Ga naar inhoud
GENEGEERD

De Hooikist


Aanbevolen berichten

Ik kwam wat websites tegen over het koken in een hooikist. Ideaal voor peulvruchten en rijst. Je brengt het aan de kook met een willekeurige warmtebron en daarna laten garen in de hooikist. Een hele oude methode om voedsel goed gaar te krijgen. http://www.dehooikist.eu en http://www.hooimadam.com Wanneer je verder op zoek gaat dan kun je voor weinig geld ook zelf zo'n hooikist in elkaar zetten:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Heb hier een grote plastic bak met deksel van Ikea met een baal hooi erin. Als de rijst even kookt, haal ik de pan van het vuur, wikkel een theedoek om de pan, zet hem in de kist en laat het een paar uur zo staan. Werkt perfect en de investering was een euro of zeven :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ook koken in een thermoskan met een brede opening.

Voor informatie hierover:

http://survivalplus.com/foods/Saving-Money-With-A-Thermos-Bottle.htm

 

http://www.thermoscooking.com/

 

Of in het Nederlands: haver koken in een thermoskan:

http://merijnfagard.com/blog/2012/01/hoe-gemakkelijk-en-snel-haver-koken/

 

Een site met veel informatie, recepten en links naar boeken:

http://thermalcooker.wordpress.com/category/types-of-thermal-cookers/

http://openlibrary.org/works/OL13849327W/Fireless_cooker_recipes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb hier een grote plastic bak met deksel van Ikea met een baal hooi erin. Als de rijst even kookt, haal ik de pan van het vuur, wikkel een theedoek om de pan, zet hem in de kist en laat het een paar uur zo staan. Werkt perfect en de investering was een euro of zeven :)

 

Begin jij dan ook al om 1 uur 's middags met koken ofzo? In mijn dagelijkse planning zal het nu niet lukken om er een paar uur voor uit te trekken. Maar vind het wel een goeie om te onthouden voor als de SHTF. Dan is er voldoende tijd en noodzaak om dingen echt anders te gaan doen. Verheug me er eigenlijk al wat op :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin jij dan ook al om 1 uur 's middags met koken ofzo? In mijn dagelijkse planning zal het nu niet lukken om er een paar uur voor uit te trekken. Maar vind het wel een goeie om te onthouden voor als de SHTF. Dan is er voldoende tijd en noodzaak om dingen echt anders te gaan doen. Verheug me er eigenlijk al wat op :)

 

Nou Jester, niet om het een of het ander, maar als je in de SHTF vaardigheden moet gaan leren, zal dat vies tegenvallen.

Als je (om bij deze draad te blijven) wil leren koken met een hooikist en je leert dat nu, is er geen man over boord wanneer het keren misgaat: gewoon nieuw eten aanschaffen. Maar als het koken misgaat met eten uit je voorraad die je niet meer kunt aanvullen, nou, daar wordt je vast niet vrolijk van.

Nu is de tijd om te preppen, te oefenen, van alles en nog wat uit te proberen: kortom nu leren vergroot je kans op straks (over)leven.

De noodzaak is nú.

En als er geen SHTF komt, dan heb je nu genoten waarop je je nu verheugt....... hooikistrecepten http://www.smulweb.nl/artikelen/140006/Koken-in-ouderwetse-hooikist

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin jij dan ook al om 1 uur 's middags met koken ofzo? In mijn dagelijkse planning zal het nu niet lukken om er een paar uur voor uit te trekken. Maar vind het wel een goeie om te onthouden voor als de SHTF. Dan is er voldoende tijd en noodzaak om dingen echt anders te gaan doen. Verheug me er eigenlijk al wat op :)

 

Ik ben thuis voor de kindjes en soms heb ik inderdaad heldere momenten waarop ik op tijd aan het eten begin ;)

Voordeel van hooikist is dat je iets heel even kookt en daarna wegzet, tot je het op gaat eten dus. Je hebt er geen omkijken meer naar. Je kan gewoon weg gaan en het eten kan nooit overkoken. Je hebt er dus eigenlijk minder werk aan dan wanneer je 'snel' effe rijst wilt koken.

 

En het scheelt in de kosten, ook niet onbelangrijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...

Ik ben zelfs van plan er eentje keurig te gaan inbouwen, uitschuifbaar door middel van geleiders, in een keukenkastje. Niet op de eerste plaats omdat het bespaart, maar omdat het - volgens zeggen, goed gaart en je er tijdens het koken geen omkijken naar hebt. Zo heb je ineens ook geen last van aanbakken meer.

 

Ik heb er altijd een hekel aan (even) weg te gaaan, terijl het gas nog aanstaat. Maar goed: wordt een lente- of zomerproject.

 

Ten tijde van een crisis is het natuurlijk ideaal omdat je minimaal brandstof hoeft te gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Coco: Snelkook rijst nemen :-), op vakantie, met zo'n eenpittertje, kook ik eerst de rijst, ongeveer de helft van de normale kooktijd. Die gaat dan, met een handdoek, in de slaapzak. Na een halfuurtje (15min rijst) is 't klaar, langer mag ook, 't wordt toch niet koud.

 

Dan maak ik een groetenprutje, uittje bakken, tomatenpuree, en dan bv courgette erbij, als 't weer aan de kook is, meteen in de slaapzak. Kwartiertje laten garen.

Kan ik mooi nog even een stukje vlees bakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Coco: Snelkook rijst nemen :-), op vakantie, met zo'n eenpittertje, kook ik eerst de rijst, ongeveer de helft van de normale kooktijd. Die gaat dan, met een handdoek, in de slaapzak. Na een halfuurtje (15min rijst) is 't klaar, langer mag ook, 't wordt toch niet koud.

 

Dan maak ik een groetenprutje, uittje bakken, tomatenpuree, en dan bv courgette erbij, als 't weer aan de kook is, meteen in de slaapzak. Kwartiertje laten garen.

Kan ik mooi nog even een stukje vlees bakken.

 

Goeie tip! Ik ga ik dit seizoen eens proberen op mijn seizoenplaatsje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Coco: 't Zal vast lukken, 't is niet moeilijk. De rijst mag ook rustig twee uur garen, blijft wel warm ('k deed het wel met afgepast water! Dus niet paar handjes rijst in twee liter water gooien!). Groenten blijven lang lekker, als 't langzaam gaat, zijn de marges groot, maar die laat je geen uur garen. (tenminste courget, paprika, etc).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Coco: Nee, wordt een kleffe boel. 'k Nam altijd capellini mee, of kocht het daar. Capellini is een soort extra dunne spaghetti. Heeft maar 4 minuten kooktijd nodig, dus zeer brandstof besparend.

Als ik dus zo pasta met bolognese saus maak, maak ik eerst de saus, dan de courgette erin en meteen in de slaapzak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zo zorg ik altijd dat mijn witte rijst mooi droog wordt. Afgieten en dan in bed.

 

Afgieten van rijst is zonde! Gaan veel voedzame bestanddelen en vitamines mee verloren. Gewoon minder water gebruiken. Als het water gelijkstaat met de rijst, op een warmhoudplaatje zetten (10-15 minuten) of in de hooikist, Ik begin als ik ga koken met alles snijden en voorbereiden, dan zet ik de rijst op (in kokend water), en ga dan de andere gerechten maken, en tegen de tijd dat die klaar zijn, is ook de rijst klaar!

 

edit: oja eerst zorgen dat de rijst droog is, en dan afgieten, vind ik een aparte volgorde, lijkt wel in tegenspraak :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb laatst zo verse soep gemaakt. Staat normaal altijd wel 2 u op vuur te sudderen... Nu na half uur uitgezet en in een koeltas gedaan met deke, moest nl weg en laat nooit het vuur aan staan als ik niet thuis ben... Daarna nog een half uurtje opgezet. Smaakte net als normaal en scheelt toch een uurtje gasverbruik!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb hier een grote plastic bak met deksel van Ikea met een baal hooi erin. Als de rijst even kookt, haal ik de pan van het vuur, wikkel een theedoek om de pan, zet hem in de kist en laat het een paar uur zo staan. Werkt perfect en de investering was een euro of zeven :)

 

De plastic bak smelt niet? Heb je het zelf gemaakt? Hoe dik moet het hooi zijn rondom de pan? Kun je er een foto van in deze draad zetten? :cool: Ik zocht nog een excuus om naar de Ikea te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk is een hooikist wat ik zo graag Grootmoeders Prep noem. Die oudjes waren zo gek nog niet!

 

Zoals eerder gezegd in dit topic: ik ga een hooikist in mijn keuken inbouwen. Op een mooie manier. Ter zijner tijd plaats ik een fotoreportage. Niet met hooi overigens: ik ben nu op zoek naar moderner materiaal met een hogere isolatiewaarde en wil in de 'kist' echt perfect passende ruimtes hebben voor een paar uitverkoren pannen. Noem het een professionele aanpak op de Nonkel Ries manier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Wij eten eigenlijk elke dag wel de piepers uit de hooikist. Vijf minuutjes aan de kook en dan in de kist, lukt prima en scheelt veel gasverbruik. Af en toe wordt er op marktplaats nog een ouderwetse aangeboden, pas geleden zag ik nog een hele mooie oude in de kringloop. Wij kochten een mooie tweedehandse "nieuwe", volgens mij oorspronkelijk uit een biowinkel

Pasta doen we er niet in. Ook stoofvlees en peertjes lukken in de hooikist, gewoon doen!

Vorige week zag ik in de toko een soort minikoelboxen (ook nog met een leuke pastelkleur en met bloem), waarschijnlijk meer voor de rijst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...