Ga naar inhoud
GENEGEERD

Veggie en vegan


carismo

Aanbevolen berichten

Vraagje. Ik las al iets over...pas op voor tekort aan vitamine B12, zink en calcium (bij kinderen)

Hoe los je dat op tijdens shtf? (Of zonder shtf.)…

 

B12: eieren, marmite, verrijkte cereals, en verrijkte sojamelk.

 

Zink: Pompoenzaden, zonnebloempitten, sesamzaad of tahini, tarwezemelen, Braziliaanse noten, amandelen

 

Calcium: Noten, bananen, Spinazie, paksoi, rammenas, boerenkool, warmoes, groene bonen, rucola, broccoli, witte bonen, kikkererwten, sojabonen, vijgen, sesamzaden,..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Is het mogelijk om van ons van oorsprong moeras en broekbos gebied een vetetarische levenstijl te hebben? veel van de ingredienten die je opnoemt zijn van overzee.

 

net als dat de mens eigenlijk een vruchten eter zou zijn... En swinters dan? de gedroogde vruchten eten ofzo?,

 

Dierenleed is verschrikkelijk, maar heb je wel eens gezien hoe het in de natuur zelf gaat? hoe een groepje roofdieren een prooidier tergend langzaam opvreet terwijl die leeft?

 

Niet dat dat goedpraat dat wij intensieve veehouderij moeten toejuichen,

 

Maar dingen zijn zoals ze zijn. de wereld is gebroken en wreed.

 

Dat zal tijdens SHTF niet anders zijn ben ik bang

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vis en vlees kun je ook lang bewaren, mits je het juist prepareert, dat geldt gewoon voor alle snel bederfelijke voedingswaar.

 

Je vroeg om manieren om fruit en noten e.d. langer op te slaan ?

 

Youtube staat er vol mee.

Over veganisme heb ik weinig te melden. Ook je propaganda is aan mij niet besteed. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het mogelijk om van ons van oorsprong moeras en broekbos gebied een vetetarische levenstijl te hebben? veel van de ingredienten die je opnoemt zijn van overzee.

 

net als dat de mens eigenlijk een vruchten eter zou zijn... En swinters dan? de gedroogde vruchten eten ofzo?,

 

Dierenleed is verschrikkelijk, maar heb je wel eens gezien hoe het in de natuur zelf gaat? hoe een groepje roofdieren een prooidier tergend langzaam opvreet terwijl die leeft?

 

Niet dat dat goedpraat dat wij intensieve veehouderij moeten toejuichen,

 

Maar dingen zijn zoals ze zijn. de wereld is gebroken en wreed.

 

Dat zal tijdens SHTF niet anders zijn ben ik bang

 

 

Veel planten zijn eetbaar in europa (waar ik nog totaal een beginner in ben)

Zolang er voorraad is in de winkels en voorraad aangelegd kan worden en zodanig alternatieven zijn, zijn keuzes gepermitteerd. In een andere post heb ik alternatieven gezet die mogelijk hier of iets zuiders kunnen geplant worden met een minimum aan energie en middelen. in de winter zal he draaien om rantsoeneren maar het is niet dat we in Belgie en Nederland winters zoals in Alaska en Canada ervaren...

 

Maar dat is dat instinct en de lichamelijke kwaliteiten waar ik het over had: een roofdier breekt vaak de nek of bijt de hoofdslagader over van het prooidier dus in weze korte pijn, dat is iets wat een mens zonder tools niet kan doen. De natuur kan wreed zijn, maar het prooidier heeft tenminste nog een kans gehad in de vrije natuur terwijl een dier dat geboren wordt in gevangenschap, leeft in stress in gevangenschap, ook zal sterven in gevangenschap.

 

In een ander topic heb ik al eens aangekaart wat de waarde kan zijn van drinkbaar water tijden een shtf ga je dat voor jezelf houden of ga je dat in veedieren investeren om er in verhouding veel minder van terug te krijgen. Wat als een boer een grote waterhoeveelheid heeft opgeslagen om aan de dieren te geven maar er schaarste is in een dorp 20-50km verder. En technisch gezien het dagelijks consumptie verbruik van 1 dier ruim 20 mensen kan verder helpen, waar bepaald dan wat rechtvaardig is? Is het de boer die 3 jaar ervoor 15 koeien extra heeft aangekocht en veel middelen in geïnvesteerd heeft of zijn het de mensen die al jaren producten van deze boer afnemen terwijl die boer ook kon kiezen voor een alternatief dat minder water en meer monden kon voeden... het is niet zwart-wit maar het is stof om eens over na te denken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vis en vlees kun je ook lang bewaren, mits je het juist prepareert, dat geldt gewoon voor alle snel bederfelijke voedingswaar.

 

Je vroeg om manieren om fruit en noten e.d. langer op te slaan ?

 

Youtube staat er vol mee.

Over veganisme heb ik weinig te melden. Ook je propaganda is aan mij niet besteed. :p

 

Dank voor je tips.

 

Het is een mening met verschillende fundamenten en ervaringen, als jij dat al propaganda ziet.. jouw goed recht en dan ga ik verder ook niet in op jouw reactie :-p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien dan ook eens lezen waarvoor die lappen grond rijp gemaakt worden:

 

En 85% van die soja en mais is bestemd als voedsel voor de veeteelt, wat de dieren te veel doet herkauwen en nog meer CO2 doet uitstoten.

 

Het is net voor de veeteelt dat soja en mais genetisch gemanipuleerd werd. Ze hebben ook eerst geprobeerd om dierlijke resten te verwerken om kosten te besparen (opgedrongen kanibalisme aan herbivoren :confused: ) en dan schrikken dat dieren beginnen te schuimbekken en niet meer op hun poten kunnen staan.

 

Een ander belangrijk punt wat niet onbelangrijk is voor de prepper: de hoeveelheid water er nodig is voor 1kg afgeleverd product

 

1 kg rundvlees: 15.500 liter water

1 kg schapenvlees: 6.100 liter water

1 kg kaas: 5.000 liter water

1 kg varkensvlees: 4.800 liter water

1 kg geitenvlees: 4.000 liter water

1 kg kip: 3.900 liter water

1 kg rijst: 3.400 liter water

1 kg sojabonen: 1.800 liter water

1 kg graan: 1.300 liter water

1 kg maïs: 900 liter water

1 kg appelen: 700 liter water

1 kg appelsienen: 500 liter water

1 kg aardappelen: 500 liter water

 

bron http://www.dagenzondervlees.be/nl-BE/faq/water_land_verbruik

 

Ik hoop dat je niet boos zal worden maar 500 liter water heb je voor een kilo aardappelen niet nodig.

Verder begrijp ik best dat er een groot verschil zit in waterverbruik maar als daadwerkelijk betrouwbare bron durf ik die site niet te nemen.

 

No hard feelings!

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat je niet boos zal worden maar 500 liter water heb je voor een kilo aardappelen niet nodig.

Verder begrijp ik best dat er een groot verschil zit in waterverbruik maar als daadwerkelijk betrouwbare bron durf ik die site niet te nemen.

 

No hard feelings!

 

Greener

 

Ben zeker niet boos hoe minder water plantaardige gewassen nodig hebben des te beter. Vond het zelf ook al redelijk veel...

 

Het verschil tegenover veeteelt is wel enorm en heb dergelijke cijfers van veeteelt ook al zien gebruiken op lezingen en andere sites.

daarbij komt dat je voor de vertering van eiwitten ook water nodig hebt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben zeker niet boos hoe minder water plantaardige gewassen nodig hebben des te beter. Vond het zelf ook al redelijk veel...

 

Het verschil tegenover veeteelt is wel enorm en heb dergelijke cijfers van veeteelt ook al zien gebruiken op lezingen en andere sites.

daarbij komt dat je voor de vertering van eiwitten ook water nodig hebt...

 

Alles heeft water nodig maar hebben wij op veel plekken in de wereld zelfs niet teveel water?

Niet sarcastisch bedoelt hoor maar van sommige onderwerpen heb ik dan weer geen kaas gegeten.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles heeft water nodig maar hebben wij op veel plekken in de wereld zelfs niet teveel water?

Niet sarcastisch bedoelt hoor maar van sommige onderwerpen heb ik dan weer geen kaas gegeten.

 

Greener

 

Zout water genoeg maar helaas niet echt nuttig voor consumptie tenzij sterk gefilterd of gedestilleerd en dat kost dan weer andere grondstoffen, sommige delen hebben idd een overvloed aan water in maar dan is de kwaliteit in vele gevallen zeer bedenkelijk omdat ze in die delen niet echt de grote waterzuiveringsmiddelen hebben. Het voedsel (vis en planten) dat de mensen uit dat water verkrijgen of veeteelt dat dit water consumeert, is dan een weer andere manier waarop de mensen hun dagelijkse porties gifstoffen binnenkrijgen.

Op andere delen heb je dan weer een schrijnend tekort waar kinderen dagelijks omkomen bij het gebrek aan water.

 

Ik heb nog geen concrete info gevonden in de verhouding van neerslag en veilige consumptie van water per continent. Maar het lijkt me logisch dat men in landen met veel regen en de mogelijkheid heeft om dit op te slaan en eventueel kan behandelen zich geen zorgen hoeven te maken.

 

Bij een SHTF --> bv als waterbronnen aangetast worden door een chemische oorlog dan gaat het zuiver op hetgene mensen luchtdicht en geïsoleerd hebben opgeslagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Want in vlees zit dat ene bestanddeel wat een mens gewoon nodig heeft. B15 of B12? Iets in die trant en ik denk dat ie supplementen op een gegeven moment ook op zijn of niet meer worden bijgemaakt als SHTF er is. Na een jaar of 10 word je ernstig ziek omdat je dat stofje niet tot je hebt genomen al die tijd.

 

B12-tekort is geen probleem dat enkel vegetariërs of veganisten treft. Ironisch genoeg heeft 99% van de vleeseters een B-12 tekort maar omdat de vraag wordt gesteld of ze vlees eten, worden ze amper onderworpen aan een test. Het tekort bij vleeseters is wederom dat het menselijk lichaam serieus in overdrive moet gaan om constant rauw vlees te kunnen verteren om de B12 op te nemen en niet-rauw vlees amper B12 bevat. Supplementen zijn misschien dan wel een prioriteit om in huis te hebben en in te slaan.

 

Een interessant boek over B12 is "Is het misschien vitamine B12 tekort" of "Could It Be B12" van Sally Pacholock

--> http://www.bol.com/nl/s/algemeen/zoekresultaten/Ntt/sally+pacholok/N/0/Nty/1/search/true/searchType/qck/suggestedFor/sally+p/sc/media_all/index.html?_requestid=326710

 

en een andere aanrader; Wat is er mis met Vis en Visolie van Dos Winkel:

--> http://www.bol.com/nl/p/wat-is-er-mis-met-vis-en-visolie/1001004006195049/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
B12-tekort is geen probleem dat enkel vegetariërs of veganisten treft. Ironisch genoeg heeft 99% van de vleeseters een B-12 tekort maar omdat de vraag wordt gesteld of ze vlees eten, worden ze amper onderworpen aan een test. Het tekort bij vleeseters is wederom dat het menselijk lichaam serieus in overdrive moet gaan om constant rauw vlees te kunnen verteren om de B12 op te nemen en niet-rauw vlees amper B12 bevat. Supplementen zijn misschien dan wel een prioriteit om in huis te hebben en in te slaan.

 

Een interessant boek over B12 is "Is het misschien vitamine B12 tekort" of "Could It Be B12" van Sally Pacholock

--> http://www.bol.com/nl/s/algemeen/zoekresultaten/Ntt/sally+pacholok/N/0/Nty/1/search/true/searchType/qck/suggestedFor/sally+p/sc/media_all/index.html?_requestid=326710

 

en een andere aanrader; Wat is er mis met Vis en Visolie van Dos Winkel:

--> http://www.bol.com/nl/p/wat-is-er-mis-met-vis-en-visolie/1001004006195049/

 

Hee, dat wist ik niet, goed dat je er even op wijst.

Kan je misschien in het kort uitleggen, wat er mis is met vis en visolie?

Wat is een goede bron van B12?

Welke supplementen zijn goed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee, dat wist ik niet, goed dat je er even op wijst.

Kan je misschien in het kort uitleggen, wat er mis is met vis en visolie?

Wat is een goede bron van B12?

Welke supplementen zijn goed?

 

Vis en visolie bevatten redelijk veel pcb's, dioxines... omdat de kwaliteit van het water beneden alle peil is door vervuiling van plastic ed.en naar mate men hoger gaat in de voedselketen gaat men in het vlees hoge concentraties zware metalen vinden. (zwaardvis, tonijn, haai,...)

 

Vaak krijgen we het advies dat we vis en vooral vette vis moeten eten voor omega 3 maar de vis maakt deze niet zelf aan. en net waar die omega's zitten (in het vet) bevinden zich ook de stoffen die niet zo goed zijn. Plantaardige alternatieven zijn koolzaadolie en lijnzaadolie en de supplementen" DHA 200" van metagenics, die ik zelf ook neem.

 

Een ander punt is de vismethodes die de bodem schrapen nefast voor de habitats van veel zeedieren en hierdoor veel bijvangst kent waardoor de kwaliteit van de oceanen enorm achteruit gaat. Voor alle duidelijkheid heb ik niets tegen volkeren die met de hengel dagelijks een visje vangen om hun gezin te voeden... deze gaan nooit de schade berokkenen zoals de commerciële visvangst, waar belachelijk veel bijvangst dood terug in de zee wordt gedumpt...

 

Om een lang verhaal kort te maken. Hoe meer vissen er zijn hoe meer de verzuring wordt tegengegaan en zo kan de oceaan verder de aarde van zuurstof voorzien wat deze immers voor 75% doet.

 

Het toevoegen van visolie aan veevoeder heeft destijds ook al bepaalde gevolgen gekend er zijn studies van miljoenen euros uitbesteed om uit te zoeken hoe het kwam maar pas op het laatste ging men de voeding van de dieren onderzoeken... Remember de dioxinecrisis? Een vetgemest varken eet meer vis in zijn leven dan een haai of een tonijn.

 

Voor meer info over de vismaterie is er een leerzame documentaire.

 

Momenteel zijn er nog steeds onderzoeken bezig over het nut en werking van B12 aangezien eigenlijk meer vleeseters een tekort aan vitamine be hebben tegenover veggie's en vegans. Men is in de veronderstelling dat B12 zelf aangemaakt kan worden...

 

Ik neem zelf geen B12 supplementen en mijn waarden zijn na 2 jaar nog steeds goed, maar ik zal ff rondvragen welke de 'goede' zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

@carismo, dank je wel voor alle informatie in dit topic. Je hebt het echt goed uitgezocht allemaal en je argumenten zijn sterk en onderbouwd.

 

Dat B12 verhaal wil ik graag weten voor mijn zoon, want die is veganist. Vandaar, dat ik veel van je verhalen al ken.

Dat het in olie zit betwijfel ik. Heb je daar een link voor?

 

Zelf wil ik vegetariër zijn (meer dan 40 jaar vlees gegeten) en vis eten. Dat vind ik lekker en is gezond. Dacht ik.

Dat met die vis-industrie, heb ik niet bij stilgestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@carismo, dank je wel voor alle informatie in dit topic. Je hebt het echt goed uitgezocht allemaal en je argumenten zijn sterk en onderbouwd.

 

Dat B12 verhaal wil ik graag weten voor mijn zoon, want die is veganist. Vandaar, dat ik veel van je verhalen al ken.

Dat het in olie zit betwijfel ik. Heb je daar een link voor?

 

Zelf wil ik vegetariër zijn (meer dan 40 jaar vlees gegeten) en vis eten. Dat vind ik lekker en is gezond. Dacht ik.

Dat met die vis-industrie, heb ik niet bij stilgestaan.

 

Het is nu niet dat vissen groenten zijn he :-) mensen die zeggen dat ze veggie zijn en vis eten begrijpen het concept niet zo goed ;) veggies die totaal geen dierlijk afkomstig voedsel eten (honing, eieren, melk,...) en geen dierlijke producten gebruiken (leder, wol,...) dat zijn de hardcore vegans.(ik ben geen hardcore vegan)

 

Ze zeggen vaak je bent wat je eet.. maar men vergeten vaak te kijken wat het voedsel eet. Mosselen, schaaldieren... deze dieren hebben een filterende en schoonmakende 'job' in het maritiem ecosysteem... Deze dieren rauw consumeren wordt ook niet echt aangeraden zitten praktisch bijna altijd parasieten en/of bacteriën in, op of aan.

Wil je dezelfde voedingstoffen uit mosselen dan kan je beter de filter van een aquarium uitknijpen en dit in een smoothie verwerken :rolleyes: en als men in een restaurant een vis zou moeten kiezen om klaar te maken dat in een vuil bassin zou zwemmen, daar zal men in vele gevallen voor passen, maar vis de Noordzee met een zichtbaarheid van nog geen 50cm of tijgergarnalen uit rivieren in Azie die tevens gebruikt worden als riolen kopen we wel bij de visboer op een laag ijs...

 

 

Ivm die olie (koolzaad en lijnzaad) gaat om omega 3 niet over B12

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Je lever heeft normaal gesproken een B12 voorraad voor 3 jaar.

Hoewel de nadruk bij vega ligt op B12 tekort vergeet men een andere heel belangrijke stof, nl tryptophaan (voorloper van serotonine).

 

Eten we gemiddeld teveel vlees(producten)? Ja.

Wordt dat vee ongezond gevoerd en gehouden? Ja.

Maakt dat vlees zelf ongezond? Nee. Van zieke dieren krijg je geen gezond voedsel, maar datzelfde geldt voor planten.

 

Ga je terug naar de oude geïntegreerde systemen van landbouw en veeteelt, dan loopt het vee waar ploegen niet kan/rendabel is en verbouw je gewassen waar de grond het vruchtbaarst is. Daar gaat ook de inhoud van de winterpotstal op voor het opbouwen van de grond. Dat je vee nodig hebt kwamen de britten in WOII achter. In de eerste jaren slachtten ze veel van hun vee, wat een paar jaar later tot een tekort aan meststof en dus uitputting van de grond leidde. Zeker als je uitgaat van een SHTF scenario zal je ergens je meststof en ook bodemverbetering/grondopbouw vandaan moeten halen. En al helemaal als je wil ploegen/zaaien, want bij braakliggende grond heb je winderosie.

 

Soja is trouwens geen voedsel, het is een goede groenbemester, maar we zijn pas recent zo gek/dom om het als voedsel te beschouwen.

 

2 quotes uit the vegetarian myth van Lierre Keith

 

Monks took to tofu because it helped them keep their vows of sexual abstinence: soy’s phytoestrogens lower testosterone levels, and hence their libidos. “Except in areas of famine,” writes soy expert Kaayla Davis, “tofu was served as a condiment, consumed in

small amounts, usually in fish broth, not as a main course.” The Chinese ate soy as a protein source only when they were starving—

when they also ate their children.

In a study done on healthy Japanese adults, thirty grams of soy for thirty days was enough to provoke thyroid disruptions.

Verder:

pseudoestrogeen = nep versie van vrouwelijk hormoon en daar kennen we al veel ellende van bij bv ijsberen (o.a. hermafrodiet) verder link naar endometriose, onvruchtbaarheid, schildklierproblemen (ziekte van hashimoto) en geheugenverlies. En dat is wat ik zo even onthouden heb. Als smaakmaker (sojasaus) zeker als de bewerkingen daarvoor op fermentatie basis zijn is het oké, maar veilige dosis is dan 6-8 gram per dag.

 

Bewerkingsprocessen die normaal gebruikt worden om soja te ontgiften maken ook onuitspreekbare stoffen van de aminozuren die er in zitten. En wat je niet uit kan spreken moet je ook niet willen eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vergelijking heb ik gegeven omdat veel mensen beweren dat de mens een omnivoor is, sommige zelfs carnivoor. De vergelijkingstabel zet alle gelijkenissen ff naast elkaar om te bepalen tot welke groep we het meeste behoren.

Wellicht een beetje laat, maar hier moet ik toch iets over kwijt. Je moet begrijpen dat 'frugivoor' geen aparte taxonomische groep naast carnivoor, omnivoor en herbivoor is. Een frugivoor is altijd een herbivoor of omnivoor. Homo Sapiens is een omnivoor, wij kunnen zowel overleven op vlees als op plantaardig voedsel. Mensen die zeggen dat mensen carnivoren zijn, of zichzelf herbivoor noemen, kletsen uit hun nek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wellicht een beetje laat, maar hier moet ik toch iets over kwijt. Je moet begrijpen dat 'frugivoor' geen aparte taxonomische groep naast carnivoor, omnivoor en herbivoor is. Een frugivoor is altijd een herbivoor of omnivoor. Homo Sapiens is een omnivoor, wij kunnen zowel overleven op vlees als op plantaardig voedsel. Mensen die zeggen dat mensen carnivoren zijn, of zichzelf herbivoor noemen, kletsen uit hun nek.

 

Hmm 'Moeten begrijpen'...

 

Fructivoor is een onderverdeling van de herbivoren die net iets meer kunnen eten qua plantaardige diversiteit. Over het al dan niet behoren tot een aparte taxonomische doet er eigenlijk niet toe... de mens heeft meer gelijkenissen qua de lichamelijke eigenschappen met fructivoor dan met de 3 hoofdgroepen.

 

Het is niet dat je op iets kan overleven dat een lichaam ervoor geschikt is. De mens kan 'overleven' op junkfood maar de levensverwachting zal aanzienlijk verminderen. Terwijl het omvormen tot een meer plantaardig voedingspatroon kan bijbrengen tot betere gezondheid: Ik ken mensen die vegetarisch katten en honden hebben gehad die 20 jaar geworden zijn terwijl hun levensverwachting op 4-5 jaar lager lag afhankelijk van hun ras.

Link naar reactie
Delen op andere sites

He luitjes, mischien de site http://www.voedingisgezondheid.nl eens doorlezen. Das van een ex vegetariër en zijn menu , gebaseerd op de oude tradities van oude volksstammen snijd tenminste houd. Komt er kortgezegd op neer dat je juist onbewerkte produkten moet eten en dus ook onbewerkte melk drinken. Daar word en blijf je tenminste gezond bij. Ik doe dit nu een paar weken en merk al aardig verschil in mijn kop maar ook in mijn lijf. Er is ook een forum bij die site http://www.westonprice.nl En dat van die waterverspilling vind ik ook erg ver gezocht. Water verdwijnt gewoon weer op het oppervlak door de aarde zeeft heen, word et weer opgepompt en hupsakee, klaar voor de volgende ronde. Wel na blijven denken..... :confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet dat je op iets kan overleven dat een lichaam ervoor geschikt is.

Stap je hier niet een beetje op je eigen punt? Het is niet omdat je kan overleven op vegetarisch eten dat je lichaam ervoor geschikt is ;)

Ik snap de heisa in wezen niet, het is een wetenschappelijk feit dat we omnivoor zijn en wss kan je op een vegetarisch dieet overleven, maar waarom zou je, we zijn ook geschikt om (matig) vlees te eten, zo is het nu eenmaal...

Als de Neanderthalers al vlees aten en we zijn dit tot nu toe blijven doen, wat zitten sommigen dan te strijden dat het niet ok is, het is al 1000en jaren bewezen dat het wel ok is.

Alleen: overdaad schaadt, dat geldt voor alles.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er stilaan een beetje klaar mee, iedereen eet idd wat hij of zij wil maar het stoort mij vooral dat ik moet bijdragen aan een sociaal ziektestelsel waar ik zelden gebruik van moet maken. Datzelfde opvangnet is opgezet is door de lobby van de vlees en vis industrieën in samenwerking met de farmaceutische sector om de vlees en vis consument bewust 'zieker te maken'. Sommige preppers zijn bezig met samenzwerings-theorieën maar diegene die al jaren aangekaart worden door veggie en veganactivisten... Er is geen enkele ziekte die enkel aan veggie of vegans gekoppeld kan worden...

 

Voor elke reden dat er wordt gegeven op economisch, ecologisch, ethisch en gezondheidsvlak worden al jaren tal van tegenargumenten uit de mouw getoverd die destijds door de pr-diensten van de vlees, vis en zuivelindustrie de wereld ingestuurd werden. Of men gaat in de retorische spiegelverdediging die imo logische argumenten in het belachelijke gaan trekken.

 

De meerderheid van de wereldbevolking zijn kuddedieren op het gebied van gewoontes, traditie, cultuur, wat het makkelijkste voor handen is,... en dan ga ik ff kort door de bocht maar imo zijn die 'gewoontedieren' te kortzichtig, lui en arrogant om een levenswijze laat staan een voedselpatroon te veranderen.... tot het te laat is.

 

Met een beetje opzoekwerk kan je zien hoe er belachelijk veel met het dierlijk voedsel gesjoemeld wordt en dit om 1 reden en het niet is ten voordele van de gezondheid...

dit wetende verder overdadig vlees consumeren is zoals blijven roken bij een diagnose van longkanker.

 

Maar goed, ik heb het aangekaart, mijn taak zit erop.

 

Mensen die veggie en vegan-gerechten willen proeven op de sheltercampings zijn altijd welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi topic.

 

Ik heb niks tegen veganisten enz. Maar heb wel moeite met sommige argumenten.

Dat de huidige methodes om vlees op de plank te krijgen niet dierwaardig zijn ben ik het helemaal mee eens!

En dat voor mij vlees dan ook best twee keer zo duur mag worden mits dat aan betere omstandigheden voor het dier wordt besteed, hulde.

 

Het feit dat veel vis zware metalen bevat dat klopt deels, maar het is wel een gevolg en geen oorzaak, de oorzaak is de vervuiling die de mens maakt, met als toppunt Fukushima die al meer dan twee jaar de wereldzeeen aan het vervuilen is maar nauwelijks besproken wordt in de media.

Als de door jou aangehaalde "koolzaad en lijnzaadolie" als vervanger voor de omega 3, op een dump voor zware metalen wordt verbouwd dan zou je mijn argument dat "koolzaad en lijnzaadolie" ongezond zijn ook niet met open armen ontvangen?

 

Ik ben van mening dat een dier dat een normaal leven heeft best geslacht mag worden en gegeten, schoenen van gemaakt mag worden enz.

Zodra dat niet meer respectvol gaat of als een dier niet normaal, en dat vind ik best een moeilijke discussie, meer kan leven en als levende fabriek voor vlees of eieren wordt gezien dan zijn we fout bezig.

 

Dan kun je stellen dat we domweg met teveel mensen zijn om nog vlees te kunnen consumeren of dat we dus moeten ratsoeneren.

Ik denk dat we domweg met teveel mensen met te hoge welvaarts normen zijn.

 

ik zie het misbruik van dieren dan ook niet als de enige af belangrijkste misdaad maar het vernietigen van de natuur en wellicht deze hele planeet als grootse menselijke zonde!

 

Wat ik wel kan waarderen is je poging om mensen te laten nadenken en de alternatieven aan te bieden.

Al maak ikzelf ook vaak die fout: probeer het oordeel of veroordeling ( die ik proef/lees) bij je argumentatie weg te laten?

 

Maar ga vooral door !

 

Prep ze

K a n s

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er stilaan een beetje klaar mee, iedereen eet idd wat hij of zij wil maar het stoort mij vooral dat ik moet bijdragen aan een sociaal ziektestelsel waar ik zelden gebruik van moet maken. Datzelfde opvangnet is opgezet is door de lobby van de vlees en vis industrieën in samenwerking met de farmaceutische sector om de vlees en vis consument bewust 'zieker te maken'. Sommige preppers zijn bezig met samenzwerings-theorieën maar diegene die al jaren aangekaart worden door veggie en veganactivisten... Er is geen enkele ziekte die enkel aan veggie of vegans gekoppeld kan worden...

 

Voor elke reden dat er wordt gegeven op economisch, ecologisch, ethisch en gezondheidsvlak worden al jaren tal van tegenargumenten uit de mouw getoverd die destijds door de pr-diensten van de vlees, vis en zuivelindustrie de wereld ingestuurd werden. Of men gaat in de retorische spiegelverdediging die imo logische argumenten in het belachelijke gaan trekken.

 

De meerderheid van de wereldbevolking zijn kuddedieren op het gebied van gewoontes, traditie, cultuur, wat het makkelijkste voor handen is,... en dan ga ik ff kort door de bocht maar imo zijn die 'gewoontedieren' te kortzichtig, lui en arrogant om een levenswijze laat staan een voedselpatroon te veranderen.... tot het te laat is.

 

Met een beetje opzoekwerk kan je zien hoe er belachelijk veel met het dierlijk voedsel gesjoemeld wordt en dit om 1 reden en het niet is ten voordele van de gezondheid...

dit wetende verder overdadig vlees consumeren is zoals blijven roken bij een diagnose van longkanker.

 

Maar goed, ik heb het aangekaart, mijn taak zit erop.

 

Mensen die veggie en vegan-gerechten willen proeven op de sheltercampings zijn altijd welkom.

 

Nee, carismo, ik ben het niet met je eens op sommige van je veggie standpunten mbt preppen en survival.

Maar ik lees je posts enorm graag en laat mij graag uitdagen anders te denken.

En ik vind het ook enorm sympathiek als je geen levende wezens pijn wilt doen, of opeten.

 

Zelf denk ik er anders over, maar ben wel bewust van dat eten en lobby enz niet altijd bevorderlijk voor de gezondheid van de mens zijn.

 

Ik ben het paleo dieet aan het onderzoeken, mijn buurman heeft weer een ander boek gelezen over een wetenschapper die lange termijn onderzoeken gedaan heeft.

 

Het blijft een boeiende materie voeding.

 

Blijf vooral posten,

 

Groet Ronin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er stilaan een beetje klaar mee, iedereen eet idd wat hij of zij wil maar het stoort mij vooral dat ik moet bijdragen aan een sociaal ziektestelsel waar ik zelden gebruik van moet maken. Datzelfde opvangnet is opgezet is door de lobby van de vlees en vis industrieën in samenwerking met de farmaceutische sector om de vlees en vis consument bewust 'zieker te maken'. Sommige preppers zijn bezig met samenzwerings-theorieën maar diegene die al jaren aangekaart worden door veggie en veganactivisten... Er is geen enkele ziekte die enkel aan veggie of vegans gekoppeld kan worden...

 

Voor elke reden dat er wordt gegeven op economisch, ecologisch, ethisch en gezondheidsvlak worden al jaren tal van tegenargumenten uit de mouw getoverd die destijds door de pr-diensten van de vlees, vis en zuivelindustrie de wereld ingestuurd werden. Of men gaat in de retorische spiegelverdediging die imo logische argumenten in het belachelijke gaan trekken.

 

De meerderheid van de wereldbevolking zijn kuddedieren op het gebied van gewoontes, traditie, cultuur, wat het makkelijkste voor handen is,... en dan ga ik ff kort door de bocht maar imo zijn die 'gewoontedieren' te kortzichtig, lui en arrogant om een levenswijze laat staan een voedselpatroon te veranderen.... tot het te laat is.

 

Met een beetje opzoekwerk kan je zien hoe er belachelijk veel met het dierlijk voedsel gesjoemeld wordt en dit om 1 reden en het niet is ten voordele van de gezondheid...

dit wetende verder overdadig vlees consumeren is zoals blijven roken bij een diagnose van longkanker.

 

Maar goed, ik heb het aangekaart, mijn taak zit erop.

 

Mensen die veggie en vegan-gerechten willen proeven op de sheltercampings zijn altijd welkom.

Van mij mag ook iedereen gerust eten hoe hij wil hoor, heb absoluut niets tegen vegetarïers, maar ik ben die aanvallen tegenover mensen die vlees eten ook wel wat beu en als ik jouw tekst lees, dan gaat het eigenlijk zelfs niet over vlees eten op zich, maar vooral over het feit dat ons hedendaags vlees veel vuiligheid bevat (wat wss ook zo is), en de levensomstandigheden van de dieren, maar dan discussieer je wel over iets anders...

En het is niet de vleesindustrie of de farmaceutische sector die de mens de laatste 100.000 jaar heeft laten vlees eten hé.

Kan zijn dat die dit nu overdreven propaganderen, maar dat geldt voor elk product, elke industrie zal zijn eigen middel als onmisbaar voorstellen, maar ik zie niet in wat dit met ons onderwerp te maken heeft.

En als het gaat over bijdragen aan een sociaal stelsel, waar je zelf geen voordeel uit haalt, wel, dat geldt voor heel wat meer dingen dan voor vlees eten, btw, mss wordt er geen enkele ziekte aan gekoppeld, maar je loopt wel kans op een tekort aan vitamine b12 en ijzertekort en dat heeft dan weer wel gevolgen (en ik beschouw het innemen van extra vitaminepreparaten en ijzer nu ook niet direct als iets natuurlijks).

Anyway, moraal van het verhaal: laat iedereen zijn ding doen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van mij mag ook iedereen gerust eten hoe hij wil hoor, heb absoluut niets tegen vegetarïers, maar ik ben die aanvallen tegenover mensen die vlees eten ook wel wat beu en als ik jouw tekst lees, dan gaat het eigenlijk zelfs niet over vlees eten op zich, maar vooral over het feit dat ons hedendaags vlees veel vuiligheid bevat (wat wss ook zo is), en de levensomstandigheden van de dieren, maar dan discussieer je wel over iets anders...

En het is niet de vleesindustrie of de farmaceutische sector die de mens de laatste 100.000 jaar heeft laten vlees eten hé.

Kan zijn dat die dit nu overdreven propaganderen, maar dat geldt voor elk product, elke industrie zal zijn eigen middel als onmisbaar voorstellen, maar ik zie niet in wat dit met ons onderwerp te maken heeft.

En als het gaat over bijdragen aan een sociaal stelsel, waar je zelf geen voordeel uit haalt, wel, dat geldt voor heel wat meer dingen dan voor vlees eten, btw, mss wordt er geen enkele ziekte aan gekoppeld, maar je loopt wel kans op een tekort aan vitamine b12 en ijzertekort en dat heeft dan weer wel gevolgen (en ik beschouw het innemen van extra vitaminepreparaten en ijzer nu ook niet direct als iets natuurlijks).

Anyway, moraal van het verhaal: laat iedereen zijn ding doen :)

 

Enerzijds zeg je dat mensen het moeten aanvaarden dat ze voordelen mislopen maar aan de andere kant mag iedereen zijn ding doen... dan hoop ik dat je het enkel over voedsel hebt( je gaat geen pedofielen vrijlaten om ze vervolgens een baan aan te bieden in een kinderdagverblijf) en als het over eten gaat is het te hopen dat jij en je gezin nooit ten prooi vallen aan een bende kannibalen in een shtf-situatie.. :rolleyes:

 

Ik heb mijn 4 motivaties aangekaart om minder of geen vlees en vis meer te eten en ik denk dat ik dit goed onderbouwd heb, het is een en, en, en verhaal. Als mensen elke motivatie uit elkaar gaan trekken en dan gaan verkondigen dat het niets met dit topic te maken heeft... De mens eet misschien al 100000 jaar vlees maar was daarvoor langer fructivoor dan het vlees eet, ik hoor ook veel het argument dat dierlijke eiwitten bijgedragen zouden hebben tot de ontwikkeling wat we nu zijn 'een intelligenter' wezen. als je dan ziet het grootste deel van de wereldbevolking geen respect heeft voor de natuur en en kinderen blijft kweken in overbevolkte gebieden met hongersnood, vraag ik me af of dat wel kenmerk van intelligentie is... In de (d)evolutie zijn onze lichamelijke eigenschappen (kracht, uithouding, snelheid, weerstand,...)achteruit gegaan. Doe eens een beetje onderzoek wat de werkingen zijn van vlees en vis op een menselijk lichaam, ik heb het gedaan en het zijn er meer negatieve dan positieve.

 

Mijn intentie is niet de vleesetende mensen aan te vallen maar ik tracht een soort van sensibilisering te bekomen, mensen bewust maken van voeding en hen te doen nadenken over de 4 aspecten waarom ik veggie ben geworden. Economisch (goedkoop, veel cal per 100gram en lang houdbaar), ecologisch (afdruk en verspilling drinkwater, verzuring van grond en grondwater door slachtafval, schade bij sleepnetten: vernieling van habitas, bijvangst, co uitstoot van veeteelt...), ethisch (onnodig dierenleed) & gezondheid (veel minder last van m'n darmen, maag, spieren, lever, nieren, gewrichten,...) maar je kan een paard 10 keer per dag naar een water leiden als het niet wil drinken kan je het ook niet dwingen..

 

Het gedeelte over de propaganda van de vis en vleesindustrie en de samenwerking met de farmaceutische bedrijven heeft raakvlakken met de 4 aspecten. als je dat niet ziet dan heb ik gefaald in mijn intentie om jou er eens over te doen nadenken.

 

Over dat B12 tekort heb ik al een post gedaan -->

B12-tekort is geen probleem dat enkel vegetariërs of veganisten treft. Ironisch genoeg heeft 99% van de vleeseters een B-12 tekort maar omdat de vraag wordt gesteld of ze vlees eten, worden ze amper onderworpen aan een test. Het tekort bij vleeseters is wederom dat het menselijk lichaam serieus in overdrive moet gaan om constant rauw vlees te kunnen verteren om de B12 op te nemen en niet-rauw vlees amper B12 bevat. Supplementen zijn misschien dan wel een prioriteit om in huis te hebben en in te slaan.

 

Een interessant boek over B12 is "Is het misschien vitamine B12 tekort" of "Could It Be B12" van Sally Pacholock

--> http://www.bol.com/nl/s/algemeen/zoekresultaten/Ntt/sally+pacholok/N/0/Nty/1/search/true/searchType/qck/suggestedFor/sally+p/sc/media_all/index.html?_requestid=326710

 

 

Over het ijzer er zijn genoeg plantaardige voedingsbronnen waar ijzer inzit. Het is wel zo dat een veggie per dag 1,5 meer ijzer moet binnen nemen dan een vleeseter... Ik ben 2 jaar veggie en heb geen b12 of ijzertekort.

 

Veggie en vegans zijn over het algemeen heel bewust met voeding en gezondheid bezig de mogelijke tekorten die worden aangekaart komen vooral in het begin voor bij mensen die uit het ethisch aspect geen vlees of vis meer eten en daarbij geen rekening houden met voedingswaardes, vitamines , mineralen... maar die problemen kan een alleseter ook krijgen bv bij een eentonig voedingspatroon en/of enkel vlees eten en geen plantaardig voedsel.

 

Zoals gezegd mag ieder eten wat hij of zij wil eten maar het kan ook gerust met minder.

En voor de smaak, mensen die mijn chili hebben geproefd op de sc... als het proeven van gerechtjes en mijn motivaties mensen kan doen nadenken zodat ze 2 tot 3 dagen per week vlees en vis uit hun maaltijden weglaten... dan vind ik mijn opzet meer dan geslaagd.:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...