Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zwemvest - Wie heeft er 1


cotweetje

Aanbevolen berichten

Ik woon -5 NAP en mocht je thuis zijn als: er een storm van 1 keer in de 150 jaar waait en de dijken breken door of er begint een mega storm van 1 keer 10.000 jaar, de magnetische polen zijn veranderdt, of er komt een inslag van een meteoor, dan is het wel handig als je in je huis een zwemvest hebt, dan blijf je in iedergeval drijven en je hoeft je bootje niet op te blazen.

Iemand nog tips hoe je je rugzak met water en eten kan laten drijven, plastic zak ?

 

Eisen: Je moet kunnen zwemmen alsmede op je rug leggen als je moe wordt, iemand ervaring met onderstaande vesten ?

 

Astral Seawolf zeekajak zwemvest

Yak Escape Plus

Baltic Zwemvest Dinghy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@cotweetje Ik denk dat ieder zwemvest/reddingsvest een persoonlijke keuze is en wat het doel is. En een rugzak over je vest doen lijkt mij geen goede optie want dan werkt je vest niet meer. Menig mede marinier kan je dit vertellen. Pas er een aantal en let wel op het draaggewicht van het model.

Ik heb zelf een aantal dry Bags in mijn rugzak en een reddingsvest met zouttablet in geval ik mijn vest niet zelf kan openen en mijn model "draait" je gezicht naar boven als je buiten westen bent. Dus ik hoop dat ik je in een richting hebt geholpen?

Heb je vragen hoor ik het wel.

Gr Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

@cotweetje Ik denk dat ieder zwemvest/reddingsvest een persoonlijke keuze is en wat het doel is. En een rugzak over je vest doen lijkt mij geen goede optie want dan werkt je vest niet meer. Menig mede marinier kan je dit vertellen. Pas er een aantal en let wel op het draaggewicht van het model.

Ik heb zelf een aantal dry Bags in mijn rugzak en een reddingsvest met zouttablet in geval ik mijn vest niet zelf kan openen en mijn model "draait" je gezicht naar boven als je buiten westen bent. Dus ik hoop dat ik je in een richting hebt geholpen?

Heb je vragen hoor ik het wel.

Gr Jan

 

Ja bedankt, ik bedoelde ook niet om te gaan zwemmen met rugzak, maar een rugzak naast me of via een touwtje aan mijn zwemvest, moet die wel blijven drijven en niet als anker fungeren ;)

Ok, dus er zit een zouttablet aan de voorkant in je zwemvest, zelf gedaan ? Ik zal op draag vermogen letten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien overkill, maar zou men dan niet beter voor een overlevingspak kunnen kiezen? tenslotte beschermd een vest niet tegen onderkoeling.

 

en nee, ik heb geen vest of pak. ik zit in enschede redelijk hoog en droog.

 

Tis hopelijk een kort moment dat je in het water ligt, en in de rugzak zitten warme spullen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@cotweetje Ik zou geen zaken of goederen aan mijn vest of mij persoonlijk met een touwtje vastmaken! Bij sterke stroming of ineens vollopen van je tas, ga je meteen mee naar de kelder. En dat zouttabletje zit in mijn vest ik heb dat niet zelf gedaan bij het in aanraking komen met water, smelt het tabletje en een patroon met gas vult automatisch mijn vest. Ik gebruik mijn rugzak wel als drijver als het moet.( daar zit dan ook zo n vest aan als het moet).Ik moet ook zeggen dat ik mijn Berghaus flink vaak in de wax zet hoor ook tegen de regen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou wat Prepper053 zit wel iets in, als je s nachts ineens in het water ligt of in de winter met - noem maar op. Mijn ervaring is dat ik wel eens in de Noordzee lag met een LCR en dan lijkt iedere minuut een uur......En ook mijn ervaring is dat geen enkele rugzak waterdicht is na een tijdje zeker niet als het stroomt, botst, onder water blijft of erger nog scheurt.(kan gebeuren) en je kunt je rugzak ook verliezen. Maar das een persoonlijke keuze die je allemaal maakt qua aanschaf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou wat Prepper053 zit wel iets in, als je s nachts ineens in het water ligt of in de winter met - noem maar op. Mijn ervaring is dat ik wel eens in de Noordzee lag met een LCR en dan lijkt iedere minuut een uur......En ook mijn ervaring is dat geen enkele rugzak waterdicht is na een tijdje zeker niet als het stroomt, botst, onder water blijft of erger nog scheurt.(kan gebeuren) en je kunt je rugzak ook verliezen. Maar das een persoonlijke keuze die je allemaal maakt qua aanschaf.

 

Persoonlijk zou ik niet een overlevingspak kopen, bij dijkdoorbraak, heb je eerst adrenaline als je in het water komt en wil je er zo snel mogelijk uit, water stroom inlands, en zoek je erna naar hoge punten, er komt hopelijk vanzelf een bocht of een mogelijkheid waar je naar een: een boom, hoge gebouwen of een boot toe kan zwemmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk zou ik niet een overlevingspak kopen, bij dijkdoorbraak, heb je eerst adrenaline als je in het water komt en wil je er zo snel mogelijk uit, water stroom inlands, en zoek je erna naar hoge punten, er komt hopelijk vanzelf een bocht of een mogelijkheid waar je naar een: een boom, hoge gebouwen of een boot toe kan zwemmen.

 

Duidelijk. Maar ik probeer een foto te plaatsen, dan kan je het zien welk vest ik heb aangeschaft met co2 en zouttabletje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

kijk, ik zal niet zeggen dat ik er verstand van heb maar lijkt me logisch dat als er een dijk doorbraak komt dat er wel waarschuwingen vooraf zijn. Zoals extreem regenval, verhoogde waterstand in rivieren en dat soort dingen. Wat ik ooit heb geleerd was dat men in huis moest blijven en naar de hoogst gelegen punt moest gaan. Dat zou dus meestal de zolder zijn en vanuit daar het dak op indien nodig of om reddingsdiensten te signaleren. Bij -5 NAP zou men op het dak dus nog veilig zijn tenzij het huis structueel verzwakt is of de water stand hoger is. Kortom een pak per persoon op zolder lijkt me dan niet zo heel onverstandig, tenslotte kan het uren duren voor er hulp is en onderkoeling kan ook door weersomstandigheden komen zoals regen, wind en sneeuw. Ik denk niet dat iets dergelijks zal gebeuren met een zacht briesje en een comfortabele 20 graden.

 

Zo een pak verhoogt je overleven kansen aanzienlijk op dat moment, het laat je niet alleen drijven als je in het water terecht komt, maar het beschermd je en zorgt dat je erg duidelijk opvalt voor reddingsdiensten. Nu klopt het dat je er geen bob ermee drijvend kan houden, maar het heeft zakken voor om dingen in te doen.

 

In een situatie als een dijkdoorbraak denk ik dat overleven de prioriteit heeft, je hebt niets aan je preps of bob als je onderkoeld raakt en sterft.

 

Het is dat ik het niet nodig heb op mijn woon locatie, maar als ik in een risico gebied zou wonen dan zou ik het zeker aanschaffen. er zijn tenslotte de laatste weken al meerdere doden gevallen door overstromingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@prepper053 ik snap @cotweetje wel, snel en dynamisch een weg zoeken en daarvoor een vest gebruiken, ik denk dat cotweetje dat bedoelt met zijn uitleg hiervoor. Ik denk als je niet thuis bent dat je dan geen keus meer hebt om bug in uit te voeren.

Maar als ik nog in Rotterdam zou wonen dan zou ik voor de kinderen zeker overlevingspakken aanschaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit soort vesten komen van een veelvoud aan merken en de aanschaf is afhankelijk van het doel (zee of binnenwater) pasvorm, gewicht en nog zo wat zaken... Ikzelf heb een zogeheten 'semi-automaat' dez hebben zowel de zouttablet (welke oplost bij contact met water en de slagpin vrijgeeft die het gaspatroon doorboort) en een trek-koord (waarmee je handmatig de tablet verbrijzelt)... Voordeel van de 'semi' is dat je altijd zelf de tablet kan verwijderen waardoor het ding niet direct opblaast wanneer die nat wordt, maar alleen als je aan het koord trekt... Nadeel is dat mensen die bewusteloos te water gaan, niet aan koordjes trekken... ;-)

 

Wat SSWIC teams als reddingsvest dragen in combinatie met hun rugzak, is een soortgelijk idee maar de ballon is geen kraag-model, maar meer een complete bodywarmer, zegmaar...

 

Nadeel aan alle self-inflatables is dat ze lek kunnen... Dus als je gokt op het idee dat je de nattigheid aan ziet komen (of iig het moment dat je er zelf in moet) kan je misschien beter voor een ouderwets drijfvest kiezen...

 

Goed pad, zonnig spoor...

 

Patrick

Link naar reactie
Delen op andere sites

kijk, ik zal niet zeggen dat ik er verstand van heb maar lijkt me logisch dat als er een dijk doorbraak komt dat er wel waarschuwingen vooraf zijn. Zoals extreem regenval, verhoogde waterstand in rivieren en dat soort dingen. .

 

 

Website knmi: KNMI sloeg alarm maar dat drong niet overal door,

Onheilspellend zagen de weerkaarten er die zaterdagavond 31 januari uit en het werd steeds erger. Zo ernstig dat de dienstdoende meteorologen van het KNMI zeer bezorgd waren over het naderende gevaar en alles op alles zetten om hun dramatische waarschuwingen bij de bedreigde mensen te krijgen.

http://www.knmi.nl/cms/content/64479/watersnood_1953_ergste_natuurramp_van_de_20e_eeuw

 

Het zal verbeterd zijn maar in worst case scenerio's gaat niks zoals gepland. Misschien valt de stroom uit van de alarm toetert, of iemand ziet kans de boel te saboteren.

 

Bij -5 NAP zou men op het dak dus nog veilig zijn tenzij het huis structueel verzwakt is of de water stand hoger is. Kortom een pak per persoon op zolder lijkt me dan niet zo heel onverstandig, tenslotte kan het uren duren voor er hulp is en onderkoeling kan ook door weersomstandigheden komen zoals regen, wind en sneeuw. Ik denk niet dat iets dergelijks zal gebeuren met een zacht briesje en een comfortabele 20 graden.

 

De Grevelingen en Oosterschelde waren in 1953 nog geheel open zee-armen. Tijdens de rampnacht werd het water daar zeer hoog opgestuwd. Op de kop van het eiland Schouwen-Duiveland bereikte de waterstand het hoogste niveau van de gehele Nederlandse kustlijn. Meer landinwaarts, bij Bruinisse, kwamen het opkomende water uit de Grevelingen en de Oosterschelde samen. Zondagmorgen vroeg kwam het waterpeil daar tot NAP + 4,5 meter. Een ongeëvenaard record.

 

Tussen 4 en 6 uur 's morgens braken er overal dijken. Vooral de noord- en oostkant van de Oosterschelde (Stavenisse, Ouwerkerk, Nieuwerkerk), van de Grevelingen (Oude-Tonge en Nieuwe-Tonge) en van het Hollandsch Diep (Schuring en 's-Gravendeel) werden zwaar getroffen

 

In Rotterdam werd een recordwaterhoogte gemeld en kwamen delen van Rotterdam-Zuid onder water te staan. Op het eiland Rozenburg waren de dijken doorgebroken. In Stellendam stond het water tot aan de zolders van de huizen. Veere stond onder water. Bij Wolphaartsdijk sloeg een gat in de dijk, en ook bij Ossenisse was de dijk doorgebroken. De Nieuwerkerkpolder en Suzannapolder overstroomden. Bij Rammekens sloegen gaten in de dijk. Reigerspolder en gedeelten van Zuid-Beveland stonden onder water. Rilland-Bath was geïsoleerd. Stavenisse stond onder water, in Zeeuws-Vlaanderen braken er een paar dijken door.

 

 

Het water stijgt hoger dan NAP, door springtij en stuwing.

 

 

Wat ik ooit heb geleerd was dat men in huis moest blijven en naar de hoogst gelegen punt moest gaan. Dat zou dus meestal de zolder zijn en vanuit daar het dak op indien nodig of om reddingsdiensten te signaleren.

 

Moet je wel een dakraam hebben of een grote bijl.

 

Tips van Risicokaart:

 

Wat kunt u zelf doen?

 

 

 

Op de risicokaart staat informatie over de risico’s van overstromingen in Nederland. Daar ziet u hoe hoog het water bij u kan komen en waar veilige, hoog gelegen gebieden zijn.

 

U kunt zich alvast voorbereiden op een overstroming. Wat moet u geregeld hebben:

Een noodpakket.

Adressen waar u in geval van nood naartoe kunt.

Routes om daar te komen.

 

Als een overstroming dreigt

 

U wordt gewaarschuwd via de lokale radio of tv, de sirene, sms of via geluidswagens van politie of brandweer. Dan doet u het volgende:

Luister naar de rampenzender en kijk – als dat kan – op de website van uw gemeente of op http://www.crisis.nl voor het laatste nieuws.

Volg de aanwijzingen van de overheid en hulpverleners op.

 

Als u uit uw woning moet

Sluit gas, water en licht af.

Neem alleen hoognodige zaken mee (contant geld, uw medicijnen en kopieën van identiteitsbewijzen en verzekeringspapieren).

Sluit de woning af.

Leg zandzakken voor deuren en ramen.

Controleer of uw buren weten dat ze weg moeten.

Draag stevige schoenen en dichte kleding.

 

Gaat u met de auto, leg dan zandzakken voor deuren en ramen, en neem het volgende mee:

Uw noodpakket.

Uw huisdieren, en eten en drinken voor hen.

Campingkookstel met extra brandstof (gas, benzine), een pannensetje en eetgerei.

Een fluitje (om hulp te roepen).

Touw en een plastic bouwzeil om schuilplaats te kunnen maken.

Extra brandstof voor uw auto.

 

Als u niet weg kunt

Ga naar het hoogste punt in uw huis en neem uw noodpakket mee.

Hang een wit laken uit het raam om de hulpdiensten te laten weten dat er nog mensen in huis zijn.

Help anderen – als daar tijd voor is – met hun noodmaatregelen, en bied hen een veilige schuilplaats als u die heeft.

 

 

http://risicokaart.nl/informatie_over_risicos/overstroming/

 

Zo een pak verhoogt je overleven kansen aanzienlijk op dat moment,.

 

Daar heb je helemaal gelijk in.

En kun je ook meenemen mocht je een keer met cruise ship meegaan :) Misschien in de toekomst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Nadeel aan alle self-inflatables is dat ze lek kunnen... Dus als je gokt op het idee dat je de nattigheid aan ziet komen (of iig het moment dat je er zelf in moet) kan je misschien beter voor een ouderwets drijfvest kiezen...

 

 

Patrick

Ja precies want met doorbraak en meestromend puin, heb je grote kans dat als je in het water mocht komen dat die lek gaat.

 

En SSWIC is dat SSWCC ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gewoon een reddingsvlot op de tweede verdieping van mijn huis, als het water stijgt, vlot uit het raam gooien (eerst de kabel vastmaken) het blaast zichzelf op.

Instappen, lossnijden en we gaan... - in het vlot zitten de nodige noodzaken zoals licht, flares, peddels, enz enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...