Ga naar inhoud
GENEGEERD

EU overweegt 8% dwangbijdrage rekeninghouders voor redding banken

Sofie
 Share

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hè? En Cyprus zou geen blauwdruk zijn voor de rest van Europa! Dat heeft Jeroen Distelbloem gezegd. En ik heb hem (bijna) geloofd.

Het is er nog niet door, maar zo gaat het natuurlijk vaak. Het balletje wordt een paar keer opgegooid en als de gemoederen wat bedaard zijn, wordt het er alsnog doorgedouwd, met misschien een paar wijzigingen, zoals 6% ipv 8.

Link naar reactie

Waanzinnig plan!

't Grote voordeel aan sparen was altijd dat het risico nagenoeg 0 was. DE reden waarom niet iedereen aan 't beleggen en speculeren slaat.

Voor dat schijntje rente een risico lopen dat je 8% (of wat het dan ook wordt) van je spaargeld mag inleveren?!

'k Vermoed dat mensen dan heel creatief gaan worden en spaarbanken buiten de EU erg populair.

Link naar reactie

En noteer ook even dat de reden is dat het(nog) niet door gaat is dat men vreest voor een bankrun,ipv dat men het zelf ook wel wat schandalig vindt.De enige reden om het nu niet te doen is dus dat men bang is dat er niets meer te halen valt op het moment supreme.

Goede observatie! Die maatregel geld vast niet voor bepaalde groepen, alleen voor de simpele burgers...

Link naar reactie

Het is dat ik vandaag zo'n goed humeur heb, anders zou ik me toch bijna weer heel erg kwaad gaan maken.

Als zzp'er heb ik geen pensioen en kan ik op geen enkel uitkeringsvangnet een beroep doen in geval van slechte tijden. Ik kan wel mijn geld inleveren bij van die [krachtterm] woekerbedrijven om dan na jaren krankzinnige premiebetaling in geval van ziekte nog niet uitbetaald te krijgen of om zoveel kosten te betalen dat die 'pensioenvoorziening' een stuk lager ligt dan bij gewoon sparen. 'Als je de discipline hebt, zet het vooral zelf op een rekening', roept mijn accountant altijd.

Met gloeiende verontwaardiging heb ik ze dan ook zien langskomen, die screenprints uit Cyprus, van ondernemers die zich 30 jaar het schompes hadden gewerkt en opeens 7/8e van hun pensioenkapitaal geblokkeerd zagen staan op hun rekening! [vloek][krachtterm][nare ziekte]

Ik houd me aanbevolen voor verstandige tips van deskundige ondernemers over het slim onbereikbaar maken van mijn oudedagsvoorziening en spaarpot-voor-enge-ziektes.. Want om het nou alsnog acuut om te zetten in zilveren muntjes, flessen wodka en een dikke caravan - dat lijkt me toch ook geen slim plan.

Link naar reactie

Goed gevonden, echter het artikel is ongeveer 2,5 uur oud en is waarschijnlijk gezien op de grootste complot denkers site van NL http://xandernieuws.punt.nl/ daar staat het compleet vertaalde artikel al sinds gistermiddag al netjes vertaald,

dus het gehele artikel van http://deutsche-wirtschafts-nachrichten.de/

Maar Nujij.nl gaat natuurlijk geen link leggen naar de complot site http://xandernieuws.punt.nl/

Daar werkt Xander Meijer met zijn team al vanaf 2008 aan het netjes vertalen van wereldwijd nieuws of complotten of allebei.

Ook haalt Xander en zijn team veel info van de amerikaanse site's zoals

http://www.stevequayle.com/

http://www.raidersnewsupdate.com/

En natuurlijk van de grootste complot denkers site ter wereld

http://www.godlikeproductions.com/

Maar dan doen heel veel grote kranten inmiddels ook, zei het dat het "nieuws" 2 tot 3 dagen later komt.

Waarschijnlijk moet het eerst gescreend worden.

Ben ik nu ook een complotdenker? WELNEE, maar is soms best spannend.

Eerlijkheids halve heb ik heel wat nachten op gezeten omdat ramp nummer zoveel was voorspeld.

Bij ramp nummer 1000 ben ik gestopt met wakker blijven en slaap gewoon in en de volgende morgen is er weer niets gebeurd;)

Wil niet zeggen dat ik nu zorgeloos ben, ga gewoon door met preppen, blijf hier nog wel effe rondhangen:)

N.B.

Ook groote Nederlandse complotsites zijn deze;

http://www.niburu.nl/

http://boinnk.nl/blog/

Link naar reactie

Ze noemen het een "eigen risico" bijdrage, net als bij een verzekering. Het moet niet gekker worden, over centjes die ik zelf gespaard heb een "eigen risico" gaan betalen? Die oude sok wordt toch steeds aantrekkelijker!

Jup, "eigen risico" is inderdaad het goede woord.

Alleen die 8% is veel te laag. Dat zou 100% moeten zijn.

Jup.

Als je je geld aan de bank geeft, en de bank gaat failliet, dan verlies je je geld. Zo moet het zijn, en zo zal het ook weer worden. Had eigenlijk nooit anders mogen zijn.

Maar "we" waren zo eigenwijs te denken dat je risico's onder het tapijt kunt vegen. Nee dus.

Als je rent wilt, dan loop je risico. Dat gaat niet anders.

Als je geen risico wilt, dan ook geen rente.

Haal je sokken maar tevoorschijn....

PS: Afgezien daarvan, als de EU tot de 8% eigen risico besluit, zijn ze dan schuldig aan het oproepen tot een bankrun? lol....

Link naar reactie

Zoals het hoort. Als je je geld niet wilt riskeren op een bank, moet je je geld niet op een bank zetten, that simple. Hopelijk gaan mensen dan wat verantwoordelijker om met hun centen, en het niet achteloos bij een fractionele reserve bank parkeren, dan gaan banken vanzelf weer concurreren op verantwoordelijk beleid. Dit is een stap in de juiste richting naar een stabieler en houdbaarder geldsysteem, echter om een economische crash te voorkomen had dit en nog eens 92% decennia geleden al moeten gebeuren. De economie gaat crashen, daar is nu niets meer aan te doen.

Link naar reactie

@OBL-Rien @Rothbard

Oke, heren, ik begrijp van jullie dat het mijn eigen onnozele schuld is dat ik mijn spaarpot bij een bank in bewaring heb gegeven.

Nu zou ik graag van jullie willen horen hoe je in jullie ogen dan wél verstandig met een surplus aan geld omgaat.

De sok? De rest van je hypotheek ook aflossen? Een alternatief?

Natuurlijk, ik begrijp dat jullie geen beleggingsadvies gaan geven. Ik zal jullie suggesties ook niet als zoete koek slikken. Maar alleen maar roepen dat je een naieve sukkel bent om je geld op de bank te zetten (idd niet jullie woorden, maar mijn parafrasering) - mwah, vind ik niet echt opbouwend..

Link naar reactie

@OBL-Rien @Rothbard

Oke, heren, ik begrijp van jullie dat het mijn eigen onnozele schuld is dat ik mijn spaarpot bij een bank in bewaring heb gegeven.

Nu zou ik graag van jullie willen horen hoe je in jullie ogen dan wél verstandig met een surplus aan geld omgaat.

De sok? De rest van je hypotheek ook aflossen? Een alternatief?

Natuurlijk, ik begrijp dat jullie geen beleggingsadvies gaan geven. Ik zal jullie suggesties ook niet als zoete koek slikken. Maar alleen maar roepen dat je een naieve sukkel bent om je geld op de bank te zetten (idd niet jullie woorden, maar mijn parafrasering) - mwah, vind ik niet echt opbouwend..

hypotheek aflossen is zoiezo verstandig => minder vaste lasten in de toekomst => minder inkomen nodig (je houd meer over)

Link naar reactie

Het wordt weer tijd dat er een scheiding tussen investeringsbanken en commerciele banken komt. Zolang banken jouw geld gebruiken om zichzelf riant te honoreren en speculatieve/risicovolle beleggingen te doen en per saldo je daar niet/nauwelijks voor belonen, zie ik weinig reden om je geld op de bank te parkeren. Als je teveel hebt, betaal je er ook nog 1.2% over omdat je gespaarde geld. En straks misschien nog 8% 'om de bank te redden'.

Veel economen zijn het erover eens dat het geld bij de spaarders moet worden gehaald. Sommigen opperen zelfs dat een belasting van 30% op alle activa de uitweg zou zijn, zoals de Boston Consulting Group.

Link naar reactie

De accountant roept om het hardst: "Los je hypotheek af!".

Volgens hen is het volstrekt idioot om (wanneer je geld op een spaarrekening hebt staan) eerst je geld aan de bank te geven (je spaargeld), daar een onzinnig lage rente voor te krijgen, om dan vervolgens je EIGEN GELD weer terug te lenen (hypotheek) en daar een weer veel hoger percentage voor te betalen!

Maar goed, dat gaat enkel op als je ruim in je spaarcenten zit en nog maar een gedeelte van je hypotheek over hebt om af te lossen.

Het compleet waanzinnige is natuurlijk dat wanneer de bank omvalt, je wel je spaarcentjes kwijt bent, maar dat je schulden blijven staan! U verliest dus ALTIJD!

Wat is nu het beste? Ik heb geen idee. Het voelt namelijk of dat alle economische modellen die we kennen, niet meer gelden in de huidige trend.

Kijken naar het verleden is ook lastig. Door de huidige globalisering en het feit dat ALLES nu zo'n beetje met elkaar verbonden is, dat afstanden en tijdzones virtueel niet meer bestaan, maakt het dat we compleet onbekende toekomst tegemoet treden. Je zou het zelfs als een singulariteit in de wereld economie kunnen beschouwen.

Feit blijft wel, dat als je geen schulden hebt, maar wel spullen, je spekkoper bent. Bij u valt niets meer te halen.

En ja, ik heb ook nog centjes op de spaarrekening...

JB

Link naar reactie

@leidseprepper, mijn punt is juist dat je geen sukkel geweest bent je geld op een bank te zetten, en daar ligt nu precies het probleem. Het zou juist heel duidelijk moeten zijn dat het ongelofelijk dom is je geld toe te vertrouwen aan een bank die er niet verantwoordelijk mee omgaat. Voornamelijk het depositogarantiestelsel heeft die prikkel weggehaald, en heeft daarmee een gigantisch systeemrisico gecreëerd.

Een paar alternatieve ideetjes zijn edelmetaal, Chileense peso op Chileense bank, inderdaad de sok, of natuurlijk een combinatie van meerderen. Eigen research is nooit een slecht idee. In dit systeem zijn onze opties helaas beperkt, maar er zijn weinig opties slechter dan het Nederlandse bankenstelsel.

• Leuk 1
Link naar reactie

Ook hier is natuurlijk een mooie oplossing voor als je je hypotheek heb afbetaald... vermogenbelasting!!

Aardig absurd, je woont immers in dat huis.

Dat nog los van de simpelheid van de woning.

Even vreemd als die vermogensrendementsheffing op ~20K.

Link naar reactie

De accountant roept om het hardst: "Los je hypotheek af!".

Volgens hen is het volstrekt idioot om (wanneer je geld op een spaarrekening hebt staan) eerst je geld aan de bank te geven (je spaargeld), daar een onzinnig lage rente voor te krijgen, om dan vervolgens je EIGEN GELD weer terug te lenen (hypotheek) en daar een weer veel hoger percentage voor te betalen!

Maar goed, dat gaat enkel op als je ruim in je spaarcenten zit en nog maar een gedeelte van je hypotheek over hebt om af te lossen.

Het compleet waanzinnige is natuurlijk dat wanneer de bank omvalt, je wel je spaarcentjes kwijt bent, maar dat je schulden blijven staan! U verliest dus ALTIJD!

Wat is nu het beste? Ik heb geen idee. Het voelt namelijk of dat alle economische modellen die we kennen, niet meer gelden in de huidige trend.

Feit blijft wel, dat als je geen schulden hebt, maar wel spullen, je spekkoper bent. Bij u valt niets meer te halen.

En ja, ik heb ook nog centjes op de spaarrekening...

Tuurlijk. Helemaal helder van die hypotheek. Maar iets weerhoudt mij er van om m helemaal af te lossen.

Het is dat zeurende gevoel dat als je zelf de volle verantwoordelijkheid neemt dat je dan vervolgens linksom of rechtom alsnog de sjaak gaat zijn.

Ook al kan ik de scenario's nog niet helemaal verzinnen - wat er nu gebeurt kon ik een paar jaar geleden ook niet verzinnen.

Ok, stel ik stop een berg spaargeld extra in mijn huis. Terwijl - even een whatifje - als de economie nog ff verder verslechtert 80% van de huizen onder water staat (financieel gezien) en ze toch moeilijk driekwart van NL uit zijn huis kunnen zetten. Dus omdat niemand zijn schuld meer kan opbrengen, wordt er een andere oplossing verzonnen. Ondertussen zijn mijn centen in mijn huis verdwenen. En schroeven ze de belasting op bezit (zoals huizen) nog es ff flink op, want ja, die afbetaalde-huizenbezitters hebben blijkbaar geld genoeg. Als je geen schulden hebt, valt er bij jou toch juist VEEL te halen?? Waar zeurt u over, mevrouw, iedereen om u heen gaat failliet aan z'n niet meer op te brengen hypotheeklasten!

Iedereen kreunt en piept - en de uitkeringen en de salarissen en de uitgekeerde pensioenen zijn dus zo lang mogelijk soort van heilig. Dat ondertussen zo'n beetje elke zzp'er die ik ken (ook degenen die nog steeds een volle opdrachtenportefeuille hebben!) de afgelopen jaren stilletjes zo'n 30% omzet heeft ingeleverd - dat blijft overal angstaanjagend onderbelicht. Even voor alle duidelijkheid: dat betekent voor de meeste mensen dus ook gewoon simpel ruwweg 30% minder inkomen. Daar kan die ambtenaar/pensionado/brave-medewerker-in-loondienst zich niet eens iets bij voorstellen! Die klaagt al dat de nullijn een grof schandaal is!

Als de economie implodeert en het bedrijfsleven gaat failliet, dan gaat iedereen in de rij staan bij het UWV. In elk geval voor het idee. Misschien zijn er geen centen meer voor uitkeringen, maar alla, dan in elk geval een setje voedselbonnen ofzo. Anywayz, ook al mijn opdrachtgevers zijn failliet, dus zero omzet. Als zelfstandige met een eigen huis hoef ik nu niet aan te kloppen voor bijstand ofzo. Komt die groep dan opeens ook wel in aanmerking voor een voedselbon? Hebben ze tegen die tijd in alle chaos de regelgeving opeens verrúimd? Ik durf er niet op te vertrouwen, in elk geval.

Kortom, als zelfstandigen vallen we nu al buiten bijna elk systeem - in tijden van stress verwacht ik niet opeens grote barmhartigheid en goedertierenheid van de overheid. Het enige voordeel: nu al een andere mindset hebben. Dat merk ik dan weer wel als ik mensen-met-een-vast-salaris spreek.

Na ja - beetje vaag geouwehoer dit, niet bedoeld als geklaag want gelukkig kan ik nog steeds prima rondkomen. Desalniettemin. Mijn verbeelding ziet mij iets te levendig worden uitgeknepen als het nichtje van Spongebob.. Wat is wijsheid... (retorische vraag)

• Leuk 1
Link naar reactie

Goed gevonden, echter het artikel is ongeveer 2,5 uur oud en is waarschijnlijk gezien op de grootste complot denkers site van NL http://xandernieuws.punt.nl/ daar staat het compleet vertaalde artikel al sinds gistermiddag al netjes vertaald,

dus het gehele artikel van http://deutsche-wirtschafts-nachrichten.de/

Of deze kwestie echt speelt is twijfelachtig, ook deutsche wirtschafts nachtrichten is nogal tendentieus. Als het echt waar is hebben we gelijk antwoord op http://preppers.nl/forum/threads/5942-Waarom-is-er-nog-geen-pleuris-uitgebroken

Link naar reactie

Heb zelf een gedeelte van onze hypotheek afgelost en vraag mij steeds vaker af of dit wel slim was.

Ben het eigenlijk wel eens met @leidseprepper eens en twijfel ook steeds meer aan het nut van het aflossen van de hypotheek.

Het vervroegd aflossen heeft alleen zin als je er van overtuigd bent dat het huidige systeem nog gewoon door zal draaien.

Als kwantitatieve verruiming uiteindelijk uitgewerkt is, en dus de geldontwaarding exact gelijk is aan de input zal ook de hypotheek schuld een stuk lager zijn.

Waar je nu je geld het beste in kunt stoppen weet ik ook niet, maar zolang de bubbel nog niet geknapt is kun je het beste samen met de meute investeren in gebakken lucht.

En net voordat de bubbel barst zou je het moeten kunnen omzetten in pm.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...