Ga naar inhoud
GENEGEERD

Voorzichtig omgaan met zilveren munten?

USAfan
 Share

Recommended Posts

Veel mensen die zilveren munten in hun bezit hebben, stoppen hun muntjes in capsules, en als ze ze vasthouden, gebruiken ze handschoenen, of pakken ze de munten met hun blote handen krampachtig bij de rand beet.

Ik heb hier nooit veel van begrepen. Als je als prepper zilver hebt, heb je dat toch niet als verzamelaar van munten (waardoor de kwaliteit belangrijk is)? Je hebt het toch gewoon puur vanwege het zilver? Ik vind dat voorzichtig omgaan met die munten altijd een beetje overdreven.

Bv. op Maple Leafs zitten soms van die melkwitte vlekken. De Royal Canadian Mint heeft gezegd dat ze daar niets aan kunnen doen, maar dat ze hun munten ook niet in eerste instantie slaan voor de mooiheid, maar gewoon voor het gewicht zilver, als belegging/verzekering. Dat het enige dat ze garanderen is dat er 31,1 gram puur zilver inzit, en dat we ons dus ook niet druk moeten maken om die vlekken. Ik vind dat ze daarin gelijk hebben.

Wat is jullie mening?

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
tis meer voor de herverkoop waarde van munten, zilver is nogal reactief, maar omdat zilver relatief goedkoop is boeit het minder

Ja dat snap ik, maar dan nog snap ik het niet. Een zilveren Maple Leaf met een vingerafdruk erop bevat evenveel zilver als een glimmende Maple Leaf. Het gaat om het materiaal, niet om de munt, lijkt me.

Link naar reactie

Dat het enige dat ze garanderen is dat er 31,1 gram puur zilver inzit, en dat we ons dus ook niet druk moeten maken om die vlekken. Ik vind dat ze daarin gelijk hebben.

Wat is jullie mening?

Als je kans krijgt om te kiezen tussen een munt met vlekken of zonder, welke neem je dan ?

Ik weet dat bij zwaarden en dolken je ook niet met je vingertjes aan het metaalblad moet zitten, worden ze lelijk van en het tast je metaal aan, misschien is dat met zilver ook zo ?

Dat het giftig is lijkt me niet de reden.

Toch denk ik wel dat een puntgave munt net ietsje meer waard is dan een beduimelde vlekkerige munt.

Link naar reactie

Veel mensen die zilveren munten in hun bezit hebben, stoppen hun muntjes in capsules, en als ze ze vasthouden, gebruiken ze handschoenen, of pakken ze de munten met hun blote handen krampachtig bij de rand beet.

Hoe weet je dat? Misschien doen alleen de mensen die hun munten filmen/fotograferen dat, zodat de munten er mooier uitzien op de film/foto. ;)

Link naar reactie

Zal ik dan het verlossende antwoord geven?

Blijf ook bij bullion met je blote klavieren van de munt af.

De bullion munten hebben vaak een beperkte oplage in een jaar.

(Ook zeer zeker de Maples!!!)

Als je van een serie munten het jaartal in bezit hebt met de laagste oplage heb je meestal standaard je zilverwaarde al verdubbeld bij verkoop aan een verzamelaar. Wat blijkt, over heel de wereld heb je die gekken waar ook ik onder val.

Voorbeeld:

Panda 1 ounce munt van grofweg 12 jaar oud.

Gekocht toendertijd voor rond de 8 a 9 euro.

Zelfde staat nu zou hij verkopen voor 75 euro of hoger.

Heb je hier mooie vingerafdrukken op staan mag je blij zijn dat je een beetje meer boven de huidige zilverkoers krijgt.

Ook op de vele bullion fora zit het bomvol met deze verzamelaars.

Ik pas dus wel op met alles door mijn hand te laten gaan.

Greener

Link naar reactie

Gast Heksenboot
Ja, ook dat snap ik. Want die munten hebben verzamelwaarde, echte verzamelaars zijn ernaar op zoek, maar dat geldt niet voor de standaard Silver Maple Leafs.

Dus we hebben nog steeds geen antwoord...

Even doorbladeren in die link:

http://www.a-zilver.nl/inkoop-zilveren-munten/page_3

Veel verschil maakt het niet, maar 2 euro is niet niks.

Link naar reactie

Als je van een serie munten het jaartal in bezit hebt met de laagste oplage heb je meestal standaard je zilverwaarde al verdubbeld bij verkoop aan een verzamelaar. Wat blijkt, over heel de wereld heb je die gekken waar ook ik onder val.

Voorbeeld:

Panda 1 ounce munt van grofweg 12 jaar oud.

Gekocht toendertijd voor rond de 8 a 9 euro.

Zelfde staat nu zou hij verkopen voor 75 euro of hoger.

Heb je hier mooie vingerafdrukken op staan mag je blij zijn dat je een beetje meer boven de huidige zilverkoers krijgt.

Ook op de vele bullion fora zit het bomvol met deze verzamelaars.

Ik pas dus wel op met alles door mijn hand te laten gaan.

Greener

Greener,

Weet jij of de truc werkt die ik op internet vind over het verwijderen van de oxidatielaag op zilver? Het gaat dan om de truc waarin je zilver in een pan doet met heet water, alu folie zout en baking soda.

Link naar reactie

Dat trucje werkt zeer zeker.

Weken in puur citroensap is ook erg agressief en goed.

Disclaimer: alleen oude gare guldens van Juliana schoonmaken en geen, ik herhaal geen mooie patina van verzamelwaardige munten vernietigen :)

Greener

Greener,

Weet jij of de truc werkt die ik op internet vind over het verwijderen van de oxidatielaag op zilver? Het gaat dan om de truc waarin je zilver in een pan doet met heet water, alu folie zout en baking soda.

Link naar reactie

Greener,

Deze truc zag ik mijn grootmoeder altijd toepassen met het zilveren bestek.

Link naar reactie

Ja dat snap ik, maar dan nog snap ik het niet. Een zilveren Maple Leaf met een vingerafdruk erop bevat evenveel zilver als een glimmende Maple Leaf. Het gaat om het materiaal, niet om de munt, lijkt me.

IK heb geen bijbel , maar ik geloof je op je woord haha , (had Noach niet een boot?)

Link naar reactie

http://en.wikipedia.org/wiki/Canadian_Silver_Maple_Leaf

Er worden er tientallen miljoenen per jaar van geslagen. Die gaan echt niet zeldzaam worden en zullen echt geen verzamelwaarde krijgen.

Precies, dat klopt. Maar dan heb je het over verzamelen: "een serie munten het jaartal". En dan verschillende versies van een bepaalde muntsoort. Maar het gaat mij om mensen die niet verzamelen, maar gewoon "stacken" om het zilver. Die het geen moer interesseert of er een panda, een slang, of Lady liberty opstaat, maar die het puur gaat om die 31,1 gram zilver.

Link naar reactie

IK heb geen bijbel

Jammer, koop er één! Iedereen zou een Bijbel in huis moeten hebben. :cool:

had Noach niet een boot?

Noach bouwde een boot om de zondvloed (een SHTF, een enorme overstroming) te overleven.

Jozef stouwde in de "zeven vette jaren" grote schuren vol met voedsel om de "zeven magere jaren" door te komen.

Bijbel staat vol wijze verhalen.

Link naar reactie

http://en.wikipedia.org/wiki/Canadian_Silver_Maple_Leaf

Er worden er tientallen miljoenen per jaar van geslagen. Die gaan echt niet zeldzaam worden en zullen echt geen verzamelwaarde krijgen.

Precies, dat klopt. Maar dan heb je het over verzamelen: "een serie munten het jaartal". En dan verschillende versies van een bepaalde muntsoort. Maar het gaat mij om mensen die niet verzamelen, maar gewoon "stacken" om het zilver. Die het geen moer interesseert of er een panda, een slang, of Lady liberty opstaat, maar die het puur gaat om die 31,1 gram zilver.

Tsja, als je het niet wilt aan aannemen van iemand die al vanaf eind jaren 90 in de munten en de bullion zit wens ik je heel veel succes met je verdere zoektocht.

Greener

Link naar reactie

Maar het gaat mij om mensen die niet verzamelen, maar gewoon "stacken" om het zilver. Die het geen moer interesseert of er een panda, een slang, of Lady liberty opstaat, maar die het puur gaat om die 31,1 gram zilver.

Het maakt natuurlijk niet zoveel uit of jij de verzamelaar of de stacker bent; als ik een stacker was zou ik ook voorzichtig zijn als ik wist dat daardoor verkoop aan een verzamelaar meer oplevert.

Link naar reactie

Greener,

Net geprobeerd met wat zilveren ringen, werkt nog best goed maar ik krijg niet alle vlekjes eraf.

Link naar reactie

Tsja, maar tegelijkertijd wel klakkeloos alle verhalen uit een boek geloven... Go figure? ;)

Waar haal je dat "klakkeloos" vandaan, als ik vragen mag..? Hebben wij elkaar ooit gesproken?

De Bijbel zegt: "Onderzoekt alle dingen." Dus ik ben op zoek naar antwoorden, net als jij, net als iedereen op deze wereld.

Ik begrijp heel goed dat als je zeldzame munten hebt, bv. Gouden Tientje uit 1848, deze verzamelwaarde hebben en je er voorzichtig mee moet omgaan.

Het ging mij meer om mensen die een Maple Leaf uit 2012 ofzo niet durven aan te raken.

Link naar reactie

De Bijbel zegt: "Onderzoekt alle dingen." Dus ik ben op zoek naar antwoorden, net als jij, net als iedereen op deze wereld.

Ik begrijp heel goed dat als je zeldzame munten hebt, bv. Gouden Tientje uit 1848, deze verzamelwaarde hebben en je er voorzichtig mee moet omgaan.

Het ging mij meer om mensen die een Maple Leaf uit 2012 ofzo niet durven aan te raken.

Blijkbaar hebben die Maple Leaf's dus ook verzamelwaarde, probleem opgelost.

@Johnny BravoNL: er mag niet over geloof gesproken worden op dit forum :p

Vlekjes? WIt?

Potloodgum.

Is ook op de jijbuis info over te vinden.

Donkergrijze/zwarte vlekjes, ziet eruit zoals de overige aanslag die verwijderd is. Misschien hebben die plekken wat meer schoonmaakbeurten nodig?

• Leuk 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...