Ga naar inhoud
GENEGEERD

Iemand al aan wasco krijtjes gedacht


Amero

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot
Bij mijn voorraad watjes met vaseline, aanmaakblokjes en waxinelichtjes liggen nu wasco krijtjes.

Brand zeker 20 minuten.

 

Leuk. Maar dat ga je toch niet speciaal aanschaffen, om in de fik te steken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Niet speciaal aangeschaft. Ik had nog een schoenendoos vol liggen. Zonde om weg te gooien als het zo lekker brand.

 

Aha, dan is het inderdaad ideaal! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Wasco ? Nee, nooit aan gedacht.

 

Maar....wasco is vaste verf, is dus kleurstof, is dat niet giftig qua dampen ?

qua schrijven handig, absoluut, maar branden ? neem dan reepjes oude fiets-binnenband mee.

 

Wasco word gemakt van was. Daar is niets giftigs aan. Net als de kleurstoffen die gebruikt worden.

 

Wasco krijtjes kan je dus zelfs eten. Moet zelfs ivm kinderveiligheid ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Amber @Heksenboot @ To Extreme . Nu denk ik dat die krijtjes toch zwaar op je maag gaan liggen (zeker als je al weinig of niets gegeten hebt ) als ik een pakje boter haal en daar van ga eten

zonder er iets bij denk ik dat mijn maag en darmen stevig gaan protesteren en dat is iets wat je al gewoonlijk op je brood eet .

Nu weet ik niet wat precies de doelstelling is om vet krijtjes in je pakket te hebben want het mag dan branden , wat je wilt is iets zo goed mogelijk verbranden

oftewel zo efficient mogelijk verbranden en er zijn veel meer dingen die branden fiets binnenband , autobanden , een hoop soorten plastic maar bij al deze verbrandingen

komt een hoop rook vrij en dat duidt op een slechte verbranding . Om een vetkrijtje in een BOB te doen als kaars is erg onlogisch . Als je zegt ik kan er mee markeren ,

opeten ??? of branden dan oké maar probeer het dan eerst maar eens te eten (voor hetzelfde geld zegt je maag nee dank je en wordt je ook nog eens ziek

en dan ben je helemaal de klos !(extra toilet papier en norit is misschien dan nog niet eens zo gek om bij je te hebben ;-) lol )

)een pepermuntje brand ook en kun je ook eten en kan je desnoods ook mee krijten ;-) Het is handig om te weten wat je kan branden

en eten maar voor in een BOB zou ik het zelf enkel maar gebruiken om iets te markeren .

Wat ik ermee wil zeggen is denk eerst goed na wat je doet .

Wat betreft iets branden om te verwarmen /koken ed is het goed om het zo te maken dat het zo efficient mogelijk verbrand

een simpel trucje is een bier /frisdrank blikje van boven het deksel eruit snijden , Die dingen zwerven overal rond .

Aan de onderkant openingen erin prikken (erin slaan ) en onderaan aan de zijkant gaatjes maken van plm 8 mm rondom het blikje

zodat je een goede luchttoevoer krijgt en dan op 1/3 van de bovenkant ook een horizontale rij met gaatjes / gleufjes erin maken maar meer dan vanonder

Op de manier krijg je een '' mini kacheltje '' waar je een kop warm drinken op kan maken en waarbij je weinig tot geen rookontwikkeling hebt

het beste is om dit blikje op steentjes te zetten zodat je ook langs de onderkant een goede luchttoevoer krijgt

Als brandstok kan dienen (ik gebruik in mijn experimentjes houtkorrels voor het gemak ) kleine korte stukjes tak ed Wat je wel moet weten is

dit bus kacheltje vul je tot ongeveer 1,5 onder de bovenste gaatjes en je steekt het aan . Je kan geen ''brandstof '' meer toevoegen als hij brand

want dan gaat het uit en geeft zo'n busje een aardig rook effect ;-)) het is namelijk een heel primitieve vorm van houtvergassings ''kachel

 

blikjeskacheltje.jpg.535a8dbfcd3322b601240ac249f9a3e4.jpg

gr wafels

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Het is niet echt iets om speciaal aan te schaffen @Wafels, maar leuk om te weten. Als het gemaakt is van bijenwas, kan je het gewoon eten.

 

Die brandertjes zijn top. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot Ik ben nog steeds niet echt overtuigt van dit vetkrijt , het mag dan niet giftig zijn maar '' niet giftig '' en '' eetbaar '' zijn voor mijn gevoel toch

twee aparte dingen :rolleyes:

de linkse is een dubbelwandige (twee blikken bussen) en zou je zelfs onderweg ook nog kunnen maken maar is wel meer werk . De rechtse is zoals je ziet heel simpel

het verschil in efficientie tov een open vuur is ruim 25 tot 30 % hetgeen dus veel is .

Hier is een link voor de MIDGE '' stove'' deze is beter omdat je hier de primaire (invoer lucht van onder in het vuur)kan regelen ( bij die van mij is dat niet het geval )

http://bioenergylists.org/stovesdoc/midge/THE_COMPLETE_MIDGE.pdf

en dit hieronder is de beaner stove ongeveer hetzelfde idee als de MIDGE

http://worldstove.com/wp-content/uploads/download/beaner_instructions.pdf

maar er is zat over te vinden

gr wafels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Mooie pdf's, thanx @Wafels.

 

Ik ben zelf fan van de Rocket Stove. Maar dat is wat groter/zwaarder voor in de BOB. Het is wel mogelijk. Wat moeilijker zelf te maken, onderweg.

Maar voor thuis/op de BOL een perfect apparaat.

 

Wat die krijtjes betreft heb je gelijk: de meeste zijn niet te vreten, letterlijk en figuurlijk. :p

Alleen puur bijenwas is okee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot Rocket stove is een hele mooie kachel en kun je ook relatief nog licht van gewicht maken in blik met als isolatie vermiculiet , perliet of glaswol

ik zou wel gaan voor een verticale ''feeder '' ipv het hout horizontaal in te voeren want daar moet je allemaal gebeukt bij staan en als je erin wilt kijken (om je voor te zien ) moet je dat ook doen

en je kan als jet wilt bij een verticale invoer van hout gebruik maken van houtkorrels ed zodat je soorten brandstok kan gebruiken.

 

maar dit hieronder is een hele mooie zowel voor thuis als onderweg en je kan er lang hout en pellets in gebruiken op koken en pizza's /brood maken ed en k denk goed zelf te maken :cool:

gr wafels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...