Ga naar inhoud
GENEGEERD

Emergency survival generator


Abel

Aanbevolen berichten

Vandaag ben ik op zoek gegaan naar een oplossing om electrische apparaten aan de praat te houden.

Ik denk dan aan een ereader, telefoon, zaklamp, gps apparaat, laptop, etc.

De autoindustrie heeft voor al deze apparaten al (vaak betaalbare) oplossingen via de 12 Volt aansluiting.

Ook is het opslagmedium al beschikbaar - de accu. Ik vermoed dat in een SHTF scenario zat accu's te vinden zijn.

Het lijkt mij daarom ideaal om 12V als 'Crisis standaard' te gebruiken.

 

Ook voor het laden van de accu is een oplossing.

Voor opladen met de fiets zie:

http://pedalpowergenerator.com/buy-bicycle-generator-assembled-pm-motor-pedal-power.htm

Voor opladen met de hand zie:

http://emergencysurvivalgenerator.com/

 

Of YouTube video:

http://m.youtube.com/#/watch?v=jcIJwZNkHcA&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DjcIJwZNkHcA

http://m.youtube.com/#/watch?v=MvKcjxT9UZ0

 

Met zo'n apparaat en de autoladers die je misschien al hebt kom je een heel eind.

Mijn AA batterij oplader werkt trouwens ook in de auto - prettig.

Wat denken jullie hiervan?

 

[toevoeging]

Je kunt meerdere accu's op elkaar aansluiten om zo meer energie op te slaan. Koppel 2 accu's in parallel (plus op plus aan, min op min) en je hebt 2x de capaciteit maar nog steeds 12 Volt.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Waarom blijven mensen zich maar vasthouden aan elektrische apparaten in een SHTF situatie?

 

Als de stront in het rond vlieg waarom zou je dan je laptop willen gebruiken en als er geen spanning meer is waarom zou je dan je telefoon nog geladen willen hebben?

 

En als de wereld naar de piep piep is hoe lang denk je dan dat de GPS satallieten het blijven doen en als het echt mis gaat waarom zouden ze burgers nog toegang geven tot GPS?

 

Batterijen laden voor zaklamp of radio oke daar kan ik nog wel inkomen maar dan zou ik vooral kijken naar zonnen energie.

 

Voor de rest denk ik dat het alleen maar uitstellen is van het onvermijdelijke.

 

M.v.g. JP

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan mij wel voorstellen dat je je smartphone of e-reader geladen zou willen houden omdat je hier wellicht een hele bibliotheek of kaarten of wat dan ook op hebt.

De info die je op zo'n apparaat kun stouwen zou je nooit in fysieke boeken kunnen dragen.

Toegang tot dergelijke info kan wel een verschil maken en dan heb ik het nog niet over gewoon een boek kunnen lezen ter vermaak en afleiding in zeer stressvolle tijden.

Maar dat kan ook met een redelijke eenvoudige zonne-energie lader.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan mij wel voorstellen dat je je smartphone of e-reader geladen zou willen houden omdat je hier wellicht een hele bibliotheek of kaarten of wat dan ook op hebt.

De info die je op zo'n apparaat kun stouwen zou je nooit in fysieke boeken kunnen dragen.

Toegang tot dergelijke info kan wel een verschil maken en dan heb ik het nog niet over gewoon een boek kunnen lezen ter vermaak en afleiding in zeer stressvolle tijden.

Maar dat kan ook met een redelijke eenvoudige zonne-energie lader.

 

Daar heb je gelijk in maar als ik op een boek ga staan omdat ik niks kan zien door de stront die in het rond vlieg kan ik het daarna nog gewoon lezen maar als ik op een Ereader ga staan heb ik er een grote onderzetter bij.

 

Wat ik bedoel is dat we veelste afhankelijk zijn van elektonica.

 

M.v.g JP

Link naar reactie
Delen op andere sites

@AWOL: Ik zelf ben nog niet bezig met de elektrische apparaten voor in de BOB, de lampjes hebben eigen dynamo.

 

'k Zit nog wel met de batterijen van de sterke zaklamp en de CO melder.

 

Maar een e-reader met pdf en kaarten en eventuele porto, die gaan er komen als prioriteit en budget samenkomen. :)

 

Familiefoto's, m'n favoriete muziek of films, jammer, maar helaas.....

@BlazerNL: Boeken zijn erg zwaar in de rugzak. :o Leuk voor thuis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb je gelijk in maar als ik op een boek ga staan omdat ik niks kan zien door de stront die in het rond vlieg kan ik het daarna nog gewoon lezen maar als ik op een Ereader ga staan heb ik er een grote onderzetter bij.

 

Wat ik bedoel is dat we veelste afhankelijk zijn van elektonica.

 

M.v.g JP

 

Ik weet niet of je het moet zien als perse afhankelijk maar het feit dat die apparaten er zijn en ze zonder al teveel moeite aan de praat kunnen worden gehouden (heb het over de kleinere electronica) tijdens of na een SHTF biedt gewoon mogelijkheden.

Ik denk dat iedereen hier het er wel over eens is dat je alle kennis die je nodig hebt om langere tijd te overleven het best in je hoofd kunt hebben maar dat lost veel tijd en oefenen en niet iedereen zal zo ver zijn op het moment dat de kennis nodig is. Op dat moment kan dus een elektronische bieb wel net het verschil maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn talloze SHTF scenario's denkbaar waarbij het best makkelijk is om zelf energie te kunnen genereren. Als het gaat om relatief lichte belasting (dus geen wasmachines, waterkokers, frituurpannen) ben je met 250 wp vermogen, goede accu en de nodige invertors/omvormers prima af. Er zijn talloze draadjes die hier uitvoerig op in gaan. Dit is denk ik een van de meest uitgebreide: http://preppers.nl/forum/threads/5696-Welke-off-grid-zonnepanelen-kopen-voor-in-de-tropen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is het een kwestie van én-én.

 

Voor de avonden wanneer het donker is heb ik bijvoorbeeld olielampen (druklamp en lampen met een lont), kaarsen, zaklampen die je met de hand kunt opwinden, én oplaadbare batterijen met een zonne-oplader en een handoplader. En ook een accu met zonnepaneel voor mijn laptopje met survival- en landbouwhandboeken. Maar het grootste deel van die handboeken heb ik ook geprint. Zelfde met koken: ik kan op hout koken, op een oliestel op (meerdere) primussen en ik heb een brander waar ik echt alle soorten brandstof in kan donderen.

 

Er is dus niks tegen al dan niet oplaadbare electronica, zolang je er maar niet van afhankelijk bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zeker niks tegen techniek en elektronica.

 

Ik zit zelf momenteel achter 2 laptops 1 om te serven en 1 om filmpjes te kijken dit omdat ik filmpjes opzoeken makkelijker vind op een laptop dan op mijn 55 inch smart TV, maar wacht even mijn smartphone gaat...........................................................................................daar ben ik weer, shit trek net mijn upload kabel van mijn GPS er uit terwijl die nog bezig was.

 

Techniek moet je gebruiken en het punt was dat ik het idee heb dat de meeste mensen er te veel afhankelijk van zijn geworden, maar dat was wel duidelijk.

 

Abal sorry voor het highjacken van je thread bedenk ik me eigen nou.

 

M.v.,g JP

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zeker niks tegen techniek en elektronica.

 

Ik zit zelf momenteel achter 2 laptops 1 om te serven en 1 om filmpjes te kijken dit omdat ik filmpjes opzoeken makkelijker vind op een laptop dan op mijn 55 inch smart TV, maar wacht even mijn smartphone gaat...........................................................................................daar ben ik weer, shit trek net mijn upload kabel van mijn GPS er uit terwijl die nog bezig was.

 

Techniek moet je gebruiken en het punt was dat ik het idee heb dat de meeste mensen er te veel afhankelijk van zijn geworden, maar dat was wel duidelijk.

 

Abal sorry voor het highjacken van je thread bedenk ik me eigen nou.

 

M.v.,g JP

 

Blazer, geen punt. Ik vind het goed om een open discussie te houden over jezelf afhankelijk houden van electronica of niet.

Ik zelf denk dat sommige apparaten je bug out/in een stuk efficiënter en plezieriger kunnen maken. Wie kan daar nu tegen zijn?

Ik denk (zoals genoemd) voornamelijk aan de honderden boeken, digitale kaarten, dagboeken, notities, voorraad administratie.

Zaken die weinig vermogen vragen.

 

GPS satellieten voorzien zichzelf van (zonne)energie voorzover ik weet. Althans, ik heb nog geen kabels aan een satelliet zien hangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blazer, geen punt. Ik vind het goed om een open discussie te houden over jezelf afhankelijk houden van electronica of niet.

Ik zelf denk dat sommige apparaten je bug out/in een stuk efficiënter en plezieriger kunnen maken. Wie kan daar nu tegen zijn?

Ik denk (zoals genoemd) voornamelijk aan de honderden boeken, digitale kaarten, dagboeken, notities, voorraad administratie.

Zaken die weinig vermogen vragen.

 

GPS satellieten voorzien zichzelf van (zonne)energie voorzover ik weet. Althans, ik heb nog geen kabels aan een satelliet zien hangen.

 

Dar heb je inderdaad gelijk in dat het het leven wel leuker kan maken.

 

De satellieten voorzien zich zelf inderdaad zelf van spanning maar zonder hulp van ons houden ze het ongeveer een maand uit (de vraag is altijd hoe betrouwbaar is die info want ik ken geen GPS satelliet monteur)

 

Maar het grootste probleem is dat we toestemming hebben om het netwerk van GPS satellieten te gebruiken maar dat kan ook met 1 druk op de knop afgepakt worden en als het goed mis gaat is de kans daarop heel erg groot.

 

Het is een militair systeem waar wij alleen maar gebruik van mogen maken omdat zij dat toestaan.

 

M.v.g JP

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf wil ik nog, als 't geld er voor is, een paar zonnepanelen op 't dak gooien, met een accubank; vooral voor het aandrijven van de verwarmingspomp en de stuur electronica van de pellet brander. Houtblokken stoken is hier in huis gewoon mogelijk, maar op pellets is toch even 1000x makkelijker en minder werk; dus meer tijd voor andere dingen.

 

Als er wat meer geld is, wil ik een systeem maken met meerdere zonnepanelen met micro-inverters, die terugleveren aan 't net, maar die (met wat handmatig omschakelen zodat er nooit spanning op het net wordt gezet als 't net zelf plat ligt) ook in eiland-mode kunnen werken. Er bestaan wel standaard systemen voor maar die zijn veel te duur (voor mij). Gewone grid-interactive panelen zijn niet echt interessant bij een SHTF, als 't net wegvalt doen ze niets meer. Er moet dus voor een SHTF een manier zijn om ze toch te laten werken! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom blijven mensen zich maar vasthouden aan elektrische apparaten in een SHTF situatie?

 

Als de stront in het rond vlieg waarom zou je dan je laptop willen gebruiken en als er geen spanning meer is waarom zou je dan je telefoon nog geladen willen hebben?

 

En als de wereld naar de piep piep is hoe lang denk je dan dat de GPS satallieten het blijven doen en als het echt mis gaat waarom zouden ze burgers nog toegang geven tot GPS?

 

Batterijen laden voor zaklamp of radio oke daar kan ik nog wel inkomen maar dan zou ik vooral kijken naar zonnen energie.

 

Voor de rest denk ik dat het alleen maar uitstellen is van het onvermijdelijke.

 

M.v.g. JP

 

juist, al is een ledlampje etc. wel verrekte handig :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blazer heeft natuurlijk wat de GPS aangaat, in zoverre een punt, dat het én systeem is van de Amerikanen. Ontwikkeld voor het leger en tegenwoordig ook gebruikt door elke debiel met een navigatie of gps-ontvanger...

Maar als er stront aan de knikker is, is het natuurlijk maar helemaal de vraag of de Amerikanen niet simpelweg de toegang ontzeggen aan de burgermaatschapij en/of alle niet-Amerikanen... Het heeft een reden dat ESA al een aantal jaartjes bezig is met het ontwikkelen en lanceren van een Europese tegenhanger, zodat de belachelijk grote afhankelijkheid die we met z'n allen van dit systeem hebben niet volledig berust in de gratie van maar 1 natie...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blazer heeft natuurlijk wat de GPS aangaat, in zoverre een punt, dat het én systeem is van de Amerikanen. Ontwikkeld voor het leger en tegenwoordig ook gebruikt door elke debiel met een navigatie of gps-ontvanger...

Maar als er stront aan de knikker is, is het natuurlijk maar helemaal de vraag of de Amerikanen niet simpelweg de toegang ontzeggen aan de burgermaatschapij en/of alle niet-Amerikanen... Het heeft een reden dat ESA al een aantal jaartjes bezig is met het ontwikkelen en lanceren van een Europese tegenhanger, zodat de belachelijk grote afhankelijkheid die we met z'n allen van dit systeem hebben niet volledig berust in de gratie van maar 1 natie...

 

Groten deels heb je gelijk maar ook de Russen hebben een systeem wat wij mogen gebruiken genaamd Glonass sinds 2012 ook toegankelijk voor de burger en vele malen beter dan het Amerikaanse systeem maar ook hier geld weer het zelfde, knop om en we hebben niks meer.

 

En het Galileo (ESA) systeem is dan wel een europees systeem maar nog steeds in handen van overheden dus ook hier knop om en we hebben niks meer.

 

M.v.g JP

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat er in en of na de meeste SHTF scenario's gewoon nog (met onderbrekingen eventueel) elektriciteit zal zijn?

En dan is het gegarandeerd heel handig als je onderbrekingen kunt opvangen.

 

Sommigen dingen kan ik inderdaad begrijpen zoals in mijn post ook staat maar sommigen dingen ook niet en dat geef ik ook aan.

 

- Waarom telefoon als de zend/ontvangst palen het niet meer doen?

 

- Waarom GPS als we geen toestemming meer hebben tot het netwerk?

 

Ik vind het concept goed maar is wel volledig situatie afhankelijk.

 

Mv.g. JP

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een zaklamp met slingerdynamo, stroboscoop functie, en oplaadmogelijkheid voor mijn telefoon, mijn navsetje en hij kan zichzelf opladen in het zonlicht.

en er zit een heel luid alarmsignaal op.

 

Heel klein, heel licht maar kan prima in de kleinere gemakken voorzien. Ik zocht alleen een knijpkat (zwaar) en kwam thuis met dit.

Prima voor in een bob-tas dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ik heb een zaklamp met slingerdynamo, stroboscoop functie, en oplaadmogelijkheid voor mijn telefoon, mijn navsetje en hij kan zichzelf opladen in het zonlicht.

en er zit een heel luid alarmsignaal op.

 

Heel klein, heel licht maar kan prima in de kleinere gemakken voorzien. Ik zocht alleen een knijpkat (zwaar) en kwam thuis met dit.

Prima voor in een bob-tas dus.

 

Kleine review, foto, link, prijs? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

3000watt generator is genoeg voor Amerikaanse koelkast plus CV systeem . eventueel een wasje doen kan dan ook nog. En het geeft een ontzettende moralboost om toch een dvdtje te kunnen kijken om de zoveel tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3000watt generator is genoeg voor Amerikaanse koelkast plus CV systeem . eventueel een wasje doen kan dan ook nog. En het geeft een ontzettende moralboost om toch een dvdtje te kunnen kijken om de zoveel tijd.

 

Zeker.......als de rest geen stroom heeft en het is muisstil in je wijk omdat niets meer werkt.......dan hoort niemand je generator zeker? Hoezo aandacht trekken? :D

Of woon je op het platteland? Zelfs dan draagt dat lawaai nog grote afstanden..... Maar OK, ieder z'n prio's.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker.......als de rest geen stroom heeft en het is muisstil in je wijk omdat niets meer werkt.......dan hoort niemand je generator zeker? Hoezo aandacht trekken? :D

Of woon je op het platteland? Zelfs dan draagt dat lawaai nog grote afstanden..... Maar OK, ieder z'n prio's.....

 

wat maakt mij het uit dat ik "de aandacht trek"... of dat iemand het zou horen pech voor hen , mats voor mij . ik ga niet gelijk bij de eerste de beste stroomuitval voor de bijl. en bij een shtf situatie zal ik een combi hebben van solar en benzine generator. En als dat mensen aantrekt is dat makkelijk, kunnen ze mooi helpen, hoe groter de groep, hoe meer kans men maakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat maakt mij het uit dat ik "de aandacht trek"... of dat iemand het zou horen pech voor hen , mats voor mij . ik ga niet gelijk bij de eerste de beste stroomuitval voor de bijl. en bij een shtf situatie zal ik een combi hebben van solar en benzine generator. En als dat mensen aantrekt is dat makkelijk, kunnen ze mooi helpen, hoe groter de groep, hoe meer kans men maakt.

 

Waarschijnlijk besluit die groep dat jij jouw generator mag inleveren.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...