Ga naar inhoud
GENEGEERD

Duizenden euro's aan preps en een BOB van maar 100 euro, waarom?


Aanbevolen berichten

Hallo Preppers,

 

Ik vraag me dit al een tijdje af en nu kan ik het ook eens vragen aan gelijk gestemde (of juist niet).

 

Voor af gesteld, ik laat iedereen in hun waarde en ik probeer niemand mijn wil op te leggen dus willen jullie a.u.b het zelfde doen naar mij en elkaar.

 

Trom geroffel: Waarom geven mensen 99 % van hun budget uit aan bug in spullen en BOV en hebben ze maar een complete BOB van nog geen 1 % en het liefst nog minder?

 

Mijn mening is dat hoe goed je je ook voorbereid je zal altijd je huis uit moeten of dit na een week of na 10 jaar is, je zal het een keer moeten doen.

 

Waarom dan het liefs zo goedkoop mogelijke uitrusting aanschaven het liefs van de LIDL, ALDI of ACTION (ze hebben ook zeker wel goede spullen).

 

Ik ben een outdoor gek dus weet hoe belangrijk je uitrusting moet zijn en ik weet ook dat er altijd iets mis kan gaan.

 

Het kan zelfs gebeuren dat je nooit meer terug kan naar je BIL (Bug In Locatie dacht ik) en dan moet je het doen met je aardappel schil mesje en je fleece deken.

 

Laat maar eens weten hoe jullie hier over denken en dit doen.

 

M.v.g JP

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 139
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

@BlazerNL: Ik denk dat het bij mij andersom is. :o

 

Buggin in is relatief goedkoop. Ok, wat te eten, water, lampje, kacheltje, kookstelletje, brandstoffen, extra EHBO spul en de rest heb je al, bed, kleding, pannen, gereedschap, etc.

 

M'n BOB (of liever gezegd INCH bag) is juist het duurst en wordt steeds duurder door vervanging van goedkope spullen door duur lichtgewicht kwaliteits spul.

 

Elke kilo minder aan gewicht in je rugzak, kost 100 euro (zomaar een schatting).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@BlazerNL; Bij mij is het ook andersom. Het materiaal in mijn BOB moet topkwaliteit zijn want mijn leven kan er van af hangen. Aan bijvoorbeeld een fire steel van de Action die 'best wel goed is, meestal' heb je niks. Het is zelfs gevaarlijk want het geeft een onterecht gevoel van veilighied en dat kan je leven kosten. Maar goed, iedereen prept op zijn eigen manier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Preppers,

 

Ik vraag me dit al een tijdje af en nu kan ik het ook eens vragen aan gelijk gestemde (of juist niet).

 

Voor af gesteld, ik laat iedereen in hun waarde en ik probeer niemand mijn wil op te leggen dus willen jullie a.u.b het zelfde doen naar mij en elkaar.

 

Trom geroffel: Waarom geven mensen duizenden euro's uit aan bug in spullen en BOV en hebben ze maar een complete BOB van 100 euro en het liefst nog minder?

 

Mijn mening is dat hoe goed je je ook voorbereid je zal altijd je huis uit moeten of dit na een week of na 10 jaar is, je zal het een keer moeten doen.

 

Waarom dan het liefs zo goedkoop mogelijke uitrusting aanschaven het liefs van de LIDL, ALDI of ACTION (ze hebben ook zeker wel goede spullen).

 

Ik ben een outdoor gek dus weet hoe belangrijk je uitrusting moet zijn en ik weet ook dat er altijd iets mis kan gaan.

 

Het kan zelfs gebeuren dat je nooit meer terug kan naar je BIL (Bug In Locatie dacht ik) en dan moet je het doen met je aardappel schil mesje en je fleece deken.

 

Laat maar eens weten hoe jullie hier over denken en dit doen.

 

M.v.g JP

 

Wat wou je met je dure bob gaan doen dan?

Overleven in de twee bossen die we hebben in Nederland?

Binnen 1 maand staat er geen boom meer en zijn alle katten en honden opgegeten.

16 miljoen mensen die op zoek zijn naar voedsel is net een sprinkhanen plaag.

Kijk maar naar wat er in de oorlog gebeurde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat wou je met je dure bob gaan doen dan?

Overleven in de twee bossen die we hebben in Nederland?

Binnen 1 maand staat er geen boom meer en zijn alle katten en honden opgegeten.

16 miljoen mensen die op zoek zijn naar voedsel is net een sprinkhanen plaag.

Kijk maar naar wat er in de oorlog gebeurde.

 

Je aanname is niet correct. Een BOB of zelfs INCH bag is niet bedoeld om onbeperkt in het bos te overleven, maar om je tijdens het 'verplaatsen' in leven te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat wou je met je dure bob gaan doen dan?

Overleven in de twee bossen die we hebben in Nederland?

Binnen 1 maand staat er geen boom meer en zijn alle katten en honden opgegeten.

16 miljoen mensen die op zoek zijn naar voedsel is net een sprinkhanen plaag.

Kijk maar naar wat er in de oorlog gebeurde.

 

Heb ik gezegd dan dat ik in Nederland blijf?

 

Nee en ook heb ik niet gezegd dat je geen duizenden euro's aan een BI of BOV mag uitgeven, mijn punt is alleen waarom het ene wel en het andere niet.

 

En welke oorlog bedoel je? Als je WW2 bedoelt is er denk ik wel een hoop verandert, toen wou je liever niet naar Duitsland en nu liever wel (in mijn geval dan).

 

M.v.g. JP

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een grote en een kleine BOB met die kleine houd ik het 72 u uit alleen kost prijs 150€ ongeveer . Met mijn grote BOB houden weet wat langer vol kost prijs 300€ maar ik focus me meer op mijn aanhanger BOT daar mee hou ik het jaren mee vol kost prijs ..... veel

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

exclusief kleding, voedsel en shelter op mn rug zit ik alleen met de BOB (ca. 80 liter) al over de €1000,-

 

zoals velen hierboven al aangeven, als het er op aankomt wil ik topkwaliteit spullen hebben welke jaren mee kunnen gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een grote en een kleine BOB met die kleine houd ik het 72 u uit alleen kost prijs 150€ ongeveer . Met mijn grote BOB houden weet wat langer vol kost prijs 300€ maar ik focus me meer op mijn aanhanger BOT daar mee hou ik het jaren mee vol kost prijs ..... veel

 

Geert

 

Dat is inderdaad jou plan en zeker wel wat voor te zeggen maar wat doe je als je onderweg niet verder meer kunt en er komt een hongerige menigte op je af?

 

Je kans om te overleven is dan groter door je BOT achter te laten en je BOB mee te nemen, en dan met een totale uitrusting van 300 euro kan je voor een hoop verassingen komen te staan.

 

Tuurlijk het is beter dan niks maar ik zou zeker voor verbetering gaan.

 

Ik mis vaak de balans tussen de 2 de BOT/BOV/BIL voor jaren maar de BOB voor net een week.

 

M.v.g JP

Link naar reactie
Delen op andere sites

@BlazerNL de kleine BOB is voor mij alleen de grote voor mijn vrouw en ik de BOT voor het hele gezin met aanhang . Dus als ik onderweg ben en niet verder kan met mijn voertuig(en) ben ik zeker niet alleen en kan 60 tot 70%van het materiaal meegenomen worden . En daar redden we het ook een tijd mee .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

@BlazerNL de kleine BOB is voor mij alleen de grote voor mijn vrouw en ik de BOT voor het hele gezin met aanhang . Dus als ik onderweg ben en niet verder kan met mijn voertuig(en) ben ik zeker niet alleen en kan 60 tot 70%van het materiaal meegenomen worden . En daar redden we het ook een tijd mee .

 

Geert

 

Oke ik was niet op de hoogte van jou gezins situatie maar ik dacht dat als je materiaal voor een aantal jaar hebt je dat niet zomaar lopend mee kan nemen aangezien ik echt max voor een 3 weken volledig afhankelijk kan meenemen zonder water dat wel maar wel de middelen voor 3 weken schoon drinkwater.

 

Buiten beschouwing gelaten dat je 3 weken zonder eten kan (naar zeggen).

 

Dat is dan voor 1 persoon maar ik ging er van uit dat je jaren vooruit kon met de spullen die in je BOT zitten voor de mensen die meegaan.

 

M.vg. JP

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is inderdaad jou plan en zeker wel wat voor te zeggen maar wat doe je als je onderweg niet verder meer kunt en er komt een hongerige menigte op je af?

 

Je kans om te overleven is dan groter door je BOT achter te laten en je BOB mee te nemen, en dan met een totale uitrusting van 300 euro kan je voor een hoop verassingen komen te staan.

 

Tuurlijk het is beter dan niks maar ik zou zeker voor verbetering gaan.

 

Ik mis vaak de balans tussen de 2 de BOT/BOV/BIL voor jaren maar de BOB voor net een week.

 

M.v.g JP

 

Een BOB is toch ook maar voor korte tijd? Kun je beschrijven hoe jouw BOB er uit ziet, d.w.z. wat zit er in en wat heeft het gekost? Als je iets specifieker bent dan weten we beter waar het over gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind persoonlijk een goede middelmaat en evenwicht qua kwaliteit en prijs vinden belangrijker dan te fixeren op de prijs of er vanuit gaan dat het duurste spul ook het beste is. en alles eerst uittesten, gebruiksgemak en eventuele mogelijkheden om er zelf verbeteringen aan kan doen is het belangrijkste voor mij.

 

Mijn bob is een relatief goede en niet al te dure rugzak maar de meeste tools die erin zitten zijn geen 'made in onveilig en onbetrouwbaar land' producten, voedselvoorraden (noten, bouillons, suiker,) zijn dan weer wel witte producten met een lange houdbaarheidsdatum. kommetjes en ander kampeerspul komen uit een militaire dumpstore..., DIY projectjes zijn gerecycleerde materialen of komen uit action, lidl,.. of worden met korting gekocht in doe het zelf zaken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een BOB is toch ook maar voor korte tijd? Kun je beschrijven hoe jouw BOB er uit ziet, d.w.z. wat zit er in en wat heeft het gekost? Als je iets specifieker bent dan weten we beter waar het over gaat.

 

Voor mij een BOB zoals ik ook al aangaf in mijn eerste post een tas die ik meeneem als het mis gaat en ik weg moet dat kan zijn voor tijdelijk maar ook voor altijd.

 

Ik heb er inderdaad niet geheel bij stil gestaan dat dat kan verschillen per persoon maar in mijn ogen is Bug Out weg gaan en niet weten wanneer je terug komt.

 

Ook al ga je naar een BOL dan nog kan het gebeuren dat je daar niet kan aankomen en dan heb je nog steeds alleen maar je BOB.

 

Het is in mijn ogen de last line of defense en waarom zou je daar het minste aandacht/geld aan besteden iets wat ik vak zie of lees.

 

Ik zal eens een lijst samenstellen, maar mijn BOB is gewoon mijn outdoor tas die voort is gekomen uit mijn ervaringen en is gericht op het overleven zonder enige hulp van anderen.

 

Mischien dat sommigen mensen dat een Survival kit vinden maar voor mij is het gewoon een BOB.

 

M.v.g JP

Link naar reactie
Delen op andere sites

tja, mijn BOB is nog steeds niet zoals ik het wil hebben maar ben al over de 100 euro grens heen als ik de inhoud meereken.

 

Mijn BOB is niet alleen om mij overgang naar mijn BOL te overbruggen. dat heb ik niet nodig want mijn BOL is ongeveer een uur fietsen bij mij vandaan. Nee, mijn BOB zitten dingen in die ik ook nodig zal hebben als ik wil overleven op mijn BOL. Er zit bijvoorbeeld voor minsten 72 uur aan rantsoenen in, mijn EHBO set zit erin, waterfilters en containers, vuurstarters, een kooksetje en ga zo maar verder. Er zijn dingen die ik ook wel bij de aldi, action, lidl of waar dan ook koop die gewoon daar goedkoop zijn. Goedkoop betekend soms ook duurkoop, want kwaliteit is meestal iets waar men op bezuinigt.

Personelijk gaat mijn voorkeur uit naar leger artikelen, mijn BOB is een medium ALICE pack. Deze zijn goedkoop (€35.-) maar duurzaam en hebben zich bewezen. Mijn slaapzak die bij mijn BOB hoort is een M90 modulaire slaapzak met een BIVI (€100.-). Mijn kooksysteem is het BCB Crusader Cooking system, deze word vaak gebruikt door het engelse leger (€35.-).

 

Kortom, de BOB is net zo uniek als de persoon die het samenstelt. De 1 zal de BOB zien als een overbrugging tot zijn/haar BOL, de ander maakt zijn BOB een belangrijk deel van zijn/haar BOL. Geen BOB is hetzelfde omdat ieder mens zijn/haar BOB maakt naar hun eigen inzicht en diens noodzakelijkheden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij een BOB zoals ik ook al aangaf in mijn eerste post een tas die ik meeneem als het mis gaat en ik weg moet dat kan zijn voor tijdelijk maar ook voor altijd.

 

Ik heb er inderdaad niet geheel bij stil gestaan dat dat kan verschillen per persoon maar in mijn ogen is Bug Out weg gaan en niet weten wanneer je terug komt.

 

Ook al ga je naar een BOL dan nog kan het gebeuren dat je daar niet kan aankomen en dan heb je nog steeds alleen maar je BOB.

 

Het is in mijn ogen de last line of defense en waarom zou je daar het minste aandacht/geld aan besteden iets wat ik vak zie of lees.

 

Ik zal eens een lijst samenstellen, maar mijn BOB is gewoon mijn outdoor tas die voort is gekomen uit mijn ervaringen en is gericht op het overleven zonder enige hulp van anderen.

 

Mischien dat sommigen mensen dat een Survival kit vinden maar voor mij is het gewoon een BOB.

 

M.v.g JP

 

De meeste preppers hier hebben zo hun eigen plan, de een heeft zijn BOL op de plek waar hij/zij woont, anderen hebben locaties in binnen- en buitenland. Sommigen hebben BOB's om 1000 km te reizen, anderen stappen op de fiets en hoeven maar 25 verderop te zijn. Wat er in je BOB zit moet je afstemmen op jouw specifieke situatie. Als genoeg hebt aan een zeiltje, een firesteel en een houten lepel dan is dat goed genoeg, zolang je maar weet dat je het daarmee gaat redden. Je kunt, denk ik, geen prijskaartje hangen aan een BOB. Waar het om gaat is jouw plan, jouw vaardigheden en jouw ervaring in jouw specifieke situatie.

Zo geef ik geen cent uit aan electronische navigatiespullen maar wel aan goede kompassen omdat ik niet afhankelijk wil zijn van electrische dingetjes en omdat ik geen enkel vertrouwen heb in en zeggenschap over hoe lang satelieten nog zullen werken in een shtf-situatie. Een ander kan z'n redenen hebben om daar wel in te investeren. Iedere prepper hier heeft zo zijn eigen visie en dat is ook het mooie van dit forum. Niemand heeft gelijk en niemand heeft de 'ware' kennis.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste preppers hier hebben zo hun eigen plan, de een heeft zijn BOL op de plek waar hij/zij woont, anderen hebben locaties in binnen- en buitenland. Sommigen hebben BOB's om 1000 km te reizen, anderen stappen op de fiets en hoeven maar 25 verderop te zijn. Wat er in je BOB zit moet je afstemmen op jouw specifieke situatie. Als genoeg hebt aan een zeiltje, een firesteel en een houten lepel dan is dat goed genoeg, zolang je maar weet dat je het daarmee gaat redden. Je kunt, denk ik, geen prijskaartje hangen aan een BOB. Waar het om gaat is jouw plan, jouw vaardigheden en jouw ervaring in jouw specifieke situatie.

Zo geef ik geen cent uit aan electronische navigatiespullen maar wel aan goede kompassen omdat ik niet afhankelijk wil zijn van electrische dingetjes en omdat ik geen enkel vertrouwen heb in en zeggenschap over hoe lang satelieten nog zullen werken in een shtf-situatie. Een ander kan z'n redenen hebben om daar wel in te investeren. Iedere prepper hier heeft zo zijn eigen visie en dat is ook het mooie van dit forum. Niemand heeft gelijk en niemand heeft de 'ware' kennis.

 

Dit is inderdaad waar ik op doelde, het geld was een vergelijking duizenden tegenover 100 euro.

 

Als je duizenden euro's kan uitgeven dan heb je dus ook de mogelijkheid om meer uit te geven voor een BOB, maar waarom kopen mensen dan toch een kant en klaar pakket voor 100 euro terwijl als je er over nadenkt dat nooit kwalitatief goed kan zijn.

 

Geld is ook niet mijn punt maar meer kwaliteit en dat is zeker ook wel gerelateerd aan geld vandaar mijn vraag stelling.

 

Een goed voorbeeld is inderdaad Sur-plus/dump spul dat kwalikatief heel hoog maar ook goed betaalbaar, een rugzak is bijvoorbeeld 50 euro in de "leger uitvoering" maar exact de zelfde rugzak kan wel 250 euro kosten in de burger uitvoering, maar het blijft wel kwaliteit.

 

Mijn idee over een BOB en zijn doel zijn inderdaad naar blijkt heel erg verschillend dan van andere en dat is inderdaad niet erg maar ik had het idee dat een BOB een heel erg ondergeschoven kindje was in een hoop gevallen en vroeg me af hoe jullie dat zien en ervaren.

 

M.v.g JP

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom in een BIL investeren als je die moet gaan verlaten, waarom in een BOB investeren als hij afgepakt kan worden, waarom kleren en schoenen aan doen als die je leven kunnen kosten, waarom maar niet meteen een einde eraan maken?

 

Allemaal goede vragen, allemaal even onzinnig, er zijn geen beste antwoorden, geen beste mes, geen beste keuze enz.

Doe gewoon dat waar je in geloofd en wat je zinnig lijkt.

 

Erover discusseren is leuk maar verwacht niet dat je anderen/iedereen op een lijn krijgt of probeer al helemaal niet andere te overtuigen van jou mening, daar heb ook ik natuurlijk moeite mee omdat je in je mening geloofd.

 

( voor mij is een BOB moeten gebruiken de allerlaatse optie en ik verwacht/hoop daar aan te ontkomen)

 

Mijn 2 cents,

 

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

@BlazerNL dat zou maar zo kunnen, maar toch merk je wel dat mensen een lijstje hebben met wat ze willen vervangen in hun bob naar kwaliteits matriaal = duurder.

ze zijn er dus wel mee bezig

 

Het was ook een algemene vraag en ik vroeg me af of mensen dat hier ook opgevallen was ik ben er zelf ook mee bezig en heel veel mensen om mij heen ook maar heb toch nog steeds het idee dat een BOB 1 van de dingen is waar vaak heel makkelijk over gedacht word.

 

Als dat hier niet zo is is dat alleen maar heel erg mooi.

 

M.v.g JP

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom in een BIL investeren als je die moet gaan verlaten, waarom in een BOB investeren als hij afgepakt kan worden, waarom kleren en schoenen aan doen als die je leven kunnen kosten, waarom maar niet meteen een einde eraan maken?

 

Allemaal goede vragen, allemaal even onzinnig, er zijn geen beste antwoorden, geen beste mes, geen beste keuze enz.

Doe gewoon dat waar je in geloofd en wat je zinnig lijkt.

 

Erover discusseren is leuk maar verwacht niet dat je anderen/iedereen op een lijn krijgt of probeer al helemaal niet andere te overtuigen van jou mening, daar heb ook ik natuurlijk moeite mee omdat je in je mening geloofd.

 

( voor mij is een BOB moeten gebruiken de allerlaatse optie en ik verwacht/hoop daar aan te ontkomen)

 

Mijn 2 cents,

 

Kans

 

Sorry maar volgens mij begrijp je heel goed wat ik bedoel want je geeft zelf ook aan dat het je laatste optie is, je laatste maar nog steeds een optie.

 

Ik probeer niemand mijn ideeen op te dringen en al helemaal niet mijn gear keuze ik probeer er alleen maar achter te komen wat de gedachte achter een mindere BOB zou kunnen zijn.

 

Ik wil alleen jullie idee er achter horen zodat ik het beter kan begrijpen en sorry maar waarom is dat onzin, heel je leven is gebaseerd op wat andere mensen denken.

Want het meeste wat je geleerd heb komt van een ander af en niet van je zelf.

 

En misschien is er inderdaad nooit het beste maar er is altijd een betere.

 

M.v.g JP

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Preppers,

 

Ik vraag me dit al een tijdje af en nu kan ik het ook eens vragen aan gelijk gestemde (of juist niet).

 

Voor af gesteld, ik laat iedereen in hun waarde en ik probeer niemand mijn wil op te leggen dus willen jullie a.u.b het zelfde doen naar mij en elkaar.

 

Trom geroffel: Waarom geven mensen duizenden euro's uit aan bug in spullen en BOV en hebben ze maar een complete BOB van 100 euro en het liefst nog minder?

 

Mijn mening is dat hoe goed je je ook voorbereid je zal altijd je huis uit moeten of dit na een week of na 10 jaar is, je zal het een keer moeten doen.

 

Waarom dan het liefs zo goedkoop mogelijke uitrusting aanschaven het liefs van de LIDL, ALDI of ACTION (ze hebben ook zeker wel goede spullen).

 

Ik ben een outdoor gek dus weet hoe belangrijk je uitrusting moet zijn en ik weet ook dat er altijd iets mis kan gaan.

 

Het kan zelfs gebeuren dat je nooit meer terug kan naar je BIL (Bug In Locatie dacht ik) en dan moet je het doen met je aardappel schil mesje en je fleece deken.

 

Laat maar eens weten hoe jullie hier over denken en dit doen.

 

M.v.g JP

 

Ik vrees dat mijn BOB toch iets rond de 500 euro ligt... Heb ik iets verkeerds gedaan?

 

Heb wel een minibobje, dat is zo'n uitklaptent waar ik in het midden, waar je zo'n uitsparing hebt, allerlei tools heb verstopt (meeste van de doe-het-zelf zaken, prima kwaliteit voor een lage prijs)... Totaal prijsje daarvan iets rond de 80 euro, de duurste dingen waren de tent zelf en het waterfilter. Het is niet iets wat je zomaar ff kunt meenemen op de fiets, dat valt te erg op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry maar volgens mij begrijp je heel goed wat ik bedoel want je geeft zelf ook aan dat het je laatste optie is, je laatste maar nog steeds een optie.

 

Ik probeer niemand mijn ideeen op te dringen en al helemaal niet mijn gear keuze ik probeer er alleen maar achter te komen wat de gedachte achter een mindere BOB zou kunnen zijn.

 

Ik wil alleen jullie idee er achter horen zodat ik het beter kan begrijpen en sorry maar waarom is dat onzin, heel je leven is gebaseerd op wat andere mensen denken.

Want het meeste wat je geleerd heb komt van een ander af en niet van je zelf.

 

En misschien is er inderdaad nooit het beste maar er is altijd een betere.

 

M.v.g JP

 

Ik dacht dat het antwoord duidelijk was?

Ik geloof niet in alles achterlaten en leven in de rimboe die hebben we namelijk niet!

 

Dus daar stop ik ook geen tijd en geld in.

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wellicht een overbodige toevoeging maar in mijn ogen kan een BOB/INCH-bag ook gewoon bijdragen tijdens een BUG-In?

 

Als het gasfornuis/elektrisch kookstel het niet meer doet kan je altijd terugvallen op je kookset in je BOB? Als de verwarming het niet doet kan je altijd je Bivy/wollen deken uit je INCH-bag halen en in het ergste geval kan je als je voorraad erdoor is of wanneer je extra nodig bent terugvallen op wildvallen/jacht/visspul uit je BOB/INCH-bag? En uiteraard kan je ongetwijfeld zelf een waterfilter in elkaar zetten tijdens een SHTF maar als je terecht komt in een tijdelijke SHTF waarvan je weet dat die niet langer dan een korte periode zal duren dan kan je ook gewoon je Katadyn uit je BOB/INCH pakken?

 

Ik zie het probleem niet zo eerlijk gezegd?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...