Ga naar inhoud
GENEGEERD

Houten vishaak maken


Tom

Aanbevolen berichten

Allereerst ben ik geen sportvisser, de laatste keer dat ik een vis heb gevangen was toen ik een jongen van 10 jaar was. (De eerste en de laatste vis) reken, reken, 47 jaar geleden :eek:

 

Nu begeef ik me regelmatig op de rijke visgronden van de visboer (maar wordt ook steeds duurder).

 

Dus er zijn vast een heleboel preppers die meer van vissen af weten dan ik, dus als iemand een goed survival-vissers idee heeft laat maar horen.

 

Maar ik vind deze houten zelfgemaakte vis haak wel een goed idee als je dus ergens zit en alleen vis ziet in het water en je hebt geen vis spullen.

Houten kloofhaak (Denk dat ie zo heet) maken van een stokje, touwtje eraan en uiteraard aas een worm of zo.

Vis hapt, zuigt worm en houtje naar binnen, je trekt aan het lijntje en het stokje gaat dwars in het vissen bekkie (Arrrgggg) maar als je dus honger hebt en de vissen lachen je uit is het denk ik wel wat.

 

Dus dit is de link met de uitleg;

 

De kloof haak is een van de makkelijkste vormen van primitieve vis haken die u kunt maken. Het is eigenlijk een klein stokje of bot geslepen tot een punt aan elk uiteinde. De theorie achter de haak is wanneer de vis het aas neemt, de haak gaat in de bekkie van de vis recht naar binnen. Dus wanneer u rukt aan de lijn, de haak draait zijwaarts en klemt in zijn keel. U kunt de grootte van de haak aanpassen aan de grootte van de vis die je wilt vangen, hoe groter de vis hoe groter de haak en ga ervoor.

 

[ATTACH=CONFIG]3870[/ATTACH]

 

De hele uitleg met foto's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik vraag me af of zo'n stuk hout wel ingeslikt wordt door een vis, vaak zie je (in m'n aquarium bijvoorbeeld) dat de vissen iets in hun bek nemen om te 'proeven' en dan spugen ze het snel weer uit als het niet bevalt.

Om een vis aan te slaan moet je denk ik echt een dobber hebben of heel veel ervaring als visser hebben of een speedhook hebben.

Maar goed, dat denk ik als niet visser.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af of zo'n stuk hout wel ingeslikt wordt door een vis, vaak zie je (in m'n aquarium bijvoorbeeld) dat de vissen iets in hun bek nemen om te 'proeven' en dan spugen ze het snel weer uit als het niet bevalt.

Om een vis aan te slaan moet je denk ik echt een dobber hebben of heel veel ervaring als visser hebben of een speedhook hebben.

Maar goed, dat denk ik als niet visser.

 

Hangt een beetje af welke vis het is. De meeste aquariumvissen zijn herbivoren en hebben geen of hele kleine tanden en die kunnen bv steentjes terug uitspuwen. Als je gaat vissen op omnivoren en carnivoren dan kan het misschien lukken met deze techniek al denk ik dat je meer kans hebt met realistisch kunstaas (kan je maken met gekleurde stukjes touw) en een haak (veiligheidsspeld, ijzerdraad, ...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af of zo'n stuk hout wel ingeslikt wordt door een vis, vaak zie je (in m'n aquarium bijvoorbeeld) dat de vissen iets in hun bek nemen om te 'proeven' en dan spugen ze het snel weer uit als het niet bevalt.

Om een vis aan te slaan moet je denk ik echt een dobber hebben of heel veel ervaring als visser hebben of een speedhook hebben.

Maar goed, dat denk ik als niet visser.

 

Dit kan je ook van een doorn maken, of stukje metaaldraad. Het formaat is natuurlijk afhankelijk van de beoogde vis. De truuk bij deze methode is om het stokje volledig te verstoppen in het aas. Ik zelf heb zat viservaring en ondanks dat ik zelf uiteraard niet met deze techniek vis, weet ik dat hij verdomd goed werkt! Dit wordt namelijk ook gebruikt door stropers met zetlijnen hier in Drenthe en dus ben ik dergelijke lijnen wel tegengekomen, met karper en al eraan. Dan kun je weinig meer doen dan de vis uit zijn lijden te verlossen en het nylon op te ruimen. :mad:

 

Post-SHTF zal dit dus een van mijn favoriete methodes zijn om aan proteïnen te komen!

 

@Tom: Bedankt voor de foto! @Angela: Dit is dus de methode die ik bedoelde op de meeting Nunspeet 4.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In theorie kan het als je de haak in het aas verstopt alleen of de vis zo dom is weet ik niet

denk dat je sowieso een vis lijn moet regelen of je gaat een haai vangen ?

 

haha misschien is een haai vangen tegen die tijd wel nodig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam
Maar ik vind deze houten zelfgemaakte vis haak wel een goed idee als je dus ergens zit en alleen vis ziet in het water en je hebt geen vis spullen.

Houten kloofhaak (Denk dat ie zo heet) maken van een stokje, touwtje eraan en uiteraard aas een worm of zo.

 

Waarom hout? Als SHTF dan is er toch meer dan genoeg ijzer rondom ons heen om whatever te maken.

Ik zie wel vaker zaken voorbij komen die super leerzaam zijn alleen denk ik dat ze slechts toepasbaar zijn indien je ergens strandt waar geen "beschaving" is geweest. Nice to know alleen vergeet niet je omgeving te "lezen" en daar gebruik van te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 3 weken later...

@lewieke

 

Stel je hebt geen haakje bij je om wat voor een reden dan ook, dan werkt het houten alternatief prima.

Dit is toch echt nuttige survival info hoor.

Je kan nooit overal aan denken en alles bij je hebben....

Met alle respect.... Heb jij altijd alles bij je wat je toevallig broodnodig nodig hebt op elk moment?

 

Driehart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, natuurlijk heb ik niet altijd alles bij. Maar ik ging wel eens vissen met haakjes, in een vijver dan nog met uitgehongerde forellen en ik vond dat best wel een kunst. Ok, ik kon wel wat vangen maar een expert ben ik alvast niet. We hebben hier in de buurt ook een kanaal waarin wat vis zit. Het probleem daarmee is dat de Oosteuropeanen die hier inwijken daar ook gaan vissen en die vis meenemen, terwijl de lokale vissers die gewoon teruggooien. Zelfs op die kleine schaal is er al een probleem van overbevissing, dus wat zou het niet worden als iedereen plots gaat vissen. Anderzijds heb je wel gelijk, je kan nooit genoeg weten. Om zeker wat vis te hebben als SHTF sla ik voor de zekerheid nog wat blikjes makreel, tonijn en zalm in :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 jaren later...

Ik vraag me af hoe je het houten haakje onder water houd, en dat hij niet aan de oppervlakte blijft drijven, mocht je het wel door veel lood beneden kunnen krijgen dan zit hij tegen de vislijn aan naar mijn idee.

Ik ben benieuwd of er wel iemand is die op deze manier vis heeft gevangen.

 

Ik wil graag dat de visser die dat is gelukt uitnodigen zijn verslag te doet, en ben vooral benieuwd of het een toevalstreffer is of dat het vaak gelukt is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Laatst gezien hoe je van het ringetje van een blikje fris, oid een haakje kan maken, leek heel simpel - Heb het nog niet uitgeprobeerd...  ik ga eerder voor de blikjes makreel en zalm... 😋, In wat voor water ga je vissen?

Hoe vies is het water  in de plaatselijke vijver, sloot, kanaal? 

Houten haakje systeem lijkt me heel mooi in al haar symplicity, . of het ook werkt? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit soort "haken" werd al in de Midden-Steentijd gebruikt. Ze zijn, meestal van been, soms van vuursteen, met enige regelmaat gevonden op archeologische site's en blijkbaar redelijk vaak gebruikt. En zoals je kunt begrijpen, iets dat niet werkt, wordt niet gebruikt...:classic_wink:

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...