Ga naar inhoud
GENEGEERD

Ralph martindale Paratrooper


Gast ancestral-viking

Aanbevolen berichten

Gast ancestral-viking

hallo lieve mensen ....

 

ik wil de paratrooper van ralph martindale gaan aanschaffen iemand ervaringen met deze machette?

 

kopen ja of nee andere opties als en waarom nee?

 

keep on prepping

 

martindale2.jpg.e1ae95cd98c213c03ea169543b6d2679.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast ancestral-viking
Wat is je doel met dit scherpe spul? Voedsel bereiden? Zelf verdediging? Als we dit weten kunnen we misschien een beter advies geven...

zelfverdediging , en allround kamp cutter .....

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://www.lawranceordnance.com/the_q_store/knives_ontario/images/lc_18/machete.jpg&imgrefurl=http://www.lawranceordnance.com/the_q_store/knives_ontario/lc_18.php&h=600&w=800&sz=93&tbnid=_rFB1DxBAGOCRM:&tbnh=90&tbnw=120&zoom=1&usg=__lyllx3Fi-fJMqFubXwDaOArINK8=&docid=fcjGBUubBof30M&hl=nl&sa=X&ei=Jc_RUez-Febb7AbIk4HABw&ved=0CGoQ9QEwBw&dur=143

 

Ontario military machete is een betere keus voor jouw doeleinden. de bolo is meer voor klieven en te zwaar.

 

zelf heb ik een golok, en een kukri machete, maar die vind ik te lomp, terwijl je met een kukri wel alles kan wat jij wil. werpen, steken, hakken, gaat allemaal prima

 

 

hier nog wat uitleg over de verschillende typen, en bijbehorende sheats.

 

http://sos-survivalguide.netne.net/PDF/Machetes.pdf

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

zelfverdediging , en allround kamp cutter .....

 

OK, dan lijkt me het een aardige tool. Hoewel ik voor zelf verdediging een langere versie zou nemen. Als je met dit soort zaken wilt gaan vechten/zelfverdedigen ben bereid om zelf ook zwaar gewond te raken...... Is een Coldsteel Bushman geen betere optie? Zet 'm op een bezemsteel oid, schroef erin en je hebt een aardige prikker/snijder met wat "reach"......

 

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanwege die specifieke combinatie zelfverdediging & allround cutting zou je ook eens kunnen kijken naar deze specifieke Cold Steel machetes: de Bowie machete, de Barong machete, de Cutlass machete, de Gladius machete, en vergeet ook vooral de Smatchet machete niet.

 

http://www.coldsteel.com/category/5_1/Machetes.aspx

 

De fabriekssnedes op deze dingen zijn op zijn best rudimentair te noemen, maar eenmaal voorzien van een goede convexe snede zijn dit uitstekende werkpaardjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zelfverdediging gebruikte men in de jaren voor het buskruit & kogels zwaarden, en niet de machete, misschien niet voor niets?

Koop een Katana of longsword als je jezelf met (hard)stalen strips wilt verdedigen.

katana001.jpg.2497ce7007fcfc97f79cd421a922d18e.jpg sh2411.jpg.d89a487a0c0ccb498999e1c0e6d3ca2a.jpg

 

Machete (welk merk dan ook) is toch echt handiger voor het werk, kamp, tuin oid. En voor dat soort werk hoef je echt geen luxe machete.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zelfverdediging gebruikte men in de jaren voor het buskruit & kogels zwaarden, en niet de machete, misschien niet voor niets?

Koop een Katana of longsword als je jezelf met (hard)stalen strips wilt verdedigen.

katana001.jpg.2497ce7007fcfc97f79cd421a922d18e.jpg sh2411.jpg.d89a487a0c0ccb498999e1c0e6d3ca2a.jpg

 

Machete (welk merk dan ook) is toch echt handiger voor het werk, kamp, tuin oid. En voor dat soort werk hoef je echt geen luxe machete.

 

Machetes behoeven minimale training

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zelfverdediging gebruikte men in de jaren voor het buskruit & kogels zwaarden, en niet de machete, misschien niet voor niets?

Koop een Katana of longsword als je jezelf met (hard)stalen strips wilt verdedigen.

katana001.jpg.2497ce7007fcfc97f79cd421a922d18e.jpg sh2411.jpg.d89a487a0c0ccb498999e1c0e6d3ca2a.jpg

 

Machete (welk merk dan ook) is toch echt handiger voor het werk, kamp, tuin oid. En voor dat soort werk hoef je echt geen luxe machete.

 

Japanse shinken danwel zwaarden gebruiken voor zelfverdediging ZONDER jaren aan formele training is een slecht plan.

 

Een kapmes heb je geen training voor nodig en is dan nog steeds angstig effectief. Zie Rwanda.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het hele zelfverdedigings aspect even buiten beschouwing laat (vast niet, want kom nou niet binnen het bereik van m'n duitse tweehander) leven we nog steeds op het noordelijk halfrond.... We hebben hier loof- en naaldhoutsoorten, geen van welke een machete bijzonder voor geschikt is....

Er is een reden dat men in een noordelijjk klimaat bijna geen kapmessen ziet, en dat is onmdat wegens relatieve hardheid en vezel strruktuur van onze houtsoorten, een bijl vele malen effectiever gereedschap is!...

In tropische klimaten is het overgrote merendeel van de vegetatie kruidachtig (zacht en sappig) en zijn de meeste overige houtsoorten dusdanig snelgroeiend dat ze ook relatief zacht zijn... Daar is niets beters voor dan een machete...

Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ook ik er een goeie golok op na houd, maar die gebruik ik echt alleen als ik voor de oefening leuke dingen uit bamboe bouw...

 

Mijn tip; ...je woont in Nederland, investeer liever in een mooie gransford bijl!... Heel stuk nuttiger, en reken maar dat het een formidabel wapen maakt!!...

 

Goed pad, zonnig spoor...

 

Anvil

Link naar reactie
Delen op andere sites

Japanse shinken danwel zwaarden gebruiken voor zelfverdediging ZONDER jaren aan formele training is een slecht plan.

 

Een kapmes heb je geen training voor nodig en is dan nog steeds angstig effectief. Zie Rwanda.

 

Hangt een beetje af van wat je te lijf gaat. Hardere houtsoorten met een dunne kling te lijf gaan gaat niet veel effect hebben diegene, maar diegene met meer techniek zal zijn of haar materiaal niet zo snel krom of stukslaan. Als je bij de zachtere soorten geen goede techniek hebt met het gebruik van zwaardere en dikkere tools dan ga je meer het hout pletten en scheuren ipv het door te hakken.

 

Bij de jammerlijke gebeurtenissen die oa in Rwanda gebeurd zijn doet precisie er ook ook niet echt toe.

 

Een goede all rounder voor mij (voor zowel hard als zachter hout) is een Kukhri model met een convex grind op het kapgedeelte en een sabre-grind van een 4-5 cm net voor het handvat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap de adviezen wel dat je wat training moet hebben om effectief met een katana of zwaard om te gaan, maar langs de andere kant kom je wss niemand anders tegen die getraind is en ben je met een paar simpele 'basiswetten' naargelang het type zwaard toch ook wel iets denk ik. En al bij al liever ongetraind een zwaard in mijn handen tijdens een 'noodsituatie' dan helemaal niets ;)

 

Verder is de tip voor een bijl helemaal niet slecht, hoewel ik dan eerder voor de lichtere versie (tomahawk) zou gaan, tenzij je het zwarte woud wil gaan plat leggen natuurlijk ;)

 

Ik heb thuis een 'antieke' 2bladsbijl en hoewel die redelijk licht is (de steel voelt enorm licht, ook na in-oliën en ik denk dat dat geen goed teken is), lijkt mij dat een wapen (in de 2de plaats dan, want in de 1ste plaats is het echt wel een werktuig) uit de Middeleeuwen, goed om pantsers te doorbreken, maar te groot en lomp om in moderne situaties comfortabel te zijn. Ik heb ook een bijlkop van 1kg op een steel van 45cm geplaatst en bon, geen hout dat er tegen bestand is, maar voor zelfverdedigingssituaties veel te topzwaar en eens in beweging gebracht nog moeilijk van koers te veranderen of tegen te houden, vandaar de tomahawk, lichter, wendbaarder en toch vrij gevaarlijk qua impact :)...

Link naar reactie
Delen op andere sites

En waarom dan @Bolo? Zijn nog steeds stukken scherp staal. Iets minder lang dan een zwaard. Ook hier moet je wel weten wat je doet. Net als met een kleine bijl kan je jezelf makkelijk(er) verwonden....

 

Omdat je iemand met twee rijlessen achter de rug ook de snelweg niet zelfstandig opstuurt.

 

uploadfromtaptalk1372773594406.jpg.0acecfbb5786dbc95e5c0661a1bd490b.jpg

 

Eenmaal katana op been. 55 hechtingen.

 

uploadfromtaptalk1372773625452.jpg.bf31260268bf7d66b9df8ce1995c8ae3.jpg

 

Eenmaal fout maken bij het trekken.

 

Allebei geoefend vechtkunstenaars. Wees alsjeblieft niet overmoedig met dit soort zaken. Er is een reden waarom men pas na JAREN training met dit spul wordt toevertrouwd.

 

Overigens: Hebben we het weer over wapens en het gebruik daarvan?

 

Dooddoener ik weet het, maar na alle poeha die toendertijd ontstaan is over het wapenforum verwacht ik nu wel handhaving.

 

En nee, een Japans shinken heeft geen enkel ander gebruik dan als wapen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking

:confused: waarom vliegt iedereen bij de minste of geringste elkaar in de haren op het forum??? ben nou al verschillende topics tegen gekomen waar men ....euhhhhh laat ik het zeggen niet zo aardig is voor elkaar......waar ligt dit aan het weer???

 

Silence ....I KILL YOU !!! muhahahahahaha .....

 

keep on prepping :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Basisprincipe als gebruiker: Blijf van de scherpe kant weg :cool:

 

Maar ik moet Bolo toetreden dat je beter van een vlijmscherp zwaard blijf als je het niet deftig kan hanteren en het begint al met het trekken en wegsteken wat heel veel beginners een beetje te simplistisch voorstellen.

 

Heb Koreaanse varianten van de katana: 1 oefenstuk om te trainen en 1 medium geslepen om snij oefeningen mee te doen. Ik hanteer ze al meer dan 10 jaar maar als ik merk of aanvoel dat mijn concentratie niet optimaal is, blijft de geslepen lekker in de koffer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@carismo: Zo'n model noem je toch een Parang ipv Manchete?

 

Ik heb ook een machete, maar ik vind hem veel te zwaar. Leuk tegen zombie's, maar minder handig voor werk.

Vroeger in Belgie in de tuin altijd wel de coniveren mee gesnoeid, bij gebrek aan een snoeischaar, ging redelijk.

 

Bij de keuze of een bijltje mee, of een parang/machete, zal ik toch wel altijd voor een bijltje kiezen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...