerden we voor een leuk flatje wat we voorzagen van fatsoenlijk hek- en sluitwerk en een bewakingssysteem. Een leuke dame onthaalt de gasten, houdt een oogje in het zeil en zorgt voor ondersteuning in geval van nood.

 

Een paar foto's zeggen vast wel meer dan een hele tekst, neem eens een kijkje. http://www.housetrip.com/en/rentals/125891

 

Als het hier verkeerd gaat, hebben we een plekje om naartoe te trekken. Israëli en Chinezen investeren er volop omdat je nog waarde voor je geld krijgt. Zoet water is er in elk geval in overvloed. Intussen laten we ook andere mensen genieten van ons optrekje. Het helpt een beetje de kosten te dekken ... .

 

Wat vinden jullie van ons back-up plan ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

We hebben een voorraadkast die afgesloten wordt. Geen voorraad voor maanden, maar het is een leuke uitvalbasis naar het platteland. Als je 40 km aflegt zit je in the middle of nowhere en kan je alles van het land kopen, zelfs als SHTF. Als het echt goed verkeerd gaat, gaan we met de auto die we volstouwen met wat we nodig hebben.

 

Om praktische redenen kozen we voor een woning zonder tuin. Het is nu eenmaal moeilijk om een tuin te onderhouden als je op 1500 km afstand zit. We combineren een paar dingen met dat pand. Het is een investering, risicospreiding, vakantiebestemming of minstens tussenstop, pensioenspaarplan en BOL. We voorzagen het pand van extra hekwerk voor extra veiligheid.

 

Heb je trouwens gelet op de leuke dame die de gasten ontvangt ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Boedapest is een wereld stad . Een huis of appartement daar is volgens mij leuk voor de vakantie . Maar je hebt er weinig aan na de shtf denk ik . A. Hoe kom je door het verkeer na de shtf . B. Boedapest is een stad met veel armoede zo een plaats als die van u is een van de eerst plaatsen die geplunderd wordt . En die lieve dame gaat de muite niet tegen houden . Ze moet nog tientallen plaatsen controle . C. De warenhuizen zullen heel snel leeg zijn in de stad . C. Het pand staat aan de boeda kant van de Donau dat is ook de rijkste kant van Boedapest en zal dus rap leeg geroofd zijn .

Mijn idee is loket platte land .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert

Het betreft korte termijn verhuur, maximaal enkele dagen. Bij SHTF komen die gasten ook niet. Een vertrek over een dergelijke afstand plan je sowieso wel een paar dagen vooraf, dus dat loopt wel los. Bovendien zoeken we niet het maximale rendement in verhuur wat betekent dat het pand meestal wel beschikbaar is. @Greener

Gefeliciteerd met je monstertomaten en pompoenen trouwens. Prachtig stukje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@zwellever

Het is altijd gemakkelijker als je een uitvalsbasis hebt. Als ik iets anders wil kopen, dan kan dat naderhand ook nog. Een boerderij of een huis met tuin lijkt mij gezien de logistieke en organisatorische problemen niet aan de orde. Het zou ook al moeten tegenvallen als de maatschappij hier én daar tegelijk crasht. Een stad biedt ook het voordeel dat je kan opgaan in de massa.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hongarije is een prachtig land :)

 

Maar om je te vestigen in een stad? Daar zet ik vraagtekens bij. Een stad is namelijk de plek waar het tijdens een SHTF ook echt SHTF zal gaan.

Al snel gaat er geloot worden en zullen de aanvoer (en afvoer) van goederen stoppen.

 

Desalniettemin een heerlijke omgeving in een geweldig mooi land :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hongarije, een goede keus! :-)))

 

Maar als eerder genoemd: een stad: een slechte keus en al helemaal zonder tuin om jezelf van eten te voorzien. In geval van shtf kom je echt de stad niet meer uit, ook al zit je na 40 km in the middle of nowhere..je komt er gewoon niet. En met betrekking tot wapens: je zult dan niet de enige zijn in Budapest met wapens, dat wordt gezellig knallen dan, je optrekje kan je vergeten want echt de buitenlanders zullen het eerst het onderspit moeten delven. Je hebt er uiteraard wel wat aan als alleen in het westen de pleuris uitbreekt, dan zit je goed, maar zodra het hier ook het geval is ben je verloren. Dat alles goedkoop is in Hongarije klopt maar bedenk wel dat wtshtf er wel wat verandert, alles waar vraag naar is (voedsel, water, medicijnen) zal onbetaalbaar worden.

 

Op 1500 km een tuin onderhouden is inderdaad lastig, ,maar wij hebben het wel 7 jaar gedaan en plukken er nu (letterlijk) de vruchten van. Als BOL zou ik toch overwegen een klein optrekje aan te schaffen buiten de stad, dat kan makkelijk voor een paar duizend eu , je kan het ook verhuren en een tuinman 1x per maand kost ook geen drol hier...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry jongens, ik kom hier maar 1x in de week eens langs, internet is traag en dat is frustrerend. We hopen nog steeds op beter internet maar dat vordert niet zo.

@driehart, ik reageer niet op het woordje "Hongarije" maar op een mention van mijn naam :-) maar dat gaat meestal samen inderdaad :-)

@lewieke, wij zitten in Somogy, de dunst bevolkte provincie van Hongarije, onder het Balatonmeer, in een klein dorpje omsloten door akkers, velden en bossen..met 230 inwoners ongeveer..

 

Alles verloopt hier uitstekend, ik heb er net 6 weken in mijn eentje opzitten omdat mijn man naar Nederland was voor werk. Ik zat zonder auto en voorzieningen, geen winkels etc en heb 6 weken in mijn eentje geleefd op de moestuin, bos, veld en voorraadkast, dat ging uitstekend! We hebben inmiddels nog steeds niet gewinkeld want er is echt zeer veel eten in de tuin en daarbuiten. Geweldig!

 

We hebben wat te kampen gehad met wateroverlast, maar behalve blubber en water heeft het geen schade aangericht, behalve 1100 naaktslakken per dag die de moestuin wilden verorberen en dat ook deels gedaan hebben. Gelukkig had ik heel veel zout in huis, dat is het voordeel van preppen :-) Ik moest ze wel eerst allemaal met de hand vangen en in een emmer doen, dat kostte 2 uur per dag :-(

 

Ik ben bezig flink te preppen voor de winter qua voedsel, dus alles wat uit de tuin komt wordt op een maaltje voor die dag na, ingemaakt en verwerkt en ook ingevroren. Het geeft je wel een dagtaak want sjeempie wat is het hier vruchtbaar en wat komt er veel van het land. Ik heb slechts een moestuin van 100 m, genoeg voor 2 personen voor een jaar, en wat fruitbomen, maar ik ben er de hele dag mee zoet. Alles is ook veel eerder rijp en klaar, zo oogst ik al 2 weken pompoenen waar die in Nederland vaak pas in september rijp zijn. Nu heb ik al mijn groenterassen zo geselecteerd dat ze lang houdbaar zijn ofwel na invriezen nog goed te eten, dus geen gewone sperziebonen maar spekbonen want die blijven veel lekkerder na inmaken/vriezen, pompoen Fictor, een van de langst houdbare pompoenen etc..

Van alles wordt weer zaad gewonnen om volgend jaar weer te kunnen gebruiken.

 

Afgelopen weken heb ik limonadesiroop voor een jaar gemaakt (ik kijk nooit verder dan 1 jaar vooruit, daarna is alles er weer in de natuur) van acaciabloemen, vlierbloemen en kersen. Ook staan er 3 vaten wijn te pruttelen die over enkele maanden klaar zijn en de kelder in gaan. In de broedmachine zitten eieren die morgen of vandaag nog, uitkomen, de hennen mogen blijven de hanen gaan de pan in en de vriezer in.

 

Nou al met al, het is een dagtaak om jezelf te redden en ook je dieren te verzorgen (en wij knappen dan ook nog het huis op ondertussen) maar het is te doen en erg leuk!

 

Deze zomer verwacht ik meerdere mensen van het forum op bezoek, een aantal blijven 2 weken, anderen komen een dagje langs, erg gezellig!

 

hier kan je verder lezen wat ik zoal doe, zeker iedere week komt er wel een update:

 

http://piroskainpaprikaland.blogspot.hu/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry jongens, ik kom hier maar 1x in de week eens langs, internet is traag en dat is frustrerend. We hopen nog steeds op beter internet maar dat vordert niet zo.

@driehart, ik reageer niet op het woordje "Hongarije" maar op een mention van mijn naam :-) maar dat gaat meestal samen inderdaad :-)

@lewieke, wij zitten in Somogy, de dunst bevolkte provincie van Hongarije, onder het Balatonmeer, in een klein dorpje omsloten door akkers, velden en bossen..met 230 inwoners ongeveer..

 

Alles verloopt hier uitstekend, ik heb er net 6 weken in mijn eentje opzitten omdat mijn man naar Nederland was voor werk. Ik zat zonder auto en voorzieningen, geen winkels etc en heb 6 weken in mijn eentje geleefd op de moestuin, bos, veld en voorraadkast, dat ging uitstekend! We hebben inmiddels nog steeds niet gewinkeld want er is echt zeer veel eten in de tuin en daarbuiten. Geweldig!

 

We hebben wat te kampen gehad met wateroverlast, maar behalve blubber en water heeft het geen schade aangericht, behalve 1100 naaktslakken per dag die de moestuin wilden verorberen en dat ook deels gedaan hebben. Gelukkig had ik heel veel zout in huis, dat is het voordeel van preppen :-) Ik moest ze wel eerst allemaal met de hand vangen en in een emmer doen, dat kostte 2 uur per dag :-(

 

Ik ben bezig flink te preppen voor de winter qua voedsel, dus alles wat uit de tuin komt wordt op een maaltje voor die dag na, ingemaakt en verwerkt en ook ingevroren. Het geeft je wel een dagtaak want sjeempie wat is het hier vruchtbaar en wat komt er veel van het land. Ik heb slechts een moestuin van 100 m, genoeg voor 2 personen voor een jaar, en wat fruitbomen, maar ik ben er de hele dag mee zoet. Alles is ook veel eerder rijp en klaar, zo oogst ik al 2 weken pompoenen waar die in Nederland vaak pas in september rijp zijn. Nu heb ik al mijn groenterassen zo geselecteerd dat ze lang houdbaar zijn ofwel na invriezen nog goed te eten, dus geen gewone sperziebonen maar spekbonen want die blijven veel lekkerder na inmaken/vriezen, pompoen Fictor, een van de langst houdbare pompoenen etc..

Van alles wordt weer zaad gewonnen om volgend jaar weer te kunnen gebruiken.

 

Afgelopen weken heb ik limonadesiroop voor een jaar gemaakt (ik kijk nooit verder dan 1 jaar vooruit, daarna is alles er weer in de natuur) van acaciabloemen, vlierbloemen en kersen. Ook staan er 3 vaten wijn te pruttelen die over enkele maanden klaar zijn en de kelder in gaan. In de broedmachine zitten eieren die morgen of vandaag nog, uitkomen, de hennen mogen blijven de hanen gaan de pan in en de vriezer in.

 

Nou al met al, het is een dagtaak om jezelf te redden en ook je dieren te verzorgen (en wij knappen dan ook nog het huis op ondertussen) maar het is te doen en erg leuk!

 

Deze zomer verwacht ik meerdere mensen van het forum op bezoek, een aantal blijven 2 weken, anderen komen een dagje langs, erg gezellig!

 

hier kan je verder lezen wat ik zoal doe, zeker iedere week komt er wel een update:

 

http://piroskainpaprikaland.blogspot.hu/

 

En als je hulp nodig hebt, hoor ik het wel ;) kom ik wel langs. @Piroska

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Piroska wat super om van je te horen en ik heb even snel je blog bekeken, heel leuk!

Als je wat eenden neemt, dan ben je ook van de slakken af, want die eten ze graag!

 

Wij hebben ook weleens nagedacht over een optrekje in Hongarije, we komen er regelmatig en we hebben er vrienden.

Er zijn er veel leuke huisjes met grond te koop, erg verleidelijk als je daar rond rijdt. Ik moet er niet aan denken om in een stad te zitten, zonder grond of wat dan ook. Maar goed, vooralsnog geen huisje in Hongarije, onze aandacht gaat uit naar Nederland en het maken van een zelfvoorzienende tuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Behoorlijk veel mensen zelfs, ik denk dat ik makelaar ga worden want iedereen vraagt mij te helpen aan een huis hier..

 

Kunnen er geen mensen bij jou op het terrein komen wonen, in een zelfgebouwd huisje? Of zie je dat niet zitten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Piroska wat super om van je te horen en ik heb even snel je blog bekeken, heel leuk!

Als je wat eenden neemt, dan ben je ook van de slakken af, want die eten ze graag!

 

Wij hebben ook weleens nagedacht over een optrekje in Hongarije, we komen er regelmatig en we hebben er vrienden.

Er zijn er veel leuke huisjes met grond te koop, erg verleidelijk als je daar rond rijdt. Ik moet er niet aan denken om in een stad te zitten, zonder grond of wat dan ook. Maar goed, vooralsnog geen huisje in Hongarije, onze aandacht gaat uit naar Nederland en het maken van een zelfvoorzienende tuin.

 

 

Ja ik had al bedacht wat eenden te nemen, loopeenden, maar er is geen zekerheid dat ze van de moestuin afblijven. Ook hebben we een jachthond die wel een eendje lust. We hebben altijd erg veel kikkers die de slakken willen eten maar voor ze hun servetje om hun nek geknoopt hebben heeft de hond de kikker alweer op :-(

 

Een zelfvoorzienende tuin in Nederland is heerlijk! en ook wat dichterbij :-) Met 50 m pp kom je een heel eind als je goed aan voor en nateelt doet, hier gaat het in elk geval prima met 100m voor 2, dus erg groot hoeft je tuin niet te zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kunnen er geen mensen bij jou op het terrein komen wonen, in een zelfgebouwd huisje? Of zie je dat niet zitten?

 

 

OP ons terrein, tja, ik zit er niet op te wachten, maar het kan.. We hebben nog meer land een stuk verderop in de straat, daar kan iedereen wel komen zitten in zijn zelfgemaakte huisje :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...