Ga naar inhoud
GENEGEERD

Naaktslakken bestrijding


Raycoupe

Aanbevolen berichten

Het merendeel van de jonge planten is mijn beginnende moestuintje is aangevreten door voornamelijk naaktslakken.

 

M'n composthoop ligt momenteel vlak bij het moestuinbed met de groenten en iedere avond trekken de bruine rakkers van deze composthoop naar de jonge planten om zich te goed te doen.

Composthopen kun je kennelijk dus beter een stukje uit de buurt bouwen.

 

Bakjes met bier vingen wel heel wat van die slakken, maar 90% ging toch echt voor de spitskool, broccoli en vooral chinese kool vinden ze lekker.

 

Nu heb ik een paar jaar geleden de tip gekregen om tegen luis met een licht alcoholische oplossing te sproeien en dat werkt als een tierelier, dus ik dacht, waarom ook niet tegen de (naakt)slakken gebruiken?!

 

Ik heb dus een goedkoop flesje wijn(1,69 euro) opgeofferd en dat aangelengt tot 5 liter water. Daar nog een flinke scheut 25% azijn bijgedaan, want ik weet dat zo'n wijnoplossinkje snel gaat schimmelen, dat hoop ik met een wat hogere zuurgraad te voorkomen.

 

Hier heb ik nu sinds maandag mee lopen sproeien, iedere avond en tot nu toe lijken de slakken gestopt.

Eigenlijk zou ik nog wat nieuw spullen moeten opkweken en in de tuin gooien, om de verleiding voor de slakken extra groot te maken, of snel even wat chinese kool plantjes bij kopen.

 

Tot nu toe zijn de resultaten echter dermate bemoedigend, dat ik ze jullie niet wilde onthouden, want die slakken hebben bij mij nagenoeg de helft van het moestuintje al vernietigd.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 86
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik heb scharrelkippen in mijn tuin rond lopen, en tot nu toe heb ik geen last van ongedierte.

 

Moet je wel oppassen zaaien, eerste keer letten ik niet op, en hadden ze alles omgespit met de pootjes.

Ik spaan een net over mijn moestuin, tot de plantje boven de grond komen, en dan haal ik het net weg, dan zijn de plantjes groot genoeg

zodat de kippen ze met rust laten.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook iedere avond een ware invasie van de naaktslakken. Ongeloofelijk waar die iedere keer weer vandaan komen. Gisterenavond ruim 100!! gevangen en met een enkele reis als ongewenst vreemdeling het land uitgezet. (zonder oprotpremie)

Met dank aan Raycoupe; deze tip ga ik zeker toepassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ontzettend slim om daar (goedkope) wijn voor te gebruiken @Raycoupe, helemaal samen met die azijn.

 

Ik heb ook een aantal kleine naaktslakken aangetroffen in de moestuin, hoe dat kan op twee hoog, tussen het beton is zo waar wonderbaarlijk, en ben meteen in de weer gegaan met een alcohol/knoflook oplossing. Maar die wijn is veel handiger en goedkoper!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom gebruiken je niet dat koperen band (of draad /buis )zelfs zonder spanning erop moeten slakken niets van koper hebben (ik dacht dat dit hier al een keer ter sprake is geweest ) gewoon wat koperdraad of oude waterleiding buis rond je planten zetten ?? desnoods als extra middel want slakken is inderdaad een plaag .

gr wafels

Link naar reactie
Delen op andere sites

idd het helpt niet alleen tegen slakken maar ook tegen ander ongedierte mieren enz enzhaal een koperen buis buig het zo dat het je moestuintje omcirceld voor alle zekerheid ook wat bier bakjes neer zetten just in case

Waarom gebruiken je niet dat koperen band (of draad /buis )zelfs zonder spanning erop moeten slakken niets van koper hebben (ik dacht dat dit hier al een keer ter sprake is geweest ) gewoon wat koperdraad of oude waterleiding buis rond je planten zetten ?? desnoods als extra middel want slakken is inderdaad een plaag .

gr wafels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb scharrelkippen in mijn tuin rond lopen, en tot nu toe heb ik geen last van ongedierte.

 

Moet je wel oppassen zaaien, eerste keer letten ik niet op, en hadden ze alles omgespit met de pootjes.

Ik spaan een net over mijn moestuin, tot de plantje boven de grond komen, en dan haal ik het net weg, dan zijn de plantjes groot genoeg

zodat de kippen ze met rust laten.

 

Werkt dit ?kippen zijn toch liefhebbers van sla , kool en ander lekkere groene planten .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wafels: Altijd handig. De tips kende ik al wel, maar er stond wel iets interessants in, dat slakken heel gevoelig zijn voor geur!

 

Zou dat de reden zijn dat die verdunde wijn werkt?

 

Ik hoop op feedback van de mensen die dit uitproberen. Als straks het zonnetje weg is nog even licht sproeien, op de planten en een soort 'grens' om het groentebed heen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe Ik zou het niet weten , maar als dat zo is dan zou ik de goedkoopste vieze wijn kopen die er was ;) ik weet wel dat het slakkenprobleem veroorzaakt wordt doordat de

grond tussen de planten vochtig is en blijft . Als je er voor kan zorgen dat die grond snel droogt dan zul je ook minder slakken hebben .

gr wafels

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wafels: Ik heb een humuslaag op de tuin en dit houdt inderdaad vocht vast. Ook sommige halfverteerd blad en gesnipperd hout is natuurlijk aantrekkelijk voor de slakken.

Hierbij hanteer ik de principes van de organisch biologische moestuin, de natuur zoveel mogelijk het werk laten doen, geen pesticiden en kunstmest. (Lijkt erg op permacultuur, die gebruiken veelal dezelfde methoden)

 

Ik ben nog maar net dit jaar begonnen met de tuin en daardoor heb ik nog niet alle beestjes in de tuin die ik zou willen. Uiteindelijk moet het probleem zich vanzelf oplossen als er voldoende kevers en andere beestjes zich hebben gesetteld. Een beetje leuk samenspel creëren van bacteriën, gisten, schimmels, insecten, wormen, mollen, vogels en planten, zal nog wel ee paar jaartjes werk vergen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe Ik denk dat een biologisch evenwicht vinden enorm moeilijk is , niet dat het niet kan hoor , want natuurlijk kan het , maar het is een aangelegde tuin en je wilt bepaalde planten erin

dus denk ik dat je inderdaad zult moeten zoeken naar hetgeen erbij past dat je dit evenwicht krijgt . Op zich wel een hele mooie uitdaging :cool:

. Is er geen mogelijkheid om die slakken het leven wat moeilijker te maken bijvoorbeeld door planken rechtop rondom je plantjes te zetten of in ieder geval als een barriere tussen waar de meeste slakken vandaan komen en je planten waarbij je de rand van boven bijvoorbeeld insmeert met vaseline (ik begreep dat slakken een hekel hadden aan een vet ed ) ??

gr wafels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Werkt dit ?kippen zijn toch liefhebbers van sla , kool en ander lekkere groene planten .

 

Geert

 

 

Ik heb al een paar jaar scharrelkippen, en ze hebben nog nooit mijn groenten opgegeten.

Alleen in het begin al je zaait moet je oppassen.

 

Ook als ik aan het schoffelen ben komen ze, want dan komen er wormen en zo omhoog, die ze opeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kans @Raycoupe Raycoupe ik zeg niet dat je het verkeerd doet , integendeel . Het is enkel een moestuin is geen natuurlijk iets

,maar '' man made'' dus dan heb je verrassingen zullen we maar zeggen .De slakken bijvoorbeeld tonen wel weer aan dan je tuintje vocht genoeg heeft :rolleyes:.

Maar omdat het geen natuurlijk gebeuren is zul je denk ik proefondervindelijk moeten uit vogelen hoe het wel goed werkt en ik denk dat je dat zeker kan ! @Kans als je egels wilt hebben zul je voor hen een leefomgeving moeten creeren bijvoorbeeld naast genoeg eten (Wat het probleem niet is ) een plek waar ze hun winterslaap kunnen

houden . Ik denk dat ook hier geldt ''Know your enemy '' en dat je zoveel mogelijk te weten moet komen net als van slakken en luis en hun vijanden ed .Vreemd genoeg verdiepen we ons erin dat we allemaal

naar waar en wanneer en hoe je planten moet zaaien en oogsten ed maar niet zozeer naar de rest terwijl we met het hele plaatje van doen hebben .

gr wafels

Link naar reactie
Delen op andere sites

@IndigoPixie een vijver (water ) trekt veel meer aan dan kikkers en padden ,Het trekt alle dieren aan die daar leven ,en het heeft als voordeel dat je midden in de zomer nog over water beschikt (als die vijver groot genoeg is natuurlijk) @Raycoupe ik schreef hierboven dat we ons teveel bezig houden met de planten zelf en dat het eigenlijk om het hele plaatje gaat .hetgeen we weleens vergeten en we denken dat we het goed doen

zo zag ik een paar jaar geleden op de Belgische TV een documentaire van de KU Leuven over de grond te bewerken (ploegen en eggen ) dat dit ergens helemaal niet zo goed is als dat we denken

op kort termijn is beluchten ed mooi maar op langer termijn maak je eigenlijk de grond kapot . op zich een interessante materie . als je er interesse in hebt moet je dit maar eens bekijken

http://aow.kuleuven.be/geografie/gebruikersinstrument_nkg/niet-kerende_bodembewerking/bodemstructuur.html?print=1

gr wafels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...