Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zonnestroom opwekken = Belasting betalen!

Communicator
 Share

Recommended Posts

EU%20officer%20agree%20to%20tax%20China%20solar%20panels.jpg

Alle 100.000 mensen met zonnepanelen op hun huis moeten binnenkort mogelijk btw gaan betalen. Dat is het gevolg van een uitspraak van het Europese Hof van Justitie.

Het Hof oordeelde vandaag dat particulieren die zonnestroom produceren in de meeste gevallen als btw-ondernemer moeten worden gezien, zo meldt het ANP.

Lees meer...

Als dit doorgang gaat vinden, dan staat Nederland op zijn kop. Achterlijk zooitje. hoe durven ze!

Quote van een comment op het bericht...

Voor de gemiddelde ZZP-er is dit gesneden koek, maar denk dat de gemiddelde Jan Lul die een paar zonnepanelen op z'n dak heeft dit niet even doet. Die moet dus een accountant inschakelen en uiteindelijk zullen ze allemaal onder de kleine ondernemersregeling vallen dus mogen ze de in rekening gebrachte BTW gewoon houden. Kortom een hoop papieren rompslomp wat de schatkist uiteindelijk niets oplevert. Jammer dat er nooit eens pragmatisch omgesprongen wordt met wetten, dat zou een hoop papier en irritatie schelen.
Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 71
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

...Maar niet getreurd, want er zijn ook positieve gevolgen. De btw op de aankoop van zonnepanelen mag in beginsel worden afgetrokken. Of hetzelfde geldt voor in het verleden aangeschafte zonnepanelen, is nog onduidelijk...

Zo willen ze de relatief duurdere zonnepanelen die in Duitsland geproduceerd worden een handje helpen.. brusselse kut lobbyisten

Link naar reactie

@Communicator Zo begint het. In het begin valt vrijwel elke particulier onder de kleine ondernemersregeling. Maar als je denkt dat deze regeling in de toekomst blijft, dan zit je er naast. Belasting opbrengensten moete stijgen. Koste wat het kost.

Het is net als met inkomstenbelasting. Eerst voer je het in voor mensen met een inkomen van 10x modaal, de meerderheid zal het daarmee eens zijn. Dan veroorzaak je zoveel inflatie dat na 50 jaar iedereen meer dan de oude 10x modaal verdient.

De oplossing voor zonnepanelen: zelfverzorgend worden. Zeg je netaansluiting op.

Link naar reactie

Met dan een vrijstelling voor weinig BTW.

Leuk he, typisch EU, Nederland, etc.

Gewoon een oude meter gebruiken en net wat minder opwekken dan je verbruikt.

Dan ben je strafbaar aangezien je geen belasting betaald.

Word je verraden krijg je er nog een leuke boete bij ook.

Maar inderdaad van mij kunnen ze ook aan het gas ik heb ook een oude meter ze zoeken het maar uit.

Link naar reactie

In eerste instantie gaan ze iedereen die subsidie heeft aangevraagd natuurlijk eens een leuke brief sturen.

Dan volgt iedereen die bij de energie leverancier heeft aangegeven panelen te hebben geinstalleerd.

Dan volgt iedereen die opeens een verdacht laag verbruik heeft.

Dan gaan de gemeentes inspecteurs rondsturen die kijken wie allemaal een paneel op het dak hebben.

Link naar reactie

Waar maken jullie je druk om?

In laten schrijven bij de KvK. BTW nummer er bij, heeft alleen maar voordelen.

Auto op naam van het bedrijf zetten, BTW over de aankoop prijs terug vragen, alle producten die u koopt, koopt u ook op naam van het bedrijf, brandstof idem dito.

Moet u eens kijken wat dat u maandelijks opbrengt aan BTW. die u als ondernemer terug mag vragen.

Even als een ondernemersaftrek die u terug kunt beuren op uw reeds afgedragen belastingen uit loon.

Daar kunt u wel een boekhouder van betalen.

Ik denk alleen dat een minister van financiën die dit ingaat voeren, snel terug geroepen gaat worden door de politiek.

Als ze het spel willen spelen speel ik gewoon even met ze mee.

Link naar reactie

Gast Heksenboot
Alle energie opslaan voor eigen gebruik in accu's. Geen teruglevering, geen btw.

Accu's

Water/huis/kas/aquaponics verwarmen

Perslucht

Water oppompen

Gewichten omhoogtrekken

Nou kom je ineens zonnepanelen te kort. ;)

Link naar reactie

Gewichten omhoogtrekken

Daar heb ik eens naar gekeken. Maar het is te onpraktisch. Zelfs met een gewicht van vele tonnen is het nauwelijks de moeite waard wat je er aan energie in op kunt slaan.

E = m * g * h

G = 10, H kun je uit praktische overwegingen niet veel meer dan 5 meter van maken.

Per kg gewicht sla je dan E = 1 * 10 * 5 = 50 Joule op.

50 Joule = 50Ws = 0,000014kWh

of per 100.000kg: 1,4kWh

Maw 100.000 Kg moet je 5 meter ophijsen om 1,4kWh op te slaan. (Bij 100% rendement)

Dat is de energie van 1 zonnepaneel van 200Wp per zonnige dag (in de zomer).

Droog zand is ongeveer 1500 kg/m3

Dus 100.000 kg is ongeveer 65 kub zand.

Link naar reactie

Gast Heksenboot
Daar heb ik eens naar gekeken. Maar het is te onpraktisch. Zelfs met een gewicht van vele tonnen is het nauwelijks de moeite waard wat je er aan energie in op kunt slaan.

E = m * g * h

G = 10, H kun je uit praktische overwegingen niet veel meer dan 5 meter van maken.

Per kg gewicht sla je dan E = 1 * 10 * 5 = 50 Joule op.

50 Joule = 50Ws = 0,000014kWh

of per 100.000kg: 1,4kWh

Maw 100.000 Kg moet je 5 meter ophijsen om 1,4kWh op te slaan. (Bij 100% rendement)

Dat is de energie van 1 zonnepaneel van 200Wp per zonnige dag (in de zomer).

Droog zand is ongeveer 1500 kg/m3

Dus 100.000 kg is ongeveer 65 kub zand.

Mooie berekening.

Maar het is bedoelt als praktische toevoeging van het geheel, niet als vervanging.

Als er toch dingen naar boven moeten, zoals bijvoorbeeld zand, in een vultrechter voor zandzakken. Dat geeft je een extra handje.

Water opslag in een watervat op hoogte. Dan kan je water laten stromen, zonder dat je een pomp nodig hebt.

Alle beetjes helpen.

Link naar reactie

EU%20officer%20agree%20to%20tax%20China%20solar%20panels.jpg

Alle 100.000 mensen met zonnepanelen op hun huis moeten binnenkort mogelijk btw gaan betalen. Dat is het gevolg van een uitspraak van het Europese Hof van Justitie.

Het Hof oordeelde vandaag dat particulieren die zonnestroom produceren in de meeste gevallen als btw-ondernemer moeten worden gezien, zo meldt het ANP.

Lees meer...

Als dit doorgang gaat vinden, dan staat Nederland op zijn kop. Achterlijk zooitje. hoe durven ze!

Quote van een comment op het bericht...

@jobs postte een paar dagen geleden deze link, dat klonk een stuk positiever...

Link naar reactie

Waar gooit de kvk je uit? ik lees op hun site dat bij

De KvK schrijft je uit bij omzetten minder dan ca 5000 euro.

Ik was een maand of zo geleden bij de KvK en hoorde daar dat ze ieder jaar een lijst van de belastingdienst krijgen van "ondernemingen" die te weinig omzet maken. Deze inschrijvingen worden dan verwijdert.

Link naar reactie

Zonder direct als zwartkijker te boek te staan of een complot open te leggen, bedenk ik ineens wel het volgende; Bij al die mooie door bedrijven geinstaleerde instalaties, zit een apparaat wat keurig bijhoud hoeveel stroom je opgewekt hebt. Bij grote energie maatschappijen wordt dat zelfs daar voor je opgeslagen en indien nodig op afstand bestuurd.

Misschien zie ik nu spoken, maar het is natuurlijk wel heel vernuftig om dit soort gadgets als hulpmiddel te verkopen aan de gebruiker, zogenaamd om te kunnen zien wat je produceert. Maar wat nu, als ze straks bedenken dat we ook energiebelasting moeten gaan betalen over wat e voor eigen gebruik opwekken? Dat is ze met die apparatuur wel verdomd makkelijk gemaakt! Het zou mij helemaal niet verbazen wanneer dit al ergens in een verborgen agenda zit voor de nabije toekomst.

Link naar reactie

De KvK schrijft je uit bij omzetten minder dan ca 5000 euro.

Ik was een maand of zo geleden bij de KvK en hoorde daar dat ze ieder jaar een lijst van de belastingdienst krijgen van "ondernemingen" die te weinig omzet maken. Deze inschrijvingen worden dan verwijdert.

Is dat nieuw? Ik heb namelijk dit jaar zelf m'n inschrijving beëindigd na jarenlang

Link naar reactie

Zonder direct als zwartkijker te boek te staan of een complot open te leggen, bedenk ik ineens wel het volgende; Bij al die mooie door bedrijven geinstaleerde instalaties, zit een apparaat wat keurig bijhoud hoeveel stroom je opgewekt hebt. Bij grote energie maatschappijen wordt dat zelfs daar voor je opgeslagen en indien nodig op afstand bestuurd.

Misschien zie ik nu spoken, maar het is natuurlijk wel heel vernuftig om dit soort gadgets als hulpmiddel te verkopen aan de gebruiker, zogenaamd om te kunnen zien wat je produceert. Maar wat nu, als ze straks bedenken dat we ook energiebelasting moeten gaan betalen over wat e voor eigen gebruik opwekken? Dat is ze met die apparatuur wel verdomd makkelijk gemaakt! Het zou mij helemaal niet verbazen wanneer dit al ergens in een verborgen agenda zit voor de nabije toekomst.

Precies. Of de terugleververgoeding verlagen. Daarom roepen alle zonnepanelenexperts dat je je ferrarismeter moet houden en de slimme meter beter kunt weigeren. Tot die toch verplicht gesteld wordt (nu nog niet ivm de privacydiscussies).

Link naar reactie

Voor een BTW-nummer moet je in NL al heel wat doen. En dat kost geld.

Dat valt best wel mee tegenwoordig, eenmanszaakje oprichten via KvK is tegenwoordig gratis (volgens mij) en zij vragen een btw-nummer voor je aan (ook gratis). Vervolgens elk kwartaal digitaal aangifte doen en klaar ben je.

Die btw op aanschaf & terugleveren is interessant, maar levert wel administratief gedoe op. Misschien wordt het pas echt interessant als je ook (een deel van) de vastrecht/transport kosten etc kunt terug claimen, je hebt immers die aansluiting nodig voor je energie-lever-bedrijfje. Ben benieuwd hoe de scheiding privé / bedrijf dan zou moeten lopen.

Link naar reactie

Gewoon maximaal BTW terug vragen van de aanschaf en installatie van de zonne installatie. En zodra je de maximale BTW kosten terug hebt gevordert alleen nog maar je energie verbruiken die je ook opwekt met de zonnepanelen. Alleen overdag wassen etc etc zodat je niets aan het net hoeft terug te leveren.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...