Ga naar inhoud
GENEGEERD

Messen slijpen op slijpsteen


Aanbevolen berichten

reuze interessant dit topic, ben zelf echt een stumper als het gaat om messen slijpen, houtbewerkings beitels wil nog wel lukken maar heb op mn Bear Grylls Ultimate survival knife wel een hele vreemde snede aangezet met dat meegeleverde stukje metaal..

 

Wat kunnen jullie me eigenlijk adviseren om aan te schaffen om een mooie nieuwe snede te kunnen maken(wil het liever ook gewoon zelf kunnen i.p.v. laten slijpen) Momenteel heb ik het dus geprobeerd op dat stukje ijzer wat aan de messchede zit en dan wetten op zo'n Belgische Brokken wetsteen. Alleen deze is ook niet zo heel groot

 

Wat voor soort steen kan ik het beste kopen als ik voor een acceptabel resultaat wil gaan(ik ga geen japanse set met 5 stenen aanschaffen van 450 euro o.i.d.) Ik bedoel dan vooral de korrel grotes maar ook eventueel of je er wijs aan doet bepaalde merken te mijden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Joop

Wat kunnen jullie me eigenlijk adviseren om aan te schaffen om een mooie nieuwe snede te kunnen maken(wil het liever ook gewoon zelf kunnen i.p.v. laten slijpen)

 

als je snede echt verpruts, beschadigt is kan je een Lansky slijpsysteem overwegen, het heeft steentjes in verschillende korrels en je slijpt er onder een constante hoek mee, met wat geduld kan je je er weer een nieuwe snede op je mes zetten, er bestaan nog gelijkaardige systemen om onder een constante hoek te werken.

 

http://www.knivesandtools.be/nl/pt/-lansky-de-luxe-diamond-sharpening-system.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

@chrisprep

 

Ik had zo'n set eigenlijk helemaal nog niet overwogen, is dat niet lastig naar de punt toe? een gewone grotere steen is lastig om een goede hoek op te maken? Normaal zou je natuurlijk je mes draaien totdat je voelt dat je op je snijvlak zit voor de goede hoek en zo kan je eigenlijk niet verkeerd gaan. Maar op mn Bear Grylls mes is dit niet zo makkelijk meer. Aan de andere kant zou ik ook nog wel in staat willen zijn om grotere messen te slijpen zoals bijvoorbeeld mn machete.

 

Kan je eigenlijk met zo'n Lansky set (o.i.d.) een goede overlap maken zodat je grotere lemmetten kan doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Joop

 

Deze video op youtube geeft je mss een beeld hoe de Lansky werkt, er zijn echter genoeg andere videos op youtube over te vinden,

Let wel, als je het setje koopt is de houder waar hij de klem met het mes op zet niet inbegrepen, je kan de klem echter ook gewoon vasthouden.

In de video lijkt het heel wat werk, dat is om dat hij ook begint met een echt bot mes, als je mes nog tamelijk scherp is gaat het heel wat sneller.

Ik heb er al een lemmet van 14 cm mee geslepen, maar groter moet het echt niet zijn,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@chrisprep

 

Ik heb toch besloten dat ik het op vaste stenen wil gaan leren, en ondanks dat ik juist een goedkope oplossing vroeg heb ik 2 japanse stenen besteld (ik weet het hypocriet) Ik denk dat een machete slijpen eigenlijk onbelangrijk is bij de aanschaf van een slijpsysteem of stenen aangezien je bijlen en machete's volgens mij beter met een klein steentje kunt slijpen zoals lansky die ook verkoopt. Maar wat voor mij wel belangrijk is om te slijpen zijn de vele houtbewerkingsgereedschappen die ik heb zoals beitels en verschillende schaven. Hetgeen natuurlijk op een electrisch apparaat kan zoals ik die al heb maarja dit is natuurlijk geen prepper forum als je het ook graag zonder stroom zou willen kunnen. Daarbij kan ik mn beitels met de hand veel scherper krijgen dan met de machine

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...