Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Communicator] Logboek voor mijn tuin


Communicator

Aanbevolen berichten

Voor alles is een eerste keer. en dat geldt dit jaar voor ons zeker als het om tuinieren gaat!

 

Op advies van preppers.nl hebben wij een aantal zaden in huis gehaald. Gewoon gehaald bij de BoerenBond en ook totaal niet gekeken of ze één- of meerjarig zijn.

Maar voor dit geval is dat ook helemaal niet erg. Wij hebben ons voorgesteld om echt te gaan experimenteren.

 

De dag van het planten

Op 18 Maart 2013 kwam de folie kas binnen die ik via internet had besteld, samen met de kweekbakken. De rest van de benodigde spullen hadden we al. Na een kwartiertje gestoeid te hebben met deze kas, stond deze al snel mooi te staan op de geprepareerde plek in onze achtertuin.

 

Al gauw waren de zaadjes geplant. Andijvie, spinazie, wortels, en krulsla. Tuinbonen had ik al direct in de grond geplaatst naast de kas. volgens de beschrijving kon dit makkelijk.

De aardbeien zaadjes had ik ook al geplant, alleen die moesten vanwege de lage temperaturen nog binnen blijven staan.

Wachten geblazen dus. Elke dag even kijken. water geven. kas open op warmere dagen...

De eerste kiemen!

Na een aantal dagen waren al kiempjes te zien. Hartstikke trots natuurlijk!

Ik probeerde hier zo zorgvuldig mee om te gaan als ik kon...

 

TLC - Tender Love and Care

Maar kwam er al gauw achter dat een groentetuin veel liefde en aandacht nodig heeft!

Na een aantal dagen geen aandacht te hebben gegeven aan de plantjes door allerlei omstandigheden, trok ik de kas weer eens open om weer te sproeien en om te kijken hoe het er mee stond... ik schrok me rot!

 

Veel kleine kiemplantjes waren d00d :( de grond was gortdroog en zag al gauw dat ik dat dus niet meer kon maken!

Jeetje... er moet dus echt elke dag aandacht aan geschonken worden als ze binnen staan!

 

Overplanten

De overgebleven kiemplantjes hadden in mijn optiek de grootte bereikt dat ik ze kon over planten in de moestuin. Het weer was nu ook wat zachter geworden dus aan de slag...

Wat een gehannes om die plantjes uit die kleine bakjes te halen. Daarmee zijn er, ondanks mijn voorzichtig handelen, toch nog wat gesneuveld.

Maar goed, na wat gehannes en geneuzel, stonden ze daar dan eindelijk... Alle plantjes uit de kas, in de grond...

 

Paprika was vrijwel meteen weg. opgegeten of gewoon dood gegaan. en nog wat klein spul, wat het niet overleefde, behalve de radijsjes.

 

Huidige staat van de tuin

De rest lijkt nu goed te groeien, zoals aardappelen, tuinbonen, spinazie en de andijvie. De aardbeien plantjes gaan enorm langzaam, die staan nog wel in de kas. en hierbij weet ik eigenlijk niet wat ik nu fout doe.

De andijvie heb ik schijnbaar veel te dicht bij elkaar geplaatst. Ze groeien goed, maar wel de hoogte in. en bij nader onderzoek op internet hadden ze dus ±35cm in omtrek aan ruimte moeten hebben per plant.

 

De tuinbonen schijnen in trek te zijn bij de lokale slakkenbevolking.

Ik heb vandaag de aardappelen uit de boodschappentas gehaald die ik er op 13 maart had in gestopt. En zowaar... aardappelen... maar ik was wel te vroeg met het uithalen. want ze zijn nog erg klein. maar zien er verder wel pico bello uit!

 

2013-06-20-13.05.53.jpg.0639cc1cff5fce622308cc67d0bc2b4e.jpg

 

 


 

Al met al een goede leerschool en ben ik erg blij dat we deze stap genomen hebben. Ik begin er steeds meer rust in te krijgen, en neem goed de tijd om mijn tuintje te bekijken. Ook het feit dat ik nu 'nog' kan experimenteren, ben ik dankbaar voor.

Dit draadje wil ik gebruiken als logboek voor mijn tuintje (had dit al eerder willen maken, maar goed).

 

Discussies buiten dit onderwerp om graag vermijden. Maar tips en suggesties zijn natuurlijk meer dan welkom!

Ik zal later op de dag dit bericht uitbreiden met foto's.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik vind het mooi dat je dit wil proberen als leek . Een tip voor uw aardbeien . Bij aardbeien moeten de wortels warm hebben daarom legt men zwarte plastic folie om het groen van de aardbeien . Zodat door het zonlicht de wortels warm worden .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

PRIMA!

Daar ben ik dus stik jaloers op.

Het lukt mij gewoon niet een dagboek bij te houden. Nogthans is het een echte must bij tuinieren. Ik weet dus bijlange niet meer wanneer ik de vroege aardappelen geplant heb (te laat met dit weer)

Ik begin er wel goed aan maar dan blijft het liggen.

Ik weet perfect wat ik wanneer, waar en in welke grond ik gezaaid heb maar dan is het grote gat daar. En met 200m² is dat een RAMP. Zeker naar de volgende jaren toe.

Zelfs mijn zo goed gemaakte tuinplan ligt aan duigen. Het lijkt er in de verste verte niet op en er staan uien tussen de kolen.

Ik heb zelfs een weerstation aangeschaft om ook het weer bij te houden. Nu ja, 3 dagen dan.

Ik weet het niet meer hoor, ik begin goed dan loopt het slecht af. Elk jaar dezelfde cinema.

SHAME ON ME!

Link naar reactie
Delen op andere sites

PRIMA!

Daar ben ik dus stik jaloers op.

Het lukt mij gewoon niet een dagboek bij te houden. Nogthans is het een echte must bij tuinieren. Ik weet dus bijlange niet meer wanneer ik de vroege aardappelen geplant heb (te laat met dit weer)

Ik begin er wel goed aan maar dan blijft het liggen.

Ik weet perfect wat ik wanneer, waar en in welke grond ik gezaaid heb maar dan is het grote gat daar. En met 200m² is dat een RAMP. Zeker naar de volgende jaren toe.

Zelfs mijn zo goed gemaakte tuinplan ligt aan duigen. Het lijkt er in de verste verte niet op en er staan uien tussen de kolen.

Ik heb zelfs een weerstation aangeschaft om ook het weer bij te houden. Nu ja, 3 dagen dan.

Ik weet het niet meer hoor, ik begin goed dan loopt het slecht af. Elk jaar dezelfde cinema.

SHAME ON ME!

wat ik heb gedaan is bordjes gemaakt met de printer en dat gelamineerd. hier heb ik de datum ook bij gezet van het moment dat de zaadjes de grond in gingen.

 

Ook voor mij is dit de eerste stap hoor @200m².

En dat ik er achter kwam dat mijn tuintje elke dag aandacht nodig heeft was ook een domper. ik verwachtte dat zo'n tuin redelijk zichzelf verzorgde. Onkruid groeit zeker zo hard, of misschien wel harder dan de groenten, dus is schoffelen een dagelijkse bezigheid geworden! Hier maak ik nu vrijwel elke dag tijd voor vrij. Nu is dat voor mij misschien wat makkelijker omdat ik overdag vanuit thuis werk en dit zelf kan indelen.

 

ik weet het, ik ben gezegend :)

 

Maar wilskracht heeft hier veel mee te maken. En dat is iets wat ik bezit als het er echt toe doet. en tuinieren vindt ik er echt toe doen!

@Geert bedankt voor de waardevolle tip. hoe moet ik dit nu toepassen in de situatie dat de stekjes ongeveer zo'n 3-4cm zijn? ze staan in een kweekbak waar elk scheutje zo'n 3cmx3cm ruimte hebben om te groeien.

 

2013-06-20-15.58.19.jpg.91ebe105697882c9b58d4632b86494ef.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het plantje rechtsonder ziet er goed uit (als het er geen 2 zijn) het plantje linksonder kan nog wat worden maar de rest word niets . Voor de folie neemt u stoken van 60 a 70 cm breed . En maak insnijdingen gelijk op de foto ieder plantje staat ongeveer 30 a 35 cm uit elkaar . Door de afsnijding naar de zijkant kan je de folie over de plantjes brengen . De behandeling gebeurt na het uitplanten .aan de zijkanten van de folie leg je gewoon wat aarde tegen het op waaien . 20130620_171006.jpg.b74b4769c8120b0cd542cdfc1b27614a.jpg

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat leuk en herkenbaar. Bij ons staan de tomatenplantjes, peterselie, basilicum, paksoi, goijbes en nog wat andere kruiden te groeien. Lastig om bij te houden als je tot laat werkt. Een dag niet gekeken en ....

Thnks voor de tips.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo: 11.jpg.af2979c6b782beaff97f9f9a2d5e29c5.jpg

Dit aardbeienbed heb ik letterlijk onder het kweekgras gevonden en opgekuist.

Hier lijkt het alsof er gaten in gesmolten zijn. Met zo'n afdekdoek moet je opletten. Als je knipt ipv smelt vezelen de 'draden' uit en ligt je tuin na een tijdje vol plastiek slierten die overal tussenhangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

staan inderdaad altijd nat, van onderuit trekt de grond het water aan. geen goed idee dus...

ga ik gelijk oplossen...

 

...done...

ik heb het water uit de opvang bak gegooid, en de afschermdeksel er voor voorlopig maar even af gelaten. dan kan de grond wat opdrogen...

 

Het idee van water via de onderbak laten opzuigen kan prima werken hoor, helemaal geen slecht idee, maar niet in combinatie met de standaard potgrond van de intratuin.

Je zou dan een veel luchtiger mix moeten gebruiken, eventueel zelf mix maken met perliet (of vermulciet).

Link naar reactie
Delen op andere sites

een tip: Maak gebruik van Jiffypotjes. Deze kun je als het plantje groot genoeg is, met plantje en al in de grond zetten. Geen gepiel met eruit halen en brekende worteltjes.

er zijn veel varianten van en ze zijn relatief goedkoop. jiffypotjes.jpg.79aa31d5796e7d15bb1b49a2ce54a189.jpg

verder bij je aardbeien denken om de bemesting. Ze lusten graag wat, maar wanneer je in de fase komt dat er bloemvorming is, pas dan op met mest ( kunst) met een hoog N gehalte.

( stikstof). Dit bevorderd de bladgroei, ten koste van de vruchtzetting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

een tip: Maak gebruik van Jiffypotjes. Deze kun je als het plantje groot genoeg is, met plantje en al in de grond zetten. Geen gepiel met eruit halen en brekende worteltjes.

er zijn veel varianten van en ze zijn relatief goedkoop. jiffypotjes.jpg.79aa31d5796e7d15bb1b49a2ce54a189.jpg

verder bij je aardbeien denken om de bemesting. Ze lusten graag wat, maar wanneer je in de fase komt dat er bloemvorming is, pas dan op met mest ( kunst) met een hoog N gehalte.

( stikstof). Dit bevorderd de bladgroei, ten koste van de vruchtzetting.

 

Die jiffybakjes zijn ideaal ja, die heb ik zelf ook gebruikt voor de peultjes. Ik heb ook het karton van closetrollen gebruikt. Je knipt dan zo'n ding doormidden, wat potgrond erin, aanstampen en één boontje erin. Vooral handig voor bonen en de wat grovere zaden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring: Ik heb ondertussen gewone potgrond, kokosgrond en speciale stekgrond gebruikt. Duidelijk verschil. Stekgrond gaat het beste, zeker met gestampte moestuinmestkorrels er doorheen in een speciale op kweekbak.

 

Wat mij ook opviel is dat slaplantjes het niet fijn vinden om in zo een altijd vochtige opkweekbak te groeien (rodebiet ook niet). Deze laatste twee blijven gewoon klein en moeten dan echt droger staan. Boerenkool, bloemkool, rodekool, sperciboontjes en andijvie...die blijven het super doen. Deze blijven groeien, zelfs in hun altijd vochtige eigen bakje. Bijna de echte grond in.

 

Kijk al uit naar volgend jaar met de opgedane kennis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...