Ga naar inhoud
GENEGEERD

Tomaten kruisen, mijn gekste exemplaren


Greener

Aanbevolen berichten

Beste iedereen,

 

Ik hou me altijd stil op dit gedeelte van het forum.

Toch even een tipje van de sluier oplichten.

 

Ik kweek, kruis, zaai, ent en stek nu ongeveer 15 jaar.

Net zoals iedereen heb ik een eigen voorkeur.

Dit zijn oa tomaten.

 

Met onderstaande exemplaren ben ik nu 7 a 8 jaar bezig.

Oorsprong zijn heirlooms en dus zaadvast.

Ik hou nu eenmaal van gekke en afwijkende planten dus die richting is het ook opgegaan.

 

De eerste plant kun je een prepperstomaat noemen. (zal ik hier patent op aanvragen?)

Ik heb hiervoor goed dragende soorten gekruist op een 100 meter per kruising.

Genetisch goede planten heb ik doorgezet.

 

Op de foto zie je één plant.

Sterker nog, alle bloemen die je ziet zijn van één bloemtak.

Genoeg gepraat, hier de foto's.

 

image.jpg.53e4d45f84ca8b22dab2a09b42838218.jpg

 

Close-up

 

image.jpg.80c43ce6833fe6bc3ba5f9c44d249250.jpg

 

Je wint een prijs als je het aantal bloemen weet ;)

 

Als laatste een plant, ook van oorsprong een heirloom, die al variegata eigenschappen had.

Beter bekend alszijnde albino of een tekort aan bladgroen.

Deze planten blijven zwakker dan hun groene broertjes maar o wat vind ik hem er mooi uitzien.

Ik heb het zelfs zo ver door kunnen kruisen dat er hele tomaten geheel zonder kleurstof aanwezig zijn.

Ja, ik ben een gek figuur, daarom ook een prepper...

 

Foto's

 

image.jpg.9543a0d645b6e06142f401e5acc2e952.jpg

 

En

 

image.jpg.229379714e9dbe7c7c6819293c96e77c.jpg

 

Ik heb nog veel meer gekke soorten waaronder heirlooms, totaal nu een kleine 50 soorten.

Hebben jullie wel eens van een perziktomaat gehoord?

Behaard, zelfde kleur, smaak die naar perzik neigt?

Ach, dat is weer voer voor een ander verhaaltje.

 

Greener

 

Edit: pics staan 90 graden verkeerd, geen idee hoe dit kan maar excuus.

  • Leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Greener ik zou bijna denken dat je voor Monsanto werkt :cool: (grapje hoor maar zo te zien lever je beter werk als die lui ) erg knap werk van je . Petje af ,maar nu je jeen tipje van je sluier hebt gelicht denk ik dat men toch wel benieuwd is hoe je dat allemaal doet .Zit een tutorial erin of is dat iets teveel gevraagd ?? en verkoop je ook van je zaadjes ??

gr wafels

Link naar reactie
Delen op andere sites

You got skills, ik heb vorig jaar redelijk wat tomaatjes gekweekt. Waaronder cherry tomaatjes, vleestomaten en romatomaatjes! Maar als ik dit ziek ben ik toch een klein beetje jaloers;) wij zijn eindelijk begonnen met onze aquaponics-upgrade, nu hopen op ongeveer dezelfde opbrengsten door stekken en enten...

 

Respect, erg leuk om te zien!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wafels, tutorial voor het goed laten groeien of het kruisen?

Edit: zag die tweede vraag nu pas. Ik verkoop geen zaad.

Ik deel het liever met mensen die ook willen zaaien.

Wel hou ik speciale kruisingen nog voor mijzelf. Die moet ik vaak nog in perfectie tweaken tot ik tevreden ben en zou er dan wel een eigen naam aan willen hangen. Zal zo verder reageren krijg een leuk idee...

 

@Flow, aqua heb ik eens twee jaar geprobeerd maar dat bleek niet mijn ding. Ik moet wroeten in de aarde.

De hete pepers deden het wel verbijsterend goed op die manier, eng zelfs...

En pepers kruis en modificeer ik dus ook :D

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier maar meteen een leuk idee.

 

Bestaat er interesse voor een eigen Preppers tomaten ras?

Heb wat varianten en kruisingen staan (zaadvast, geen nood) die we wel een eigen label kunnen geven en bijv. kunnen verspreiden via de webshop?

Bijvoorbeeld bestel wat in de shop en ontvang twee gratis zaadjes waar je versteld van staat?

Ik hoor wel of er animo is.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geweldig leuke actie, wat zou je willen ruilen of de prepshop is natuurlijk ook een goed idee@Greener?

Pepers doen het er inderdaad goed op;) wij hebben sinds een week een floatbed waar zo'n 150 planten in kunnen. Voorals nog staat er sla, mango en avocado in voor de opstart. In de toekomst zullen we gaan uitbreiden in het buitenland, eerst hier maar eens ervaringen in opdoen! Ik denk dat tomaat het er ook erg goed in zal gaan doen. Ik snap wat je bedoeld, het enige probleem dat ik met aarde heb is onkruid wieden, het neemt gewoon weg teveel tijd in beslag. Met aquaponics heb ik geen last van onkruid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tjonge, wat een lading bloemetjes.

Bestuif je ze zelf dmv trillen, of heb je een hommelkolonie in je achtertuin?

Gaaf, hoor.

 

Ik ben wel benieuwd naar je voeding. Ik neem aan dat zulke bergen tomaten aan 1 plant schreeuwen om bijmesten.

Wat gebruik je hiervoor?

 

Ik heb zelf rond de 20 á 25 tomatenplanten staan en mest bij met Intratuin spul.

(Ja, ik betaal de hoofdprijs dus).

 

Noach

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier maar meteen een leuk idee.

 

Bestaat er interesse voor een eigen Preppers tomaten ras?

Heb wat varianten en kruisingen staan (zaadvast, geen nood) die we wel een eigen label kunnen geven en bijv. kunnen verspreiden via de webshop?

Bijvoorbeeld bestel wat in de shop en ontvang twee gratis zaadjes waar je versteld van staat?

Ik hoor wel of er animo is.

 

Greener

 

Eerst even over je tomaten, mosanto kwam ook even bij mij op hoor;) maar wat ontzettend gaaf. Ik heb nu voor het eerst een tuin waar ik echt iets mee kan hiervoor altijd in potten gekweekt. Ik heb nu iets van 7 verschillend soorten tomaten staan, maar heb nog wel plek hoor:p Heb je al een idee of die eerste met alle bloemen ook werkelijk tomaten zal vormen? Dan lijkt het wel een duiven tros!

 

Voor de prepshop, wat een leuk idee! Maar het beste is in het even kort te sluiten met @Mr. Gold .:thumbup:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even wat vragen beantwoorden:

@Keyser Suze, kopen hoeft niet. We komen elkaar vast wel binnenkort eens tegen en ik zal je voorzien.

En je bent niet de enige hoor, komende week gaat er al een envelop naar een lid hier die al eerder op de hoogte was van zaad dat ik heb.

@Noach, hommels? Bijen bedoel je, daar heb je er meer van. Ik heb tot voor kort bijen gehouden alleen die zijn van eigenaar gewisseld.

Voor kruisingen bestuif ik alles met de hand. Een flink werkje maar je krijgt er veel voor terug.

Voor consumptie schud ik de plant eens flink door elkaar en laat de natuur zijn gang gaan.

 

Qua voeding kan ik simpel zijn. Je grond moet op orde zijn vóór je in het voorjaar gaat planten.

Ik werk graag met de bekende koemestkorrel. Hiermee hoef je niet zuinig te zijn want verbranding van de wortel komt hier niet zo snel bij voor.

Kunstmest gebruik ik niet veel. Hoogstens wat NPK 12-10-18 puur voor het voorjaar. Door de flinke hoeveelheid nitraat kan de plant eerst goed groeien.

Niet teveel gebruiken en ook niet het hele jaar aangezien kunstmest toch op basis is van zouten en voor de rest niets doen voor het bodemleven.

Verder zou je eens kunnen Googlen op compostthee.

@IsaBo, we gaan wel zien wat zijn mening is. Het is gratis, preppergerelateerd en misschien kunnen we er zelfs een preppers.nl naam aan hangen alszijnde eventuele reclame.

@Simurgh, de bestuiving van de plant met de vele bloemen laat wat te wensen over. Het stuifmeel pakt wat minder maar in de loop vd jaren is dit wel omhoog geschoten wederom door het selectief kruisen.

@Wafels, het kruisen is makkelijker dan men denkt.

Ik zal het even kort proberen uit te leggen:

Plant 1 is groot, heeft gele vleestomaten en een zure smaak

Plant 2 is klein, heeft donkerbruine zoete vruchten en geeft heel veel opbrengst.

 

In een notendop doe je in een vroeg stadium stuifmeel overbrengen van plant 1 naar 2. Haal bij twee wel het stuifmeel weg zodat deze niet zelfbevrucht raakt. Bescherm de bloem zodat eventuele insecten er niet bij kunnen wat ook weer een bevruchting veroorzaakt die je niet wenst.

Na twe a drie dagen valt het gele bloemetje er af en kun je al zien of hij bevrucht is.

Aangezien plant twee nu bevrucht is zie je niets speciaals, heeft dus gewoon kleine zoete donkerbruine vruchtjes.

 

Als je nu het zaad hiervan bewaard en het jaar daarop dit gaat zaaien komt hier de kruising uit.

Veel planten die hier uit op groeien kijken veel op plant 1.

Veel anderen weer op plant 2.

Slechts enkelen hebben een mooie mix.

Waarschijnlijk komt uit een geel x bruin = rode vrucht

Groot x klein = vruchtdiameter 5 cm

Zuur x zoet = zoetzure smaak

 

Dit is heel zwartwit uitgelegd maar je hebt nu een idee.

Enten doe ik zelden. Heel af en toe bij een speciaal slechtgroeiend ras kun je deze enten om groter en sterker te maken met een betere opbrengst.

Enten voor ziekteresistentie doe ik niet. Ik wil geen rassen die vatbaar hiervoor zijn.

 

Ik werk nog met veel meer dingen waarbij deze tomaatjes in het niet vallen.

Mij is altijd geleerd om niet al je kaarten meteen op tafel te leggen.

Ik zet het hier tzt vanzelf neer.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Greener hartelijk dank voor je uitleg . Het is wel duidelijk geworden nu , maar ik heb zo het idee dat het makkelijker lijkt zoals je dat nu zo schrijft als dat het is

Het lijkt me een secuur werkje waar je veel geduld en oog voor moet hebben (iets wat inderdaad jaren ervaring vereist ) maar wel inderdaad de moeite loont.

Het zal interessant zijn de rest van je werk te mogen zien tzt :cool:

DIt enten wat je doet , doe je dat met verschillende planten soorten of met verschillende rassen (dus net als bij fruitbomen ) ?

gr wafels

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wafels, valt al allemaal reuze mee. Als je het echt leuk gaat vinden is het ook geen werk meer.

Momenteel ben ik ook druk in de weer met Hosta's te kruisen.

Mensen met een siertuin kennen ze wel.

 

Ik zal toch nog maar ven een tipje van de sluier oplichten mbt een andere groente:

 

 

 

Let eens op het feit dat dit een flinke tandemasser is...

Ik kom de winter wel door.

 

Greener

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wafels, valt al allemaal reuze mee. Als je het echt leuk gaat vinden is het ook geen werk meer.

Momenteel ben ik ook druk in de weer met Hosta's te kruisen.

Mensen met een siertuin kennen ze wel.

 

Ik zal toch nog maar ven een tipje van de sluier oplichten mbt een andere groente:

 

[ATTACH=CONFIG]4298[/ATTACH]

 

Let eens op het feit dat dit een flinke tandemasser is...

Ik kom de winter wel door.

 

Greener

 

bliksem nu alleen nog maar een trebuchet bouwen en er op los gaan xD

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Greener uit de kast! Hiep hiep hoera! :cool:

 

Je had het over bizarre tomaten, nou inderdaad, zoveel bloemen aan 1 plant heb ik nog nooit gezien en die maffe albino is ook nieuw voor mij.

'k Zou best nog een vervolg foto willen zien, als hij vol met vruchten hangt.

 

Een echte preppers tomaat lijkt mij een super idee. Eentje met niet teveel eisen, resistent tegen schimmels en toch een leuke smakelijke opbrengst. Is niet alleen handig voor preppers, maar ook beginnende tuiniers die een makkelijke tomaat willen.

 

En als je nu een beetje je best doet op die pompoenen(:rolleyes:), kunnen we daar shelters van bouwen! :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Greener als je tomaten zo groot worden als die pompoenen op die tandemasser dan wordt het echt leuk :cool: lol

maar een plantje waar van die eurobiljetten aan groeien zou ook wel gaaf zijn maar dat is waarschijnlijk weer teveel gevraagd :rolleyes:

Ik vind het echt ongeloofelijk wat je allemaal doet , daar kan Monsanto nog een puntje aan zuigen :o

 

Greener het is niet geheel niet zonder gevaar ,l dit gerommel met planten :rolleyes: lol

http://www.youtube.com/watch?v=ebfLWAB8bY4

gr wafels

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wafels, valt al allemaal reuze mee. Als je het echt leuk gaat vinden is het ook geen werk meer.

Momenteel ben ik ook druk in de weer met Hosta's te kruisen.

Mensen met een siertuin kennen ze wel.

 

Ik zal toch nog maar ven een tipje van de sluier oplichten mbt een andere groente:

 

[ATTACH=CONFIG]4298[/ATTACH]

 

Let eens op het feit dat dit een flinke tandemasser is...

Ik kom de winter wel door.

 

Greener

 

@Greener als je tomaten zo groot worden als die pompoenen op die tandemasser dan wordt het echt leuk :cool: lol

maar een plantje waar van die eurobiljetten aan groeien zou ook wel gaaf zijn maar dat is waarschijnlijk weer teveel gevraagd :rolleyes:

Ik vind het echt ongeloofelijk wat je allemaal doet , daar kan Monsanto nog een puntje aan zuigen :o

 

Greener het is niet geheel niet zonder gevaar ,l dit gerommel met planten :rolleyes: lol

http://www.youtube.com/watch?v=ebfLWAB8bY4

gr wafels

 

Voor de liefhebbers van "Attack of the Killer Tomatoes" :mad:: "The Ruturn of the Killer Tomatoes"! :mad:

 

http://www.youtube.com/watch?v=fxEBtmW4KsU

 

:mad:

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even wat vragen beantwoorden:

@Noach, hommels? Bijen bedoel je, daar heb je er meer van. Ik heb tot voor kort bijen gehouden alleen die zijn van eigenaar gewisseld.

Voor kruisingen bestuif ik alles met de hand. Een flink werkje maar je krijgt er veel voor terug.

Voor consumptie schud ik de plant eens flink door elkaar en laat de natuur zijn gang gaan.

 

Qua voeding kan ik simpel zijn. Je grond moet op orde zijn vóór je in het voorjaar gaat planten.

Ik werk graag met de bekende koemestkorrel. Hiermee hoef je niet zuinig te zijn want verbranding van de wortel komt hier niet zo snel bij voor.

Kunstmest gebruik ik niet veel. Hoogstens wat NPK 12-10-18 puur voor het voorjaar. Door de flinke hoeveelheid nitraat kan de plant eerst goed groeien.

Niet teveel gebruiken en ook niet het hele jaar aangezien kunstmest toch op basis is van zouten en voor de rest niets doen voor het bodemleven.

Verder zou je eens kunnen Googlen op compostthee.

 

Bedankt voor je uitgebreide antwoord, Greener.

Niet dat ik zelf hommels ga houden, hoor. In het Westland gebruiken de meeste tomatentuinders hommels om de bloemen te laten bestuiven.

Leuk al je een paar hectare kas hebt. Die heb ik niet....

 

 

Dat van die mest ga ik eens nader bestuderen.

Gr.

Noach

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...