Ga naar inhoud
GENEGEERD

ISO / thermo kleding?


AWOL

Aanbevolen berichten

Ik vind met de zoek functie wel hier en daar opmerkingen maar niet direct een topic.

 

Vanuit mijn militaire diensttijd heb ik nog een iso jasje en broek over en die had ik altijd in de auto liggen met als achterliggend idee dat je dit altijd aan kunt trekken over of onder je kleding mocht je in een koude situatie terecht komen.

Omdat ik ook motorrijder ben (nou ja meer was tegenwoordig) heb ik ook een pak met uitneembare ISO voering. Omdat die wat dunner zijn (en ik niet meer de maat heb uit mijn diensttijd) heb ik die tegenwoordig los in de auto.

 

Nu vraag ik mij echter af of je misschien beter echte (moderne) thermo kleding kunt kopen. De genoemde ISO is behoorlijk groot voor in een BOB maar ik heb wel het idee dat het misschien een goed idee is om niet zozeer meerdere soorten kleding in de BOB te hebben maar gewoon de kleding aan je lijf, en in de BOB een poncho / regenjas en de thermo kleding?

 

Iemand ervaring daarmee, pakmaat, isolatie verschillen en bijvoorbeeld zweten / ademen van die kleding?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Altijd gaan voor natuurlijke materialen als katoen, canvas en leder als standaard kleding.

 

Ten behoeve van regenachtig weer en koude kan je altijd nog Goretex overkleding (jas ed) aanschaffen. Dat is waterdicht, warm en ademend.

 

Uiteraard is dit ook mogelijk: http://www.world-of-western.com/shop?000000d70000038e02377e43000000180000181b&navid=23015&pos=1&from=overview&produkt=61840&artikel_id=61840&mcnr=&mcnrv=&akt_seite=1&kat=8&sel_artnr=61840&sel_artgr=

 

Voor de mensen die warmte willen en het niet erg vinden dat mensen er lachwekkend over kunnen gaan doen raad ik normale panty's aan die moeders de vrouw ook heeft. Deze geven een hoop extra warmte zonder dat je er meteen als een michelinmannetje bijloopt. En bij echte koude kan je er rustig 2a3 over elkaar aantrekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar het gaat mij meer om de isolatie, ook bijvoorbeeld als je statisch in je kamp zit (misschien geen vuur mogelijk door gebrek aan materiaal of OPSEC). De panty's was ik vergeten, deed ik vroeger tijdens schaatstochten ook wel dus da's een goeie.

Alle materialen die je noemt (katoen, canvas, leder) staan nou niet bekend om hun snel drogende eigenschappen?

Goretex levert op zich geen warmte (heb een outdoorjas maar met weinig voering - moet dus wat onder voor warmte isolatie).

Ik weet dat je het beste kunt werken met laagjes kleding maar vroeg mij af of je flink wat kleding kunt vervangen door thermo kleding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind met de zoek functie wel hier en daar opmerkingen maar niet direct een topic.

 

Vanuit mijn militaire diensttijd heb ik nog een iso jasje en broek over en die had ik altijd in de auto liggen met als achterliggend idee dat je dit altijd aan kunt trekken over of onder je kleding mocht je in een koude situatie terecht komen.

Omdat ik ook motorrijder ben (nou ja meer was tegenwoordig) heb ik ook een pak met uitneembare ISO voering. Omdat die wat dunner zijn (en ik niet meer de maat heb uit mijn diensttijd) heb ik die tegenwoordig los in de auto.

 

Nu vraag ik mij echter af of je misschien beter echte (moderne) thermo kleding kunt kopen. De genoemde ISO is behoorlijk groot voor in een BOB maar ik heb wel het idee dat het misschien een goed idee is om niet zozeer meerdere soorten kleding in de BOB te hebben maar gewoon de kleding aan je lijf, en in de BOB een poncho / regenjas en de thermo kleding?

Iemand ervaring daarmee, pakmaat, isolatie verschillen en bijvoorbeeld zweten / ademen van die kleding?

 

 

Ik heb ervaring met dit merk. Na 1e keer wassen ademt het goed door en houdt warmte goed vast, mijn conclusie dus, prijs kwaliteitsgarantie, erg positief hierover.

Misschien iets voor je?

Foto550-L7J3QWE3.jpg.7a0dc2724f0a7be5acd591cdc6188f51.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ervaring met dit merk. Na 1e keer wassen ademt het goed door en houdt warmte goed vast, mijn conclusie dus, prijs kwaliteitsgarantie, erg positief hierover.

Misschien iets voor je?

Foto550-L7J3QWE3.jpg.7a0dc2724f0a7be5acd591cdc6188f51.jpg

 

Dank voor je reactie maar heb je ook het idee dat het kleding kan vervangen? Kan dergelijk ondergoed bijvoorbeeld ook goed werken om in te slapen zodat je een slaapzak kunt gebruiken met lagere isolatiewaarde?

Ik vind namelijk dat in een BOB standaard eigenlijk shelter (klein tentje of tarp), slaapzak en slaapmat behoort te zitten maar in combinatie met water, kleding en eten zit je al snel aan een groot pak volume en gewicht.

Als je door thermo kleding kunt besparen op volume van kleding en slaapzak dan lijkt me dat interessant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je reactie maar heb je ook het idee dat het kleding kan vervangen? Kan dergelijk ondergoed bijvoorbeeld ook goed werken om in te slapen zodat je een slaapzak kunt gebruiken met lagere isolatiewaarde?

Ik vind namelijk dat in een BOB standaard eigenlijk shelter (klein tentje of tarp), slaapzak en slaapmat behoort te zitten maar in combinatie met water, kleding en eten zit je al snel aan een groot pak volume en gewicht.

Als je door thermo kleding kunt besparen op volume van kleding en slaapzak dan lijkt me dat interessant.

 

Dit thermoshirt draag ik onder mijn trui als het wat frisser word. In mijn slaapzak doe ik weinig mogelijk kleding aan(is warmer en minder gevaarlijk, als je zweet) maar dat zou je kunnen dragen.

 

Als het nat word, blijft het zijn werk doen en het droogt vrij snel door je lichaamswarmte.

Je kan er een regenjas Gore-Tex overheen doen en dan draagt het nog oke .

Ik draag er een trui over en dan ben ik klaar, geen extra bovenkleding meer nodig.

Als er nog vragen zijn hoor ik het wel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even wat doorgezocht op dat ODLO merk en vond dit presentatie filmpje, commercieel uiteraard maar legt hun product range wel aardig uit. Binnen hun filosofie zou dan denk ik de light kleding het meest algemeen bruikbaar zijn (als aanvulling op normale kleding en in een BOB) en uitgaand van een Europees klimaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Odlo is een erg mooi product maar heeft het nadeel dat deze niet van natuurlijke materialen is gemaakt.

Ik heb zelf hele goede ervaring met thermokleding van 100% merinowol. Deze hebben ongeveer hetzelfde gewicht en pakvolume als de Odlo thermokleding.

De kleding van wol jeukt niet, is veel sneller droog en je hebt veel minder last van lichaamsgeurtjes.

ze zijn leverbaar in verschillende diktes/warmtes 120 g/m2 (engelbert strauss) en 150, 200 en 260 g/m2 (icebreaker).

Aangezien ik het nogal snel koud heb, is er gekozen voor de 260 g/m2 en die gebruik ik in de winter ook als pyjama tijdens kampeertochten.

 

www.icebreaker.com

 

http://www.engelbert-strauss.nl/Werkkleding/Ondergoed_Thermokleding/List

Link naar reactie
Delen op andere sites

Icebreaker is geweldig spul! Na een week dragen, stink het nog niet....:D isoleert goed en draagt prettig, enige is dat het aardig duur is. Maarja je hebt wel kwaliteit.

Ik gebruik ook Helly Hansen thermo kleding, perfect spul wat betaalbaarder is en ook perfect werkt.

Het nadeel van katoen is dat het te lang nat blijft. Hierdoor kan je te snel afkoelen in koude omgevingen en ook irritaties krijgen van je huid.(schuren van natte kleding)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan de posts van @Vempain en @prepass voor 100% bevestigen. Ik rij het hele jaar motor (minus de dagen dat ik in alpien gebied of rond de poolcircel ben) en ben groot Icebreaker fan. Voelt bij warm weer niet warm, en geeft warmte bij kou. Het is misschien niet het snelstdrogende materiaal, maar het draagt niet vervelend als het vochtig is.

Woolpower (woolpower.se/) schijnt vergelijkbaar van kwaliteit te zijn maar ik heb daar geen persoonlijke ervaringen mee.

 

Ik ben beduidend minder tevreden over Odlo. Da's lekker met sporten, en dan snel in de was!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben op mega voorstander van (merino) wol kleding. Grote nadeel van synthetische kleding waar ze bij defensie achter komen is dat bij een steekvlam het materiaal aan je lichaam smelt.

Nu vindt ik t wel fijn om bij het kampvuur te zitten met iets dat bij het eerste vonkje niet direct een gaatje achterlaat.

 

Als je kleding in je slaapzak wil dragen is (thermo) kleding enkel een voordeel voor opwaarderen thermisch vermogen wanneer deze strak op de huid zit.

Bij ruime kleding kan een een micro klimaat ontstaan tussen eerste laag lucht en inhoud slaapzak.

 

Er zijn overgens ook hele lichte slaapzak liners tekoop welke de slaapzak opwarderen. Is de slaapzak direct makkelijker schoon te houden in een SHTF situatie zonder douche.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
@Bandoeng goede tip van Zeeman, ik ga het in de gaten houden.

Vertel eens wat je ervaringen zijn met comfort, duurzaamheid, zweten, drogen, stinken enz?

 

Niet tijdens het werk aantrekken waar 15 graden is...hahahaha Dat heb ik geweten, vooral de broek pfffff. Een keer dacht ik dat het koud was, toch boven de 0, aangekomen op mn werk was ik bezweten.

Stank? Ik denk dat het ook naar je eigen zweet ligt. ;) In de winter draag ik ze de hele week, no problemo.

Comfort; soms te strak, iets grotere maat voor de broeken. Wat wil je voor die prijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...