Ga naar inhoud
GENEGEERD

Goedkope voorraad, meeste calorieën per euro?


BTF

Aanbevolen berichten

Persoonlijk denk ik dat je verstand op gegeven moment een "echte maaltijd" wil en niet een soort brij die gevuld is met allerlei voedingsstoffen.

Je kunt er nog zo goed op kunnen overleven (qua calorieën), als het je niet het idee geeft dat je echt voedsel tot je neemt, is dat (zeker in de eerste fases van een SHTF) voor je verstand amper te accepteren.

Nagenoeg iedereen is gewend aan drie verschillende maaltijden per dag, waarbij je verschillende smaaksensaties hebt. (Kauwen, textuur, smaak, consistentie etc.)

Puur overleven op een smakeloze hap is in het beginstadium van een SHTF wel erg extreem naar mijn idee. Probeer voor de eerste weken "echt" voedsel te preppen.

Als je lijf en verstand zover zijn dat ze in overlevingsmodus zijn, kunnen dit soort repen (BP5 etc.) wel van onschatbare waarde zijn.

 

Maar wie ben ik om dit te zeggen? Ik heb in onze Bob's ook van deze smakeloze repen zitten. (Naast andere voedingsmiddelen natuurlijk).

Ik zou echter niet uitsluitend BP5 / Noodrantsoenen preppen om je voedselbehoefte te dekken.

Dan is zo'n kant en klaar pastagerecht van een euro soms goud waard.

 

Dat ben ik helemaal met je eens. Ik zou de noodrantsoenen alleen eten in het geval dat ik bijvoorbeeld (beter) geen vuur kan maken. Ik heb persoonlijk in mijn BOB ook veel ander eten.

Aan de andere kant. Zo een noodrantsoen koekje met een laag jam, lekker hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb pas nog de noodrantsoenen van Seven Oceans geprobeerd, en aan een huisgenoot laten proeven. Beiden vonden we het best goed te eten, het is zeker niet smaakloos. Het laat een beetje denken aan een Mariakoekje, maar dan zoeter en vettiger. Ook qua consistentie zit het bij een Mariakoekje in de buurt, maar dan iets zachter. De beste vergelijking is denk ik een mix van Mariakoekje en dikke schijf botercake. Het vormt een prima tussendoortje, maar als dit het enige is wat je hebt, zal het je waarschijnlijk al heel snel de strot uit komen. Dat is echter met alles, variatie is essentieel. Dit laat zich ook niet goed combineren. Geprobeerd met een lapje Hollandse kaas, maar daar werd ik niet blij van. Het is wel lekker om het te verkruimelen, en er dan met warme melk een papje van te maken, eventueel met honing. Doet niet onder aan Bambix.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Probeer het eens in combinatie met rozijnen. Je zou nu al een soort 'snoepjes' kunnen maken van pindakaas, rozijnen en kokos. Zijn ze er al aan gewend en het is nog gezond ook.

 

Miehoen is vaak sneller klaar dan pasta. Ik heb een soort dat maar een paar minuten in het water hoeft te weken. Voor een hele snelle hap, kun je er een paar lepels pindakaas doorheen roeren en een scheut sojasaus/ketjap en wat peper als je het bij de hand hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over "snelkook" pasta gesproken...

Ik heb een Sedona Dehydrator (voedseldroger) en heb onlangs iets uitgeprobeerd. Ik heb gekookte macaroni, gekookte rijst en geraspte en geblancheerde aardappelen gedroogd. Wegen vóór en ná het drogen zodat je weet hoeveel water er weer bij moet. Vervolgens alle 3 weer "tot leven gewekt" in heet water - voor de snelheid 2 minuten in de magnetron- , werkt perfect! En veel goedkoper dan de kant-en-klare snelkook produkten. Ik gebruik het nu ook als ik haast heb, maar ik ga een voorraadje aanleggen en in Mylar zakken verpakken als voorraad.

De geraspte aardappelen kan je als Rösti gebruiken of als de Amerikaanse "Hashbrowns" bij het ontbijt. Volgende keer gaar ik de aardappelen in de oven (poffen) en afkoelen vóór het raspen, dan hoef ik niet zo te klieren met kokend water en ijswater. Aardappelen kan je ook in schijfjes drogen, heb ik eens geprobeerd, 3 minuten gekookt, in ijskoud water en toen gedroogd, maar die kreeg ik niet weer goed zacht. Ga ik ook weer es proberen met gepofte aardappelen, misschien gaat het dan beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Guinan dat is een interessant iets , maar wat gebeurd er met de voedingswaarde van die producten ?? blijft dit hetzelfde of wordt het minder en zoja hoeveel ??

gr will

 

Volgens alles wat ik erover heb gelezen, is het drogen van voedsel nog het minst schadelijk voor voedingsstoffen, met uitzondering van Vitamine C, dat vermindert wél iets. Daarboven is het goedkoper (na het droogproces géén electriciteitskosten meer zoals bij invriezen) en enorm ruimtebesparend.

Ik heb b.v. ook een grooote pan gekruide (verse) tomatensaus gemaakt toen de tomaten zowat wéggegeven werden bij de Lidl, alles gedroogd en gemalen en nu heb ik een paar potten snel-klaar tomatensaus voor pasta, alleen heet water toevoegen en roeren.

Ook had ik champignons gedroogd, die een beetje taai bleven, die heb ik in de koffiemolen gedaan en dat strooi ik nu als smaakmaker overal doorheen.

Ik zou alleen een extra keuken kunnen gebruiken voor al die potten die ik er nu bij heb, hahaha....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...

In noten zitten veel calorieen, daarnaast veel vitaminen, mineralen, en gezonde vetzuren.

Deze kun je gratis zoeken in nederland, er zijn veel hazelnoten te vinden en als je goed zoekt ook walnoten. (http://www.wildplukwijzer.nl) (prachtige bomen zijn dat, wij hebben er een in het bos achter onze tuin)

Ik zoek elk jaar genoeg voor een heel jaar voor 4 personen...scheelt bakken met geld als je het zou moeten kopen.

Als je zo goed droogt zijn ze goed te bewaren in de dop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

De meeste "bang for the buck", daar ben ik wel van :D. Ik prep zelf al weer wat jaartjes met het AH euroshopper assortiment. Rijst, pasta, blikvoer, honing, ingeblikte sardines, blikjes tomaten puree, koffie, thee, zakken suiker, euroshopper pure chocolade repen, literflessen sla of zonnebloem olie, soep, etc. Ook denk ik aan zaken als zakken zout en flessen azijn, kost echt geen drol je kan er prima voedsel mee conserveren, wat je zelf plukt of schiet.

 

Azijn heb ik ook ruim op voorraad als dressing voor nagenoeg alle soorten rauwe groente en eetbare onkruid. Beetje olie en Knorr aromet kruiden erbij en je hebt een prima salade. Ook een goed boek over eetbare wilde planten niet vergeten. Nederland staat bomvol met eetbaar groen, het zou zonde zijn hier geen enkele rekening mee te houden. Wél uitkijken dat je niets langs wegen plukt, alsmede waakzaam blijven voor andere vormen van vervuiling. Op deze zelfde manier kan het ook handig zijn jezelf af te vragen hoe je zelf geschoten of gevangen dieren en vissen wilt gaan bereiden. Denk bijvoorbeeld eens aan een rookoven, pekelen, drogen, etc.

 

Wat ook nog een optie is, is bij de toko dozen inslaan met 40 pakjes instant noodles voor €10,- per doos (€9,80 bij Amazing Oriëntal Breda of webshop). Mijn oudste doos is nu twee jaar over de datum, maar omdat noodles droog voer is, merk ik geen enkel verschil in smaak, textuur o.i.d. Prima houdbaar tot ver voorbij de aangegeven houdbaarheidsdatum. Of 20kg zakken rijst bij de toko voor €18,-. Iets wat ik ook nog niet heb zien staan in dit topic, zijn de Bever Hartekeks van Bever Zwerfsport. €1,- per pakje, of €70,- voor een doos met 100 van die pakjes. Hartekeks zijn bedoeld als lichtgewicht lang houdbare brood vervanger, en ook deze kaakjes heb ik al meerder maals buiten de houdbaarheid datum op.

 

Kortom, keuze genoeg voor de budget prepper. Onze gebrekkige fantasie is eigenlijk de enige beperkende factor. Wisten jullie bijv dat wormen en insecten per gewicht veel gezonder en eiwit rijker zijn dan gewoon vlees?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is mijn eigen prepper voedsel benodigdheden lijst, welke ik ook aan geïnteresseerden uitdeel. Met al deze ingrediënten ben ik bekend, en al met al heb ik zo toch wel een aardig afwisselende menu kaart denk ik zo :cool:

 

* = levensmiddelen, # = niet eetbare benodigdheden in deze categorie

 

1. Voedsel

 

Water:

*Jerrycans met water (5, 10, 20 of 25 liter p/s)

*Waterton of regen ton (50, 100, 120 of 200 liter)

*2 liter pakken Bar le Duc mineraalwater

*1 liter flessen limonade siroop

#Sawyer keramische water filters

#Dozen geactiveerde houtskool met koffie filters

#Brita filter kan met veel reserve filter patronen

#Flessen chloor of bleek ter water desinfectie en opslag (1 á 3 druppels per liter)

 

Rijst, pasta en zetmeel:

*Zakken rijst (1, 4.5, 10, 20 of 25kg)

*Aardappelpuree poeder in zak of doos

*Pasta zoals macaroni, spaghetti, etc in 1kg zakken

*Couscous gedroogd

*Bloem of meel in zakken (per 1, 10 of 20kg)

*Zakjes bakkers gist of bakpoeder

*Dozen instant noodles (á 40 st. per doos)

*Pakjes Bever Hartekeks

*Dozen paneermeel

*1kg zakken muesli

*Pakken knäckebröd of volkoren beschuit

*1/2kg pakken havermout vlokken

*Zakken vermicelli

#Cake blik

#Keuken weegschaal

 

Groente en fruit:

*Blikjes tomatenpuree

*Linzen div. soorten in zak

*Split erwten gedroogd in zak

*Kidney bonen of bruine bonen gedroogd in zak

*Perziken of abrikozen in blik

*Potten appelmoes

*Zakken zuurkool

*Maïs gedroogd in zak

*Blikken soep budgetmerk

*1/2kg zakken sultana rozijnen

*Potten rode kool

*Blikken fruit cocktail

*Champignons in blik

*5 liter potten Turkse zure groente

*Zakken kokos poeder en potten kokosvet

*Zakjes gebakken uitjes

*Blikken maïs, witte bonen in tomatensaus en erwten

*Potten augurken

*Gedroogde vijgen

#Groente en fruit zaden met potgrond

#Boeken over eetbare en geneeskrachtige planten en paddenstoelen

#Transparant landbouw folie om kassen mee te maken

 

Vlees, vis en eiwitten:

*(Volle) melk poeder

*Blikken Luncheon meat

*Blikken Cornedbeef

*Gedoogd eipoeder

*Blikjes leverpastei

*Pakken rookworst

*Blikken knakworstjes

*Blikjes sardines of andere vis in olie

*Pakken runder of kip bouillon blokjes

*Parmezaansse kaas poeder (vacuüm verpakt)

*Sardines of makreel in tomatensaus

*Gedroogde worst zoals salami

*Blikken runder of kippen ragout

#Vishengels met vis spullen

#Luchtbuks met voldoende kogels

#Boog met pijlen, vizier en reserve pees (takedown recurve van min. 45Lbs)

#Strikken, vallen, klemmen, fuik en netten t.b.v. stropen

 

Overige:

*1 liter flessen zonnebloem olie

*1 ½ liter flessen natuur azijn

*1kg zakken zout

*0,75kg á 1kg zakken (riet) suiker

*pakken (oplos) koffie

*Thee is verschillende smaken

*Knorr Aromet kruiden

*Overige kruiden zoals kerrie, peper, kaneel of paprika

*Potten honing

*Zakken E300 (vitamine C/ ascorbinezuur) of E330 (citroenzuur) als conserveermiddel

*Zakjes nasi, bami, of spaghetti kruiden

*Zakjes Remia instant dipsaus (water en olie bijvoegen)

*Zakken pinda’s, cashewnoten en overige noten

*Gevriesdroogde bieslook, ui en knoflook

*Voedingssupplementen en vitamine pillen

*Repen (pure) chocolade budgetmerk

*Flessen ketjap

*Potten sambal

#Blikopener

#Nood fornuis of camping gasstel met voldoende gasbussen, spiritus of benzine

#Pannenset, borden, kommetjes, bakjes, snijplank en bestek

#Afwas benodigdheden

#Vijzel

#Aluminium folie, huishoudfolie, afsluitbare zipzakjes en bakpapier

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bovenstaande kan je trouwens nóg langer houdbaar maken, door alles in aluminium folie te wikkelen (licht en temperatuur), en dan vervolgens in een vacuüm zak (geen zuurstof) te doen. Eventueel vocht vreter zakjes los in de vacuümzakken doen, zonder het met het voedsel in contact te laten komen. Vervolgens stickers er op met datum, product en hoeveelheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
  • 5 maanden later...

Ik heb potten tahin opgeslagen. Veel calorieen en veel goede voedingsstoffen en wij vinden het lekker. De lichte tahin gebruik ik vooral voor een hartige smaak (beetje kaasachtig en handig om als smaakmaker door pasta te doen of door fijngeprakte peulvruchten. De donkere vind ik lekkerder voor zoet. Vooral in combinatie met honing. De lichte tahin koop ik bij een mediterrane toko, de donkere in de natuurvoedingswinkel. Sesampasta is een stuk voordeliger dan notenpasta's. Die laatste zijn ook goed en hopelijk komend jaar een betere oogst van amandelen en hazelnoten. Die amandelen zal wel weer niks worden ivm de droogte in Californie. De hazelnoten heb ik betere hoop op.

 

In ons gezin moesten we eerst wel wennen aan de smaak van tahin, maar nu zijn we er gek op. Dus eerst zien en uitproberen voordat je flink gaat inslaan :cool:

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dr. Prepper Als de pot dicht zit en hij staat koel en donker dan is het volgens mij jaren te bewaren. Eenmaal open dan is mijn ervaring dat het wel een aantal maanden goed blijft.

Ik heb nog nooit zelf tahin gemaakt. Wel cashewnotenpasta. Dat was nog een hele klus met mijn keukenmachine. Daar heb je wel een duurdere machine voor nodig. Het lukte mij wel maar het kostte veel tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kwaliteitschocolade in pelletvorm kost om en bij de 6€/kg, btw inclusief. Dat vind ik nogal betaalbaar. We kopen die in zakken van 5kg bij een groothandel voor bakkerijbenodigdheden.

 

Hoe je dat doet? Je neemt het btwnr van een bakker, gaat naar de groothandel en rekent contant af. De bakker krijgt een faktuur die in kosten kan, jij betaalde de rekening, de groothandel verkocht wat, de fiscus krijgt zijn btw, iedereen happy.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Laatst een blik opengetrokken waarvan de tht 5 jaar was verlopen. Ik kan wel zeggen dat het heerlijk smaakte en had nergens last van. Het was een blik van defensie. Goed geseald en altijd onder de goede temperatuur is er niks mee aan de hand.

 

Iedereen heeft volgens mij wel eens van die verhalen gehoord dat ze een blik hebben opengetrokken die van ww2 was. Het kan. Ik zou het graag is willen proeven. Het enige is dat de smaak wat minder wordt. Zolang er niks raars bij kan en ze zijn goed afgesloten kan je het gerust eten.

 

Volgens mijn mening kan je gewoon ingeblikte maaltijden kopen en die blijven lang goed mits je ze goed weg zet en niet bijvoorbeeld in de hete zon neer zet.

 

Verstuurd vanaf mijn SM-N910F met Tapatalk

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 jaren later...

Zomaar even een oud draadje nieuw leven inblazen. Wie heeft er wel eens besteld bij:

 

https://megafoodstunter.nl/

 

Dit bedrijf is tegen voedselverspilling en verkoopt diepvries producten uit overproductie, foute bestellingen,  te groot te klein gewicht of formaat etc etc. Ze bezorgen ook in NL en BE, zie de locaties waar ze langskomen.

 

Ik werd getriggert door wat vleesproducten zoals de Black Angus burgers enzo.

 

Kijk zelf maar eens op de site en of je nog vriesruimte hebt.?

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...