Ga naar inhoud
GENEGEERD

Is de "prijs" van goud & zilver interessant?

USAfan
 Share

Recommended Posts

De Amerikaanse politicus Ron Paul zei ooit: "Het maakt niet uit wat je goud waard is, wat telt is hoeveel ounces je hebt."

Mijn vraag: is voor jullie de prijs van jullie aangeschafte goud en zilver interessant? Je zou zeggen: voor mensen die niet geloven in fiatgeld, zou het niet moeten uitmaken, immers als de euro/dollar ten diepste niets voorstelt, maakt het toch ook niet uit hoeveel papiergeld je kan krijgen voor je edelmetaal? Je zou dan eerder omgekeerd moeten doen: je spaargeld omrekenen naar ounces goud.

En voor de mensen die het hebben voor een SHTF-situatie, doet de prijs er ook niet zoveel toe, zou je zeggen, want als je het bewaart voor zo'n situatie, kan/wil je het toch niet meer inruilen voor waardeloos geld.

Of hebben jullie goud/zilver om (op korte/lange) termijn winst te maken?

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb in eerste instantie PM als verzekering voor als fiat omvalt.

Dan druk je dus ook PM niet uit in fiat maar koopkracht bv weken eten enz...

Dan blijkt deze koopkracht op hele lange termijn best stabiel..

Daarnaast ben ik overtuigt dat mocht fiat problemen krijgen de vlucht van fiat naar goud een snelle stijging van goud tov fiat zal betekenen.

Natuurlijk omdat fiat minder waard wordt en niet zozeer PM stijgt, maar ook omdat de absolute vraag en dus de waarde van PM zal meestijgen.

Maar dat is eigenlijk eerder een mooie bijwerking waar ik op hoop.

Met de momenteel dalende prijs van fysiek PM lijkt het erop dat PM nu relatief goedkoop is en de potentiele stijging groot is.

Of dit echt zo is is moeilijk met zekerheid te zeggen, kijk naar de goudprijs van de afgelopen 50 jaar en je ziet dat we nog veel lager kunnen....

Dus gaan we het afzetten tegen de andere factoren die invloed kunnen hebben zoals geldhoeveelheid enz.

Dan wordt het een studie en zijn de meningen ook fundamenteel verdeeld.

Garantie op succes of makkelijk rijk worden is er niet en zal er voor ons als gewone mensen ook nooit komen.

En zoals al vaker beschreven, als het echt zo fout gaat telt alleen dat je wat hebt, de precieze prijs die je dan betaald hebt bijna niet, natuurlijk snapt iedereen dat je het beste op het laagste punt had kunnen inkopen.

Dus dat was heel wat jaartjes geleden, maar wie weet gaan we die koersen nog terugzien op korte termijn?

Als je huis brand dan telt in eerste instantie dat je een brandverzekering hebt, acheraf had je de allerbeste willen hebben. Mocht je nooit een brand hebben gehad in je leven was elke brandverzekering overbodig, ja weer achteraf.

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie

@USAfan. De prijs in fiat is zeer belangrijk. Hoe lager hoe beter. Je moet het vanuit een aankoop perspectief zien. Ook is een lagere prijs hopelijk een positief teken van economisch herstel of uitstel van executie. Stel dat morgen pm onbetaalbaar word.. Dan is je papier niets waard en ben je al je spaargeld en inkomen kwijt. Dit is dus niet wenselijk. PM is meer om een betere start te hebben na een transitie (post SHTF). Dus inderdaad is na aanschaf geen waarde in de oude valuta relevant alleen ounes.

Er zijn wel speculanten die hopen op een piek alles van de hand te doen. Dan is het wel relevant. Dan wed je op paniek gevolgt door herstel.

Misschien is een combinatie van de bovenstaande opties ook een overweging waard ieder zijn eigen pad en succes gewenst met zijn keuzes

WR

Link naar reactie

Ik lette vroeger zeer op of ik in een, voor zover dat mogelijk was, dip te kopen.

Tegenwoordig zie ik meer als een hobby.

Ik stop nu geld in iets wat niet kapot gaat en ik voor het merendeel op z'n tijd vast kan houden.

Ik kan je uit eerste hand vertellen dat een paar kilo baren in eigen bezit in je handen laten gaan mij net zo'n goed gevoel geeft als 300 kilometer per uur in Duitsland rijden. (294 km per uur om precies te zijn, ik durfde niet harder...)

image.jpg.1af3a03d8c497881940af77c88ce03fd.jpg

Greener

Link naar reactie

De prijs van PM houd ik wel in de gaten aangezien ik het zo goedkoop mogelijk wil kopen. Als ik het eenmaal heb, kijk ik nog wel naar de koers maar ben ik niet bezig om mijn winst/verlies continue te berekenen. Ik heb het niet gekocht met winst als doel.

Ik heb me lang genoeg zorgen gemaakt over geld dat ik NIET had, ik ben niet van plan om nu zorgen te gaan maken over "geld" dat ik WEL heb...

Mijn PM verkoop ik niet. Het gaat later hooguit naar mijn kids, mochten we het voor die tijd niet nodig hebben ;)

Het plaatje van @Greener verwoord eigenlijk wel compleet wat ik wil zeggen ;)

JB

Link naar reactie

Gast gebruikersnaam
Ik stop nu geld in iets wat niet kapot gaat en ik voor het merendeel op z'n tijd vast kan houden.

Ben ik het helemaal mee eens, en daarom investeer ik in Anieta ;)

Link naar reactie

Gast gebruikersnaam
Kunnen wij daar ook in investeren? kun je er iets meer over vertellen, nog nooit van gehoord namelijk.

is mn vrouw ;) en daar kun jij ook in investeren hoor. Alleen dat vasthouden wordt een probleem :p

Link naar reactie

@USAfan. De prijs in fiat is zeer belangrijk. Hoe lager hoe beter. Je moet het vanuit een aankoop perspectief zien.

Ik hou twee dingen gescheiden als het op de waardering van goud aankomt: de prijs van goud en de waarde. Wat de prijs ook is, je moet het vanuit een bezit perspectief zien.

Ook is een lagere prijs hopelijk een positief teken van economisch herstel of uitstel van executie.

De prijsdalingen van de laatste 1.5 jaar hebben m.i. niks met economisch herstel te maken maar primair met [a] dumpen van 'papier goud', de goud ETF's. Daarnaast een sterk staaltje manipulatie van de goudprijs door centrale banken, immers zij willen simpelweg niet dat we goud als save haven zien, want ze willen dat we het door hen gecreëerde fiat geld als enige echte geld zien.

Stel dat morgen pm onbetaalbaar word.. Dan is je papier niets waard en ben je al je spaargeld en inkomen kwijt. Dit is dus niet wenselijk.

Tsja ... niet wenselijk? Wij preppers weten allemaal dat de euro en dollar feitelijk al failliet is. Het systeem is door en door verrot en er ligt een schuldenluchtbel onder ons 'bezit' die vele malen groter is dan we ooit kunnen fixen. Het is een groot piramidespel, ook wel ponzi scheme genaamd. Dus wat mij betreft is die crash wél wenselijk, omdat ik het beschouw als een groot kwaadaardig gezwel in onze samenleving, dat hoognodig weggesneden moet worden, voordat de hele patiënt overlijdt. We hebben lang genoeg onze kop in het zand gehad en het wordt tijd dat we gezamelijk dit probleem onder ogen komen en er een oplossing voor bedenken. Het gaat wel pijn doen ja, en je centjes op de bank kan je gedag zwaaien ... Zorg dus dat je een goede spreiding van je vermogen hebt!

Link naar reactie

De Amerikaanse politicus Ron Paul zei ooit: "Het maakt niet uit wat je goud waard is, wat telt is hoeveel ounces je hebt. Mijn vraag: is voor jullie de prijs van jullie aangeschafte goud en zilver interessant?

Natuurlijk omdat fiat minder waard wordt en niet zozeer PM stijgt, maar ook omdat de absolute vraag en dus de waarde van PM zal meestijgen. Met de momenteel dalende prijs van fysiek PM lijkt het erop dat PM nu relatief goedkoop is en de potentiele stijging groot is.

@USAfan. De prijs in fiat is zeer belangrijk. Hoe lager hoe beter.

De prijsdalingen van de laatste 1.5 jaar hebben m.i. niks met economisch herstel te maken maar primair met [a] dumpen van 'papier goud', de goud ETF's. Daarnaast een sterk staaltje manipulatie van de goudprijs door centrale banken, immers zij willen simpelweg niet dat we goud als save haven zien, want ze willen dat we het door hen gecreëerde fiat geld als enige echte geld zien.

Goud wordt niet steeds duurder, er is gewoon steeds meer geld. De stijgende GOUD prijs van de afgelopen jaren is, imho, een afspiegeling van de almaar groeiende geldberg. Dat goud sinds 3 maanden 'ineens' goedkoper wordt, dat zijn de gevolgen van de financiele manipulaties.

Link naar reactie

Ik hou twee dingen gescheiden als het op de waardering van goud aankomt: de prijs van goud en de waarde. Wat de prijs ook is, je moet het vanuit een bezit perspectief zien.

Tsja ... niet wenselijk? Wij preppers weten allemaal dat de euro en dollar feitelijk al failliet is. Het systeem is door en door verrot en er ligt een schuldenluchtbel onder ons 'bezit' die vele malen groter is dan we ooit kunnen fixen. Het is een groot piramidespel, ook wel ponzi scheme genaamd. Dus wat mij betreft is die crash wél wenselijk, omdat ik het beschouw als een groot kwaadaardig gezwel in onze samenleving, dat hoognodig weggesneden moet worden, voordat de hele patiënt overlijdt. We hebben lang genoeg onze kop in het zand gehad en het wordt tijd dat we gezamelijk dit probleem onder ogen komen en er een oplossing voor bedenken. Het gaat wel pijn doen ja, en je centjes op de bank kan je gedag zwaaien ... Zorg dus dat je een goede spreiding van je vermogen hebt!

Ik snap jullie punt wel. en begrijp dat er veel manipulatie is. ik bekijk het echer specifiek. Wellicht omdat ik nooit echt gedreven ben geweest door winst.

Lage prijs is gunstig wanneer je wilt kopen omdat je meer krijgt. Niet iedereen stacked sinds 1980. Dus zie het als een 2de kans als er en dip is.

Ik geloof helaas niet in een goede afloop van het experiment. Maar wellicht weten ze er nogmaals een herstel uit te slepen al is het tijdelijk.. Vreemdere dingen zijn gebeurt maar als er genoeg schapen in geloven... Misschien is een eindeloos door modderen wat we nu zien wel de echte SHTF in mijn ogen. :-)

Benut je kansen zoals je die ziet. Vandaar hoe lager hoe beter.

WR

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...