Ga naar inhoud
GENEGEERD

Vuur maken LMF


Jacob

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Bunkerprepper
Beste medeprepers,

 

Vandaag geprobeerd vuur te maken met een LMF 2.0. Prachtige vonken met de rug van mijn opinel gemaakt maar zelf een donzige papieren tissue kreeg ik binnenshuis niet aan. Wat doe ik fout?

 

Alvast bedankt.

 

Lack of Moral Fiber

http://en.wikipedia.org/wiki/LMF

 

SMILE

 

 

Bunkerprepper

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste medeprepers,

 

Vandaag geprobeerd vuur te maken met een LMF 2.0. Prachtige vonken met de rug van mijn opinel gemaakt maar zelf een donzige papieren tissue kreeg ik binnenshuis niet aan. Wat doe ik fout?

 

Alvast bedankt.

 

Hoi Jacob,

 

Zo te lezen doe je alles goed hoor. vaak krijg je de beste resultaten door je firesteel schuin op je aanmaakmateriaal te plaatsen. (firesteel op je tissue) Vervolgens maak je dan een beweging waarbij je het mes en firesteel van elkaar wegtrekt. Doordat je firesteel dicht bij je aanmaakmateriaal blijft komen de vonken dan heel geconcentreerd aan. Je kan ook proberen om een wattebolletje te gebruiken of wat pluis uit de wasdroger.

 

Gewoon blijven proberen en dan lukt het vanzelf .

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste medeprepers,

 

Vandaag geprobeerd vuur te maken met een LMF 2.0. Prachtige vonken met de rug van mijn opinel gemaakt maar zelf een donzige papieren tissue kreeg ik binnenshuis niet aan. Wat doe ik fout?

 

Alvast bedankt.

 

Probeer het eerst met tondel die makkelijk vlam vat. Vaseline watten of droger pluis. 't Kan namelijk zijn dat je tissue niet echt lekker werkt als tondel.

Gaat dat eenmaal goed, kun je gaan experimenteren met andere tondel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedereen geeft de neiging om met een mes over de firesteel te schrapen maar het is beter het mes stil te houden bij uw tondel en de firesteel naar u toe te trekken om de vonken beter te concentreren .

 

Geert

 

Super tip, geert! Persoonlijk ben ik meer van de exotac strikers. Deze geven smeulende deeltje ipv alleen vonken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tissue werkt volgens mij niet, zal eerder smeulen dan vlam vatten? Je zou wel kunnen proberen het nog zeer "vezelig" te maken dus heel erg uit elkaar plukken en daar een hoopje van maken met veel zuurstof erin (dus niet samen drukken). Het vezelig maken geldt overigens voor zo'n beetje al het organische materiaal dat je probeert aan te steken met een firesteel. Probeer de vaseline watten maar eens, werkte bij mij als een charm, 1 strike. Ook hier geldt voor dat je het wat uit elkaar moet trekken, het zijn de vezels die in eerste instantie vlam vatten en hopelijk de rest aansteekt.

En qua stuk zijn: als ie vonkt doet ie het. Wat meer druk op de striker kan je ook meer of langer gloeiende vonken opleveren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super tip, geert! Persoonlijk ben ik meer van de exotac strikers. Deze geven smeulende deeltje ipv alleen vonken

 

Weetje waarom? Omdat deze zoveel materiaal eraf schrapt :D dus die firesteel zal ook niet zo heel lang meegaan. Overigens een ideale firesteel voor beginners.

Eigenlijk staat en valt alles met een goede schraper/striker, ongeacht de firsteel. Ik krijg ook smeulende deeltjes als ik met m'n F1 over m'n LMF heen schraap en voldoende druk uitoefen. Zoals @Geert aangeeft is zijn manier ook erg goed om lastige tondel brandend te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Bunkerprepper
Hoor het al; heb nog supergedelegeerden te leren. Ben sowieso een prepper newbie. Vandaag stond ik in een winkel en keek naar het aanbod rugzakken!!!! Wordt je toch gek van. Ben maar weer naar huis gegaan.

 

Gewoon die uit de prepshop.nl nemen. Daar hebben ze diverse modellen getest op bruikbaarheid, duurzaamheid e.d. en voor één bepaald model gekozen.

 

 

Bunkerprepper

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoor het al; heb nog supergedelegeerden te leren. Ben sowieso een prepper newbie. Vandaag stond ik in een winkel en keek naar het aanbod rugzakken!!!! Wordt je toch gek van. Ben maar weer naar huis gegaan.

 

Beste Jacob, als je wil, ben je welkom me te bellen en dan leg ik het je aan de telefoon uit... denk dat moet lukken.groetjes Jeroen ps gewoon het nummer van de prepshop site:rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weetje waarom? Omdat deze zoveel materiaal eraf schrapt :D dus die firesteel zal ook niet zo heel lang meegaan. Overigens een ideale firesteel voor beginners.

Eigenlijk staat en valt alles met een goede schraper/striker, ongeacht de firsteel. Ik krijg ook smeulende deeltjes als ik met m'n F1 over m'n LMF heen schraap en voldoende druk uitoefen. Zoals @Geert aangeeft is zijn manier ook erg goed om lastige tondel brandend te krijgen.

 

Helemaal mee eens, afgezien van de mogelijkheid(want alles draait om de druk die je uitoefend) om newbie vriendelijk te zijn is het grote voordeel van de mogelijkheid van grotere schraapsels dat ook tondel dat grover is, of nog wat vochtiger ook er mee aan krijgt.

 

Eigenlijk heb ik nog nooit een echt slechte firesteel gehad, het de strickers die vaak slecht zijn!

 

Goh wat ben ik heb weer met je eens prepass!;) dus ik weet waarom:D

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Simurgh wat fijn dat we het eens zijn en dat je weet waarom.... :D Als het maar geen love story gaat worden. D:

 

Maarja, eigenlijk is een firesteel nog een (erg) makkelijke manier van vuur maken. Als je met een vuurboog, of vuurslag met charcloth aan de gang gaat, weet je dat je tondel niet nat en/of graf mag/moet zijn. Dus eigenlijk is de voorbereiding niet best als je tondel te grof is.....:D Nat kan natuurlijk altijd voorkomen, en dat blijft een probleem. Maarja, daar heb je je bijl voor bij. Zoek een stammetje en hak deze doormidden (lengte). Vaak is het binnenste nog kurk droog (ook na een week regen) en hier kan je dan nog wat tondel van proberen te maken. Maarja, onderweg naar je BIL/BOL/HOL :D zorg je dat je onderweg alles wat bruikbaar is meeneemt. Plus je BOB/BIB/BOT zit vol met droge tondel......... :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

gisteren mijn LMF ook getest, eerst met gewoon krantenpapier, dit lukte niet meteen.

Toen pluis uit de droogkast genomen, dit ging na enkele pogingen goed aan. al bij al tevreden.

 

Alleen in een buiten situatie zal de voorbereiding heel belangrijk zijn en moet je niet verwachten om effe een vuurtje aan te steken maar zal je er toch wat tijd in moeten steken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

gisteren mijn LMF ook getest, eerst met gewoon krantenpapier, dit lukte niet meteen.

Toen pluis uit de droogkast genomen, dit ging na enkele pogingen goed aan. al bij al tevreden.

 

Alleen in een buiten situatie zal de voorbereiding heel belangrijk zijn en moet je niet verwachten om effe een vuurtje aan te steken maar zal je er toch wat tijd in moeten steken.

 

Precies! Investeer in oefenen, oefenen oja, en oefenen. En niet lekker in het zonnetje lekker relax even testen. Probeer/oefen maar als je 30km in de stromende regen hebt gelopen, bek af bent, hongerig en miserabel bij een temperatuur van 5C. Ik kan je uit eigen ervaring verzekeren dat het niet snel zal lukken. Je moet aardig vast beraden zijn om vuur te kunnen/willen maken dan. Zelfs met een aansteker kan het zijn dat het je niet gaat lukken. Probeer maar eens met verkleumde handen een aansteker te hanteren...... :D

Aan de andere kant, kan je jezelf ook afvragen of je wel vuur nodig hebt. Heb je een tent/tarp onderkomen, dan zou ik die eerst eens opzetten en even uitrusten, droge kleren aan etc. Heb je dat niet......en het lukt je niet om vuur te maken? Sterkte........ ik zou zeggen try 'till you die..........

 

Oefen onder zo zwaar mogelijke omstandigheden, speel niet vals, neem geen shortcuts. Moet je een keer je kennis toepassen in een echt lastige situatie dan zal je eerder slagen om je kennis succesvol toe te passen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...