Ga naar inhoud
GENEGEERD

Behoefte aan kant en klaar 27mc pakket?


Communicator

Interesse in een compleet kant en klaar 27mc pakket  

65 leden hebben gestemd

  1. 1. Interesse in een compleet kant en klaar 27mc pakket

    • Ja!
      46
    • Nee
      15
    • Weet niet
      4


Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 94
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

ik ben er in de 'grote' setup uit gegaan van het volgende:

 

k40 Case

crt SS 6900n (bakkie)

Accu, 12V 18Ah (lood)

Balun + isolatoren + touw

koperdraad (om antenne van te maken)

20m RG58 + connectoren (antennekabel)

Solarpanel

 

ik heb bewust voor de RG58 kabel gekozen omdat deze het meest flexibel is. Maar niet de beste kwaliteit. Die is veel minder buigzaam dus niet relevant.

 

crt ss6900n heeft standaard een vermogen van 40watt.

Accu is een prijstechnische keus en heeft voldoende capaciteit om een zendsessie op vol vermogen te doen van de zendbak. Maar dat is natuurlijk beperkt in tijd.

 

Een kleinere setup zou dan voornamelijk een andere zendbak betekenen. Bijvoorbeeld een standaard 40kanalen 4Watt zendbak. waardoor het bereik beduidend minder wordt, en de mogelijkheid vervalt om lange afstanden te werken (SSB*). ssb wordt gebruikt om lange afstanden te overbruggen via weerkaatsing tegen de ionosfeer...

 

dat zou 150 euro kunnen schelen.

als je dan alle, op maat geleverde materialen zelf in bouwt kan je het voor ±€300,= euro net redden.

 

Een porto met een op maat geleverde oprolbare antenne is ook misschien een mogelijkheid. Geleverd in een EMP bekisting bijvoorbeeld. Maar let wel. Hoe goedkoper je de complete set wilt, hoe meer je inlevert aan bereik!

Uiteraard zou er dan uitvoerige documentatie bij geleverd worden. Hoe je de antenne moet hangen. Hoe de bijgeleverde bak werkt... de 'te volgen' protocollen.

Maar zoals eerder gezegd. Ik heb nog een plan op stapel liggen, die hier goed op kan aansluiten.

 

Dat vergt echter wel enige voorbereiding en uitzoekwerk voordat ik hiermee naar buiten treedt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat is het bereik van zon 'groot' of 'klein' pakket? anders heb ik wel interesse in een 5 pakketten.... mits et een beetje bereik heeft. kheb wat vrienden die niet op deze site zitten en wel preppen.

 

Bereik is een moeilijk punt om te definiëren. Sterk afhankelijk van de gekozen omgeving en van de weersomstandigheden.

 

Met deze balun-inverted V antenne heb je een groot luisterbereik mits hij goed hangt, vrij in de lucht, en zo hoog als mogelijk.

 

Mijn huidige testopstelling in de achtertuin hangt erg laag (3meter) en daarmee heb ik al een luisterend bereik van +30Km. Zenden gaat iets minder omdat hij laag hangt en tussen de woningen.

 

Als je dus een ideale opstelling hebt. De antenne hangt goed, en geeft goede SWR waardes aan, dan kan het bereik zomaar vergroot worden naar 60-70Km.

Houdt echter rekening met minder ideale omstandigheden en hou ongeveer 40-50Km aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker interesse, valt alleen nog heel wat te leren voor me, ik ben vooral geinteresseerd in een goed compact porto zend ontvang systeem, liefst USB laadbaar met bijv mijn Waka for on the go, voor stationair gebruik, via groter zonnepaneel prima, een comsysteem dat niet van de sattelieten afhankelijk is zou wel eens heel belangrijk kunnen blijken te zijn, kunnen we iig nog communiceren zolang we een atmosfeer hebben.

 

Prijs moet natuurlijk ook redelijk zijn, ben benieuwd of dit van de grond zal komen.

 

Goed idee

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben er in de 'grote' setup uit gegaan van het volgende:

 

k40 Case

crt SS 6900n (bakkie)

Accu, 12V 18Ah (lood)

Balun + isolatoren + touw

koperdraad (om antenne van te maken)

20m RG58 + connectoren (antennekabel)

Solarpanel

 

ik heb bewust voor de RG58 kabel gekozen omdat deze het meest flexibel is. Maar niet de beste kwaliteit. Die is veel minder buigzaam dus niet relevant.

 

crt ss6900n heeft standaard een vermogen van 40watt.

Accu is een prijstechnische keus en heeft voldoende capaciteit om een zendsessie op vol vermogen te doen van de zendbak. Maar dat is natuurlijk beperkt in tijd.

 

Een kleinere setup zou dan voornamelijk een andere zendbak betekenen. Bijvoorbeeld een standaard 40kanalen 4Watt zendbak. waardoor het bereik beduidend minder wordt, en de mogelijkheid vervalt om lange afstanden te werken (SSB*). ssb wordt gebruikt om lange afstanden te overbruggen via weerkaatsing tegen de ionosfeer...

 

dat zou 150 euro kunnen schelen.

als je dan alle, op maat geleverde materialen zelf in bouwt kan je het voor ±€300,= euro net redden.

 

Een porto met een op maat geleverde oprolbare antenne is ook misschien een mogelijkheid. Geleverd in een EMP bekisting bijvoorbeeld. Maar let wel. Hoe goedkoper je de complete set wilt, hoe meer je inlevert aan bereik!

Uiteraard zou er dan uitvoerige documentatie bij geleverd worden. Hoe je de antenne moet hangen. Hoe de bijgeleverde bak werkt... de 'te volgen' protocollen.

Maar zoals eerder gezegd. Ik heb nog een plan op stapel liggen, die hier goed op kan aansluiten.

 

Dat vergt echter wel enige voorbereiding en uitzoekwerk voordat ik hiermee naar buiten treedt.

 

Alvast bij voorbaat dank voor je tijdsinvestering mbt uitzoekwerk, ik zou zelf namelijk niet weten waar ik zou moeten beginnen

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik besef heel goed dat de prijs best even slikken is. Zeker omdat je alles in 1 keer aanschaft.

Maar als je inziet hoe belangrijk het is om te kunnen blijven communiceren in een shtf situatie. is hij het dubbel en dwars waard lijkt mij!

 

Het is natuurlijk ook een manier om informatie te verzamelen zonder de deur uit te hoeven. Enkel het luisteren kan al waardevolle informatie bevatten voor jou en je gezin. dat is vaak zelfs een betere keuze dan jezelf hoorbaar te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vind het persoonlijk wat aan de dure kant

 

Een draad antenne 49 euro

http://www.marktplaats.nl/a/telecommunicatie/antennes-en-masten/a1002550918-smd-antenna-hf-monoband-dipool-antenne-vanaf-49.html?c=c3c3a3fd9c3e4c9081be58a8ffe91384&previousPage=lr&casData=EjuiBbJSjW9XHPx2AUOqLLJOBxMr9HFrXawzFLe_TEsRGL9MMudHKnqbWi6LG6F-7rQm-GfFT8DiFUs_BZ3Tv4DEfz0T16cz0EiXA65SpTxpSHMxNaoG7s0ba2TAawfp

Bakkie 74,95 euro

http://www.marktplaats.nl/a/telecommunicatie/zenders-en-ontvangers/a1002046348-nieuw-27-mc-fm-zender-cobra-aanbieding.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr&casData=EjuiBbJSjW9XHPx2AUOqLKKElW2zAFj2pSgGmSFe147GyvelDE8WGB8DhUDwFTZXKN82iD_Xqxa3yV4viULIDyiPd9pUcpyX3dUeHN5bOBKtMZtuKeXj5h2Wy3GHrunG

 

Set voor de kleine beurs: 79,95 euro

http://www.marktplaats.nl/a/telecommunicatie/zenders-en-ontvangers/a1000915274-27mc-intek-m-100-vakantie-set-inclusief-antenne-plug-play.html?c=c31218e179beb5dcf8f82c79cca58d38&previousPage=lr&casData=EjuiBbJSjW9XHPx2AUOqLOvXEIKZB3FOJ0p4aCrShBoBZJpcWK0ZC-m613dxq-b384STBn1RyA9XMuFPjiDcE_GApfZP3zcmDxFWGykMeVUElHbARHcdy1jgnheyt_5G

 

Bedankt voor die post betreft draadantennes!

 

Voor de rest wat je daar laat zien... troep. Zeker dat setje voor de kleine beurs... weggegooid geld!

ik hoop dat je mijn openings post goed hebt gelezen. de specificaties van de betreffende bak liggen toch wel een stuk hoger.

 

Ik wil nu niet zeggen dat goedkopere oplossingen qua zendbak niet mogelijk zijn hoor!

 

Alles wat ik hier in de OP heb staan, is afgewerkt in een handzame kist. inclusief een accu en zonnepaneel.

 

Het kan duurder, en het kan nog goedkoper. Maar ik probeer de kwaliteit wel enigszins hoog in het vaandel te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor die post betreft draadantennes!

 

Voor de rest wat je daar laat zien... troep. Zeker dat setje voor de kleine beurs... weggegooid geld!

ik hoop dat je mijn openings post goed hebt gelezen. de specificaties van de betreffende bak liggen toch wel een stuk hoger.

 

Ik wil nu niet zeggen dat goedkopere oplossingen qua zendbak niet mogelijk zijn hoor!

 

Alles wat ik hier in de OP heb staan, is afgewerkt in een handzame kist. inclusief een accu en zonnepaneel.

 

Het kan duurder, en het kan nog goedkoper. Maar ik probeer de kwaliteit wel enigszins hoog in het vaandel te houden.

 

Hou er wel rekening mee dat de meeste mensen verticaal zitten en een horizontale antenne op een verticale slecht te horen is.(weinig S punten)

Een draad antenne is meer voor de DX

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ik een leek ben op dit gebied is me al lang duidelijk ook al heb ik wel enige ervaring met pmr en lpd kanalen.

Ik denk dan ook dat dit een geweldig initiatief is! (Vooral voor ons leken.. :p)

De prijs vind ik wel aan de hoge kant en daarmee bedoel ik dus niet dat het spul het niet waard is( ook al kan ik dat zelf niet goed beoordelen maar daarin vertrouw ik op de kunde en eerlijkheid van @Communicator) maar dat het gewoon veel geld is. Daarom dacht ik dat het misschien een idee is om het zonnepaneel niet standaard bij de set in te doen maar als optie te verkopen. Er zijn wellicht ook mensen die al mogelijkheden hebben om een 12v accu op te laden.

 

Als de mogelijkheid er is zal ik zeker een set kopen!

 

Mvg Dakhaas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hou er wel rekening mee dat de meeste mensen verticaal zitten en een horizontale antenne op een verticale slecht te horen is.(weinig S punten)

Een draad antenne is meer voor de DX

 

van horizontaal naar vertikaal heeft Henry van HPSD eens een goed stukje geschreven als ik me niet vergis

schijnt weinig uit te maken van het een naar t ander zenden ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het een uitdaging wordt om het paneel de accu vlot genoeg te laten laden danwel de accu voldoende stroom (!) te laten leveren voor een beetje vermogen op de bak.

(dit met de berichten over het laden van de wakawaka en de beperkingen van een 12V 7A accu)

Wie kan wat rekensommen neerzetten om er wat context aan te geven?

Dus laadtijd en zend-tijd bij normale omstandigheden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

waarom niet kiezen voor 2 meter? Dares heeft al een aantal prima noodvoorzieningen achter de hand. bv repeaters waardoor je met een 2 meter proto grote afstanden kan overbruggen.

Voor 27mc blijft het verhaal qua berijk te beperkt. Ik doe dus niet mee met 27mc

 

hoe om te gaan met rampen en communicatie

http://dares.nl/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=46&Itemid=68

 

en prima standaard veld setjes

http://dares.nl/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=44&Itemid=66

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

waarom niet kiezen voor 2 meter? Dares heeft al een aantal prima noodvoorzieningen achter de hand. bv repeaters waardoor je met een 2 meter proto grote afstanden kan overbruggen.

Voor 27mc blijft het verhaal qua berijk te beperkt. Ik doe dus niet mee met 27mc

 

hoe om te gaan met rampen en communicatie

http://dares.nl/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=46&Itemid=68

 

en prima standaard veld setjes

http://dares.nl/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=44&Itemid=66

@jobs wat heeft de wakawaka hier mee te maken, daar begrijp ik niet? Of heb ik iets gemist en moet het bakkie gevoed door de wakawaka, dat zal zeker nooit lukken inderdaad! @Communicator had echter een veel krachtiger set in gedachten en zover ik begrijp gaat hij het eerst ook zelf testen.

@vdwalle 2 meter is zeker beter, maar is ook een licentie voor vereist toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt voor 2 meter heb je ten minste een N licentie nodig (zolang er centraal gezag is).

Dat is te doen en is niet erg kostbaar.

Je mag de apparatuur wel bezitten zonder licentie maar niet gebruiksklaar hebben liggen.

In de praktijk, geen voeding en mic aangesloten is voldoende om aan deze eis te voldoen.

 

voor iets meer dan 100 euro ben je in de lucht

bij http://www.baco-army-goods.nl/kenwood-motorola-radio-s.html alleen nog een antenne en voeding

BTW, geen belang bij deze winkel

Dit zijn professionele apparaten die gebruikt worden aangeboden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt voor 2 meter heb je ten minste een N licentie nodig (zolang er centraal gezag is).

Dat is te doen en is niet erg kostbaar.

 

Daar ben ik het niet mee eens.

Ik heb wel eens zo'n examen gedaan. en ben enigszins technisch onderlegd. Maar ik haakte af. Je moet veel weten over diode's, elco's printplaatjes en dergelijke....

Dat is ook de reden dat ik kies voor de 27Mc. Maar dat wil niet zeggen dat het beperkt blijft tot de 27mc.

 

Zoals gezegd ben ik ergens mee bezig waar ik binnenkort mee naar buiten treed.

 

Tevens ben ik momenteel bezig om zo'n kist samen te stellen. Ik kom momenteel op een prijs van ongeveer €250,-. Dat is zonder zonnepaneel en accu.

een goed bakkie 40/4 AM/FM met een foolproof antenne.

 

Voor de stroom toevoer zal dan zelf gezorgd moeten worden Alle bekabeling zit er al wel bij.

 

Ik probeer zo verschillende set-ups uit. En hoop zo voor iedereen een haalbaar en interessante set te kunnen aanbieden.

Maar alle informatie van jullie uit is van harte welkom!.. zo kunnen we de ideale set samen stellen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

waarom niet kiezen voor 2 meter? Dares heeft al een aantal prima noodvoorzieningen achter de hand. bv repeaters waardoor je met een 2 meter proto grote afstanden kan overbruggen.

Voor 27mc blijft het verhaal qua berijk te beperkt. Ik doe dus niet mee met 27mc

 

hoe om te gaan met rampen en communicatie

http://dares.nl/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=46&Itemid=68

 

en prima standaard veld setjes

http://dares.nl/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=44&Itemid=66

 

werken de repeaters altijd? er zijn er die zelfvoorzienend zijn maar het bereik in de 2 meter zonder repeater is echt om te janken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...