Ga naar inhoud
GENEGEERD

Ute pick ups auto


carismo

Aanbevolen berichten

Een UTE is een kruising tussen een wagen en een pick up dus geen truck, ze zijn vaak te zien in Australië en Zuid Afrika, meestal staat het stuur dus aan de rechter kant. Ook zit er vaak een vrij zware motor in (V8 en minimum een 4,7l)

 

Dit lijkt voor mij persoonlijk een redelijk nuttig voertuig omdat zo'n model veel wendbaarder is dan een truck en alsnog een deftige trailer kan trekken en op de laadbak of op de klep kan een kleine shelter bevestigd worden.

 

Nu ben ik al een tijdje op zoek naar een goedkope linksgestuurde lichtere versie omdat zo'n zwaar motorblok letterlijk benzine zuipt en met een deftige lpg tank erbij ben je het doelwit van pesterijen bij de technische controle.

 

 

digiads_car_ads_91866_1.jpg.701756ab069fdddba72c65a45be3c1c6.jpg

digiads_car_ads_83303_1.jpg.8d5f6deb577a6d6bd92935d04c0f5c39.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Leuke bakken, staan zo laag op de weg dat elke verkeersdrempel een uitdaging is....ik zou nog eerder een Dacia Duster nemen :D

 

Terrein rijden is al helemaal geen optie lijkt mij, als je al denkt aan het gaspedaal spinnen die banden al in de bagger. Ik denk dat onze vriend @f150 hier wel wat zinnigs over kan zeggen ? :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

De modellen waar wij het mee moeten doen zijn o.a.

 

De dacia pick up

 

En de Fiat Strada, waar onlangs een nieuw model van is, wordt hier ook ergens besproken. Is door een prepper gekocht

 

En het oude model van Skoda

 

Kan er zo niet meer verzinnen, de Fiat is best wel een leuk model en in de EU voldoende dealers als je op pad bent en een garage zoekt

Link naar reactie
Delen op andere sites

vergeet de oude caddy's niet leuke cult auto's

persoonlijk ging ik voor een el camino als ik op die tour ging, meer trekt dan een fiat of dacia.

 

en je kunt wat makelijker iets repareren.

 

ja maar een el camino heeft bijna een even grote hood dan een laadbak :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

laadbak van een el camino is groot zat, en door wat er onder die grote motorkap zit kun je ook meer trekken.

 

mja maar ik hoef geen grote motor, hoe grote hoe meer verbruik hoe meer geluid, hoe makkelijker deze opvalt..., ik hoef ook geen trailer van 3ton te trekken

Link naar reactie
Delen op andere sites

mja maar ik hoef geen grote motor, hoe grote hoe meer verbruik hoe meer geluid, hoe makkelijker deze opvalt..., ik hoef ook geen trailer van 3ton te trekken

 

ja ok ieder zn meug, maar een caddy pick up is daar dan een mooie tegen hanger van, makelijk in de reparatie en verbruikt relatief weinig als het blok niet helemaal verpoert is.

onderdelen genoeg onder andere van golf,jetta en polo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben natuurlijk enigszins bevooroordeeld dus verwacht geen objectief verhaal. Persoonlijk vind ik de UTE geen vlees en geen vis. Als je performance wilt, ga dan op zoek naar een leuke supercharged auto. Wil je koppel, kracht, een ruim bed of bak, bodemspeling en 4x4, ben je het beste af met een pickup. Gaat het je echt om off road rijden, worden die pickups links en rechts ingehaald door de Defenders, Wranglers en de Jimny's.

 

Als je de Tundra's, F150s, Ram/Dodges, Silverado's te groot vindt, zijn er ook kleinere uitvoeringen die qua prestaties niet onder doen voor de grote jongens. Wel in absolute cijfers maar niet in praktisch gebruik. Bv een Nissan Frontier, Toyota Tacoma (top!) of de Volkswagen Amarok.

 

Je komt uit Belgie en ik ken de fiscale regels daar niet. Hier in NL rij je een Amerikaanse pickup voor € 40 p/mnd wegenbelasting en tussen de € 300 - € 600 netto bijtelling per maand. In die F150 zit een 5.0l FFV motor die zowel op 100% ethanol, benzine en LPG loopt. En voor het geluid hoef je het niet te laten. Die trucks lopen gewoon stil; de meesten maken herrie omdat de malloten die er mee rijden het leuk vinden om veel herrie te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan alleen uit eigen ervaring vertellen dat een pickup klote is;90% van het gene je te vervoeren hebt past ook in een Van of in een grijs kenteken 4x4,bovendien moet je alles vastbinden, wordt het nat tijdens de veelvuldige regen in nl.Ook hoef je niet te proberen je goed gevulde laadbak onbeheerd in de meeste plaatsen onbeheerd te laten staan.

Ja maar je kunt er altijd nog een klep op maken hoor ik menig een al denken,maar wat is dan nog het voordeel van zo'n pick up?

Voor mij gewoon een 4x4 op grijs kenteken en een een aanhanger voor het spul wat je er niet mee kan vervoeren,wel zo praktisch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan alleen uit eigen ervaring vertellen dat een pickup klote is;90% van het gene je te vervoeren hebt past ook in een Van of in een grijs kenteken 4x4,bovendien moet je alles vastbinden, wordt het nat tijdens de veelvuldige regen in nl.Ook hoef je niet te proberen je goed gevulde laadbak onbeheerd in de meeste plaatsen onbeheerd te laten staan.

Ja maar je kunt er altijd nog een klep op maken hoor ik menig een al denken,maar wat is dan nog het voordeel van zo'n pick up?

Voor mij gewoon een 4x4 op grijs kenteken en een een aanhanger voor het spul wat je er niet mee kan vervoeren,wel zo praktisch.

Klopt, een VAN op grijs kenteken is inderdaad ideaal. Veel bagageruimte, en goed afgeschermd. Nadeel: 1 bank voorin. Met een pickup heb je beide: 6 ruime zitplaatsen:

[ATTACH=CONFIG]4170[/ATTACH]

en ruime bak met stevig opvouwbaar tonneau, en een Bakflik waarom makkelijk 4 fietsen, 2 kano's of groot gereedschap kunnen worden vervoerd:

[ATTACH=CONFIG]4171[/ATTACH]

 

Als ik naar de UTE van @carismo kijk heeft deze ook geen achterbank, is een Van een veel praktischer alternatief.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kom ik nog een keer kijken met mijn oude ford transit 80 DC van voor bouwjaar 2000

 

Voordelen

- laadvermogen 800 kg op papier (en het dubbele zal vast ook lukken bij wetteloosheid)

- met een kingpin dakrek heb je nog een laadrek van 1,75Meter bij 3 meter

- mag 1800 kg trekken.

- 2.5 Di is met een steeksleutel te repareren en lopen in de UK wel tot 700.000 km's.

- motor is schijnbaar onverwoestbaar. Bijvoorkeur een non-turbo met BOSCH brandstofpomp.

- loopt ook prima op PMO etc.

- drinkt bij mij 1:10 volbeladen op de franse snelweg. (met lompe dingen op het dak 1:9)

- je koopt een knappe

- als je geen bedrijf hebt kun je m makkelijk ombouwen naar camper (neem dan een hoger model) waardoor je fors wegenbelasting bespaart.

 

nadelen:

- max 100 km/h

- bouwvakkersbankjes zijn niet luxe

- veel herrie in cabine

- roesten harder dan je lassen kunt, 600 euro aan lasapparaat, gasfles etc. dus bij de koop incalculeren :)

 

 

Ze zijn erg gewild bij bulgaren, polen etc. waarschijnlijk om bovenstaande redenen. 50% van alle oud ijzer / grofvuil verzamelaars rijden in een transit (athans in Amsterdam).

 

Ik ben ook een 4x4 fan, had een sorento en droom daglijks van een defender 130 HCPU.

Als ik het echter allemaal afweeg denk ik dat een transit toch wel de bom is. Vooral de goedkope onderdelen en het makkelijke onderhoud.

 

Een defender is per onderdeel zeker een keer zo duur, daarnaast heeft die meer onderdelen. Toyota onderdelen zijn nog veel veel duurder.

Oude transit onderdelen zijn zo goedkoop omdat het plaatwerk wegrot en de goede onderdelen heel blijven. In de UK is het helemaal voor de weggeef, hier iets duuder. Versnellingsbak 125 euro, motor 250~350 euro. Bij welke auto kan dat nog!?

 

Als ik ooit geld over heb en genoeg heb geoefend op de transit komt de defender er nog maar voor nu is dit prima!

 

In la douche france heb ik wel wat offroad uitdagingen (zandpaden) maar met het concept "Volgas in de tweede versnelling" heb ik nog nooit vastgezeten. Massa is traag, die 2000 KG wil wel rechtdoor. Wel na stilstaan etc vastgezeten maar dat is meestal wel op te lossen met rijplaten (4 stuks a 15 euro, kampeerwinkel) of evt een handlier / sneeuwkettingen.

 

cimg2412.jpg.7b375a0472314c2adf7b3aca436e20d7.jpg

 

helaas nog niet buiten UK gespot: Transit Couny, 4x4 versie van de transit. assen, diffs en tussenbak van UK bedrijf county.

Photo-0005.jpg.ae65fefe65b2589cba6aa417a78b9c1e.jpg

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij is het meer een afweging wat ik nu in het dagelijkse leven ook kan gebruiken: ik woon in een rijhuis en er zijn niet veel parkeerplaatsen en ik moet vaak zijn op plaatsen waar parkeren met een gewone gezinswagen al een uitdaging is en het op bepaalde parkings met zo'n mastodont van een SUV of Van uitgesloten zijn qua hoogte. Op deze moment heb ik nog geen kids en hoef ik niet echt een achterbank te hebben.

 

Bij een Ute zou ik zeker een vaste cover of een cab over de laadbak hanteren die deftig afgesloten kan worden maar indien je grote dingen moet verplaatsen (waar ik soms een bestelbusje voor moet gaan huren indien een aanhangwagen geen optie is) kan dit via de open laadbak. Een extra bagage-box op het dak in verbinding met statieven op de laadbak (zoals op de foto van die F150) moet ook wel mogelijk zijn.

 

De Utes die vaak te zien zijn, zijn idd meer tuning gericht (waarschijnlijk omdat ze goedkoper vanwege inschrijving lichte vracht tegenover sportmodel al ken ik de wetgeving in Australië en Z Afrika niet) maar voor mij gaat het om wat voor mij persoonlijk praktisch interessant lijkt te zijn.

 

Als alternatief overweeg ik wel een crossover (verhoogde stationwagon) daar een deel van de achterbank eruit te gooien om er een lichte vracht van te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De modellen waar wij het mee moeten doen zijn o.a.

 

De dacia pick up

 

En de Fiat Strada, waar onlangs een nieuw model van is, wordt hier ook ergens besproken. Is door een prepper gekocht

 

En het oude model van Skoda

 

Kan er zo niet meer verzinnen, de Fiat is best wel een leuk model en in de EU voldoende dealers als je op pad bent en een garage zoekt

 

Dat klopt, trotse eigenaren:p

Overigens,... De Dacia logan pick-up was in Nederland niet meer leverbaar,...

Link naar reactie
Delen op andere sites

vergeet de oude caddy's niet leuke cult auto's

persoonlijk ging ik voor een el camino als ik op die tour ging, meer trekt dan een fiat of dacia.

 

en je kunt wat makelijker iets repareren.

 

roest bruin laten en er een GTD blok met syncro aandrijving

leuk stoplicht kanon

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...