Ga naar inhoud
GENEGEERD

Pandemie grootste risico van deze tijd?


Aanbevolen berichten

Stukje in Trouw van 30 juni 2013 over het risico van het ontstaan van een dodelijke pandemie http://www.trouw.nl/tr/nl/4516/Gezondheid/article/detail/3467825/2013/06/30/6-miljoen-pelgrims-en-een-nieuw-virus-is-het-recept-voor-rampspoed.dhtml . Nu er dagelijks zoveel mensen internationaal reizen is de kans op verspreiding van het MERS-virus groter dan ooit.

 

Wie nog geen ffp3 maskers heeft gekocht moet misschien toch maar in actie komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Stukje in Trouw van 30 juni 2013 over het risico van het ontstaan van een dodelijke pandemie http://www.trouw.nl/tr/nl/4516/Gezondheid/article/detail/3467825/2013/06/30/6-miljoen-pelgrims-en-een-nieuw-virus-is-het-recept-voor-rampspoed.dhtml . Nu er dagelijks zoveel mensen internationaal reizen is de kans op verspreiding van het MERS-virus groter dan ooit.

 

Wie nog geen ffp3 maskers heeft gekocht moet misschien toch maar in actie komen.

 

Een stofmasker kopen?......nee dank je.

Link naar reactie
Delen op andere sites

HOE de mensheid op zijn knieën gedwongen wordt, is natte vingerwerk. Economische crash, supervulkaan, komeet inslag, griezelige beestjes - wie zal het zeggen. Een virus is een hele reële dreiging. Wat zo vervelend is, is dat bij het onderzoek naar het MERS virus, economische belangen een (te) grote rol spelen, nota bene door 'onze eigen' Erasmus universiteit. Dit kinderachtige euvel werd al eerder gesignaleerd door enkelen hier op dit forum. Uit het artikel:

 

Er moet meer gebeuren dan slechts het isoleren van het virus. De Saudi's hebben hulp nodig. Volgens Foreign Policy.com beschikt de Erasmus universiteit in Rotterdam inmiddels over een sample MERS-DNA, maar door de voorzorgsmaatregelen voor het vervoer van de samples blijkt het moeilijk om de sampels op meer plaatsen te verspreiden voor onderzoek. Zo wacht het Amerikaanse U.S. Centers for Disease Control and Prevention (CDC) als sinds oktober 2012 op een onderzoeksstaal omdat de juridische afdelingen van het Erasmus en het CDC het niet eens kunnen worden over patentrechten.

 

Daarnaast heeft de WHO ook haar eigen organisatorische problemen: de spoedgevallenafdeling komt 10 miljoen te kort om de rest van het jaar te halen. En hoewel de WHO zijn best doet kennis te delen en de dialoog gaande te houden, werd een driedaagse bijeenkomst van 100 deskundigen in Caïro een mislukking omdat er alleen oppervlakkige afspraken konden worden gemaakt.

 

Hoe zouden de Europeanen reageren als de Amerikaanse CDC weigert mee te werken aan het verstrekken van essentiële informatie betreffende een bedreigend virus? Een virus muteert om zo genoeg virulent te blijven om zich te kunnen blijven verspreiden. Dat er vroeg of laat een virus ontstaat welke een ernstige bedreiging vormt voor de mens, staat bijkans vast. En als Moeder Natuur niet met iets akeligs op de proppen komt, dan heb je nog altijd de kans dat er door wetenschappelijk geklungel, al dan niet intentioneel, een gevaarlijk virus gecreëerd wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me helemaal aan bij Keyser Suze's antwoord dat het niet te voorspellen is wát er gaat gebeuren, als we dat zouden kunnen - tja dat zou het 'preppen' een heel stuk gemakkelijker maken (of misschien wel overbodig).

 

Mensen wonen op het moment vaak relatief dicht op elkaar en reizen vaker en grotere afstanden, allemaal aspecten die een epidemie of pandemie in de hand kunnen werken. Dit betekend overigens nog niet dat met een pandemie mensen per se met bosjes tegelijkertijd neer zullen vallen, om een voorbeeld te geven valt het AIDS/HIV virus ook onder een pandemie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

In dit artikel staat dat het Mers virus mogelijk afkomstig is van Dromedarissen... Ze hebben testen gedaan op antistoffen bij Dromedarissen in de Canarische Eilanden en Oman.... Het lijkt erop dat ze in verschillende dieren antistoffen hebben tegen een Mers/Corona virus of een vergelijkbaar virus. Ze hebben echter nog geen Dromedaris gevonden met een actief virus.

Professor Marion Koopmans, from the National Institute of Public Health and the Environment and Erasmus University in The Netherlands, said: "We did find antibodies that we think are specific for the Mers coronavirus or a virus that looks very similar to the Mers coronavirus in dromedary camels."
Bron: http://www.bbc.co.uk/news/health-23621113

 

Nu maar hopen dat al die Nederlandse toeristen die naar de Canarische Eilanden zijn geweest niet hebben gereden op een (naar later blijkt...toch) besmette Dromedaris :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit artikel staat dat het Mers virus mogelijk afkomstig is van Dromedarissen... Ze hebben testen gedaan op antistoffen bij Dromedarissen in de Canarische Eilanden en Oman.... Het lijkt erop dat ze in verschillende dieren antistoffen hebben tegen een Mers/Corona virus of een vergelijkbaar virus. Ze hebben echter nog geen Dromedaris gevonden met een actief virus. Bron: http://www.bbc.co.uk/news/health-23621113

 

Nu maar hopen dat al die Nederlandse toeristen die naar de Canarische Eilanden zijn geweest niet hebben gereden op een (naar later blijkt...toch) besmette Dromedaris :-)

Misschien hebben die mannen in Oman op een andere manier hun dromedaris 'bereden' :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vraagstelling is "grootste risico".

 

Dus nee, een pandemie is niet het grootste risico. Ondaks alle gevaar, het risico op een pandemie is

Een financiele crisis heeft risicofactor 1. Die komt, dat is zeker.

 

Als gevolg van de financiele crisis zullen ook pandemieën kunnen optreden, maar deze zullen zich dan wel iets minder snel verspreiden. (Denk aan bv de spaanse griep van/na de eerste wereldoorlog)

 

Ik denk dat de kans op een pandemie ook = 1.

Met wat 'geluk' Murphie.. Dan komen ze tegelijk....

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tjonge jonge,

 

Een financiële crisis is alleen maar een probleem als je geld hebt. Geld is in mijn ogen nog altijd een middel en geen doel. Wie de afgelopen maanden aandelen had beleefde daar plezier aan, zelfs het kopen van vastgoed is op de lange termijn een goede zet al moet je natuurlijk niet te veel gaan betalen. PM is een goede bescherming tegen koopkrachtverlies. Door te zorgen voor een evenwichtige spreiding in je activa kom je niet in de knoei. Eerlijk, het maakt me geen ruk uit of er een financiële crisis komt of niet. De aarde blijft echt wel ronddraaien. De meeste van mijn middelen zitten belegd in divers vastgoed, PM, aandelen, en ja ook een beetje in geld. Wat ik wel deed was mijn bijdragen aan de pensioenfondsen stopzetten en vrijwillig afzien van het belastingvoordeel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er geen letter-of-krediet meer verstrekt worden valt de (internationale) handel weg. Dan blijft de supermarkt leeg.

Een echt diepe financiele crisis zal de totale wereldhandel verlammen, en zal iedereen treffen, zelfs de bedelaars onder de brug.

 

Tuurlijk, iedereen wordt dan getroffen. Maar als de banken omvallen raakt wie een miljoen op de bank heeft staan dat kwijt, toch? En als ik geen miljoen heb, raak ik het ook niet kwijt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat je je geld kwijt bent is echt je minste zorg, lees de reactie van obl-rien.

Het is nu toch wel al een aantal keren beschreven wat de gevolgen zullen zijn als het financiele systeem echt instort?

De problemen die Griekenland en Cyprus nu hebben zijn dan de eerste gevolgen, daarna komt de echte shit pas.

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat je je geld kwijt bent is echt je minste zorg, lees de reactie van obl-rien.

Het is nu toch wel al een aantal keren beschreven wat de gevolgen zullen zijn als het financiele systeem echt instort?

De problemen die Griekenland en Cyprus nu hebben zijn dan de eerste gevolgen, daarna komt de echte shit pas.

 

Prep ze,

K a n s

 

Jazeker, dan wordt het een grote puinhoop. Daarom prep ik. Maar dan nog, bij alle zorgen die ik dan wél heb hoef ik me geen zorgen te maken om het geld dat ik kwijt ben. Joepie :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan perfect aan internationale handel doen zonder letter of credit. Dat heb ik zelf tientallen malen gedaan MAAR dan heb je wel betrouwbare partners nodig. Zowel als de leverancier je de goederen ter beschikking stelt voor betaling waarbij hij het risico neemt of bij voorafbetaling waar de klant het risico neemt. In veel gevallen is een LC een constructie waarbij de bank een behoorlijke commissie opstrijkt voor een minimum aan waarborgen. Dat is tegelijk ook de reden waarom ik een aantal keren werkte zonder dat dure systeem. Het verliep overigens probleemloos en was in opdracht van het bedrijf waarvoor ik werkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zal er wel eens van komen.

 

Een ziekte zoals HIV/AIDS maar dan overdraagbaar door de lucht zoals gewone griep, iedereen had dan ondertussen zero-positief geweest. Zeker met een incubatie periode van tien jaar en meer.

Maar we zijn ondertussen met meer dan zeven miljard op deze bol, als er 99,9 % sterft aan een pandemie, dan blijven er nogal altijd meer dan zeven miljoen over op deze bol.

Die dan hun immuniteit doorgeven aan hun nakomelingen, en dan kan de bevolkingsexplosie opnieuw beginnen.

 

Een pandemie zal de mensheid niet uitroeien, ze kan ze wel serieus uitdunnen.

Europa heeft de pest (was dan wel een bacteriele infectie) ook overleefd, de bevolking was serieus uitgedund, maar niet uitgeroeid.

 

Wel zal door een economische crash, de gezondheidszorg er serieus op achteruit gaan, en meer en meer infectieziekten gaan weer de kop opsteken. Dus het ene kan wel het gevolg zijn van het andere.

Het is niet voor niets, dat bv in Griekenland HIV terug aan een opmars bezig is, omdat er door de financiele crisis minder middelen voor preventie zijn.

 

Het zal de straf van God zijn voor de mensheid zijn decadente levenswandel :p:p:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tjonge jonge,

 

Een financiële crisis is alleen maar een probleem als je geld hebt. Geld is in mijn ogen nog altijd een middel en geen doel. Wie de afgelopen maanden aandelen had beleefde daar plezier aan, zelfs het kopen van vastgoed is op de lange termijn een goede zet al moet je natuurlijk niet te veel gaan betalen. PM is een goede bescherming tegen koopkrachtverlies. Door te zorgen voor een evenwichtige spreiding in je activa kom je niet in de knoei. Eerlijk, het maakt me geen ruk uit of er een financiële crisis komt of niet. De aarde blijft echt wel ronddraaien. De meeste van mijn middelen zitten belegd in divers vastgoed, PM, aandelen, en ja ook een beetje in geld. Wat ik wel deed was mijn bijdragen aan de pensioenfondsen stopzetten en vrijwillig afzien van het belastingvoordeel.

 

Met alle respect maar dit is een naieve zienswijze.

Een wereldwijde financiële crisis is voor iedereen een enorm probleem, of je geld hebt of niet. Voedselprijzen zullen de pan uit rijzen, openbare voorzieningen zullen stil liggen en mogelijk wordt het een enorme chaos die niet te overzien is. Daarbij is het mogelijk dat er oorlog uit ontstaat. De gewone orde die we gewend zijn zal ophouden te bestaan. In zo'n situatie zijn er geen zekerheden meer, ook al heb je je middelen gediversificeerd. Hyperinflatie bijvoorbeeld kan jaren duren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bartje

Die crisis is flink onderweg. Intussen zijn mijn PM, mijnaandelen flink in waarde gestegen. Als die crash er komt, en die komt er beslist op de beurzen en fin. markten, dan wordt mijn verlies goedgemaakt met PM. Daar kan ik mee leven. Wat voedsel betreft experimenteren we volop met alternatieven, een eigen tuin, wat voorraad en vleesvervangers. We zullen niet onmiddellijk honger hebben. In het slechtste geval spit ik mijn gazonnetje om en komen er aardappelen op. Bovendien is dat 'n bijzonder goede investering. Je plant één aardappel en een tijdje later krijg je er 30 voor elke geplantte aardappel terug. Ken jij een andere investering die in een half jaar tijd het dertigvoudige oplevert ?

 

Je noemt mijn zienswijze naïef, wat ik wel begrijp, maar het is nu eenmaal wel zo dat je niet van elk mogelijk probleem wakker kan liggen. Met een zekere lichtvoetigheid door het leven gaan werkt verlossend. Of anders gezegd, ik bereid me voor, houd rekening met een aantal scenario's, ben voorzichtig en nadenkend en wat ik niet kan voorzien, dat los ik dan wel op als het zich voordoet en daarvoor reken ik om persoonlijke eigenschappen zoals volharding, communicatief vermogen, onderhandelingstalent, weerbaarheid en creativiteit. Kortom het loopt wel los.

 

Ik houd er een positieve levensvisie op na, probeer te genieten en word liever naïef genoemd dan te bezorgd. Een financiële crisis is vast wel erg, maar die vernietigt hoofdzakelijk geld. Dat heeft Rusland intussen wel al een aantal keer meegemaakt in de laatste twee decennia. Toevallig ontmoet ik hier in Oost Europa best wel wat Russen en die zijn mijn inziens niet ongelukkiger dan wij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...
  • 3 weken later...

@Nano Oseltamivir (Tamiflu) en andere gangbare antivirale middelen zijn neuraminidase-remmers. Zij blokkeren het enzym neuraminidase, een enzym op de membraan van het influenzavirus dat essentieel is voor de replicatie van het influenza virus. (wiki)

Grote kans dat het werkt op nog te komen griepvarianten en niet geschoten is altijd mis.

Er bestaat natuurlijk een kans dat het virus muteert en zich niet meer laat remmen door dit middel maar 'een mogelijkheid' achter de hand hebben is niet verkeerd volgens mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een tijdje cursus gehad met iemand van het RIVM en die gaf aan dat het allemaal onzin is. Er gaan al eeuwen mensen dood aan de griep en de griep muteert voortdurend. Stel dat er een variant komt waardoor zwakkere mensen het loodje leggen bijv. 10% van de wereld bevolking. Dan is dat niet ten te houden met de huidige medicijnen. De normale griepprik beschermd tegen de oude varianten van decennia geleden en niet tegen een nieuwe variant. Er wordt heel veel verdiend aan de griepprikken en mijn huisarts is er ook geen voorstander van (uitsluitend zwakkere en ouderen), maar hij krijgt 10€ per prik.

 

Ik ben eerder bang dat een virus door de mens wordt ontwikkeld die een groot deel van de mensheid kan doden. Israël heeft al eens geprobeerd een virus te ontwikkelen welke alleen Arabieren kon doden. Helaas bleek bij de proeven dat de meeste Joden ook Arabisch DNA\bloed hadden.Het duurt niet lang of we kunnen alle blanke blonde mensen met blauwe ogen in één klap uitschakelen. Of wanneer zij eerder zijn alle roodharigen met een hazenlip.:mad:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
http://www.nu.nl/wetenschap/3770083/mensen-gezonder-zwarte-dood.html

 

Leerzaam onderzoek. Er staat ook in het artikel dat 30-50% van de mensen in de Middeleeuwen de dood vonden door een pandemie. Zal op zeker weer een keer gebeuren als er gevaarlijke virus varianten opduiken.

 

Wellicht wordt de realiteit een stuk saaier. We gaan gewoon dood aan de normale griepjes, virusjes die nu gemakkelijk bestreden worden. Stilaan worden we resistent tegen antibiotica. Ik ben daar intussen zelf al het slachtoffer van. Artsen moeten nu al zoeken naar een geschikt medicijn als ik een infectie heb. De volgende fase is gewoon dat er niets meer voorhanden is... . Dat kan nog wel even duren maar voor mij zit het er aan te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...