Ga naar inhoud
GENEGEERD

Mijn 200 Wp mobiele zonneopstelling


Aanbevolen berichten

Mijn mobiele opstelling, 200 WP zonnepanelen (2x 100 Wp, op het plaatje maar 1 paneel)

Daarbij een oude auto accu, is eigenlijk stuk (als in weggooien) heeft vrijwel geen capaciteit meer.

 

Maar kan mooi als 'weerstand' en 'minibuffer' dienen voor mijn zonnecellen.

 

Ik heb zelf software geschreven voor een Ardiuno die de spanning van de accu meet (tijdens het laden) en met een relay panelen afkoppeld hij 15.2 Volt (is natuurlijk eenvoudig aan te passen).

De panelen gaan weer terug aan bij 12.4 Volt.

 

ik kan hiermee de hele middag aan de buitentafel mijn laptopje laden (12 -> 15V apple lader van DX.com) en met een 12V -> 220V 150Watt heb ik ook stroom voor een soldeerbout.

Ook mijn 40 Watt CB radio kan ik (zolang de zon schijnt) gebruiken.

 

Het geheel is in 2x binnen te zetten. 1x lopen met de panelen (met de cellen tegenelkaar aan samengepakt) en 1x lopen met de accu + kabels + doosje met Arduino / relay / Zelfbouw spanningsdeler en in het deksel een Voltmetertje.

 

Gewenste aanpassingen naar de toekomst:

- extra relay voor het bijschakelen van een 'LAST' ter groote van 90Watt. Dan kan ook de windmolen rechtstreeks op de accu. Bij harde wind en volle accu zal de last de stroom van de molen verbranden.

- voltmeting over shunt op een andere poort om ook Amperage van zonnepanelen te kunnen meten. Zo kan ik naast voltage ook zien of de accu nog stroom 'aanneemt'.

 

Kosten

2x paneel a 100 Euro = 200

1x arduino a 15E = 15E

1x relays a 3E = 3E

losse kabels en weerstanden etc ~ 15E

 

dat is dus 200E aan panelen en 33E voor de lader. Ja voor dit geld koop je ook een kant en klare lader, echter de opgedane kennis is onbetaalbaar! Als ik nu 600 Watt Piek aan panelen moet aansluiten krijg ik dat met 3 auto relays ook voor elkaar en dat kan met een goedkopere lader weer niet. Ook kan ik nu zelf het voltage bijstellen om bijvoorbeeld de accu's weer 'aan te koken' dat wil ik nog eens proberen met een van die 3 oude accus hier. Kijken of ik die met een middagje 16+Volt nog weer aan kan slingeren (accu's plaats ik dan in een gesloten plastic bak om meteen te zien als ze gassen, ze zijn niet bij te vullen...)

 

Daarnaast is het PDF boek "Altijd Stroom" van Victron Energy een aanrader tav. accu's.

 

2013-06-28-17.24.22.jpg.b38f6bc9498a84392b5032fd0b2857a4.jpg

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Wat ik er ook nog bij wil facbriceren is een "lader" aansluiting. deze staat alleen open als

EN EN EN

1: de lader is aangesloten

2: de spanning onbelast en zonder lader hoog genoeg (12.6) is dus de accu is vol.

3: de spanning met lader aangesloten niet lager is dan de vorige spanning met lader aangesloten (we leveren dus meer dan de gewone verbruikers nemen)

 

maw. ik laad met de zonnestroom die 'over' is net voordat deze van de accu wordt losgekoppeld. Aan deze aansluiting gaan dan de laptops / telefoons ed. Die kunnen dan laden met de 'overtollige' stroom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi project.

Ik zou zeker de investering in een goede acculader stoppen.

Dan wordt het setje wel wat duurder maar het zal de levensduur van de accu ten goede komen!

Zie inderdaad het goede document wat je aanhaald.

 

Uitgangspunt zou de verbuiker(s) moeten zijn die je aansluit, dan weet je het verbruik en kun je de bijkomende accu en zonnepanelen bepalen.

Neem wat marge dan zit je goed.

 

Dezelfde opstelling zal ik als basis gebruiken op de sc vlaanderen met als toevoeging de omvormers om 220 volt te maken.

 

Prep ze,

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

cool is het open source?

 

Dat kan :) de code stelt niets voor, een Arduino UNO is al open source.

 

ik heb daarnaast nog deze:

http://dx.com/p/arduino-compatible-4-channel-relay-shield-module-144762

 

en dan nog een 9V gestabiliseerde voeding:

LM7809 met een 10uF en 100uF erbij. tekening vast online te vinden

 

daarnaast nog een 'voltage divider' om van max ~24V terug te gaan naar max 1.1V

 

iets met 25K Ohm, dan een aftappunt en dan een 1K ohm en een 0 tot 1K ohm potmetertje. je krijgt dan 1/26ste tot 2/27ste van het voltage. hij is dan in een acceptabel gebied af te regelen. Kan ook zonder een potmetertje en dan in de software corrigeren. (dit soort basis concepten wil je snappen om hier uberhaupt mee te stoeien )

 

De source:

const int analogInPin = A0; // Analog input pin

const int relayPin = 7;

double VoltOld[7] = {0,0,0,0,0,0,0};

 

double toVoltage(int analogIn){

double voltage = 17.48 * 1.107 * (analogIn/1024.);

return voltage;

}

 

double arrayAvg(double voltage){

VoltOld[6] = VoltOld[5];

VoltOld[5] = VoltOld[4];

VoltOld[4] = VoltOld[3];

VoltOld[3] = VoltOld[2];

VoltOld[2] = VoltOld[1];

VoltOld[1] = VoltOld[0];

VoltOld[0] = voltage;

double averageVoltage = (VoltOld[0]+VoltOld[1]+VoltOld[2]+VoltOld[3]+VoltOld[4]+VoltOld[5]+VoltOld[6])/7;

return averageVoltage;

}

 

void setup() {

// initialize serial communications at 9600 bps:

Serial.begin(9600);

analogReference(INTERNAL); //analog in can only go up to 1.1v!

pinMode(13,OUTPUT);

pinMode(relayPin,OUTPUT);

}

 

void loop() {

int sensorValue = analogRead(analogInPin);

 

Serial.print("sensor = " );

Serial.print(sensorValue);

Serial.print(" Voltage = ");

double voltage = arrayAvg(toVoltage(sensorValue));

Serial.println(voltage);

if (voltage >= 15.1){

digitalWrite(relayPin, HIGH);

}

if (voltage

digitalWrite(relayPin, LOW);

}

digitalWrite(13, LOW);

delay(10);

digitalWrite(13, HIGH);

delay(500); // wait n of a second

}

 

 

is nog redelijk brakke code maar het werkt :) het bewijs is dat ik al 2 volle dagen internet heb.

 

Om het DIY gehalte wat op te hogen en een USB kabel kwijt te kunnen en kans op kortsluiting te verkleinen heb ik alles op een plastic plaatje geknoopt en die in een waterfles (leeg uiteraard) gestoken. Ook heb ik van een platgeslagen stukje koperpijp een koelvinnetje voor mijn lm7809 9V voeding gemaakt.

 

Morgen nog een dagje testen. Evt zou alles ook in een PVC pijp geschoven kunnen worden (mogelijk zonder de voltmeter) en die helemaal dicht lijmen. Dan is hij waterdicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan :) de code stelt niets voor, een Arduino UNO is al open source.

 

ik heb daarnaast nog deze:

http://dx.com/p/arduino-compatible-4-channel-relay-shield-module-144762

 

en dan nog een 9V gestabiliseerde voeding:

LM7809 met een 10uF en 100uF erbij. tekening vast online te vinden

 

daarnaast nog een 'voltage divider' om van max ~24V terug te gaan naar max 1.1V

 

iets met 25K Ohm, dan een aftappunt en dan een 1K ohm en een 0 tot 1K ohm potmetertje. je krijgt dan 1/26ste tot 2/27ste van het voltage. hij is dan in een acceptabel gebied af te regelen. Kan ook zonder een potmetertje en dan in de software corrigeren. (dit soort basis concepten wil je snappen om hier uberhaupt mee te stoeien )

 

De source:

 

 

is nog redelijk brakke code maar het werkt :) het bewijs is dat ik al 2 volle dagen internet heb.

 

Op zonne-energie, top!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 4 maanden later...

oud topic, maar toch. Ik ben nog altijd aan het verbeteren. De behuizing is nog gelijk de opstelling ook.

Echter is er nu een BeagleBoneBlack bijgekomen die kan worden aangesloten op de usb-poort van de arduino.

Deze leest dan spanning en stroom uit. Dit levert mooie plaatjes op:

Screen-Shot-2014-01-18-at-15.16.02.png.caa4926ec25e5f423c1886e132f5fa34.png

De spike naar beneden inde Amps is een 50watt halogeen, deze heb ik gebruikt om de spaning even naar beneden te trekken zodat het relay om zou flippen en de lader zou accepteren.

Zo ziet het eruit als je een accu aan de lader legt :)

Plaatje aan een zonnepaneel moet nog gemaakt worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...