Ga naar inhoud
GENEGEERD

Nu het nog kan


Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 78
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Misschien een idee om een tandarts, huisarts en verloskundige aan te trekken om mee te gaan naar de SC / PH als SHTF?

 

Ik doe ook bevallingen....en een kies trekken lukt ook wel. Kleine operaties no problemo, botbreuken dito. De bottle neck zal pijnstillers, antibiotica, infusen, naalden en hechtmaterieel en verbandmiddelen en gips zijn. Prep ze!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De grap is dat iedereen een bepaald kunstje kan.

Hoe specifieker het kunstje (docter, chirurg, tandarts, accountant, rechter etc etc) zeg maar plat, de notabele beroepen... Hoe minder ze af weten van zaken die met primaire levensbehoeften en overleven te maken hebben.

 

Zij zullen dit hele specifieke kunstje straks graag doen in ruil voor kennis en eerste levensbehoefte. Wie heeft wie dan werkelijk brood nodig?

 

Driehart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik tandpijn heb stop ik wel eens een takje perterselie in mijn oor. De peterselie is 'blaartrekkend' in de gehoorgang en zorgt ervoor dat je de tandpijn minder voelt. Het is wel een beetje een raar zicht maar het heeft ook iets joligs. Wat bevallingen betreft, dat vind ik altijd zo'n gedoe, maar ik kan wel het aantal bevallingen beïnvloeden als daar behoefte aan is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed....zodra die Shelter Preppers Heaven Camping van de grond komt, iedereen dokken voor tandhygienistische set incl boren en tangen. Kunnen we niet beter een @Tandarts zoeken? Ontvoeren dan maar? :o

 

Een tandartssetje is helemaal nog niet eens zo'n gek idee KS, maar waar koop je zoiets?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Goed....zodra die Shelter Preppers Heaven Camping van de grond komt, iedereen dokken voor tandhygienistische set incl boren en tangen. Kunnen we niet beter een @Tandarts zoeken? Ontvoeren dan maar? :o

 

Kijk maar uit dat ze jou niet ontvoeren. Heb je al beveiliging nodig? :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Tangen weet ik wel. Zou een Dremel ook mogelijk zijn als boor? Ik zal eens snuffelen.

 

Gewoon een flexibele booras, die kan op elke boormachine. Hoe langer hoe beter. Dremel-maat kan ook op accu-boormachine. Veel diamant-boortjes en -freesjes nodig. Voetschakelaar van trapnaaimachine, evt. incl. motortje en adapter voor boorkop (had mijn vader ook gemaakt, werkt prima).

Apart waterslangetje voor koeling en 1 voor afzuigen.

 

Hoppa, 1 tandartsen praktijk. Who's next? :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een tandartssetje is helemaal nog niet eens zo'n gek idee KS, maar waar koop je zoiets?

 

http://www.travelsafe.nl/assortiment/ehbo-kits/steriele-set/dental-kit/

Alleen voor noodvullingen, niet permanent!

Daarvoor heb je echt een tandarts nodig.

 

En als die er niet gaat komen .....

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&sqi=2&ved=0CC8QFjAA&url=http%3A%2F%2Fmodernsurvivalonline.com%2FFiles%2Fmedical%2Fwtndentist_2010_Web_Full_Book.pdf&ei=ayvdUeCkIYHsO-XKgbAF&usg=AFQjCNEOvWdnqCwpfcxdRhnmk6EYA8qKdQ&sig2=BVxpSJq9MVlVDNYq15RHLw&bvm=bv.48705608,d.ZWU

(voor het samenstellen van een set voor meer permanente oplossingen zie blz. 201 tm 216)

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Thanks! @jada, ik ga het even doornemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wijze woorden! Klopt inderdaad helemaal.. Een kunstgebit zit vacuum vast.. bij een verkeerde pasvorm zal dat totaal niet functioneren..

Er zijn regelmatig aanpassingen nodig om hem passend te houden!

@amazingDree Het kan zijn dat de tandarts bij een flinke ontsteking niet eens verdooft want die zal dan niet aan slaan..

Voor eventueel alternatieve voor boren kan je ook een escavator gebruiken.. dat is een schrapertje waar men het vroeger ook mee deed.

Als je alle cariës goed weghaalt en vervolgens heel goed weg houdt wordt het gaatje niet groter!

Controle is ook nog wel te doen.. daar heb je maar 3 instrumenten voor nodig.. het vullen daar in tegen zou ik nooit zelf aan beginnen want als

je een vulling niet goed zet kan dat de problemen alleen maar veel groter maken!

Een voordeel van een SHTF situatie is dan wel dat er minder suikertroep en frisdranken zullen zijn..

Goed poetsen, flossen, stokers gebruiken en je komt een heel eind!

Edit: De Amish hebben trouwens ook gewoon een tandarts..met een diesel in de kelder om zijn boor aan te drijven!

En als je echt een extra zekerheid wilt kan je je TA eens vragen of hij/zij je kiezen wil sealen.. Dat doen ze ook bij

jeugd die een groter risico heeft op gaatjes.. Dan worden de kiertjes in je kies gevuld met materiaal... zou je na kunnen vragen?

@Miss Jade: Nooit al je tanden laten trekken voor een kunstgebit omdat dat makkelijker lijkt. Zonder tanden verliest het kaakbot z'n massa met de tijd en krijg je een niet alleen een ingevallen bekkie, maar ook weer problemen omdat er weinig steun voor 't kunstgebit overblijft. Hoe langer je zo'n kunstgebit kunt uitstellen, des te beter.

 

Waterpomptang @De baron, Leatherman @Heksenboot is niet de manier om zelf een kies te verwijderen. Was het niet op 't forum hier dat iemand het al beschreef? (kan het niet terugvinden) Gewoon wrikken met je vingers totdat de kies steeds losser gaat zitten, dan pas eruit trekken en dan is een theedoek(voor grip) en je vingers genoeg. Met een tang loop je gigantisch risico dat ofwel stukken wortel afbreken en achterblijven, danwel de hele kies breekt. (kaak infectie tot gevolg, chirurgie en antibiotica nodig).

 

"Ray, ben je tandarts of zo"

 

Nope, alleen lopen grasduinen in When There's no Dentist en wat gelezen op dit forum.... knalt u maar! :p

 

Dus, nu alleen nog een tandarts vinden onder de forumleden, want ik heb er geen praktijkervaring mee en wil dat graag zo houden ook. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wijze woorden! Klopt inderdaad helemaal.. Een kunstgebit zit vacuum vast.. bij een verkeerde pasvorm zal dat totaal niet functioneren..

Er zijn regelmatig aanpassingen nodig om hem passend te houden!

@amazingDree Het kan zijn dat de tandarts bij een flinke ontsteking niet eens verdooft want die zal dan niet aan slaan..

Voor eventueel alternatieve voor boren kan je ook een escavator gebruiken.. dat is een schrapertje waar men het vroeger ook mee deed.

Als je alle cariës goed weghaalt en vervolgens heel goed weg houdt wordt het gaatje niet groter!

Controle is ook nog wel te doen.. daar heb je maar 3 instrumenten voor nodig.. het vullen daar in tegen zou ik nooit zelf aan beginnen want als

je een vulling niet goed zet kan dat de problemen alleen maar veel groter maken!

Een voordeel van een SHTF situatie is dan wel dat er minder suikertroep en frisdranken zullen zijn..

Goed poetsen, flossen, stokers gebruiken en je komt een heel eind!

Edit: De Amish hebben trouwens ook gewoon een tandarts..met een diesel in de kelder om zijn boor aan te drijven!

En als je echt een extra zekerheid wilt kan je je TA eens vragen of hij/zij je kiezen wil sealen.. Dat doen ze ook bij

jeugd die een groter risico heeft op gaatjes.. Dan worden de kiertjes in je kies gevuld met materiaal... zou je na kunnen vragen?

 

een kunstgebit word tegenwoordig toch in de kaakgeschroeft????

tenminste zo begreep ik het van mijn tandarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan niet altijd.. daar moet je wel genoeg en vooral gezond kaakbot voor hebben.. anders breekt t alsnog gewoon af.. en een kunstgebit gaat ook niet eeuwig mee.. en als je pech heb zetten ze hem evengoed.. breekt alsnog je kaakbot af en zit je alsnog met een probleem..

een kunstgebit word tegenwoordig toch in de kaakgeschroeft????

tenminste zo begreep ik het van mijn tandarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd maar ook pas naar een jaar.

Dit ivm het slinken van de kaken/bot

Daarna begint het gevecht met de zorgverzekeraar grapje kost bijna 5400 euros, is bijna 1100 euro voor eigen rekening.

 

Zijn dure grapjes inderdaad! Maakt niet uit waar voor "kunstmatige" vervanging je kiest het is altijd ontzettend aan de prijs..

Als je mazzel hebt, heb je er inderdaad niet zo heel veel omkijken naar.. maar in de praktijk is dat wel net ff anders hoor..

Helemaal als je eerst meerdere tanden en kiezen moet trekken om daarna een klapper te krijgen.. Drukplekken, slinken..

Kan allemaal heel vervelend zijn.. je eigen gezonde gebit is gewoon het allerbeste :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het niet verstandig om dingen die haperen aan je lijf of je materiaal onmiddellijk in orde te brengen ? Zoiets als een autolampje vervangen. De meeste mensen vervangen het defecte lampje. Als je het andere ook vervangt dan bespaar je een hoop geloop, tijd en geld. Aangezien de lampjes even lang branden in gelijkaardige omstandigheden, gaan ze meestal heel snel na elkaar stuk. Zo gaat het met veel dingen vermoed ik. Als je een probleem hebt en je lost het asap op, dan beperk je gevolgschade, ongemak en grotere kosten. Jaarlijks of op zijn meest tweejaarlijks laat ik een preventief bloedonderzoek uitvoeren. Kost weinig maar als er wat scheelt kan het tijdig gedetecteerd worden. Ook een preventief tandartsbezoek hoort daarbij, net als het tijdig verversen van olie in 'n auto :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het niet verstandig om dingen die haperen aan je lijf of je materiaal onmiddellijk in orde te brengen ? Zoiets als een autolampje vervangen. De meeste mensen vervangen het defecte lampje. Als je het andere ook vervangt dan bespaar je een hoop geloop, tijd en geld. Aangezien de lampjes even lang branden in gelijkaardige omstandigheden, gaan ze meestal heel snel na elkaar stuk. Zo gaat het met veel dingen vermoed ik. Als je een probleem hebt en je lost het asap op, dan beperk je gevolgschade, ongemak en grotere kosten. Jaarlijks of op zijn meest tweejaarlijks laat ik een preventief bloedonderzoek uitvoeren. Kost weinig maar als er wat scheelt kan het tijdig gedetecteerd worden. Ook een preventief tandartsbezoek hoort daarbij, net als het tijdig verversen van olie in 'n auto :cool:

 

precies wat ik bedoelde met het topic. maar nog iets meer de nadruk op.. al onderkende blessures, aankomende problemen ondervangen om nu al in te grijpen ipv nog langer uit te stellen.

 

maar jij vult als aanvulling preventief laten controleren toe. dat is ook een slim plan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb nog ca. 10Gb met filmmateriaal aan tandheelkundige instructies van de University of Michigan, School of Dentistry. Bij voldoende interesse wil ik die wel even als .zip bestand delen.

 

In a nutshell:

The videos begin (1 through 14) with a quite thorough introduction to fundamental oral anatomy, techniques to control bleeding, access to areas of the mouth, suction, and the instruments used in oral medicine. If you are already familiar with these fundamentals, you may wish to begin with about video number 16.

 

Videos 15 through 22 deal with "Base and Temporary" materials, often the most important for immediate treatment of cavities and fractures of teeth. These materials are also used beneath permanent fillings, to help protect the inner structures of teeth.

 

Videos 23 through 30 deal with use of amalgams. Amalgams are metal alloys, which start as paste-like fluids, and gradually harden to durable metal. Though some argue that amalgams have possible toxic properties, they are uniquely suited to easy and long-lasting dental repairs, and have a centuries-long history of safe and effective use. Only gold is proven superior in durability and effectiveness.

 

Videos 31 through 42 detail the treatment of various "classes" of cavity - characterized mainly by which area of a tooth they occur on.

 

Videos 43 through 45 deal with dental sealants. Sealants are most often used for treating pits and fractures of teeth.

 

Videos 46 through 48 deal with the use of X-rays, when available.

 

Videos 49 through 60 cover the critical topic of dental anesthesia. Preparation or completion for most permanent dental restorations will require some form of anesthesia.

 

Videos 61 through 64 are about technique for gold fillings. Though requiring skill and costly material, gold remains the most excellent and longest lasting material for tooth restorations.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn dit dezelfde als die op youtube te vinden zijn? Wel heel interessant maar ook zeer gedateerd toch?

ik heb nog ca. 10Gb met filmmateriaal aan tandheelkundige instructies van de University of Michigan, School of Dentistry. Bij voldoende interesse wil ik die wel even als .zip bestand delen.

 

In a nutshell:

The videos begin (1 through 14) with a quite thorough introduction to fundamental oral anatomy, techniques to control bleeding, access to areas of the mouth, suction, and the instruments used in oral medicine. If you are already familiar with these fundamentals, you may wish to begin with about video number 16.

 

Videos 15 through 22 deal with "Base and Temporary" materials, often the most important for immediate treatment of cavities and fractures of teeth. These materials are also used beneath permanent fillings, to help protect the inner structures of teeth.

 

Videos 23 through 30 deal with use of amalgams. Amalgams are metal alloys, which start as paste-like fluids, and gradually harden to durable metal. Though some argue that amalgams have possible toxic properties, they are uniquely suited to easy and long-lasting dental repairs, and have a centuries-long history of safe and effective use. Only gold is proven superior in durability and effectiveness.

 

Videos 31 through 42 detail the treatment of various "classes" of cavity - characterized mainly by which area of a tooth they occur on.

 

Videos 43 through 45 deal with dental sealants. Sealants are most often used for treating pits and fractures of teeth.

 

Videos 46 through 48 deal with the use of X-rays, when available.

 

Videos 49 through 60 cover the critical topic of dental anesthesia. Preparation or completion for most permanent dental restorations will require some form of anesthesia.

 

Videos 61 through 64 are about technique for gold fillings. Though requiring skill and costly material, gold remains the most excellent and longest lasting material for tooth restorations.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn dit dezelfde als die op youtube te vinden zijn? Wel heel interessant maar ook zeer gedateerd toch?

 

ja die zijn gedateerd, en volgens mij staan ze ook op youtube. Dat het gedateerd is, is vaak geen nadeel: er wordt met minder geavanceerde apparatuur gewerkt. Ik zie op PH voorlopig nog geen tandartsstoel met dito equipment anno 2013 staan;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...