Ga naar inhoud
GENEGEERD

Woordje uitleg over velgen: ET-waarde, steek, montage, offset


Mecanical Dog

Aanbevolen berichten

[ATTACH=CONFIG]4288[/ATTACH]

 

Velgmaat

 

De maat van een velg wordt weergegeven in breedte en hoogte, uitgedrukt in inches.

(1 inch = 2.54 cm)

Een velg met maat 7x15 is dus 7 inch breed en 15 inch hoog (diameter).

Let op : de breedte van een velg wordt officiëel gemeten van binnenkant velgrand tot binnenkant velgrand. Wanneer je de totale breedte van een velg gaat meten kom je in de praktijk als werkelijk breedte al snel op een kleine inch extra uit.

 

 

ET-waarde / Offset

 

De ET-waarde van een velg wordt ook wel offset genoemd.

("ET" is de afkorting van het duitse "Einpress Tiefe")

Deze aanduiding bepaald hoe ver een velg naar binnen valt of naar buiten steekt in de wielkast.

Een positieve ET-waarde geeft aan dat de velg dieper in de wielkast valt en bol gemonteerd staat.

Een negaieve ET-waarde geeft aan dat de velg feller buiten de wielkast steekt en dus hol gemonteerd staat.

Een ET van -30 betekent dus dat het bevestigingspunt (wielflens) 30 mm meer naar binnen ligt dan het midden van de velg (hartlijn).

(zie afbeelding)

 

Velge-fabrikanten produceren elk type velg slechts in een beperkt aantal fitments. Bijgevolg is het dus best mogelijk dat een bepaald type velg niet beschikbaar is in een ET-waarde die voor jouw auto geschikt is.

 

Wanneer een velg te ver naar buiten steekt, dan kan er geopteerd worden voor een velg met een hogere ET-waarde. Bij ET 40 valt een velg immers 5 mm meer naar binnen dan bij ET 35. Omgekeerd geldt dus ook : Hoe lager de ET-waarde, hoe meer een velg naar buiten steekt.

 

Wanneer een velg te ver naar binnen steekt, dan kan er dus geopteerd worden voor een velg met een lagere ET-waarde. Een andere oplossing is de velg meer naar buiten te brengen door het gebruik van spacers, spoorverbreders, adapters; het gebruik hiervan is in België echter bij wet verboden.

 

[ATTACH=CONFIG]4289[/ATTACH]

 

Steek

 

De steek van een wiel wordt weergegeven in aantal boutgaten en radius.

De steek heeft dus alles te maken met de bevestiging van een wiel.

Het aantal boutgaten is bij een VW Kever standaard 4 of 5, en de radius 205 of 130.

(met radius, ook steekcirkel genoemd, wordt bedoeld : de diameter van de denkbeeldige cirkel die door de harten van de boutgaten getrokken kan worden) .

Een steek van 5x205 duidt dus aan dat een velg 5 boutgaten heeft met een steekcirkel van 205 mm.

Bij velgen met 4 boutgaten is de steekcirkel gelijk aan de afstand gemeten van hart tot hart tussen 2 tegenover elkaar liggende boutgaten, deze boutgaten staan immers loodrecht tegenover elkaar.

Bij velgen met 5 boutgaten is de radius moeilijker te meten. In zulk geval wordt er dus gemeten met een denkbeeldige cirkel die door de harten van de boutgaten getrokken wordt.

(zie afbeelding)

 

 

Montage

 

Bij montage van velgen dien je op volgende punten te letten : - Het juiste gereedschap

Een momentsleutel is het optimale gereedschap voor het vastzetten van de bouten of moeren van een velg. Wanneer je niet over een momentsleutel beschikt is een wielsleutel het beste alternatief. Zorg er in dat geval wel voor dat je op elke bout / moer evenveel druk uitoefend. Vergeet ook niet : vast is vast, je hoeft dus niet te draaien totdat de boel kraakt.

 

- De juiste bouten / moeren

Ook van groot belang zijn de gebruikte moeren / bouten.

Sommige velgen vereisen het gebruik van moeren die korter of langer zijn dan de originele.

Bij montage van lichtmetalen velgen zijn de originele moeren of bouten vaak niet meer geschikt.

Als er bouten of moeren geleverd bij de velgen die je monteert, geef dan altijd de voorkeur aan deze meegeleverde moeren / bouten in plaats van de originele.

 

- De juiste aandraaivolgorde

Let bij het aandraaien van de bouten of moeren ook goed op de juiste aandraaivolgorde.

Volg bij het aandraaien altijd een kruiselings patroon, zo voorkom je dat je velg wordt scheefgetrokken en de schroefdraad beschadigd wordt.

(zie afbeelding)

 

TIP : Als je wielen demonteert met de bedoeling ze later opnieuw te monteren, markeer dan de banden met een krijtje. Gebruik hiervoor best de standaardafkortingen RV (Rechts Voor), LV (Links Voor), RA (Rechts Achter) en LA (Links Achter). Wanneer je de banden ook van de wielen afhaalt, voeg dan nog een pijltje met de draairichting aan deze markeringen toe.

Door de wielen bij later gebruik terug op dezelfde plaats te monteren voorkom je verslechterde rij-eigenschappen zoals vibraties door een andere uitlijning van het wiel en / of afslijting van de band.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Dacht even dat ik op het verkeerde forum was gekomen :rolleyes:

Maar het is een goede post !

 

Ik wissel altijd zelf zomer winter banden en ben lui, dus heb een garage krik en goede moment sleutel.

Ik maak er altijd een wedstrijd van om 30 minuten te halen en dat lukt me dus net niet :mad:

 

Plaats de banden juist altijd op een andere plek voor gelijkmatige slijtage, rv naar la enz ?

De winterbanden vanwegen de rijrichting alleen van voor naar achter.

 

( wat de gemiddelde prepper er mee kan weet ik nog niet :confused: )

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

En een enigszins gerelateerde opmerking over het reservewiel: als je je bandenspanning controleert vergeet dan niet de spanning te controleren van je reserveband, erg vervelend als je hem nodig hebt en deze is niet op spanning. Zelf pomp ik deze altijd wat harder op dan nodig zodat verlies over tijd wat gecompenseerd wordt en je kunt altijd nog wat lucht er uit laten lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dacht even dat ik op het verkeerde forum was gekomen :rolleyes:

Maar het is een goede post !

 

Ik wissel altijd zelf zomer winter banden en ben lui, dus heb een garage krik en goede moment sleutel.

Ik maak er altijd een wedstrijd van om 30 minuten te halen en dat lukt me dus net niet :mad:

 

Plaats de banden juist altijd op een andere plek voor gelijkmatige slijtage, rv naar la enz ?

De winterbanden vanwegen de rijrichting alleen van voor naar achter.

 

( wat de gemiddelde prepper er mee kan weet ik nog niet :confused: )

 

Prep ze,

K a n s

 

het is eigenlijk alleen een beetje nodige info voor een post die nog in de maak is. als ik nu een post schrijf van hoe demonteer, monteer balanceer ik banden met de hand en ik gebruik veel van deze termen gaan er veel mij niet verstaan bij deze probleem opgelost ^^

 

maar kans als je zo je winter/zomer wissel doet, is dit op velg ? of demonteer en monteer je je banden ?

30min voor een wissel op velg is inderdaad een beetje lang. 30 min voor het demonteren en monteren van 4 banden is heel erg goed er zijn mekaniekers op onze garage die het niet kunnen onder het uur.

ik denk zelf dat ik een kleine 45min nodig heb voor een winter wissel. moet ik wel even bij melden dat ik vooral camion banden en tractor banden doe op de garage. ik demonteer en monteer een camion band sneller met de hand dan met de machine

 

het roteren van je banden, je kan niet over roteren ik raad jullie aan om elke 5000km jullie banden te roteren zolang je er maar op let dat de dot nr. aan de buiten zijden van je velg staat.(bekijk even men andere post moest je de dot nr. niet kennen) enkel bij een rij richting kan dit niet het geval zijn meer hier over in komende topics.

 

@AWOL daar heb je volledig gelijk in ik ken zelf mensen die bij het roteren van banden hun reserve wiel er bij roteren. ik zeg altijd tegen klanten het reserve wiel is je belangrijkste wiel dat er op je wagen zit. zorg dat je altijd een reserve wiel hebt van die melkjes of smalle reserve wielen zijn zever in pakskes!!! kan je beter 5de velg en band aan schaffen.

 

@Ronin Kogaratsu komende topics zullen exact daar over gaan

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mecanical Dog ik neem aan dat "van die melkjes of smalle reserve wielen zijn zever in pakskes" in Hollands Nederlands zoveel betekent als "zijn klote en heb je eigenlijk niets aan"? :)

 

dat bedoel ik inderdaad ;) woordje uitleg zou ik zeggen. die melkjes zorgen er voor dat je de band niet meer kan plakken dus 1 enkele nagel en je bent verplicht nieuwe band te kopen + nieuw melkje dus dit is puur geld klopperij + het is maar goed voor +-1000km.

 

een smal bandje is eigenlijk de eerste versie van het melkje je kan er maar max 80km/hr mee en er staat ook nog eens een max aantal km op die je er mee mag rijden ik denk dat dit tussen de 80 en 150km ligt dan moet je nieuwe kopen dus alweer geld klopperij

 

beste oplossing die je kan hebben is een reserve wiel net zoals de 4 wielen waar je op rijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mecanical Dog

 

Hoe denk je over het repareren van een lekke band, dus bij een schroef of spijker in loopvlak.

 

Bij veel garages wordt er een prop in het gaatje verwerkt waarmee het lek is gedicht, maar is dat veilig?

Volgens banden monteurs is dan de max. snelheid 190 km per uur, dus met prop.

 

Of is het nodig om de band van de velg te halen en van binnenuit de band te plakken met een soort rubbermix.

Vraag: is dat veilig en tot welke snelheid is dit dan veilig.

 

 

Heb gehoord dat de Duitse polizei auto's nooit proppen mogen hebben, direkt een nieuwe band erop bij een lek.

Dit i.v.m. de hogere snelheden die men in Duitsland rijdt.

Als ik in Duitsland rij, rijdt ik op de bepaalde stukken 230km/uur is het dan veilig met een prop?

 

En wanneer is een band met nog voldoende profiel aan vervanging toe wat betreft de leeftijd, dus na hoeveel jaar een goede band vervangen.

Dit i.v.m. mijn 2 auto die niet veel km maakt maar wel snel en veilig moet kunnen rijden naar de BOL.

(Dus op de Duitse autobahn, geen nederlandse snelheden).

 

Bedankt voor de antwoorden:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mecanical Dog

 

Hoe denk je over het repareren van een lekke band, dus bij een schroef of spijker in loopvlak.

 

Bij veel garages wordt er een prop in het gaatje verwerkt waarmee het lek is gedicht, maar is dat veilig?

Volgens banden monteurs is dan de max. snelheid 190 km per uur, dus met prop.

 

Of is het nodig om de band van de velg te halen en van binnenuit de band te plakken met een soort rubbermix.

Vraag: is dat veilig en tot welke snelheid is dit dan veilig.

 

 

Heb gehoord dat de Duitse polizei auto's nooit proppen mogen hebben, direkt een nieuwe band erop bij een lek.

Dit i.v.m. de hogere snelheden die men in Duitsland rijdt.

Als ik in Duitsland rij, rijdt ik op de bepaalde stukken 230km/uur is het dan veilig met een prop?

 

En wanneer is een band met nog voldoende profiel aan vervanging toe wat betreft de leeftijd, dus na hoeveel jaar een goede band vervangen.

Dit i.v.m. mijn 2 auto die niet veel km maakt maar wel snel en veilig moet kunnen rijden naar de BOL.

(Dus op de Duitse autobahn, geen nederlandse snelheden).

 

Bedankt voor de antwoorden:)

 

hoe sneller je rijd hoe harder een prop er weer uit word getrokken door de draaiende kracht. een prop is goed voor het snel repareren en verder naar je bestemming . eens daar kan je beter een koude vulkanisatie doen dus langs binnen plakken met die soort rubbermix ;D de snelheden die je kan halen met een prop weet ik niet wat ik wel weet is dat als je hem plakt mag je gerust 230 km/hr rijden. ik gebruik niet graag proppen maar ik heb er wel rap prop er in op druk zetten en verder en eenmaal kamp op geslagen fatsoenlijk repareren. ik noem proppen tijdelijke oplossing en hem plakken een permanente

 

dat van de politie geen idee zou goed kunnen.

 

over de duur van banden dit hangt echt af welke band in welke omstandig heden. bv een boot aanhangwagen die altijd buiten staat of een wagen die in de schuur staat. de een is na 5 jaar aan vervanging toe de ander na 10 jaar. kijk naar haar scheurtjes in het profiel en op de flank. je banden in een vuilzak steken tegen het stof en vocht is goed tegen de verduring moeilijk uit te leggen wanneer een band verduurt is ik ben aan fotos bezig ik zal het opschrijven en in een latere post zeker boven halen.

 

mvg md

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 jaren later...
Op 7-7-2013 om 12:15, Mecanical Dog zei:

 

@AWOL daar heb je volledig gelijk in ik ken zelf mensen die bij het roteren van banden hun reserve wiel er bij roteren. ik zeg altijd tegen klanten het reserve wiel is je belangrijkste wiel dat er op je wagen zit. zorg dat je altijd een reserve wiel hebt van die melkjes of smalle reserve wielen zijn zever in pakskes!!! kan je beter 5de velg en band aan schaffen.

 

@Mecanical Dog Ik moet zeggen dat ik het stuurwiel en het vierde wiel ook best belangrijk vind, anders rijd het het zo beroerd.😁😉

@AWOL ik spuit het vijfde wiel altijd geheel met siliconenspray in om uitdroging wat tegen te houden, de ventiel niet te vergeten.

En ik smeer de bouten altijd in met kopervet zodat ze niet vast roesten, en weer gemakkelijk los te draaien zijn.

 

Vroeger had ik de gewoonte alles heel vast te zetten, heb een keer van een "Austin Mini" een bout er afgedraaid en moest naar de garage om het te repareren.

Tja heb vroeger net van school bij de centrale verwarming gewerkt, had er nogal wat spier kracht ontwikkeld draaide ook nog wel eens een dikke flens krom, maar heb het door de tijd wel geleerd het evenwichtig te doen, ben aardig fijn gevoelig geworden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...