Ga naar inhoud
GENEGEERD

Alternatieve valuta?

AWOL
 Share

Recommended Posts

Naast wat PM heb ik uiteraard een bedrag aan Euro's in huis en wat dollars.

Dat laatste met als idee dat als er iets gebeurd met de euro ik nog steeds een valuta in huis heb die, wellicht, nog wel wat vertrouwen geniet en vooral ook bekend is bij iedereen, in de hele wereld. Als ik een tripje maak heb ik ook meestal wat dollars bij mij.

Die laatste redenatie gaat natuurlijk wat mank omdat de dollar nou ook niet echt lekker gaat en het lijkt mij dat het lot van de euro en de dollar aardig aan elkaar verbonden zijn (?). Ik ben een leek wat dit soort zaken betreft.

Wat zou een valuta zijn om wat cash van in huis te halen dat ook bescherming kan bieden aan problemen met de euro / dollar?

Zwitserse Francs? Britse pond lijkt mij niet?

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ja als ik daar zinnig antwoord op zou kunnen geven dan zou dat mooi zijn....

Eerste observatie bijna alles hangt nu aan elkaar.

Natuurlijk gaan de zwakkere valuta's eerst om en zal de dollar lang het vertrouwen blijven houden alhoewel Amerika nu wel heel hard zijn best aan het doen is om dat vertrouwen onderuit te schoffelen...

Als de yuan aan goud gekoppeld gaat worden zal dat wel eens DE munt kunnen worden.

Maar zo zijn er meer maar is absoluut geen zekerheid.

Er zijn meer sterke munten zoals de Australische dollar enz.

De vraag is wel wat je wilt beschermen/ bereiken?

Als de euro valt dan zal er iets anders komen, zo niet dan zal geen enkele valuta anders dan eten drinken prepspullen en PM je kunnen helpen?

Als er een nieuwe valauta komt zal die een 'passende' waarde krijgen tav alle andere valuta... Zelfs PM, mischien dat dan ruilhandel beter is dan de eerste jaren je PM gaan gebruiken?

Het scenario dat de euro en dollar echt crashed is niet onwaarschijnlijk in mijn ogen maar wel in de ogen van 99.99% van de rest van de bevolking en dat imliceert SHTF en dan zijn all bets off....

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie

De Zwitsers hebben hun franc ook gekoppeld aan de euro. Twee jaar geleden werd het koersverschil zo groot dat toeristen begonnen weg te blijven en de Zwitserse export begon in te zakken. Ook zonder deelname aan de euro zijn de economieen in hoge mate verweven.

Zelfde geldt wrschl voor de Noorse kroon, op zich ook een interessante optie - een land met amper staatsschuld, waar vind je dat nog...

Link naar reactie

@Kans Het idee van een andere valuta is grotendeels hetzelfde als bij PM (voor mij) namelijk een manier om tijdens een euro crisis toch "geld" te hebben (en bij PM hoop je natuurlijk je koopkracht te bewaren en een appeltje voor de dorst te hebben). Dan moet er natuurlijk wel vertrouwen zijn bij de anderen dat die alternatieve valuta wel nog waardevast is. Dus inderdaad @leidseprepper, een koppeling met de euro is dan niet zo handig.

De Noorse Kroon zag ik hier en daar ook genoemd, zal daar nog eens naar kijken. Ik ben alleen een beetje bang dat een gemiddelde Nederlander geen enkele andere valuta zal accepteren naast euros en dollars.

Link naar reactie

Ik geloof dat ik probeer te zeggen dat als je bang bent dat fiat instort ik denk dat je voor alle fiat bang moet zijn.

En dus blijft er dan eten drinken prepspullen grond huis PM enz over...

Anders is hett een redelijk wilde gok welke fiat munt het langste de meeste waarde blijft behouden?

Grt

Kans

Link naar reactie

Je hebt waarschijnlijk gelijk @Kans alhoewel ik mij slecht kan voorstellen dat op 1 moment alle fiat instort, dat zou inderdaad wel heel erg SHTF zijn.

Het idee om naast spullen (water, eten, PM, barter) toch ook nog fiat te hebben is om tekorten in je voorbereiding op te kunnen vangen, er van uit gaande dat er nog wel aan wat spullen te komen is en mensen dus nog geneigd zijn ander fiat geld te accepteren.

Maar ik zal inderdaad wel wat naïef zijn, als het zo ver komt dan zal de hele boel wel klappen...

Link naar reactie

Nee hoor naief is het niet.

Het zal ook wel heel waarschijnlijk niet in een paar dagen compleet ingeklapt zijn.

Maar ja het blijft koffiedik kijken.

Ik denk eerder aan een kortere periode van deflatie en daarna langdurig hoge inflatie, maar ja dat is allemaal weer gokken.

Wat spreiding is altijd slim!

Grt

Kans

Je hebt waarschijnlijk gelijk @Kans alhoewel ik mij slecht kan voorstellen dat op 1 moment alle fiat instort, dat zou inderdaad wel heel erg SHTF zijn.

Het idee om naast spullen (water, eten, PM, barter) toch ook nog fiat te hebben is om tekorten in je voorbereiding op te kunnen vangen, er van uit gaande dat er nog wel aan wat spullen te komen is en mensen dus nog geneigd zijn ander fiat geld te accepteren.

Maar ik zal inderdaad wel wat naïef zijn, als het zo ver komt dan zal de hele boel wel klappen...

Link naar reactie

Volgens mij maakt het niet uit of en welke munt instort omdat alles economisch verweven is. Als de dollar, euro of yen instort zal dat een kettingreactie en een wereldwijde crash veroorzaken. De vraag is hoeveel koopkracht de euro in dat geval nog heeft. Dan kun je je euro's misschien nog wel gebruiken alleen betaal je voor een brood misschien 100 of 1000 euro ... hyperinflatie. Ook andere valuta's zullen er aan onderhevig zijn. Om je vermogen te beschermen door aankoop van andere valuta is ook een gok. Ik zou eerder gokken op pm in dat geval. Voor dagelijkse boodschappen tijdens een crash zijn zilveren munten wellicht goed. Spreiding van risico's is het motto.

Link naar reactie

Volgens mij maakt het niet uit of en welke munt instort omdat alles economisch verweven is. Als de dollar, euro of yen instort zal dat een kettingreactie en een wereldwijde crash veroorzaken. De vraag is hoeveel koopkracht de euro in dat geval nog heeft. Dan kun je je euro's misschien nog wel gebruiken alleen betaal je voor een brood misschien 100 of 1000 euro ... hyperinflatie. Ook andere valuta's zullen er aan onderhevig zijn. Om je vermogen te beschermen door aankoop van andere valuta is ook een gok. Ik zou eerder gokken op pm in dat geval. Voor dagelijkse boodschappen tijdens een crash zijn zilveren munten wellicht goed. Spreiding van risico's is het motto.

In een dergelijke situatie (waar ik absoluut niet bang voor ben) ben je gebaat bij een geweer want dan is het namelijk oorlog. Maar nogmaals zo ver zie ik het niet komen .

Link naar reactie

@Jacob: Het is inderdaad lastig om zaken te voorspellen maar de feiten zijn dat Amerika, Europa en Japan een enorme schuldenberg hebben en dat de economieen dit niet meer op kan brengen. Daarbij stagneren de economieen ook.

Als het niet zover kan komen dat de boel crasht moeten er oplossingen komen. Heel raar, maar in de media heb ik jammer genoeg nog geen enkele discussie gezien over een oplossing. Hoe kan de boel dan niet crashen?

• Leuk 1
Link naar reactie

Gast gebruikersnaam
Wat zou een valuta zijn om wat cash van in huis te halen dat ook bescherming kan bieden aan problemen met de euro / dollar?

Zwitserse Francs? Britse pond lijkt mij niet?

Wat zoe je ervan denken als je de valuta neemt die je tegen zou kunnen komen als je richting je BOL gaat cq die bij je BOL in de buurt ligt.

Zelf zou ik eerder kiezen voor een munt van ons europese vasteland (en dan roebels) dan voor een aziatische of australische. We zullen als SHTF meer russiche dan amerikaanse invloed krijgen waarschijnlijk.

Link naar reactie

Wat zoe je ervan denken als je de valuta neemt die je tegen zou kunnen komen als je richting je BOL gaat cq die bij je BOL in de buurt ligt.

Zelf zou ik eerder kiezen voor een munt van ons europese vasteland (en dan roebels) dan voor een aziatische of australische. We zullen als SHTF meer russiche dan amerikaanse invloed krijgen waarschijnlijk.

Ik ben bang dat ik geen directe BOL heb, wordt BIL in principe en in het ergste geval ga ik naar Groningen (familie - ik woon in NH).

Maar ik volg je redenatie alhoewel ik Rusland (roebel) nu ook niet als heel stabiel ervaar.

Link naar reactie

@Jacob: Het is inderdaad lastig om zaken te voorspellen maar de feiten zijn dat Amerika, Europa en Japan een enorme schuldenberg hebben en dat de economieen dit niet meer op kan brengen. Daarbij stagneren de economieen ook.

Als het niet zover kan komen dat de boel crasht moeten er oplossingen komen. Heel raar, maar in de media heb ik jammer genoeg nog geen enkele discussie gezien over een oplossing. Hoe kan de boel dan niet crashen?

Er zijn wel degelijk mensen die oplossingen aandragen. Al zul je die niet snel lezen in de gebruikelijke kranten. Het zijn verre van eenvoudige oplossingen dat maakt dat er geen eenduidig plan ligt. Slecht gaan is 1 ding maar een implosie van het financiële stelsel zie ik niet gebeuren. Daling van de goudprijs is ook veelzeggend in deze.

Link naar reactie

@Jacob Ik hoop dat je gelijk hebt en een implosie (crash) van het hele systeem uitblijft maar er zullen dan toch drastische oplossingen moeten komen zoals onderling wegstrepen van schulden, investeringen in de economie, de enorme werkloosheid oplossen ... ik noemde het opmerkelijk dat je hier in de "gewone" media geen (felle) discussies tussen betrokken EU politici van ziet. Politici spiegelen altijd voor dat het allemaal heel ingewikkeld is maar ook daar hebben we geen discussies over gezien. Eigenlijk helemaal niets.

De daling van de goudprijs komt niet doordat de economie aantrekt, integendeel. De vraag naar goud wordt steeds groter en zou een hogere goudprijs tot gevolg moeten hebben. De daling komt doordat papier goud (toekomstige tegoeden op echt goud) door banken voor een lage prijs op de markt wordt gedumpt. Dit wordt gedaan om een kapitaalvlucht naar goud te voorkomen en vertrouwen in geld te behouden.

Er moeten wereldwijd echt structurele oplossingen komen voor de schuldenbergen want die ondermijnen alles in de wereld en kan niet worden volgehouden. Wanneer dit uitblijft zakt het systeem, langzaam of snel, in elkaar. Ons lot ligt dus in handen van onze politici.

Link naar reactie

Er moeten wereldwijd echt structurele oplossingen komen voor de schuldenbergen want die ondermijnen alles in de wereld en kan niet worden volgehouden.

Oplossingen voor de schuldenbergen (zoals onderling wegstrepen) is uitstel, we moeten naar een nieuw systeem anders gebeurd dit onvermijdelijk:

Wanneer dit uitblijft zakt het systeem, langzaam of snel, in elkaar. Ons lot ligt dus in handen van onze politici.
Link naar reactie

"en mensen dus nog geneigd zijn ander fiat geld te accepteren", dit is een hele belangrijke aanname die je doet. Wie zegt dat dit zal kloppen? In sommige landen met een waardeloze munt kun je prima met dollars/euro's betalen, maar wie zegt dat die vlieger opgaat als de euro klapt? Wie neemt je fiat geld aan? De meeste winkels vast niet.

Link naar reactie

"en mensen dus nog geneigd zijn ander fiat geld te accepteren", dit is een hele belangrijke aanname die je doet. Wie zegt dat dit zal kloppen? In sommige landen met een waardeloze munt kun je prima met dollars/euro's betalen, maar wie zegt dat die vlieger opgaat als de euro klapt? Wie neemt je fiat geld aan? De meeste winkels vast niet.

Je leest die zin anders dan ik hem bedoelde, niet een aanname die ik doe maar meer een voorwaarde die ik formuleer.

Link naar reactie

Bedankt voor alle reacties maar ik ben geloof ik al af van het idee dat het zinvol is andere valuta cash in huis te hebben. Zoals gezegd is de fiat wereld nogal in elkaar verstrengeld en lijkt het dus onwaarschijnlijk dat ik veel opschiet met een "onbekende" valuta. Wie in NL zou een Afrikaanse munt accepteren in ruil voor een blik soep. Het lot van de Zwitsterse franc, Noorse kroon lijkt inderdaad nogal gekoppeld aan die van de euro en dollar dus als die daadwerkelijk instorten dan zal de hele boel wel klappen. Tot die tijd ga ik er maar van uit dat PM, levensmiddelen en duurzame goederen the way to go zijn.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...