Ga naar inhoud
GENEGEERD

Thuis warm blijven


Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 54
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Kotatsu stijl. Japanse traditionele manier om te verwarmen met rookloze houtskool(ballen). Meestal werden de houtskool ballen verhit in een aarden pot onder de tafel. Een kleed over de tafel tot ruim op de vloer. De warmte blijft dan onder de tafel.

Om een ruimte lange tijd met een ijle milde temperatuur te verwarmen: houtskoolballen licht bedekken met as. Dan komt er traag O2 bij en branden de ballen zonder vlam nog langzamer op.

 

Houtskool ballen maken:

verkruimel houtskool en maak er een poeder van

vermeng dat poeder dan met een beetje aarde of klei of houtas

doe er een beetje water bij

en maak er ballen van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast Sandokan

ik heb in ieder geval bij de Outdoor SHop speciaal lang wollen ondergoed gekocht

kost verschrikkelijk veel geld (250,- of meer) maar dan heb je wel iets wat voor jaren je warm kan houden

dat zit dus uiteraard ook in mn BOB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt wellicht raar, maar koop een koepeltent. Die kun je in je (woon/slaap)kamer opzetten. Met slechts een paar waxinelichtjes is de tent snel te verwarmen. Op deze manier hoef je niet het gehele huis te verwarmen en verspil je geen brandstof. Je bent per slot van rekening niet in elke kamer tegelijkertijd.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast Dick Berts

Helemaal niet raar, maar een uitstekende tip van Johnny Bravo. Bravo. Survival betekent vaak dat je de moed moet hebben, om heel ver terug te schakelen. Met eenvoudige middelen houd je het het langste vol. In de vreselijk koude winter van 1978-79 zat ik bij de mariniers. Om niet te bevriezen stak je een waxinelichtje aan onder in je schuttersput, die je aan de bovenkant met je poncho afdekte. Maar een verkeerde beweging en je broek stond in de fik. Koop daarom een windglas of iets dergelijks, waarmee je de vlam van de kaars afschermt. Ik heb betonnen plafonds in mijn flat. Precies boven mijn bed heb ik een haak gemaakt (moet je van te voren doen, tijdens de shit doet je klopboor het niet). Daar hang ik een tentje aan, die precies over mijn bed past. Windlicht er in -anders gaat deze keer niet mijn broek maar mijn tent in de fik- met een kaars er in en het wordt een stuk aangenamer qua temperatuur.

 

Wil je toch minder terug schakelen? Koop dan een Zibro kachel (zie http://www.zibro.nl). Uitstekende petroleum kachels die geen afvoer nodig hebben en die beveiligd zijn tegen omvallen en koolmonoxide vorming

Link naar reactie
Delen op andere sites

De koepeltent is echt een goede tip van Johnny. Ik heb een enkeldaks woestijntent waarmee ik in de winter vaker gekampeerd heb. In die tent zette ik mijn koepeltentje op. Daarnaast had ik mijn petroleumkachel. De foetsie 122. Dat ding kost €50 euro nieuw. Voordeel van petroleum is dat er geen koolmonoxide kan ontstaan. Dit gebeurd met houstkool zeker wel. Houtskool alleen buiten gebruiken! of in een kolenkachel. Een kolenkachel is overigens ook een goed ding. Het is veel goedkoper dan op aardgas stoken. Het geeft een prettige warmte en het rookkanaal heeft normale afmetingen. Een kameraad van mij heeft zo'n ding in de woonkamer staan. Ze zijn op marktplaats voor een leuk bedrag te vinden. Kolen heeft een beetje slechte naam gekregen door het onzinverhaal van Margaret Tatcher om de mijnwerkers in de jaren 80 onder de duim te krijgen en kernenergie te promoten....broeikas effect;)

Ik raad iedereen aan om een petroleumkachel te kopen. Je kan er in nood ook nog op koken.

Ik zie dat terwijl ik schrijf Dick met hetzelfde verhaal komt! Olielampen geven licht en warmte. Ik heb 's avonds 3 olielampen aan. In het voor en na jaar hoef ik daardoor vaak de kachel niet aan te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ivan je aanname dat er bij petroleum geen koolmonoxide kan ontstaan is niet juist. Het is een verbrandingsproces. Als dit proces onvoldoende is, dan kan er wel degelijk koolmonoxide ontstaan! Over het algemeen is de verbranding bij dit soort kachels best goed, dat neemt niet weg, dat er nog steeds en risico van koolmonoxide is....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

Prepass heeft gelijk! Bij IEDERE verbranding kan koolmonoxide ontstaan! Zelfs bij het branden van kaarsen. Ergens op internet circuleert een lijst met de meest gemiste artikelen tijdens de omsingeling van Sarajevo. Daarop staat een koolmonoxide melder heel hoog. Dat komt hierdoor; Ventileren is de oplossing tegen koolmonoxide vorming. Bij voldoende zuurstoftoevoer ontstaat er namelijk geen koolmonoxide bij de verbranding. Alleen is ventileren een ramp als je sterft van de kou en weinig brandstof hebt. Daarom is het zo goed om een CO melder te hebben op batterijen, daarmee kun je in een crisis de veilige grens opzoeken tussen warmte en ventileren. Ajax-Kidde maakt goeie CO melders. Toevallig in de aanbieding op http://www.liff.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok...herstel onder normale omstandigheden ontstaat er geen koolmonoxide bij petroleum. Maar als je echt een zuurstof gebrek gaat creeeren door onvoldoende te ventileren is er van alles mogelijk.

De ene stof heeft een andere verbrandingskarakteristiek dan de andere.

Ik heb overigens een koolmonoxide melder! Koolmonoxide kan ontstaan mits de brandstof C atomen heeft. En dat hebben zeg maar bijna alle brandstoffen die wij gebruiken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koop zo'n CO melder en rookmelder.

 

Ik had ze eerst niet in mijn vakantie huis waar ik een korte periode met een noodoplossing stookte (potkachel met een pijpje door een raampje dicht gemaakt met wat gasbeton)

 

Na aanschaf melder ging bij het aansteken altijd het rookalarm (en ja we wisten al dat het rookte)

en bij het doven aan het einde van de avond als we op de grond lagen te slapen ging ook bijna elke avond de CO melder af....

 

Koop een iets duurdere en wen je aan af en toe op het display te kijken, dan kun je ook precies zien wat de waarden zijn voor hij afgaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede tips.

Ik zit met een aantal problemen.

Zolang er een kleine shtf is dan kan ik zes jaar op mijn houtvoorraad stoken.

Niet nodig zo'n voorraad, nou ik kan altijd nog ruilen, maar zo'n voorraad kan ook andere gedachte bij de behoeftigen oproepen.

 

Daarnaast geloof ik meer in de snelle grote shtf.

En Dan wil ik niet stoken, dat trekt alleen mensen aan.

Dan wil ik de verborgen mode en dan is warmhouden dmv veel lagen voldoende.

Heb slaapzakken met binnen hoezen zodat de slaapzakken zolang mogelijk schoon blijven.

 

Het wassen is nog niet helemaal uitgedokterd, de onderkleding en slaapzakhoezen zullen toch vaak gewassen moeten worden.

Ik heb verder voor de echt koude periodes wel van alles petroleum kachel, kaarsen enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Dit kan perfect, je zult even moeten dokteren om het aantal panelen af te stemmen, in serie, en/of parallel op je verwarmings ekement.

Als dat goed is wordt bijna alle opgewekte energie in warmte omgezet.

Dat zou in de winter nog wel eens tegen kunnen vallen.....

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor opwarmen slaapplaats, dus geen permanente oplossing voor je verblijfplaats: Ik heb een straalkachel op butaangas, deze zet je een halve meter vóór je tent of de kleinste (slaapkamer) zodat de stralingswarmte in de te verwarmen ruimte komt en de rookgassen opstijgen. NA opwarmen van jezelf en de ruimte kruip je lekker onder de dekens.

 

Warm nooit je slaapzak / bed op met je eigen warme adem. Hier zit teveel vocht in wat het isolerend vermogen van je slaapzak / deken teniet doet. Voor verwarming hoofd draag je een bivakmuts. Draag zo min mogelijk kleding in bed, wel je kleding in bed opwarmen voordat je je aankleedt.

 

In extreme situaties kun je ook gebruikmaken van de warmte in je urine / uitwerpselen, het spreekt vanzelf dat je dit in een goede reukvrije en waterdichte verpakking moet doen die je in je slaap niet kapot kan maken / openen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Warm nooit je slaapzak / bed op met je eigen warme adem. Hier zit teveel vocht in wat het isolerend vermogen van je slaapzak / deken teniet doet. Voor verwarming hoofd draag je een bivakmuts. Draag zo min mogelijk kleding in bed, wel je kleding in bed opwarmen voordat je je aankleedt.[quote)

 

 

 

 

 

 

Kijk, daar had ik nog nooit bij stil gestaan. Was me natuurlijk wel bewust van vocht in uitademing, maar dat dit zoveel kan zijn dat de isolatie van je slaapzak daar minder van wordt? Nee dus. Goede tip!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bushtucker je hebt gelijk mbt je adem en vocht in je slaapzak. Ondanks dit heb ik toch enkele keren deze "truck" toegepast bij -15C. Ik heb niets gemerkt van verminderde isolatie en/of snellere afkoeling later in de nacht. Wat ook goed werkt is voordat je gast slapen; warme drank drinken en even flink bewegen, zodat je warm wordt (maar niet gaat zweten!!).

 

Wel altijd s'ochtends een dun laagje aangevroren ijs(poeder) op de slaapzak gehad bij -15 / -20C. Dus zonder dat ik in de slaapzak blies, toch ijs erop. Dat is ook logisch, want je verliest flink wat vocht tijdens je slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede tips.

Ik zit met een aantal problemen.

Zolang er een kleine shtf is dan kan ik zes jaar op mijn houtvoorraad stoken.

Niet nodig zo'n voorraad, nou ik kan altijd nog ruilen, maar zo'n voorraad kan ook andere gedachte bij de behoeftigen oproepen.

 

Daarnaast geloof ik meer in de snelle grote shtf.

En Dan wil ik niet stoken, dat trekt alleen mensen aan.

Dan wil ik de verborgen mode en dan is warmhouden dmv veel lagen voldoende.

Heb slaapzakken met binnen hoezen zodat de slaapzakken zolang mogelijk schoon blijven.

 

Het wassen is nog niet helemaal uitgedokterd, de onderkleding en slaapzakhoezen zullen toch vaak gewassen moeten worden.

Ik heb verder voor de echt koude periodes wel van alles petroleum kachel, kaarsen enz.

Hoi hoi Kans. Laat ons ervan uitgaan dat veel producten niet meer verkrijgbaar zijn. Maar we hebben nog wel het rooster van onze zo comfortabele micro wave bij gehouden. Als licht bron zijn we nu toegewezen op olie. Kaarsen zijn gewoon te duur. Plaats je micro wave rooster boven je olie kan of bokaal en plaats daar op een bloempot. 35° graden zal je niet halen maar in een kleine ruimte met zo een paar wordt het aangenaam warm hoor en je hebt nog licht ook.

Grt Chinaka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Je kunt ook een paar (plafond) haken, een (uitschuifbare) gordijnrails of roede (kopen (en die op zolder bewaren), dan kun je daar (liefst velours) gordijnen aan ophangen om de ruimte te verkleinen (dan ook ophanghaakjes bewaren natuurlijk). Even de breedte en hoogte van je kamer opmeten en op zoek in de kringloopwinkel, daar liggen ze vaak nog wel.

 

De ouderwetse kamer-en-suites waren zo gek nog niet. In boerderijen heb je daarom ook vaak een voorkamer en een achterkamer en aparte keuken, vooral ook om de warmte in die ruimten afzonderlijk ook goed te kunnen benutten. Die huizen van tegenwoordig met hun open (eet)keukens zijn alleen berekend op CV.

 

Je wilde liever niet stoken, maar mocht iemand dat toch willen doen en geen hout meer hebben, bewaar dan een flinke bult oud papier en koop deze pers: http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=997

Hiermee kun je zelf haardblokken maken van oud papier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...