Ga naar inhoud
GENEGEERD

TV tip: Kassa 28-6 en 1-7


AWOL

Aanbevolen berichten

http://kassa.vara.nl/actueel/consumentennieuws/artikel/nieuws/kom-gratis-lunchen-tegen-voedselverspilling/

 

Nederlanders verspillen jaarlijks nog steeds enorme hoeveelheden voedsel: ruim 30 procent beland elk jaar in de vuilnisbak. Vaak is dit voedsel nog uitstekend geschikt voor consumptie: het gaat dan bijvoorbeeld om groente die te groot, te klein of te krom is.

 

Kassa Groen special

Aanleiding voor Kassa Groen om eens beter te kijken hoe wij duurzamer om kunnen gaan met voedsel. In twee speciale uitzendingen op 28 juni en 1 juli besteden wij daarom onder meer aandacht aan het evenement ‘Damn Food Waste’, een initiatief van onder meer het Voedingscentrum,FoodGuerilla en de Universiteit Wageningen.

 

Fabrikanten zijn wettelijk verplicht een datum te vermelden op voedselverpakkingen. Maar veel mensen zijn zich niet voldoende bewust van het verschil tussen de ‘tht-datum’ (tenminste houdbaar tot) en de ‘tgt-datum’ (te gebruiken tot). Verstrijken van de tht-datum betekent namelijk niet dat voedsel niet meer geschikt is voor consumptie. Kassa Groen zoekt uit hoe het precies zit: zo blijkt appelmoes drie jaar na de tht-datum nog net zo lekker!

 

NL 2: 18:35 - 19:15

 

Edit: fout in titel, 2de uitzending op 1 juli

 

[MOD] Titel aangepast :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Sinds wanneer is dit nieuwswaardig? THT datum geeft een fabrikant gewoon om zichzelf in te dekken tegen claims. Na de reëele verbruiksdatum (THT tbv consumptiemaatschappij) is de fabrikant niet meer juridisch aansprakelijk. Dat het product na deze datum nog goed is weet elke nipwit of behoord op zijn minst niet thuis op een forum als dit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@To Extreme wow 3 posts van jouw hand en je weet iedereen al te vertellen wat wel en niet thuis hoort op dit forum. Kennelijk realiseer je je niet dat dit forum bezocht wordt door mensen in allerlei stadia van kennis en ervaring. Zo zijn er de die hard preppers die al helemaal klaar zijn voor de meeste zaken en absolute beginners die misschien wel interesse hebben in het onderwerp.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds wanneer is dit nieuwswaardig? THT datum geeft een fabrikant gewoon om zichzelf in te dekken tegen claims. Na de reëele verbruiksdatum (THT tbv consumptiemaatschappij) is de fabrikant niet meer juridisch aansprakelijk. Dat het product na deze datum nog goed is weet elke nipwit of behoord op zijn minst niet thuis op een forum als dit.

 

Weet je wat wel thuishoort op een forum als dit?

 

Sociale vaardigheden en omgangsvormen.

 

Zoals jezelf voorstellen.

 

Succes.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijft het feit bestaan dat dit basiskennis is die eenieder met deugdelijke ouders al weet.

 

Dus ouders die niet (goed) op de hoogte zijn van dat THT verhaal zijn niet deugdelijk? Svp niet overal stickers met je eigen waarde oordeel opplakken. Formuleer het bijvoorbeeld zo: "Elke ouder zou dit moeten weten, schandelijk dat daarvoor een tv programma nodig is. Maar toch goed dat er aandacht aan besteed wordt." Dan zeg je vrijwel hetzelfde maar beledig je niemand :p

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zeg ik het zo:

 

Elke ouder zou dit moeten weten, schandelijk dat daarvoor een tv programma nodig is. Jammer dat er geld word gespendeerd om volwassenen deze elementaire kennis jaren ná de basisschool weer bij te moeten brengen.

 

Over 2 maanden herinnerd niemand zich die uitzending meer. Vandaar dat het jammer van het geld is. Wij leven momenteel in een dermate gehaaste consumptiemaatschappij dat niemand (op een kleine elite na) zich er ook maar iets van aantrekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zeg ik het zo:

 

Elke ouder zou dit moeten weten, schandelijk dat daarvoor een tv programma nodig is. Jammer dat er geld word gespendeerd om volwassenen deze elementaire kennis jaren ná de basisschool weer bij te moeten brengen.

 

Over 2 maanden herinnerd niemand zich die uitzending meer. Vandaar dat het jammer van het geld is. Wij leven momenteel in een dermate gehaaste consumptiemaatschappij dat niemand (op een kleine elite na) zich er ook maar iets van aantrekt.

 

Goede post! ;)

 

Met de basisschool (en overige scholing daarna) schijnt overigens wel meer mis te zijn, kritisch denken over maatschappij/overheid etc wordt niet aangeleerd. Niet nadenkend werkvolk wordt er gecreëerd... Anyways; bewustwording van de samenleving is (helaas) een langdurig proces en elke media aandacht is meegenomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds wanneer is dit nieuwswaardig? THT datum geeft een fabrikant gewoon om zichzelf in te dekken tegen claims. Na de reëele verbruiksdatum (THT tbv consumptiemaatschappij) is de fabrikant niet meer juridisch aansprakelijk. Dat het product na deze datum nog goed is weet elke nipwit of behoord op zijn minst niet thuis op een forum als dit.

 

Als jij niet zeurt over het wel of niet behoren van deze prima post op dit forum, zeuren wij niet over je werkwoordspelling. :)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als jij niet zeurt over het wel of niet behoren van deze prima post op dit forum, zeuren wij niet over je werkwoordspelling. :)

 

Zeur jij dan maar lekker door over grammaticale incorrectheden, blijf ik lekker beweren dat de westerse mens, willens en wetens, dommer is geworden door de consumptiemaatschappij en dat je dat er niet meer uitkrijgt met een Kassa-uitzendinkje.

 

Ter illustratie van mijn woord, bekijk deze film eens: http://www.film1.nl/films/23070-Idiocracy.html

 

Het is natuurlijk maar een film, maar er zit wel een kern van waarheid in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je leest niet wat ik zeg. Ik zeg duidelijk dat dit soort informatieverstrekking zonde van de tijd/geld is daar de mensen zich er geen drol van aan zullen trekken.

 

De westerse maatschappij is onherstelbaar beschadigd door de consumtiemaatschappij.

 

Wacht maar tot prijzen van voedsel (verder) stijgen, ik denk dat de mensen dan heel snel leren.

Daarnaast vind ik je houding nogal fatalistisch: beetje vergelijkbaar met "laten we jongeren niet informeren over de gevaren van drank en drugs want pubers doen toch wat zij zelf willen".

Dat het effect van een informatie campagne misschien niet zo groot is als we zouden willen wil nog niet zeggen dat het 100% verspilde moeite is. Veranderingen worden zelden op 1 moment gerealiseerd, het zijn kleine stapjes per keer, zo lang het maar stapjes vooruit zijn.

Waar de verziekte Westerse consumptiemaatschappij sowieso niet bij gebaat is zijn burgers die nergens meer hoop voor hebben of individuen die bij de pakken neer gaan zitten. Het is een beetje al te gemakkelijk om te concluderen dat alles al verloren is en niet meer te willen proberen veranderingen te bewerkstelligen, dan weet je namelijk zeker dat het nooit meer goed komt. Dus, jouw mening is destructief en niet opbouwend, en dat is nu net wat de maatschappij NIET nodig heeft.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat ik het anders formuleren.

 

Een tv-uitzending kost minimaal €1000,- per seconde. 1 Minuut uitzending kost derhalve minimaal €60.000,-. In dit geval van kassa zijn er 2 afleveringen waarbij wij even voor het gemak uitgaan van een totaal van 60 minuten (2x 30 minuten). wat betekend dat deze uitzendingen een totaal van minimaal €3.600.000,- kost!

 

Dit geld is verspild! Dit komt doordat de ouders die het zouden moeten opnemen (men praat dan maar over promilages van de bevolking) verpest zijn door de consumptie maatschappij en er 2 weken aan denken en daarna weer vervallen in oude routine (ja, de media en reclame's blijven doorgaan).

 

Gebruik dit geld echter aan voorlichtingen op school en er zal een veel beter lange termijnseffect worden gebruikt. Het huidige project leverd niets op en kost alleen maar tijd, geld en energie. Het leverd alleen leuke kijkcijfers op daar er héél eventjes aandacht aan word besteed. En kijkcijfers zijn belangrijk tbv subsidies en reclame inkomsten.

 

Ik denk niet in doomscenario's of destructief, ik denk in logica en cijfers. En die logica en historische cijfers (cijfers zijn zelfs op te vragen bij oa het CBS voor de liefhebbers onder ons) leren ons dat dit soort zaken totaal geen effect hebben. Puur om het feit dat de reclamemedia vele malen sterker en rijker is om deze uitzendingen binnen 2 weken te laten vergeten bij die paar die het kijken en er zelfs naar proberen te handelen.

 

Het is spijtig, maar bijna iedereen (ook hier in prepland) laat zich leiden door de reclame's en invloed van andere mensen. Willen wij weer een zelfsatndige bevolking worden, moet de bevolking eerst weer leren voor zichzelf te denken en adviezen behandelen als adviezen en niet als harde waarheid. Laten wij (ervanuit gaande dat hier wél alleen weldenkende mensen zijn) hierom dan ook beginnen om onze kinderen fatsoenlijk op te voeden en hen weer de kennis geven die bijna verloren is.

 

Mijn oma zij altijd: Eet alleen eten wat groeit. Potjes, blikken en pakjes groeien niet aan bomen!

 

Afijn, ook geen geneuzel met THT, UHT etc. Eerst nadenken, dan pas handelen. Want wees eerlijk, iedereen met een afgeronde basisopleiding (VMBO, Havo etc) behoort al te weten dat zout geen voedings is maar een natuurlijk mineraal waar dus geen datum aan vastgeplakt kan worden. Het is al miljoenen jaren oud, maar door het in een pakje te stoppen moet er opeens een datumpje op staan. Wetgeving en consumtiemaatschappij noemt men dat.

 

Ik noem dat lachwekkend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat ik het anders formuleren.

 

Een tv-uitzending kost minimaal €1000,- per seconde. 1 Minuut uitzending kost derhalve minimaal €60.000,-. In dit geval van kassa zijn er 2 afleveringen waarbij wij even voor het gemak uitgaan van een totaal van 60 minuten (2x 30 minuten). wat betekend dat deze uitzendingen een totaal van minimaal €3.600.000,- kost!

 

Dit geld is verspild! Dit komt doordat de ouders die het zouden moeten opnemen (men praat dan maar over promilages van de bevolking) verpest zijn door de consumptie maatschappij en er 2 weken aan denken en daarna weer vervallen in oude routine (ja, de media en reclame's blijven doorgaan).

 

Gebruik dit geld echter aan voorlichtingen op school en er zal een veel beter lange termijnseffect worden gebruikt. Het huidige project leverd niets op en kost alleen maar tijd, geld en energie. Het leverd alleen leuke kijkcijfers op daar er héél eventjes aandacht aan word besteed. En kijkcijfers zijn belangrijk tbv subsidies en reclame inkomsten.

 

Ik denk niet in doomscenario's of destructief, ik denk in logica en cijfers. En die logica en historische cijfers (cijfers zijn zelfs op te vragen bij oa het CBS voor de liefhebbers onder ons) leren ons dat dit soort zaken totaal geen effect hebben. Puur om het feit dat de reclamemedia vele malen sterker en rijker is om deze uitzendingen binnen 2 weken te laten vergeten bij die paar die het kijken en er zelfs naar proberen te handelen.

 

Het is spijtig, maar bijna iedereen (ook hier in prepland) laat zich leiden door de reclame's en invloed van andere mensen. Willen wij weer een zelfsatndige bevolking worden, moet de bevolking eerst weer leren voor zichzelf te denken en adviezen behandelen als adviezen en niet als harde waarheid. Laten wij (ervanuit gaande dat hier wél alleen weldenkende mensen zijn) hierom dan ook beginnen om onze kinderen fatsoenlijk op te voeden en hen weer de kennis geven die bijna verloren is.

 

Mijn oma zij altijd: Eet alleen eten wat groeit. Potjes, blikken en pakjes groeien niet aan bomen!

 

Afijn, ook geen geneuzel met THT, UHT etc. Eerst nadenken, dan pas handelen. Want wees eerlijk, iedereen met een afgeronde basisopleiding (VMBO, Havo etc) behoort al te weten dat zout geen voedings is maar een natuurlijk mineraal waar dus geen datum aan vastgeplakt kan worden. Het is al miljoenen jaren oud, maar door het in een pakje te stoppen moet er opeens een datumpje op staan. Wetgeving en consumtiemaatschappij noemt men dat.

 

Ik noem dat lachwekkend.

 

Om te beginnen moet je opvallend vaak opnieuw iets formuleren, misschien kun je al direct proberen wat nuance aan te brengen? Scheelt iedereen wat tijd en energie.

 

Als je een bewering doet over iets is het handig aan te geven waar de wijsheid vandaan komt, zoals de kosten van een tv programma. Ik vind niet direct info over NL maar wel dit: http://www.vrt.be/kosten-net en dan lijken de kosten van 3.6 milj. voor 2 uur TV schromelijk overdreven. Dat zou dan eerder richting de 120.000 gaan. Naar de eerste aflevering hebben 278.000 mensen gekeken, 1 van de best bekeken programma's op NL2 afgelopen vrijdag. (http://www.kijkonderzoek.nl/component/Itemid,45/option,com_kijkcijfers/file,dp-1-2-0-p). Hoeveel mensen worden beïnvloed door zo'n uitzending weet ik niet, misschien kun je ons even je CBS cijfers laten zien hierover. Hoe dan ook, de eerste uitzending kostte dus zo'n 22 cent per kijker, als van al die kijkers de komende 2 weken (zo lang als zij het onthouden volgens jou) een blik soep niet weggooien maar consumeren maken ze al wat winst (qua belasting uitgave voor de publieke omroep cq de uitzending van kassa).

 

Op zich ben ik het met je eens dat dergelijke voorlichting, als de ouders het niet doen, vanuit het onderwijs kan gebeuren. Echter, ouders die dit nu niet weten gaan niet meer naar school, hoe bereik je die dan? Wel vind ik dat er steeds vaker naar scholen wordt gekeken om tekortkomingen in de opvoeding op te vangen maar ik denk dat wij het met elkaar eens zijn wat dat betreft. Wil je mensen bereiken dan zal je meerdere kanalen moeten aanwenden, waaronder dus TV, radio, krant en magazines. Volgens mij wordt er ook door al die media regelmatig aandacht besteed aan verspilling.

 

Je geeft aan in logica en cijfers te denken maar in veel van je posts is de logica ver te zoeken, je cijfers lijken uit de lucht gegrepen of in ieder geval onderbouw je ze niet met bronnen. Zo geef je aan de ene kant dat preppers zich laten leiden door reclame's en invloed van andere mensen maar tegelijkertijd ga je er van uit dat op preppers.nl wél alleen weldenkende mensen zijn.

 

Je oma kwam uit een andere tijd waarin men minder goed was voedingsstoffen te behouden in blik en diepvries voer dan tegenwoordig, maar goed, wanneer mogelijk zal ik ook eerder kiezen voor vers alhoewel dat veel bederfelijker is en verspilling wellicht ook in de hand werkt.

 

Verder is het leuk dat je, nog steeds, je eigen kennis en achtergrond als norm voor de rest van Nederland hanteert. Jij kunt wel vinden dat mensen dit en dat behoren te weten maar als de praktijd uitwijst dat dit niet zo is wat schiet je er dan mee op?

 

 

P.S., hoe werkt in Godsnaam dat multi citeren?

 

Edit: multi citeren vraag is beantwoord, waarvoor dank.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...