Ga naar inhoud
GENEGEERD

Is er niemand die aan paarden denkt bij een SHTF voertuig?


Kaetje

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 98
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • 1 maand later...

Sobere pony's heb je inderdaad nodig als je ze op enkel gras moet laten werken, nadeel is wel dat ze nu of flink aan het werk moeten of gezondheidsklachten krijgen door het rijke koeiengras wat hier gezaaid wordt. Spierbevangen, hoefbevangen, seme (=tot bloedens toe jeuk de hele zomer) en zelfs zonder dat makkelijk gevaarlijk vet (wat bewegingsvrijheid in de weg zit). Hoe dan ook moet je je dieren trainen en in training houden, wat je gewoon aardig wat uren per dag/week kost. Je moet weten wat je doet en er echt plezier in hebben, anders is het de inspanning niet waard. Bekappen kan je leren (in elk geval zolang je dieren uitkiest waar normale voeten onder zitten), voor afwijkingen en controle/bijsturen is een smid zeker aan te raden. Masseren kan je trouwens ook leren, TTEAM is simpel te vinden via youtube en ook op andere dieren/mensen toe te passen. Voordeel ervan is ook dat je weinig kracht gebruikt en geen schade kan doen ermee. Andere vormen kosten meer training dan een paar filmpjes om veilig toe te passen.

 

Alles met (veel) sok/behang is niet fijn, het blijft lang nat, er zitten vaak mijten e.d. in en in shtf zijn daar lastig medicijnen voor te krijgen. Oude werkpaardenrassen waren toen rond de 1.50m schofthoogte (schoft is dat bultje waar die lange haren die achter de oren beginnen ophouden) de huidige mode om groot-groter-grootst te fokken is de gezondheid en kracht niet bepaald ten goede gekomen.

 

Zeker 1 natuurbeheerder in noord nederland verkoopt jonge exmoors (vp was 300, maar toen was het nog voor de slacht), maar dan heb je wel 100% wilde pony's die niet altijd tot fijne gebruikspony's zijn om te vormen. Je bent er wel zeker veel tijd mee kwijt en een goede box/kleine buitenruimte met goede hekken is een must in het begin. Voordeel is dat een kleine, lichte volwassene er ook op kan rijden. Maat zadel is hier nogal een eerder een beperkende factor dan gewicht zelf, omdat daar ook de lengte van je bovenbeen meespeelt. Maat bepaling zadel en andere formule max. draaggewicht staat hier (rest site is ook interessant, schrijver rijdt voornamelijk afstanden door het terrein):

http://www.homocaballus.eu/NL/zadel.php

Basisformule draagvermogen (bij volwassen, gezond en getrained! paard):

korte ruggen 20% lichaamsgewicht

lange ruggen 15% lichaamsgewicht (hier vallen ook de trekpaarden onder ivm fokrichting op trekken ipv dragen) Al zou ik geen trekpaard als rijpaard willen ivm oncomfortabel breed zitten.

Basisformule trekvermogen (bij volwassen, gezond en getrained! paard):

Asfalt 3x lichaamsgewicht

stevige (zand) paden/gras 2x lichaamsgewicht

mul zand/ongelijk terrein 1x lichaamsgewicht

 

Paard als vlees houden is in shtf op zijn minst onhandig. Er zit teveel vlees aan om dat goed te houden, zeker zonder goede koeling en een paard doden is nog niet zo simpel. Geit, schaap of zelfs koe is stukken simpeler en helemaal zonder benodigde gereedschappen. Als vleesvee heb je meer aan kippen, konijnen en dwerggeiten (zijn in afrika ook altijd als melk en vleesgeit gefokt). Daarnaast eten nederlanders niet of nauwelijks paardenvlees, belgië al meer, maar meeste gaat nu naar frankrijk.

 

@Chinaka

ecotope paarden uitzoeken, m.a.w. vraag het je buren. Wat ergens een paar generaties rondloopt zonder problemen is aangepast aan het lokale klimaat. Van ver kan je paarden halen met karakter, kleur en maat die je wil, maar dan loop je weer tegen andere problemen op.

 

Verder is een paard veel later volwassen (en dus 100% belastbaar) dan waarvoor men tegenwoordig geduld heeft. 3 jaar is amper halverwege ookal tonen ze uitgegroeid (goed voer doet veel).

groeischema e.d. :

http://www.equinestudies.org/ranger_2008/ranger_piece_2008_pdf1.pdf

 

Argentinië/chili zal een Criollo zijn geweest dan. Lastige hier daarmee is te sober voor onze weides en een vacht gemaakt op een veel droger klimaat (dus niet geheel waterdicht, wat de noord-europese rassen wel zijn). Qua karakter zijn het heel fijne paarden, en zou ik er zo een paar bij willen (heb er 1), maar dat karakter moet je wel liggen, want ze zijn behoorlijk gereserveerd naar mensen.

 

Qua type training : Werkstijl, wat hier dus meestal western/NH betekend. Engelse (rij)stijl is met kousenvoetjes om paard sluipen, want o jee als die schrikt ... nog een reden om bij shtf niet zomaar bij de 1e manege een paard uit de box te trekken. Paard moet terrein zeker en wereldwijs genoeg zijn om niet over een scheefliggende zandkorrel te struikelen of een paniekaanval te krijgen van een scheefliggende grasspriet. En daarnaast zo opgevoed dat jij hem meeneemt ipv hij jouw. Dat kost tijd, kunde en soms een goed getimede correctie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eerder voor een ezel gaan als je hem voor werk wilt gebruiken. Daarnaast alleen als je veel grasland om je heen hebt en voldoende water.

 

Ik weet dat honden niet mogen officieel, maar een paar husky's om je kar (slee met wielen) voort te trekken lijkt me wel gaaf. Of dit rendabel is durf ik niet te zeggen, maar voor de beveiliging en jacht kan het geen kwaad een paar honden te hebben.:) Ik denk dat je voor een gemiddeld paard wel 2 hectare grasland moet hebben. Voor een schaap of geit heb je nl. ongeveer een hectare nodig.

 

Zelf wil ik liever een paar kippen, konijnen, varkens en een koe\geit voor de melk op de boerderij hebben. Kippen en varkens vreten zowat alles en konijnen fokken lekker snel. Een paard wordt mij te lastig .... ik heb al een schoonmoeder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bokkenkar

Zo deden we het vroeger ook hier in Nederland , paarden waren te duur ook in onderhoud.

je hebt er wat minder ruimte voor nodig in geval van nood kun je ze makkelijker verstoppen dan zo,n groot paard en iets makkelijker om ook mee te fokken voor vlees melk enz . en je kunt er nu al mee rijden met een karretje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eerder voor een ezel gaan als je hem voor werk wilt gebruiken. Daarnaast alleen als je veel grasland om je heen hebt en voldoende water.

 

Ik weet dat honden niet mogen officieel, maar een paar husky's om je kar (slee met wielen) voort te trekken lijkt me wel gaaf. Of dit rendabel is durf ik niet te zeggen, maar voor de beveiliging en jacht kan het geen kwaad een paar honden te hebben.:) Ik denk dat je voor een gemiddeld paard wel 2 hectare grasland moet hebben. Voor een schaap of geit heb je nl. ongeveer een hectare nodig.

 

Zelf wil ik liever een paar kippen, konijnen, varkens en een koe\geit voor de melk op de boerderij hebben. Kippen en varkens vreten zowat alles en konijnen fokken lekker snel. Een paard wordt mij te lastig .... ik heb al een schoonmoeder.

 

1 hectare per paard

maar dat kan ook per soort paard (grootte etc) verschillen

ik heb op een stuk van 3 hectare 5 paarden lopen en daar hoef ik nauwelijks wat aan te doen

sterker nog ik kan van kleine weiden daar ook nog stront uitrijden en een stuk afzetten om te hooien

 

en 1 hectare voor een geit of schaap? ik weet niet wat voor schapen ze in spanje hebben maar dat is wel heel veel

 

en wij zaaien gewoon paarden zaad (en oer rassen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Ik zou eerder voor een ezel gaan als je hem voor werk wilt gebruiken. Daarnaast alleen als je veel grasland om je heen hebt en voldoende water.

In een droog land als Spanje is een ezel een optie, in de Nederlandse nattigheid eigenlijk niet. Ezels zijn oorspronkelijk woestijndieren met bijbehorende vacht. In een nat klimaat blijft die niet droog, want geen waterafstotende werking door te weinig huidvet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

neem gewoon een olifant, is ook een optie.

 

maare even serieus, als u in een of anderland een huisje koopt en u hebt iets te grote van zo'n weilandje waar je hier in nederland wel eens een paart of pony in ziet staan langs t spoor, dan denk ik dat u best wel daar rond ken rijden met dat beest. middle of nowhere toch ?

Lekker paard rij tochten door de omgeving. laat een kei vet harnass voor dat beest maken voor als SHTF en u moet riddertje spelen. leer boogschieten terwijl u rijd. dat is toch kei vet ?

Bovendien als u de ruimte heeft voor meerdere paarden, dan kunt u best well eens geld verdienen in een mooie omgeving dmv paardrij tochten te organiseren ? en anders galloppeert u lekker door de velden met een kei grote vlag, met uw zelf verzonnen familiwapen er op, screeuwt u uit volle borst 1 voor allen, maakt uw partner een foto, en zo heeft u tenminste een kei vet plaatje, Just an Idea ;P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt niks aan een paard in nederland

Overal staan hekken en afrasteringen.

Je bent hier al verplicht om over de weg te rijden, zo'n beest maakt nogal lawaai en is een lopend biefstuk.

Water loopt me nou al in de mond laat staan in een shtf situatie.

In een dichtbevolkt gebied heb je er niks aan.

 

Ik zou voor een grote hond gaan, veel functioneler.

Als je er de eerste jaren wat tijd insteekt, heb je een lastdier, een bodyguard en jagen op klein tot middelgroot wild is de meeste rassen ook nog wel bij te brengen.

Die van mij spoort in het donker alles op w

at beweegt (konijnen, egels, katten, ratten enz)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hectare per paard

maar dat kan ook per soort paard (grootte etc) verschillen

ik heb op een stuk van 3 hectare 5 paarden lopen en daar hoef ik nauwelijks wat aan te doen

sterker nog ik kan van kleine weiden daar ook nog stront uitrijden en een stuk afzetten om te hooien

 

en 1 hectare voor een geit of schaap? ik weet niet wat voor schapen ze in spanje hebben maar dat is wel heel veel

 

en wij zaaien gewoon paarden zaad (en oer rassen)

 

Minder water dus minder snel groeiend gras. Daarnaast rotsgrond, althans veel stenen erin dus minder productief als in NL. Alleen als jezelf over veel meer water beschikt, kun je een lekker gazonnetje onderhouden.

 

Onze plaatselijke schaapsherder struint alle stukjes land in de buurt af en hij zaait momenteel een wat beter gras, zodat zijn schapen meer profijt hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Minder water dus minder snel groeiend gras. Daarnaast rotsgrond, althans veel stenen erin dus minder productief als in NL. Alleen als jezelf over veel meer water beschikt, kun je een lekker gazonnetje onderhouden.

 

Onze plaatselijke schaapsherder struint alle stukjes land in de buurt af en hij zaait momenteel een wat beter gras, zodat zijn schapen meer profijt hebben.

 

het soort gras is ook van belang, gras is niet altijd gras, ook daar zijn er vele soorten van

water is geen probleem hier, 1 stuk ligt aan de rijn dus ik denk dat daar genoeg water is

Link naar reactie
Delen op andere sites

daar komt nog een keer bij dat je nooit 1 maar altijd 2 paarden hebt

paarden zijn kudde dieren en kunnen heel slecht tegen alleen zijn

 

Je kunt ook een geit laten lopen bij de pony/het paard, is goedkoper en gaat prima voor de gezelligheid.

 

Zoals @Amber en @IsaBo ook al noemden is een Fjord een perfecte alleskunner, kan bovendien ook prima s'winters buiten blijven staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt niks aan een paard in nederland

Overal staan hekken en afrasteringen.

Je bent hier al verplicht om over de weg te rijden, zo'n beest maakt nogal lawaai en is een lopend biefstuk.

Water loopt me nou al in de mond laat staan in een shtf situatie.

In een dichtbevolkt gebied heb je er niks aan.

 

Heel veel goeie bermen met zacht gras en fietspaden bedoel je ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja precies, waar mega veel mensen komen, in Nederland is het onmogelijk om onopvallend te blijven op zo een gevaarte zeker.

 

We zijn gewoon 1 van de dichtsbevolkte landen van europa.

 

Als jij onopvallend wilt blijven dan willen anderen dat ook en hebben waarschijnlijk het zelfde idee.

Fietspaden of stille wegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang je over een paard en een grote schuur vol hooi en stro beschikt en niet gedwongen bent om je woning te verlaten is een paard perfect.

 

Het voordeel van een paard is dat het geen fossiele brandstoffen nodig heeft en dat je er mee over terrein kan komen waar (bijna) geen enkele 4x4 doorheen kan.

Als je op een paard rijdt ben je niet zo opvallend als sommige denken. Een paard heeft een natuurlijke kleur en maakt weinig tot geen geen geluid als je er mee rijdt. 95% van de voertuigen heeft geen natuurlijke kleur en maakt een stuk meer geluid.

Een Fjord of ijslander zijn heel sterk en 's zomers en 's winters goed te gebruiken.

 

Nadeel van een paard is dat het een levend wezen is wat elke dag toch verzorging en aandacht vereist. Ook het onderhoud van een paard is prijzig. Het moet je hobby zijn (financieel en qua tijd) om een of meer paarden te onderhouden en niet minder belangrijk, om er mee om te kunnen gaan.

 

Mijn conclusie: Paard is een prima SHTF voertuig zolang het altijd al je passie is en er altijd al mee bezig bent. Lang voordat het daadwerkelijk mis gaat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn conclusie: Paard is een prima SHTF voertuig zolang het altijd al je passie is en er altijd al mee bezig bent. Lang voordat het daadwerkelijk mis gaat

 

klopt helemaal, je bent iedere dag al snel een uur kwijt aan alles eromheen en dan heb je tijd nodig om te rijden/trainen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Woon in the middle of nowhere, en kan hier best reizen met paard. kwá kosten ben ik goedkoper uit als een auto. zolang je bereid bent er genoeg tijd in te steken en genoeg zelf kan doen of werkt met mensen die die vaardigheden hebben.

Op eten is ook onzin, als je geen dieren hebt om te slachten in een shtf situatie is dat ook best dom wanneer je er wel de ruimte voor hebt. Konijnen zijn daar veel praktischer voor.

Veel schijnen ook bang te zijn aangevallen te worden terwijl ze reizen? dat gevaar is het grootst in het begin, preppen jullie dan niet zodat je juist niet op de straat hoeft te zijn gedurende die eerste periode?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op eten is ook onzin, als je geen dieren hebt om te slachten in een shtf situatie is dat ook best dom wanneer je er wel de ruimte voor hebt. Konijnen zijn daar veel praktischer voor.

?

konijnen zijn vet en calorie arm , idiaal voer voor als je op de lijn wil letten, maar in een SHTF heb je er niet zoveel aan

Link naar reactie
Delen op andere sites

konijnen zijn vet en calorie arm , idiaal voer voor als je op de lijn wil letten, maar in een SHTF heb je er niet zoveel aan

Nou ja het punt was eigenlijk dat je er al op voorbereid zou moeten zijn, iemand die geen andere keus ziet dan zijn paard op te eten is slecht voorbereid lijkt mij zo.

Ben inderdaad begonnen met konijnen, omdat je daar snel veel van hebt, weinig ruimte nodig hebben, snel groot genoeg zijn en praktisch geen kosten met zich mee brengen.

Ander vlees zit in de kelder, niet meer levend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja het punt was eigenlijk dat je er al op voorbereid zou moeten zijn, iemand die geen andere keus ziet dan zijn paard op te eten is slecht voorbereid lijkt mij zo.

Ben inderdaad begonnen met konijnen, omdat je daar snel veel van hebt, weinig ruimte nodig hebben, snel groot genoeg zijn en praktisch geen kosten met zich mee brengen.

Ander vlees zit in de kelder, niet meer levend.

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Konijnenuithongering ;) ofwel http://en.wikipedia.org/wiki/Rabbit_starvation

 

leuk voor in een stoofpot ofiets meer niet

 

paarden zijn ideale offroad voertuigen, en aangezien wegen voor mensen zijn die graag gehinderlaagd worden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...