Ga naar inhoud
GENEGEERD

Aardappelen op kleine oppervlakte


Geert T

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Heb dit nog niet kunnen terugvinden hier en is misschien wel interessant

voor de mensen die niet veel ruimte hebben:

 

mijn schoonvader is nu een test aan het doen om aardappelen te telen op beperkte ruimte.

 

werkwijze:

1: neem een vuilniszak en maak op de bodem voldoende gaten om water te kunnen laten ontsnappen

2: vul de zak met een beetje compost/aarde en enkele aardappelen die zijn uitgeschoten.

3: als de scheuten boven de compost/aarde uitkomen deze opnieuw bedekken met een laag compost/aarde

4: dit herhalen tot de zak volledig vol is.

5: als de zak vol is gewoon wachten en laten doorschieten.

Als het proces klaar is de vuilniszak opensnijden, deze zou nu vol moeten zitten met lekkere verse aardappels.

 

(status: er zijn 2 zakken volledig gevuld, ben benieuwd naar de opbrengst per vuilniszak).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
mischien een domme vraag, sta op het punt zelf ook wat aardappels te planten, maar klopt het dat aardappels de grond "dood" maken, simpel gezegt, er blijven geen voedings stoffen meer over?

 

'k Heb in m'n leven nog nooit een domme vraag gehoord! :p

 

Iedere plant, maar zeker die met flinke opbrengsten, zoals de aardappel, trekken specifieke voedingsstoffen uit de bodem. Ieder jaar op hetzelfde stukje grond aardappels zetten, tja, dat gaat niet goed. Je moet dus rouleren, doen zelfs klassieke boeren ondanks hun overbemesting en kunstmest gebruik.

 

Aardappels worden traditioneel gebruikt om de grond luchtiger te maken, vandaar dat nogal wat kavels van nieuwbouw huizen het eerste jaar vol staan met aardappels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mischien een domme vraag, sta op het punt zelf ook wat aardappels te planten, maar klopt het dat aardappels de grond "dood" maken, simpel gezegt, er blijven geen voedings stoffen meer over?

 

Valt wel mee. Ik denk dat je bedoelt, dat je niet elk jaar op dezelfde plek je aardappels moet poten ivm ziektes. Maar zoals met elk gewas trekt het voedingsstoffen uit de grond welke utieindelijk weer aangevuld moeten worden. Ik hou een roulatie schema bij, waar ik wat het gezaaid in welk jaar/jaargetijde.

 

Kompost en paarden/koeien mest is goed om je grond op een natuurlijke manier te bemesten. Je kan ook voor nood wat kunstmest preppen, voor het geval je komposthoop op begint te raken (omdat je minder afval hebt door een SHTF situatie...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

'k Heb in m'n leven nog nooit een domme vraag gehoord! :p

 

Iedere plant, maar zeker die met flinke opbrengsten, zoals de aardappel, trekken specifieke voedingsstoffen uit de bodem. Ieder jaar op hetzelfde stukje grond aardappels zetten, tja, dat gaat niet goed. Je moet dus rouleren, doen zelfs klassieke boeren ondanks hun overbemesting en kunstmest gebruik.

 

Aardappels worden traditioneel gebruikt om de grond luchtiger te maken, vandaar dat nogal wat kavels van nieuwbouw huizen het eerste jaar vol staan met aardappels.

En weet je wat ik nou zo irritant vind, dat ze dat loof doodspuiten bij aardappels, en de periode daarna gewoon weer andere gewassen planten/zaaien/pooten. En die chemicalien van dat doodspuiten, blijft natuurlijk alleen maar op de blaadjes zitten.......:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

En weet je wat ik nou zo irritant vind, dat ze dat loof doodspuiten bij aardappels, en de periode daarna gewoon weer andere gewassen planten/zaaien/pooten. En die chemicalien van dat doodspuiten, blijft natuurlijk alleen maar op de blaadjes zitten.......:(

 

'k Weet eigenlijk geeneens wat ze daar precies voor spul voor gebruiken. Hoe snel het afbreekt, etc. Iemand? @boerbartus?

 

'k Weet wel dat de boeren geen keus hebben. Anders zouden de aardappels in opslag beschimmelen.

 

Toch eens kijken hoe ze dat vroeger deden, want toen moesten ze toch ook de piepers opslaan?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

'k Weet eigenlijk geeneens wat ze daar precies voor spul voor gebruiken. Hoe snel het afbreekt, etc. Iemand? @boerbartus?

 

'k Weet wel dat de boeren geen keus hebben. Anders zouden de aardappels in opslag beschimmelen.

 

Toch eens kijken hoe ze dat vroeger deden, want toen moesten ze toch ook de piepers opslaan?!

 

vochtig zand erover ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

'k Weet eigenlijk geeneens wat ze daar precies voor spul voor gebruiken. Hoe snel het afbreekt, etc. Iemand? @boerbartus?

 

'k Weet wel dat de boeren geen keus hebben. Anders zouden de aardappels in opslag beschimmelen.

 

Toch eens kijken hoe ze dat vroeger deden, want toen moesten ze toch ook de piepers opslaan?!

Ik bedoel het LOOF (blad) doospuiten. Dan laten ze ze nog 2-3 weken in de grond voordat ze gaan rooien. Hierna een anti schimmel (op de aardappel zelf) behandeling gebeurt niet altijd volgens mij. Dit komt ook niet meer in de landbouwgrond, waar je dus ophoping kan krijgen.....

 

Aardappels opslaan in koele donkere omgeving. Worteltjes in vochtig zand......:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

'k Heb in m'n leven nog nooit een domme vraag gehoord! :p

 

Probeer deze vragen dan eens te beantwoorden zonder eerst verbaasd te kijken of ze het echt menen.

 

- Als je plantjes wil verplanten naar de volle grond moet je het plastiek potje er dan afhalen?

- Hebben alleen de mannetjes bijen een angel?

- Deze heeft hoorns en een sik is dit een bok? (terwijl je de geit aan het melken bent)

- dezelfde vraag bij een koe met horens.

 

Geloof me ik heb al veeeeeeel sarcasme moeten inhouden. En dit waren opmerkingen van volwassenen. Van kinderen krijg ik ook leuke opmerkingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mischien een domme vraag, sta op het punt zelf ook wat aardappels te planten, maar klopt het dat aardappels de grond "dood" maken, simpel gezegt, er blijven geen voedings stoffen meer over?

 

Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel.

En ik zou dat ook wel willen weten hoe dat precies zit met de grond enzo :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer deze vragen dan eens te beantwoorden zonder eerst verbaasd te kijken of ze het echt menen.

 

- Als je plantjes wil verplanten naar de volle grond moet je het plastiek potje er dan afhalen?

- Hebben alleen de mannetjes bijen een angel?

- Deze heeft hoorns en een sik is dit een bok? (terwijl je de geit aan het melken bent)

- dezelfde vraag bij een koe met horens.

 

Geloof me ik heb al veeeeeeel sarcasme moeten inhouden. En dit waren opmerkingen van volwassenen. Van kinderen krijg ik ook leuke opmerkingen.

 

;)

 

De ergste die ik ooit ben tegen gekomen: Hoe heet dat grote, zwart witte beest die in de wei staat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

mischien een domme vraag, sta op het punt zelf ook wat aardappels te planten, maar klopt het dat aardappels de grond "dood" maken, simpel gezegt, er blijven geen voedings stoffen meer over?

 

ik had gelezen maximum 4jaar op dezelfde plaats. Omdat het inderdaad bepaalde stoffen aan de bodem onttrekt.

(maar ik ben geen deskundige).

Link naar reactie
Delen op andere sites

'k Weet eigenlijk geeneens wat ze daar precies voor spul voor gebruiken. Hoe snel het afbreekt, etc. Iemand? @boerbartus?

 

'k Weet wel dat de boeren geen keus hebben. Anders zouden de aardappels in opslag beschimmelen.

 

Toch eens kijken hoe ze dat vroeger deden, want toen moesten ze toch ook de piepers opslaan?!

 

Ben zelf uitsluitend melkboer dus kan er helaas niet veel over zeggen.

 

Het schijnt als je ze goed onderhoud dat het een van de simpelste groentes is om zelf te verbouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Vandaag mijn eerste oogst binnengehaald! 4 kleine pootaardappeltjes (biologisch, uiteraard) 3 maanden geleden in deze oude Duplo speelgoedbak gedaan en daar nu 9 ons heerlijke aardappeltjes uitgehaald. Ik heb het gedaan volgens de methode hier beschreven, al was er ook ergens op dit forum (het is inmiddels ook zooo groot dat ik het niet eens makkelijk terug kan vinden) ;) een youtubeje met een heer op leeftijd die het voordeed.

 

Enfin, hier onder het resultaat.

 

aardapp1-small.jpg.7eb59d92e5f2d40d03229a2b9fc94bb2.jpg

 

aardapp2-small.jpg.b54cd7fc52a672632ff13b806b5fc8eb.jpg

 

aardapp3-small.jpg.05377d32dbe5c3fabda4b2bef5a5e554.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...