Ga naar inhoud
GENEGEERD

"Grey Man": De Mythe

Bolo
 Share

Recommended Posts

Zondagmiddag, graad of 25. Volle zon op de knar. Dochterlief #1 in de hangmat, dochterlief #2 op de trampoline, dochterlief #3 brabbelend over de grond aan het kruipen op zoek naar willekeurige objecten die zij in haar mond kan proppen. Vrouwlief ontfermt zich over de plantjes met fikse plensen water.

Vaderlief (moi) staat met superkitscherig Amstel-schort achter een Webertje wat worstjes te grillen met een Grolsch beugel in de hand, nadenkend hoe ik een bepaalde review die ik ga schrijven wil opzetten.

Life is good no?

Not quite.

Er zit iets dwars. Erg dwars. Logische redenaties stormen door het brein om in botsing te komen met tegenstrijdige conclusies.

Het interne gesprek gaat als volgt:

"maar de doctrine klopt toch?"

(nee, het klopt niet, de feiten liegen niet)

"ja...maar zijn het feiten...?"

(denk na)

"doe ik allang al, kan jij bewijzen dat het niet werkt?"

(kan jij bewijzen dat het wel werkt?)

Waar ik om tob is de zogeheten Grey Man Doctrine.

http://preppers.nl/forum/threads/1222-The-grey-man-s-doctrine?highlight=grey

Ik heb er een lang stuk in geschreven. Stond toen ook achter die woorden. Het was waar in mijn optiek.

Maar nu...

Ik heb wat statements waarmee ik een pro-actieve discussie wil uitlokken.

Mijn vraag is dan ook om het netjes en respectvol te houden zonder te zaniken en zeiken op elkaar. Hou het feitelijk en vooral CLEAN

1: Ik ben van mening dat er niets is zoals "the Grey man". In een SHTF scenario waarin geaccepteerde maatschappelijke normen niet meer toepasbaar zijn, zij het permanent of tijdelijk, zullen gewelddadige danwel wanhopige mensen je zonder pardon aanvallen en alles van je afnemen waar zij waarde aan hecten of wat hun zal helpen overleven.

2: Het dragen van een rugzak, zij het van een "normaal" buitensport type danwel militair "tacticool" model maakt je een doelwit.

3: Het maakt niet uit of je burgerkledij draagt of "tactische" danwel "militaire" kleding. Als de horde ook maar VERMOED dat je maar IETS van waarde bij je draagt en je maakt geen deel uit van een groep dat op gepaste wijze een aanval kan afslaan, ZAL je worden aangevallen.

Hieronder is een video die velen onder ons wel zullen kennen:

http://www.youtube.com/watch?v=uJTLz4WNeKI

De man was gekleed als elk ander in de massa maar werd aangevallen omdat hij op een fiets zat (object van waarde) vervolgens werd hij beroofd van de spullen die hij in zijn rugzak had (nog een object van waarde)

Sommige stellen dat hij beroofd werd omdat hij Maleisisch was maar een snelle blik op de video zal je erop wijzen dat de aanvallers bestonden uit blanken, zwarten, aziaten en nog wat rassen.

4: "The Grey Man" bestaat niet!.

Als je door een situatie gedwongen wordt uitrusting te dragen (bijvoorbeeld rugzak) draag het dan niet op een plek waar je bewegingen gevolgd kunnen worden door de "horde". Als je moet bewegen, beweeg dan zacht en bij voorkeur s'nachts. Vermijd andere mensen, groepen, wegen, paden en plekken waar mensen samenkomen.

Laat het debat beginnen.

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

De in het filmpje beroofde man is duidelijk geen "grey-man", Hij is daar op de fiets, en draagt een rugzak. Daarmee wijkt hij af van de "Horde", en wie weet wat hij gezegd heeft?

Grey man is juist niet opvallen. Op Amsterdam c,s, val je niet op met een rugzak, in de disco wel.

In roerige tijden, waarin iedereen jaagt op iedereen, kun je je beter verbergen, lijkt mij.art-of-survival.jpg.6437d24aea770e66ca8793ac9e97e77a.jpg

Link naar reactie

Geen discussie, want geen speld tussen te krijgen! Je hebt helemaal gelijk. Zonder een shtf is de 'grey man' onderdeel van je opsec. Tijdens een shtf moet je gewoon zoveel als mogelijk 'niet eigen' mensen vermijden.

Of tijdens donker verplaatsen dan helpt weet ik niet. Dat is zo'n moment dat het gajes ook op straat loopt (is immers nu ook al vaak zo).

Als je je dan toch moet verplaatsen is camo zwart of groen misschien juist wel handig.

Link naar reactie

Ik denk dat non-verbale communicatie belangrijker is dan wat voor kleding je bewust of onbewust aantrekt. Ik ben er absoluut van overtuigd dat als je angstig over straat loopt, je eerder wordt lastig gevallen. Zo werkt het ook met pesten op scholen, de kinderen die al onzeker zijn, worden het pispaaltje.

Hoe het in een SHTF zou gaan weet ik niet, maar dan toch denk ik dat de mensen met een normale rustige uitstraling (dus niet overdreven zeker of arrogant, maar ook niet angstig) de meeste kans hebben om met rust gelaten te worden. Een houding van "ik ben vriendelijk, maar met mij valt niet te fucken als je aan me komt".

Link naar reactie

Life is good

.

Hickock 45??

Back on Topic.

Wat je zelf al aangeeft, als het lijkt dat jij iets waardevols hebt willen andere mensen dat van jou hebben, maakt niet uit voor, na of tijdens shtf.

Wat wel waar is van de grijze muis is dat deze minder opvalt en dus minder snel zal worden gezien.

Neem drie mensen op hetzelfde plein:

- een gillende, in roze tutu geklede relnicht,

- een volledig in tactical kleding voorziene gast,

- en de grijze muis,

Allen met een rugzakje & telefoon, ik weet nu al wel waar de aandacht van de massa op gericht zal zijn...

Deze jongen uit het filmpje was geen grijze muis! Hij viel op omdat hij daar op de grond zat het trottoir onder te bloeden. Dit maakte hem een gemakkelijke prooi, letterlijk.

Link naar reactie

Goede post.

Niet makkelijk.

Als het kan dan wil je geen aandacht in explosieve situaties.

Dan is niet opvallen misschien zelfs meedoen en dus de grey man nuttig.

Er hangt heel veel mee samen.

Situational awareness is ook enorm van belang, kom je in een groep geweldadige plunderen mensen terrecht dan is mijn eerste reactie was dat niet te voorkomen?

Soms niet en dan kan inmengen in de meute je redding zijn.

Heb je bv kinderen bij en kan inmengen dus niet dan wordt het weer een heel ander verhaal, meestal is geweld tegen een groep redelijk zelfmoord dus tja hoe kom je daar en wat zijn je andere opties?

Ik denk dat er altijd zoiets is als de grey man, soms kun of wil je jezelf mischien niet snel aanpassen maar als het over leven en dood gaat?

Als jij echter na twee maanden geen electriciteit, drinkwater en eten in een stad uit je bunker komt dan lijkt me dat je altijd opvalt?

Dus tja of je dan zo snel jezelf wilt en kunt aanpassen of dat je besluit om bv nog maar twee maanden terug te kruipen?

Ik denk dat sommige vragen pas te beantwoorden zijn als het zover is.

We kunnen ons er op proberen voor te bereiden maar verder?

En mischien is dat nog niet eens zo slecht?

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie

...

Deze jongen uit het filmpje was geen grijze muis! Hij viel op omdat hij daar op de grond zat het trottoir onder te bloeden. Dit maakte hem een gemakkelijke prooi, letterlijk.

Even voor context: de jongen is zonder provocatie van zijn fiets afgetrokken.

Link naar reactie

les 1

draag geen slippers in zon situatie, stevige schoenen zijn van levensbelang

maar in dit filmpje zie je iemand die er soortgelijk uitziet, maar toch beroofd wordt op een slimme manier

https://www.youtube.com/watch?v=tyUuLe_Rjc8

Wat ik wil zeggen is.. je kan gewoon bad luck hebben. en dan is er niets wat je kan doen.

Tips om te voorkomen dat je in die situatie komt zijn training in awareness, en snel beslissen. vertrouwen op je intuitie en gaan voor die banaan.

Op tijd je grens herkennen en aangeven, en handelen.

Link naar reactie

les 1

draag geen slippers in zon situatie, stevige schoenen zijn van levensbelang

maar in dit filmpje zie je iemand die er soortgelijk uitziet, maar toch beroofd wordt op een slimme manier

https://www.youtube.com/watch?v=tyUuLe_Rjc8

Wat ik wil zeggen is.. je kan gewoon bad luck hebben. en dan is er niets wat je kan doen.

Tips om te voorkomen dat je in die situatie komt zijn training in awareness, en snel beslissen. vertrouwen op je intuitie en gaan voor die banaan.

Op tijd je grens herkennen en aangeven, en handelen.

Ik verbeeld me niets en ben soms best een dromer maar als ik naar dit filmpje kijk denk ik wel "man zie je dat niet aankomen".

Link naar reactie

Misschien is het mij als enige opgevallen, maar als je goed kijkt is het principe van de "grey Man" hier niet

van toepassing.

Waarom niet?

Als je nog eens goed kijkt, dan vallen mij in ieder geval een aantal dingen op:

1. De jongen gedraagt zich niet "grey". De rest draagt kappen, heeft een zelfverzekerde uitstraling en

gedraagt zich hetzelfde.

2. De jongen is fysiek een stuk minder dan de rest, geen petje, geen kap, geen zelfverzekerde uitstraling.

3. Hij schijnt, maar dan moet ik de video helemaal zien, een angstig gedrag te tonen, wat in een meute

als deze als een rode lap werkt.

Het is zoals iemand hier al zegt, een feit dat er mensen zijn die angst letterlijk kunnen detecteren of ruiken

of aanvoelen of zien.

Dus de "grey man" doctrine werkt wel zeker. Als de jongen een petje op had, andere kleding met wat merknaam

en eventueel oorbelletje, had hij het denk ik kunnen voorkomen. Als je dan ook nog opvalt door als enige een rugzak

te dragen dan wordt het wat prangender.

Blijf ik wel bij het feit dat "grey man" in sommige gevallen niet werkt simpelweg omdat sommige mensen hoe goed

ze het ook proberen er gewoon niet vervaarlijk uit kunnen zien en door de mand vallen.

Hetzelfde waarom sommige mannen zomaar door het park kunnen lopen in het donker en nooit last hebben

en sommigen altijd slachtoffer zijn. Alles uitstraling..

• Leuk 1
Link naar reactie

When in rome, do as the romans do. En roeien met de riemen die je hebt.

Werkt op vakanties, in SHTF, zelfs bij de supermarkt om de hoek.

Voorkomen is beter dan genezen, dus nee, de grey man is geen mythe. Een hele goeie is net een ninja, zelfs midden in een menigte zie je die niet.

Een piraat wel. Tenzij het een menigte piraten is.

Of een menigte piraten met een verstopte ninja, die je niet ziet.

Oh help...

:)

• Leuk 1
Link naar reactie

Over het filmpje kan ik weinig zeggen omdat je er halverwege invalt. Ik kan niet zien wat de "trigger" is geweest om die jongen van z'n fiets te trekken.

Wat betreft de greyman, als deze al bestaat; dat is een persoon die een meester is in het inschatten van mensen en situaties. Mogelijk ontstaan door op jonge leeftijd het eea te hebben meegemaakt, waardoor z'n waarnemingen en inschattings skills zijn verfijnd. (Situational awareness)

Soms moet je je van de domme houden, soms vastberaden en overtuigend. Soms moet je veel opgeven (bezittingen,trots etc). En altijd ontwijken als je de kans hebt..... Als je wilt overleven, werkt stoer zijn niet......

Zoals Darwin heeft gezegd: it's not the strongest of species that survives, nor the most intelligent, but rather the most adaptable to change.....

Zeer boeiende post @Bolo !

Link naar reactie

Zoals Darwin heeft gezegd: it's not the strongest of species that survives, nor the most intelligent, but rather the most adaptable to change..... @Bolo !

Darwin vergeet daar altijd iets, zoals ik het zie, ik zou er een zinnetje aan toevoegen:

" It is not the strongest of species that survive, nor the most intelligent, but rather the most adaptable to change.....and the lucky ones"

Link naar reactie

Zoals meestal ligt ook hier volgens mij de waarheid in het midden.

Volgens mij gaat het in dit soort situatie vooral om flexibiliteit.

Als je vlot mee kunt bewegen met de groepsdynamica, gaat het goed.

Overigens geldt dit voor alle situaties waarbij je met een groep wordt geconfronteerd. (al dan niet agressief)

Een juiste mix van; de kaas niet van je brood laten eten en op tijd je bek kunnen houden.....

Zoals @Richa al opmerkte in zijn post;

Als je je op stelt als slachtoffer, zul je ook geslachtofferd worden...

Bij het filmpje met de fles denk ik echt dat dit slachtoffer het al van MIJLEN ver aan had moeten kunnen zien komen.

Het filmpje met de jongen op de fiets vind ik moeilijker te beoordelen omdat de "voorgeschiedenis" ontbreekt.

Het reizen tijdens of vlak na een SHTF valt volgens mij wel te vergelijken met het 's nachts over straat lopen.

Het veiligste lijkt mij om bij een SHTF situatie contact met (groepen) vreemden zoveel mogelijk te vermijden.

En als het echt moet, zorg dan dat je je "don't f**k with me face" trekt en loop alsof je precies weet waar je naar toe gaat.

Maar ja,....dan mis je misschien ook wel de mogelijkheid om waardevolle contacten te maken.....

Dus.....ligt de waarheid weer in het midden.

Link naar reactie

Gast Heksenboot

SHTF.

1. Wees het te snel af en zorg dat je al weg bent.

2. Als het niet anders kan, reis bij nacht.

3. Reis in groepen

4. Zelfverdediging: SHTF-maatregelen.

Ik ben geen Grey Man, maar niemand valt mij lastig. Moeten ze niet doen ook.

Link naar reactie

Om te oordelen moet je zelf eerst wat meegemaakt hebben denk ik. Zelf kwam ik jaaaren geleden ooit eens in de sloppenwijk van Tanger (Marokko) terecht, midden in de nacht, niet echt verstandig maar kom. Uitstraling is alles in zo'n geval. Zelfverzekerd doorstappen, mensen recht in de ogen kijken, dat soort dingen.

Voor enkele jaren moest ik geregeld voor zaken naar Charleroi. Voor de veiligheid legde ik een klauwhamer onder de chauffeurszetel zodat ik er in geval van nood snel bij kon. Nooit nodig gehad maar in de gevaarlijke buurten wel de deuren op slot. Het voordeel van en klauwhamer is dat je in geval van nood kiest welke zijde je gebruikt.

Als ons gezinnetje vandaag op stap is in het buitenland, dan loopt mama met 1 kid voor, op het trottoir, kant van de woningen. Papa met het andere kind loopt schuin achter mama, papa aan de straatzijde. Voor een gelegenheidsdief is het al een hele kunst om hier een slag te slaan zonder dat ik het zie. Flink doorstappen, stevige bottines, een strak t-shirt en zelfverzekerde blik doen de rest. Geld stop ik bij zo'n gelegenheid in de rechter voorzak. Je moet al n hele snelle zakkenroller zijn om daar iets uit te halen. Door onze manier van stappen komen 'vreemden' moeilijk in ons kleine groepje. Is dat wel het geval, dan is dat gelijk een sein om alert te zijn.

Ik vind het handig om in gevaarlijke situaties een zakmes binnen handbereik te hebben, eventueel in een jaszak vast te houden, klaar voor gebruik maar onzichtbaar voor anderen. Twee keer in 20 jaar heb ik het al eens preventief moeten te voorschijn halen omdat er duidelijk wat te gebeuren stond. Nooit gebruikt. Afschrikking en vastberadenheid was voldoende. Bij een buitenlands reis gaat altijd een scherp zakmes in de bagage, niet in handbagage !

We hechten veel belang aan preventie. Je kan niet alles vermijden maar toch. Waardevolle voorwerpen worden niet in het zicht geplaatst, op vakantie worden geen juwelen meegenomen. Wat achterblijft gaat in een bankkluis. We rijden niet met opzichtige auto's, dragen geen merkkledij, we mijden uiterlijke tekenen van welvaart.

De woning die we hebben ziet er aan de buitenzijde niet bijzonder aantrekkelijk uit, hekkens maken toegang iets moeilijker, camerabewaking schrikt misschien wat af. Ik ben er van overtuigd dat de goedkoopste maatregel de meest efficiënte is. 's Nachts brandt er een lampje op de nachthal. Het licht is aan de voordeur te zien. Bij langere afwezigheden wordt een timer zo ingesteld dat het licht op onregelmatige tijdstippen aan en uit gaat. Op de telefoonlijk wordt een faxapparaat aangeschakeld zodat het moeilijker is om aan- of afwezigheid te controleren. De buren houden een oogje in het zeil en plaatsen af en toe hun auto op onze oprit om de indruk te geven dat er mensen aanwezig zijn. Als beloning krijgen ze een lekkere fles wijn van het vakantieland. Post wordt uitgehaald. De politie houdt een extra oogje in het zeil en wordt verwittigd. Aangezien ik de helft van het korps persoonlijk ken, doen ze ook daadwerkelijk wat extra patrouilles.

Link naar reactie

Een bijzonder slecht idee wat ik ooit had was in Tel Aviv rondlopen met een sporttas in de hand. Iedereen stak de straat over en ging aan de andere kant wandelen. Na een controle aan een militair checkpoint begreep ik dat mensen bang waren voor een bomaanslag, iets waar ik nooit had bij stilgestaan.

Link naar reactie

Een bijzonder slecht idee wat ik ooit had was in Tel Aviv rondlopen met een sporttas in de hand. Iedereen stak de straat over en ging aan de andere kant wandelen. Na een controle aan een militair checkpoint begreep ik dat mensen bang waren voor een bomaanslag, iets waar ik nooit had bij stilgestaan.

Haha geweldige anekdote waar ook weer iets van te leren is, als ze denken dat jij gekker bent dan hun dan blijven ze uit je buurt, moet je wel redelijk zeker weten dat als het nodig is dat je ook echt zo gek kunt zijn, anders is het wachten op het moment dat iemand je op de proef stelt....

( als nood oplossing kun je het proberen)

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie

@Kans

Het was echt geen briljant idee, vooral omdat de ene militair met zijn hand in mijn tas ging en de andere netjes op een meter of 5 stond met zijn machinegeweer met lader in de sleden en vinger aan de trekker op mij gericht stond. Als je op dat moment je duim in mijn kont had gestopt, dan had je nu geen duim meer gehad. :-)

Link naar reactie

@Kans

Het was echt geen briljant idee, vooral omdat de ene militair met zijn hand in mijn tas ging en de andere netjes op een meter of 5 stond met zijn machinegeweer met lader in de sleden en vinger aan de trekker op mij gericht stond. Als je op dat moment je duim in mijn kont had gestopt, dan had je nu geen duim meer gehad. :-)

Zover was ik al...:cool:

Zie het als snelle les situational awareness, lessen zijn goud waard als je ervan leert.

Grt

Kans

Link naar reactie

Inderdaad, een zwakke prooi temidden van redelijk geroutineerde roofdieren.

De jongen is onschuldig, maar straalt ook geen enkele kracht uit, easy pickings dus.

Ik las een paar leuke voorbeeldjes, ik heb er ook twee, 1 van mezelf en 1 van een vriend:

Mezelf: Ik liep na een festival in de stad door het donker naar mijn slaapplek, alleen. Eerst liep ik nog in een menigte maar bespeurde al een groepje opgefokte jongens die erg in mijn buurt bleven hangen, ook nadat ik de menigte uit was. Moesten ze toevallig dezelfde kant op of ?

Pro-actief reageren was mijn oplossing en ik koos voor het veinzen van Giles de la Tourette. Begon boos in mezelf te mompelen en dat werd steeds ietsje erger. Wat scheldwoorden eruit krijsen. De jongens merkten het natuurlijk op en keken nu openlijk naar mij.

"Loop maar niet te dichtbij jongens, ik ben een beetje gek en moe, mijn dokter is op zulke momenten altijd bang van me. Gestoord lachje en een harde trap tegen een vuilnisbak erachteraan en de jongens gingen een andere kant op bij de volgende kruising. Ikke blij.

Vriend: op vakantie in Columbia, rookt shag, stond met reisgenooot bij een bushalte, komen twee militairen aan met automatische geweren.

Vriend stond een shaggie te draaien, zegt die reisgenoot voor de grap terwijl hij ernaar wijst, "drugs drugs"

Beiden gingen niet met die bus mee, wel met een ander busje. Twee dagen later stonden ze weer buiten.

(En zijn daarna niet verder samen gereisd)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...