Ga naar inhoud
GENEGEERD

Guerilla tuinieren toch meer tactische onderneming


live2survive

Aanbevolen berichten

Ik heb gezocht naar draadjes over guerilla tuinieren, maar kon eigenlijk geen duidelijke Posts vinden over het daadwerkelijk uitvoeren, vandaar deze nieuwe topic...

 

In het einde van de winter ben ik vrolijk aan de slag gegaan met het opkweken van zaden. Een aantal hadden Een houdbaarheid tot 2013, dus de keuze voor welke zaden was rap gemaakt.

 

Ik ben aan de slag gegaan met uien, sla, tomaten, bonen, komkommer en diverse kruiden. Aardappelen heb ik veel later pas toe gevoegd om de welbekende winter editie uit de grond te rammelen.

 

De zaden bleken toch beter van kwaliteit waardoor ik, met geen tuin en enkel een terras een overvloed aan stekjes had.

Vol goede moed wat meer potjes gekocht en alles toch in de grond gestoken.

Toen ik al tellend erachter kwam dat ik bij het oogsten 24 kroppen sla en tomaten van 20 planten in korte tijd moest verorberen ben ik gaan uitdelen.

Dit bleek alleen niet genoeg, want ik kwam nog steeds ruimte te kort.

 

Dus ja, toen toch maar de stoute schoenen aangetrokken, de stekjes in een tas gestoken en met een schepje de buurt door gegaan.

Resultaat? Overal groeien nu uien, tomaten en bonen.

 

Maar toen kwamen de nadelen om de hoek kijken.

 

Ik had het qua weer niet goed gepland, een hele rits zijn dus verdroogd.

Ik had het niet uitgetekend op een plattegrond, dus helemaal het schompes zoeken naar die ene verdwaalde tomaat.

 

Planten worden gejat (tja, ze staan op openbare grond), worden weg geschoffeld of uit de grond geklauwd door de katten in de buurt.

De sla is opgevreten door slakken, en de kleinste stekjes overwoekerd door onkruid.

 

Om het volgend jaar dus in 1 keer goed te doen wil ik alle valkuilen gaan evalueren en oplossingen neerleggen.

 

Ik wil jullie daarom via deze weg om hulp vragen met waar jullie tegenaan gelopen zijn en hoe dit verholpen is.

Een 100% oogst gaat het nooit worden, maar wil de derving/ verlies tot Een minimum gaan beperken

 

Groetjes L2S

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ook ik heb wel eens wat stekjes in een plantsoen geplant, maar tuinlieden schoffelen echt alles weg! Je zult dus een plek moeten zoeken waar geen onderhoud gepleegd wordt, zoals een braak liggend stuk grond. In de natuur zijn gecultiveerde planten ook niet echt welkom, maar je kan natuurlijk een framboos oid in een stil stuk bos planten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De gemeente plantsoen dienst (motto: heel Holland harkt) is niet verantwoordelijk voor de grond waarop ik plant. Ons complex heeft een tuinman met zijn team ingeschakeld.

Misschien dat ik eens moet gaan praten met die lui... Dan maar hopen dat ze de lol ervan in zien!

 

Tot dusver is diefstal het grootste punt. Ik moet meer verdekt gaan planten.

 

Volgend jaar wil ik er een aantal nachten voor uit trekken om complete wijken van eetbare planten te voorzien. Gekeken naar de kosten van de zaden, is dit financieel gezien wel een haalbare stunt.

 

Maar het gebied waar ik voor mezelf plant, wordt wel anders op gezet, die zou ik eigenlijk alleen zelf moeten kunnen vinden.

 

Iemand tips voor het wild planten van tomaat? Hij moet uiteindelijk wel gestut worden en moet vrij zonnig staan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou kunnen gaan voor struiktomaten, die hebben wat minder ondersteuning nodig.

 

Maar ik denk dat je je beter kan concentreren op groenten die van origine voorkomen in ons klimaat, zodat deze misschien ook zichzelf gaan uitzaaien.

Tomaten moet je altijd binnen opkweken omdat het te koud is in Nederland.

 

Ik heb ook wel eens gelezen over een soort zaadbommetjes die men dan in de plantsoenen gooit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@live2survive

 

Je kunt meer het geniep in, maar je kunt het ook juist omdraaien: gooi het open en sleep de hele buurt mee. Dan ontstaat er als het goed is ook vanzelf sociale controle. Want als er 25 mensen jou enthousiast gaan helpen, dan balen die ook als de rest de boel gaat lopen jatten. En je zou wel eens veel meer enthousiasme kunnen tegenkomen dan je denkt. Overal in Nederland nemen mensen initiatief om collectieve moestuinen op openbare grond te starten. Check op buurtmoestuin etc.

 

Het meest fantastische voorbeeld dat ik ken, komt uit het Engelse plaatsje Todmorden. Daar gingen een paar doodgewone huisvrouwen doodgemoedereerd aan de slag. Doelstelling: Todmorden zelfvoorzienend maken, qua groente.

 

“We had no money. We had no desire for money. We had no strategy document. And we were gonna take action. We didn’t wait for permission. We just did it.” Initiatiefnemer Mary Clear: “We are ordinary people. We found out: rules are rubbish. You can make a choice with your life.” Nu staat er sla op het station, aardappels op de rotonde, staat zelfs de brandweer gezellig mee te schoffelen en zijn de stekelplanten uit de tuin van het ziekenhuis weg. En nog mooier: iedereen mag gewoon plukken wat-ie nodig heeft. Er is genoeg.

 

Incredible Edible, heet het project. Ze krijgen nu bezoek vanuit de hele wereld.

 

Check this:

Echt een hilarische én super-inspirerende presentatie:

 

En de andere initatiefnemer:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thnx leidseprepper,

Dit is een hele goeie opsteker!

 

Ik denk dat ik wel wat mensen zo gek kan krijgen om mee te doen. Goeie binding tussen de buren en idd sociale controle, al hadden we die al op een noemenswaardig niveau.

 

Ik denk dat ik mijn plannen een beetje moet aanpassen.

 

Terug naar de tekentafel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het meest fantastische voorbeeld dat ik ken, komt uit het Engelse plaatsje Todmorden. Daar gingen een paar doodgewone huisvrouwen doodgemoedereerd aan de slag. Doelstelling: Todmorden zelfvoorzienend maken, qua groente.

 

“We had no money. We had no desire for money. We had no strategy document. And we were gonna take action. We didn’t wait for permission. We just did it.” Initiatiefnemer Mary Clear: “We are ordinary people. We found out: rules are rubbish. You can make a choice with your life.” Nu staat er sla op het station, aardappels op de rotonde, staat zelfs de brandweer gezellig mee te schoffelen en zijn de stekelplanten uit de tuin van het ziekenhuis weg. En nog mooier: iedereen mag gewoon plukken wat-ie nodig heeft. Er is genoeg.

 

Incredible Edible, heet het project. Ze krijgen nu bezoek vanuit de hele wereld.

 

Gaaf project zeg!

 

En volgens Incredible Edible hebben de volgende groenten en planten goed gewerkt voor hun:

 

Top plants for public spaces

Lovage

Fennel

Rosemary

Lavender

Thymes

lemon balm

Berries – blackcurrants, redcurrants, raspberries

Strawberries

Rhubarb

Artichokes

 

Best trees

plums and local apples, pears

Cherries have not been good for us, but they are great for wildlife.

 

Good veg

Swiss chard,great coulors

Broccoli

Kale, esp scarlett, cavalo nero

Salad leaves

Sweet corn

peas

runner beans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Guerilla tuinieren wordt als een van de weinige dingen gesteund door mijn vrouw.

 

De tot nu toe 3 maanden voorraadkast vind ze zwaar overdreven, "want we leven in Nederland en hier gebeurt toch niets"

Maar bij guerilla tuinieren zegt ze doodleuk met een glimlach, je spoort niet hè?, nee! Heb ik nog nooit ontkend!

 

Ze weet waar de plantjes staan, en doet bij lang droog weer zelfs mee met "guerilla watergieten"

 

Gewoon weg feest is dit test jaar, volgend jaar alles tot in de puntjes gepland!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
heel die site is leuk te checken. ben daar in het begin bij aangesloten geweest. Geven vaak leuke workshops ook

 

Ja, Ecodorp Brabant en 12Ambachten doen hele goeie dingen.

 

12Ambachten ben ik ook wel eens geweest op rondleiding.

 

Hee, cool dat je daarbij aangesloten was! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Earthship is mijn droom @Heksenboot Mike Reynolds is een grote inspiratie voor mij geweest mr. Cool haha, nee echt zon voedende manier van leven ipv giftige manier van leven. DIP of DIM mensen Denken In Problemen doen al die regelmakers, en Denken In Mogelijkheden doet Mike Reynolds en zijn team. Heel inspirerend om zo n vrij leven te mogen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...