Ga naar inhoud
GENEGEERD

Advies gevraagd: Slaapmatje? Ja of Nee.


Aanbevolen berichten

hoi allemaal, ik zit met een dilemma. Nou oke, dat is misschien overdreven maar ik zit wel met een vraag in de knoop.

 

Onlangs heb ik een M90 modulaire slaapzak met een BIVI gekocht, daar ben ik natuurlijk erg blij mee. MAAR.. nu komt het, er zit aan de BIVI bevestiging mogelijkheden voor een slaapmatje. Natuurlijk wil ik goed kunnen slapen als ik genoodzaakt ben om in mijn BIVI de nacht door te brengen.

 

Wat is nu het probleem:

1. Ik heb maar beperkte ruimte aan mijn BOB.

2. Ik heb tot nu toe nog geen slaapmatje gezien die aan de maten van de BIVI voldoen (1.86mx0.60m).

 

de Bivi is een back-up voor als ik mijn tent zou moeten achterlaten voor wat voor reden dan ook, voor in mijn tent heb ik een 1 persoons luchtbed waar ik op kan slapen dus daar heb ik geen slaapmatje voor nodig.

 

Dus mijn vraag: heb ik ook werkelijk een slaapmatje nodig voor mijn BIVI?

 

Extra info over de BIVI:

 

[video=youtube_share;8id4CpI-6rs]

 

Ik zou jullie mening graag willen lezen hierover, groetjes prepper053

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Een slaapmatje koop je voor €5-€15 euro, dus gewoon doen. Zolang jij (of ieg je bovenlichaam) op dat matje past is het prima. Waarom? Cheap, licht, isolatie (!!), comfort (vergeleken met op de grond liggen).

 

Ik vraag me wel af hoe groot en zwaar jouw BOB wordt, M90 / tent / luchtbed etc is als snel een kilo of 6 en een pakvolume van 50 liter of meer. Mijn M90 met compressiehoes past niet eens in m'n 60 liter rugzak, als je tips hebt om dat pakvolume kleiner te krijgen hoor ik het graag!

 

Edit: zo'n simpel matje kun je ook onder je bivi leggen. Die matjes kunnen prima tegen vocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Off topic omdat ik geen antwoord heb op je vraag maar ik kocht ooit een self inflatable matje van merk Robens en die is smaller dan standaard (wilde hem mee kunnen nemen achterop de motorfiets) en die is circa 55 cm x 180 cm en zou dus moeten passen. Pakmaat is relatief klein. Het merk is nog wel verkrijgbaar in NL maar die van mij kan ik niet zo snel meer vinden. Overigens loopt er reeds een topic over slaapmatjes mocht je dat niet gezien hebben: http://preppers.nl/forum/threads/6204-Beste-slaapmat-prijs-kwaliteit-gewicht-verhouding!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@prepper053: Tja, ik zit net te kijken naar een Exped SynMat UL 7 M. Past in je Bivi bag (183 x 52 x 7) en weegt 460 gram.

 

Kost wel wat. Goed slapen is dan ook wel een belangrijke voorwaarde voor goed functioneren overdag. My 2 cents.

 

bedankt, voor je 2cnts. Het zou een slaapmatje zijn die als back-up zou worden gebruikt. Ik kan er dus niet teveel geld aan uitgeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt, voor je 2cnts. Het zou een slaapmatje zijn die als back-up zou worden gebruikt. Ik kan er dus niet teveel geld aan uitgeven.

 

Dan is zo'n exped wel erg duur ja. 100 euro nu. 'k Wil hem zelf, want goedkope selfinflatable's gaan me te snel stuk en wegen teveel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een slaapmatje koop je voor €5-€15 euro, dus gewoon doen. Zolang jij (of ieg je bovenlichaam) op dat matje past is het prima. Waarom? Cheap, licht, isolatie (!!), comfort (vergeleken met op de grond liggen).

 

Ik vraag me wel af hoe groot en zwaar jouw BOB wordt, M90 / tent / luchtbed etc is als snel een kilo of 6 en een pakvolume van 50 liter of meer. Mijn M90 met compressiehoes past niet eens in m'n 60 liter rugzak, als je tips hebt om dat pakvolume kleiner te krijgen hoor ik het graag!

 

Edit: zo'n simpel matje kun je ook onder je bivi leggen. Die matjes kunnen prima tegen vocht.

 

Nou de tent hoort eerder bij mijn BOL, deze zal ik dan ook niet in of aan mijn BOB bevestigen... tent weegt rond de 35 kilo hahaha

Mijn M90 modulaire slaapzak komt bovenop Mijn ALICE-Pack, de BIVI zat toen ik mijn slaapzak kreeg er bij in verpakt, maar was van plan de BIVI onderaan de ALICE-pack te bevestigen. Vandaar dat ik zo weinig ruimte heb voor een matje. De luchtbed komt in mijn BOB, behalve om erop te slapen in de tent heb ik het ook om eventueel mezelf en mijn BOB over eventuele water obstakels te kunnen transporteren, ALICE-packs drijven namelijk niet al te best.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een bob is voor naar je bol, dan is een bivakzak voldoende lijkt me. In een INCH zou ik er wel eentje doen omdat je niet weet wanneer het einde is.

Ik zou dus nee stemmen :D

 

En als je toch Ja wil, dan het advies van @Raycoupe opvolgen. Je kan nog maat s nemen om nog kleiner uit te zijn en onder je voeten en hoofd kleding/rugzak te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Off topic omdat ik geen antwoord heb op je vraag maar ik kocht ooit een self inflatable matje van merk Robens en die is smaller dan standaard (wilde hem mee kunnen nemen achterop de motorfiets) en die is circa 55 cm x 180 cm en zou dus moeten passen. Pakmaat is relatief klein. Het merk is nog wel verkrijgbaar in NL maar die van mij kan ik niet zo snel meer vinden. Overigens loopt er reeds een topic over slaapmatjes mocht je dat niet gezien hebben: http://preppers.nl/forum/threads/6204-Beste-slaapmat-prijs-kwaliteit-gewicht-verhouding!

 

bedankt voor de tip, ik zal zeker even kijken.

Dat topic had ik wel gezien maar sloeg niet zo zeer op mijn vraag: Een slaapmatje ja of nee? Het betreffende topic gaat over de prijs tegenover kwaliteit van slaapmatjes. Duidelijk dat diegenen die in dat topic praten al duidelijk weten dat ze een slaapmatje nodig hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor de tip, ik zal zeker even kijken.

Dat topic had ik wel gezien maar sloeg niet zo zeer op mijn vraag: Een slaapmatje ja of nee? Het betreffende topic gaat over de prijs tegenover kwaliteit van slaapmatjes. Duidelijk dat diegenen die in dat topic praten al duidelijk weten dat ze een slaapmatje nodig hebben.

 

Die Exped matten die in dat topic voorbij komen hebben een kleiner pakvolume dan die goedkope matten die ik bedoelde, maar zijn wel flink duurder. Voordeel is comfort en pakvolume, nadeel is de prijs en lek kunnen gaan. Wat het ook wordt: zorg voor een slaapmat, als je op de grond ligt is die isolatie wel erg prettig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die Exped matten die in dat topic voorbij komen hebben een kleiner pakvolume dan die goedkope matten die ik bedoelde, maar zijn wel flink duurder. Voordeel is comfort en pakvolume, nadeel is de prijs en lek kunnen gaan. Wat het ook wordt: zorg voor een slaapmat, als je op de grond ligt is die isolatie wel erg prettig.

 

ik zat te denken om een nood deken in de bivi te leggen en daarop de slaapzakken. zou dat niet voldoende isoleren??

Link naar reactie
Delen op andere sites

@prepper053

 

Nu snap ik eea niet helemaal denk ik?

Dat er niet veel geld te spenderen is lijkt me aan de hand van je mails duidelijk?..

Maar hoe zit het dan met je basispreps, eten en drinken?

 

Mischien moet ik je vragen hoe ziet jou scenario eruit?

Is je BOB voor als je je huis uit MOET?

Of is je plan om meteen cq bij de eerste signalen te vertrekken met je BOB?

 

Eea zal het advies wat anders maken..

Al geloof ik er niet echt in dat je kansen beter worden als je direct met je BOB bij de eerste shtf signalen vertrekt zonder bestemming kan je plan dus anders zijn?

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

@prepper053

 

Nu snap ik eea niet helemaal denk ik?

Dat er niet veel geld te spenderen is lijkt me aan de hand van je mails duidelijk?..

Maar hoe zit het dan met je basispreps, eten en drinken?

 

Mischien moet ik je vragen hoe ziet jou scenario eruit?

Is je BOB voor als je je huis uit MOET?

Of is je plan om meteen cq bij de eerste signalen te vertrekken met je BOB?

 

Eea zal het advies wat anders maken..

Al geloof ik er niet echt in dat je kansen beter worden als je direct met je BOB bij de eerste shtf signalen vertrekt zonder bestemming kan je plan dus anders zijn?

 

Grt

Kans

 

Mijn plan is een Bug In, maar mijn BOB is bedoeld om mij minstens 72 uur te laten overleven als ik een Bug Out MOET doen tot ik mijn zaken op mijn BOL voor elkaar heb. Tevens omdat ik een budget en een stads prepper ben heeft het de functie om mij op mijn BOL te kunnen laten leven. Ik wil de BIVI gebruiken voor het geval ik mijn tent onverwachts moet achterlaten, de tent is namelijk te zwaar/groot om mee te nemen aan of in mijn BOB. Kortom ik heb totaal 3 plannen:

 

1. De Bug In, ik heb voorraden om enkele maanden in mijn flatje te kunnen doorkomen. Ik heb ook voor diverse andere dingen noodvoorzieningen getroffen, diverse manieren om te koken, verlichten en verwarmen. Ook heb ik een porta potti voor als de natuur roept en een camping douche voor als ik een keer wil douchen.

 

moet ik noodgedwongen uit mijn flat weg:

 

2. naar mijn BOL, met mijn BOB en mijn tent.

 

Moet ik noodgedwongen mijn tent achterlaten tijdens mijn Bug Out:

 

3. Bug Out met alleen mijn BOB.

 

Bij mijn BOB zit een M90 modulaire slaapzak met BIVI, hierin zou ik kunnen overnachten tot ik op mijn BOL een langdurige shelter heb kunnen maken. Vandaar mijn vraag heb ik voor mijn BIVI een slaapmat nodig, aangezien er bevestigen aanzitten voor een slaapmatje?

 

Wat betreft de basis preps, ik heb 3 britse 24uurs rantsoenen in mijn BOB en kan bijna 3 liter water meenemen. Tevens stroomt er een beek op ongeveer 25meter afstand langs mijn BOL en heb ik 2 waterfilters in mijn BOB. Wat betreft koken, ik heb een crusader kookset, een esbit brander en de mogelijkheid om een kampvuurtje te maken en te koken in 2 mess tinnen.

 

ik hoop dat het nu iets duidelijker is. heb je vragen stel ze gerust ik beantwoord ze graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dat geval @prepper053 zou ik zeggen koop een goedkoop maar goed isolerend slaapmatje.

Goedkoop, doet wat het doen moet, kan niet lek, verslijt bijna nooit, ook niet als je hem over 10 jaar uit de kast pakt, enz.

 

Voor drie nachtjes is comfort niet de hoogste eis!

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zat te denken om een nood deken in de bivi te leggen en daarop de slaapzakken. zou dat niet voldoende isoleren??

 

Ja, koude grond dus ook beton enzo kan je goed ellendig en mogelijk ziek maken, iets wat je in shtf absoluut niet kan gebruiken.

vuilniszakken vol met bladeren of proppen papier (desnoods plastic) of zelfs zonder die vuilniszak kan al helpen.

 

Maak gewoon een isolerend laagje waar je ook bent met wat je ook hebt of vinden kan.

 

Zelf heb ik een superlicht heel goedkoop alumatje, maar ook daar mik ik onder wat ik vinden kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zat te denken om een nood deken in de bivi te leggen en daarop de slaapzakken. zou dat niet voldoende isoleren??

 

Alles is beter dan niets, en zo'n nood (alu) deken is ontzettend klein (en cheap, en heb je sowieso al bij je). Of het voldoende isoleert weet ik niet, maar ik vermoed dat zo'n deken beter is om stralingswarmte tegen te houden dan warmte-overdracht dmv contact (erop liggen, op de koude grond).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om een echt antwoord op je vraag te vinden moet je eens een nacht in je BIVI op de harde grond proberen te gaan slapen. En dan kijken hoe je je voelt als je de volgende dag weer verder moet (want echt geslapen hebben zal je dan niet denk ik). Daarna ga je volgens mij alleen nog op zoek naar welk matje het beste bij je budget, en doel past en niet meer of je 'm nodig hebt.

 

zo denk ik er over.

 

gr. Bob

 

ps dit is een goedkope oplossing

http://www.xenos.nl/assortiment/reisartikelen/zelfopblazende-slaapmat

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb inmiddels besloten dat ik een goedkoop slaapmatje ga halen, ik heb er 1 via marktplaats gekocht en hoop het maandag of dinsdag binnen te hebben. Het is een NATO slaapmatje wat in het leger wordt gebruikt, deze is nieuw en ongebruikt, ik koop hem rechtstreeks van de 1e eigenaar. Dus geen dumpshop want die vragen er nog iets meer voor dan dat ik ervoor betaal. Ik betaal 15 euro.

 

[ATTACH=CONFIG]4278[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb inmiddels besloten dat ik een goedkoop slaapmatje ga halen, ik heb er 1 via marktplaats gekocht en hoop het maandag of dinsdag binnen te hebben. Het is een NATO slaapmatje wat in het leger wordt gebruikt, deze is nieuw en ongebruikt, ik koop hem rechtstreeks van de 1e eigenaar. Dus geen dumpshop want die vragen er nog iets meer voor dan dat ik ervoor betaal. Ik betaal 15 euro.

 

[ATTACH=CONFIG]4278[/ATTACH]

 

Goed matje hoor, warm, dik genoeg en kan niet lek, maar dat is mijn mening :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb inmiddels besloten dat ik een goedkoop slaapmatje ga halen, ik heb er 1 via marktplaats gekocht en hoop het maandag of dinsdag binnen te hebben. Het is een NATO slaapmatje wat in het leger wordt gebruikt, deze is nieuw en ongebruikt, ik koop hem rechtstreeks van de 1e eigenaar. Dus geen dumpshop want die vragen er nog iets meer voor dan dat ik ervoor betaal. Ik betaal 15 euro.

 

[ATTACH=CONFIG]4278[/ATTACH]

 

 

 

Ik ben ook opzoek naar een slaapmat zoals deze.

Deze is 48 cm breed, is dat voldoende? de oudere NATO slaapmatjes zijn 70cm breed, is dit niet beter dan?

 

Weet iemand nog meer praktische verschillen in comfort afgezien van de breedte

 

Groeten

Neoclyps

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...