Ga naar inhoud
GENEGEERD

Schoenen en sokken, wandelen verdomd belangrijk.


Aanbevolen berichten

Misschien dat ik nog niet goed genoeg heb gezocht, maar ik kan niks vinden over schoenen en sokken.

 

Aangezien er misschien wel lange afstanden afgelegd moeten worden, of ter training al gebeurt zijn dit toch wel ongekend belangrijke zaken.

Doe je dit op je all stars en zwarte hema sokken of is hier aan gedacht?

 

 

 

Ikzelf heb, dankzij mijn oude werk geluk, 8 paar wandelsokken (merk onbekend) 4 paar falke ( nijmeegse 4 daagse mee gelopen zonder blaren)

en nog een tas vol wintersokken, lekker warme voetjes op je bivakplak als je statisch bent zijn erg prettig.

 

3 paar kisten en 2 paar meindl safari mid sand, voorheen de dessert fox.

 

Nee het past niet in je BOB allemaal, alleen goede sokken en extra (natte voeten moeten droog worden, blaren voorkom je oa door schone en droge sokken aan te trekken)

zijn heel belangrijk.

Wegen doet het niet veel om mee te nemen extra sokken voor elke dag ( of 2 paar per dag afhankelijk van het weer en misschien moet je even door het water heen) en dikke wintersokken voor op de bivak heb ik altijd als heerlijk ervaren.

 

 

 

Groetjes

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Als je met je BOB loopt, is een stevige goretex wandelschoen (klasse B/C) meer dan een nice to have. Verder hebben we thuis allemaal meerdere sets icebreaker en falke sokken. Voor als het echt aanhoudend nat is en je goretex doorslaat, hebben we allemaal een set waterdichte sealskinz sokken. Zitten niet lekker, maar wel gegarandeerd droge voeten. Meer dan 2 paar en een set sealskinz heb je niet nodig, ook niet voor langere periodes.

Eind deze maand mag ik weer met 32 kg op mijn bult (12 kg meer dan nodig omdat de kinderen niet meer dan 25% van hun gewicht mogen dragen) 6 dagen door de highlands van IJsland hiken. Voor de rivierdoorwadingen gebruiken we neopreen schoenen (die houden extreem veel warmte vast in het water) of Salomon GTX goretex schoenen.

 

Ter voorkoming van blaren en natuurlijk voor je hygiene is het ook belangrijk dat sokken schoon zijn. Gewoon na het eten water + sop in de pan, heet maken en wassen:

[ATTACH=CONFIG]4307[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Superbelangrijk, iets goeds aan je voeten, niet alleen voor wandelen, maar voor elke activiteit daarnaast.

 

ik loop het liefst op Falke sokken, de andere wandelsokken zijn toch wat minder. Kies dikke links/rechts sokken, ook bij warm weer, dat is mijn advies voor sokken.

 

Schoenen:

Ik had en heb nog steeds een paar tweedehands Meindl schoenen, zwaar, superstevig, gaan maar niet kapot. Ja, tweedehands, ingelopen met een heel stel vierdaagses en andere lange tochten zelfs, nieuw bezoold en ik loop er prachtig op, we hebben gewoon dezelfde voeten en dezelfde loopgang, profiteer ik van.

En ! Ze stinken maar niet, eigenlijk nooit. Niet te vergelijken met de kisten, nikes, human nature halfhoge en alle andere schoenen die ik had en heb.

 

Ik zweer bij hoge bergschoenen zoals ik dat noem, heb ook prima lopende werkschoenen met stalen neus, maar nee, die gaan niet mee.

 

Momenteel loop ik op goretex bergwandelschoenen, veel lichter dan de oude, maar heb nog niet voldoende plassen en takken en modder zooi ertegenaan gehad om te kunnen zeggen dat ze beter zijn, het loopt wel veel sneller. Ook de waterdichtheid is volgens mij een stuk minder.

Ook deze stinken niet trouwens, anders stonden ze nu al in een hoekje ergens.

 

Ook tweedehands, maar dat raad ik mensen absoluut niet aan, ik heb gewoon veel mazzel.

U begrijpt inmiddels dat mijn sokken en schoenen niks gekost hebben ? :)

 

Goeie wandelsokken (links/rechts) en hoge stevige schoenen die ingelopen zijn, daar gaat het om.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam
Superbelangrijk, iets goeds aan je voeten, niet alleen voor wandelen, maar voor elke activiteit daarnaast.

 

Sommige activiteiten doe ik liever met mn sokken uit :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doodvallen ? Mijn zegen heb je.

Op zulke schijtopmerkingen zit ik dus niet te wachten. We hebben het hier over sokken. Zal ik maar niks meer zeggen ?

 

Haha ik vond hem leuk!

Zo'n smiley heeft een betekenis, namelijk dat iemand een grapje maakt.

Ook al is het dan niet jou type grap, dan snap je in iedergeval dat je niet zo scherp uit de hoek hoeft te komen?

 

Prep ze,

K a n s

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doodvallen ? Mijn zegen heb je.

Op zulke schijtopmerkingen zit ik dus niet te wachten. We hebben het hier over sokken. Zal ik maar niks meer zeggen ?

 

Als dit hetgene is wat jij hier gaat lopen rondspuien is dat misschien wel wenselijk ja.

 

Doe eens eventjes rustig zeg. Elkaar wensen dood te vallen doen we hier niet.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sokken en goede schoenen zijn zeker goud waard. Om grote afstanden af te leggen heb je gewoon schoenen nodig die goed lopen en je niet uitschakelen na een aantal km. Zo vind ik ook een goede buitenjas erg belangrijk samen met goede sokken en schoenen een must. Dus een goed draadje! @larik

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam
Doodvallen ? Mijn zegen heb je.

Op zulke schijtopmerkingen zit ik dus niet te wachten. We hebben het hier over sokken. Zal ik maar niks meer zeggen ?

 

Amber dank voor je feedback.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb stevige bergschoenen, zitten lekker, merk Hawk, prijs rond de 40-45€. Goede schoenen hoeven echt geen 150€ te kosten.

Ik ben er zeer tevereden over en hou me bij dat merk en dat model.

Sokken kwam ik geheel toevallig tegen in de leger dump shop. Grijs, synthetisch, onbekend merk, geen vervelende dikke naad aan de nagelrand, geen veel te brede teenruimte waardoor de sok driedubbel op je kleine teen zit blaren te veroorzaken.

Heb me dan ook onmiddellijk 50 paar besteld.

Dat is iets waar je bij sokken echt moet voor opletten. Sommigen hebben net aan de nagelrand of op de nagelriem een dikke harde naad die echt niet prettig zit. De meeste sokken zijn ook veel te breed aan de tenen waardoor ze dubbelgeplooid zitten en ik heb brede voeten want ik pas niet in vrouwenschoenen.

Het probleem is natuurlijk dat je sokken in feite niet kan passen omdat ze met 2-3-5 paar aan elkaar vastzitten met die plastik dingskes en/of aan elkaar genaaid zijn.

Persoonlijk, na veel sok miserie, trek ik me daar niets van aan en maak ze van elkaar los om te passen.

Nog een sok probleem is dat het ene paar in maat 40-42 veel groter of kleiner is dan het andere paar en het is dus echt wel geen overbodige luxe om ze aan te passen. Schoenen pas je toch ook? Waarom zou je dan geen sokken passen?!

 

Mijn andere sokken zijn witte katoenen, deze worden meer in de zomer gedragen dan de polyester. Komen uit de Makro, wit met grijze hiel en teen. Ik weet dat deze perfect aan mijn voet passen en heb er ook een kleine voorraad van ongeveer 20 paar van aangeschaft.

Ik prep geen sokken maar als ze passen moet ik er veel van hebben omdat ik weet dat ze perfect passen. Die dingen durven ook verslijten nietwaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Amber dank voor je feedback.

 

Nog steeds niks over het topic zelf. Het was geen feedback, het was een waarschuwing.

 

Een zogenaamd grappige opmerking op de site, waar ik vooral niet te heftig op mag reageren.

IRL een hand die me per ongeluk en voor de grap aanraakt, aaaah ! Amber, doe toch niet zo moeilijk ! Was maar een grapje, jij snapt die humor gewoon niet....

Bij SHTF......Amber loop niet zo te krijsen, denk aan de groep... de kinderen willen slapen...

 

Dus ja, mensen, daar reageer ik fel op. Zal ik altijd doen. Dit zijn namelijk helemaal geen onschuldige grapjes, dat blijkt wel uit de tweede reply van meneer.

 

@larik,erg goed draadje, super dat je eraan dacht mensen hier het belang van in te laten zien, namens mij excuses voor de lelijke vervuiling van dit topic.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog steeds niks over het topic zelf. Het was geen feedback, het was een waarschuwing.

 

Een zogenaamd grappige opmerking op de site, waar ik vooral niet te heftig op mag reageren.

IRL een hand die me per ongeluk en voor de grap aanraakt, aaaah ! Amber, doe toch niet zo moeilijk ! Was maar een grapje, jij snapt die humor gewoon niet....

Bij SHTF......Amber loop niet zo te krijsen, denk aan de groep... de kinderen willen slapen...

 

Dus ja, mensen, daar reageer ik fel op. Zal ik altijd doen. Dit zijn namelijk helemaal geen onschuldige grapjes, dat blijkt wel uit de tweede reply van meneer.

 

@larik,erg goed draadje, super dat je eraan dacht mensen hier het belang van in te laten zien, namens mij excuses voor de lelijke vervuiling van dit topic.

@Amber volgens mij was het een algemeen grapje.. Je voelt je nog al snel aangevallen. Als dit je uitstraling is richting andere hoef je je om aandacht niet druk te maken. Je zal genoeg privacy hebben.. Doet me een beetje denken aan amerikaanse bedrijven met kliklijnen voor dit soort onderwerpen van harrasment..misschien kan je vragen of mr gold ook zoiets kan toevoegen voor jou..

 

Samengevat overdrijf niet zo zeg..

 

WR

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam

@f150 zit er een speciale techniek in de door jouw gekochte sokken?

 

Ik heb namelijk enkele jaren geleden eens bij een lezing van Bata een stel sokken gekregen waarin nogal wat "techniek' was verwerkt. Door gebruik te maken van capilaire werking hadden ze een speciale soort stof voor de diverse delen van de voet en het onderbeen. De vocht die door de voet wordt geproduceerd wordt op deze manier afgevoerd naar het onderbeen waar het dan weer verdampt bij contact met de buitenlucht.

 

Uiteraard geloofde ik er niets van en vond ik het maar een verkooppraatje (was het in principe ook hahaha) om een stel (dure) sokken met wat extra kleur en motiefpatronen aan de man te brengen.

 

Groot was mijn verbazing dat dit proces bij mij toch wel echt merkbaar resultaat had: op hete/zomerse dagen had ik absoluut geen natte of vochtige voeten meer (voor die tijd rook men mij al aankomen thuis als ik buiten de werkschoenen had uitgedaan :D ). Zelfs dagen van > 20 uur met werklaarzen dondbanjeren gedurende heet weer gaf droge voeten bij uitdoen van de sokken. En met droog bedoel ik geen afdruk op een koude tegelvloer na 1 seconde.

 

Door de jaren heen zijn er wellicht meer/andere merken die met deze techniek verder zijn gegaan, ik zie nu ook al bij de aldilidlaction soortgelijke modellen liggen voor een schijntje. Ik heb alleen geen idee of het ook echt zo werkt zoals ik het nu gewend ben. De sokken lijken voor de zomerdag vrij dik, maar het dragen ervan wijst anders uit. Nu ik dit topic lees bedacht ik me dat ik eigenlijk wel aan een paar nieuwe sokken toe ben. Ik kan de bata's zoals ik ze heb nergens meer vinden.

 

Heeft iemand ervaring met icebreaker sokken en het gebruik ervan met warm weer en in hoge schoenen/kisten/laarzen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@f150 zit er een speciale techniek in de door jouw gekochte sokken?

 

Ik heb namelijk enkele jaren geleden eens bij een lezing van Bata een stel sokken gekregen waarin nogal wat "techniek' was verwerkt. Door gebruik te maken van capilaire werking hadden ze een speciale soort stof voor de diverse delen van de voet en het onderbeen. De vocht die door de voet wordt geproduceerd wordt op deze manier afgevoerd naar het onderbeen waar het dan weer verdampt bij contact met de buitenlucht.

 

Uiteraard geloofde ik er niets van en vond ik het maar een verkooppraatje (was het in principe ook hahaha) om een stel (dure) sokken met wat extra kleur en motiefpatronen aan de man te brengen.

 

Groot was mijn verbazing dat dit proces bij mij toch wel echt merkbaar resultaat had: op hete/zomerse dagen had ik absoluut geen natte of vochtige voeten meer (voor die tijd rook men mij al aankomen thuis als ik buiten de werkschoenen had uitgedaan :D ). Zelfs dagen van > 20 uur met werklaarzen dondbanjeren gedurende heet weer gaf droge voeten bij uitdoen van de sokken. En met droog bedoel ik geen afdruk op een koude tegelvloer na 1 seconde.

 

Door de jaren heen zijn er wellicht meer/andere merken die met deze techniek verder zijn gegaan, ik zie nu ook al bij de aldilidlaction soortgelijke modellen liggen voor een schijntje. Ik heb alleen geen idee of het ook echt zo werkt zo als ik het nu gewend ben. De sokken lijken voor de zomerdag vrij dik, maar het dragen ervan wijst anders uit. Nu ik dit topic lees bedacht ik me dat ik eigenlijk wel aan een paar nieuwe sokken toe ben. Ik kan de bata's zoals ik ze heb nergens meer vinden.

 

Heeft iemand ervaring met icebreaker sokken en het gebruik ervan met warm weer en in hoge schoenen/kisten/laarzen?

 

Ik heb zeker 5 van 7 dagen per week, zomer en winter, Icebreaker sokken aan. Het zijn geen 'technische' sokken, integendeel: bijna 100% merino schapenwol zonder bijzondere capillaire werking. Ook als ze wat vochtig zijn, draagt het niet oncomfortabel. Ik draag ze ook veel in mijn Meindl schoenen, soms bijna klokje rond.

Met sporten (mountainbiken, hardlopen, skaten) draag ik het liefst x-socks (http://www.x-socks.com). Voor hardlopen de 'hoge' versie met compressie met name om blessures te voorkomen. De kortere uitvoering met skaten en mtben; beide varianten voeren het vocht goed af, door een ventilatie systeem in de sok; je ziet dat ook terug aan de grote dik/dun verschillen van de stof. Ze doen redelijk goed wat ze beloven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben enorm fan van de hightech stoffen en zeker ook de merinowol die genoemd wordt super spul.

Maar denk bij sokken ook zeker aan lekkere dikke katoenen sokken.

Ze gaan lang mee, doen wat ze doen moeten, al is bv merinowol in sommige of veel opzichten beter, en heel belangrijk je kunt ze zelf makkelijk repareren en als het moet zelf maken.

 

Al die exotische stoffen zijn natuurlijk geweldig maar alles slijt en dan?

Geen zorgen hoor ik heb een lading goretex en weet niet wat liggen, maar denk ook na over wat als dat kapot is en er verder niet veel meer is.

Dat geld ook voor al mijn hightech gadgets die ik zeker niet wil missen maar het liefst iets wat ik repareren kan of zelf kan maken zoniet dan is het tijdelijke luxe!

 

Voor sokken is mijn belangrijkste eis dat ze naadvrij zijn en niet dun.

Verder heb ik er stapels van, van dikke katoenen tot merinowol, tot technische wandelsokken alles daarvan kan ik goed op wandelen.

 

Prep ze

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog steeds niks over het topic zelf. Het was geen feedback, het was een waarschuwing.

 

Een zogenaamd grappige opmerking op de site, waar ik vooral niet te heftig op mag reageren.

IRL een hand die me per ongeluk en voor de grap aanraakt, aaaah ! Amber, doe toch niet zo moeilijk ! Was maar een grapje, jij snapt die humor gewoon niet....

Bij SHTF......Amber loop niet zo te krijsen, denk aan de groep... de kinderen willen slapen...

 

Dus ja, mensen, daar reageer ik fel op. Zal ik altijd doen. Dit zijn namelijk helemaal geen onschuldige grapjes, dat blijkt wel uit de tweede reply van meneer.

 

@larik,erg goed draadje, super dat je eraan dacht mensen hier het belang van in te laten zien, namens mij excuses voor de lelijke vervuiling van dit topic.

 

Ah, okay, had deze nog niet gezien. Wel een zwak excuus, maar een excuus desalniettemin...

 

Van mij mag je best heftig reageren hoor, maar dan enigszins onderbouwd.

 

Pluk een roos... etc.

 

JB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben sinds vorige week over gestapt op Iowa Renegades voor dagelijks gebruik. Mn oude schoenen waren helemaal af (goedkope dingen waren dat). Die nieuwe liep ik zo in weg, hemels om op te lopen. Meindl trouwens ook maar voor dagelijks gebruik vond ik die wat te lomp. Als back up snoer ik een setje ingelopen legerkisten aan mn INCH-bag.

 

Overigens draag ik zelf gewoon simpele sportsokken en swinters grandma's specials :p.

 

Wel een goed topic aangezien je voeten hetgeen zijn wat de rest overeind houdt. Hoeveel militairen leden wel niet in Jungles zoals Vietnam aan 'trenchfoot'. Of tijdens WW2 in de Ardennen aan bevroren voeten? Zonder blije voetjes kom je nergens..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...

Voor wandelingen heb ik bij de ANWB human nature hoge wandelschoenen gekocht, die zijn daar zo ongeveer continu in de aanbieding. In de winter lekker warme voeten, vanmorgen 12km gelopen en geen last van zweetvoeten.

Lopen als wolkjes, lekker licht, ik ben er heel blij mee en dat voor slechts 50 euro :)

Ik heb ze nu bijna een half jaar, straks ga ik de 4daagse in Nijmegen lopen, kijken hoe ze daar doorheen komen en of het dus ook duurzame kwaliteit is.

Maar tot nu vind ik het een aanrader.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor wandelingen heb ik bij de ANWB human nature hoge wandelschoenen gekocht, die zijn daar zo ongeveer continu in de aanbieding. In de winter lekker warme voeten, vanmorgen 12km gelopen en geen last van zweetvoeten.

Lopen als wolkjes, lekker licht, ik ben er heel blij mee en dat voor slechts 50 euro :)

Ik heb ze nu bijna een half jaar, straks ga ik de 4daagse in Nijmegen lopen, kijken hoe ze daar doorheen komen en of het dus ook duurzame kwaliteit is.

Maar tot nu vind ik het een aanrader.

 

Moet ik ze toch eens gaan bekijken, een paar extra schoenen is wel noodzakelijk hier en budgettair kunnen het niet allemaal Hanwags of Meindl's zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...