Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hij doet het!


Fiona

Aanbevolen berichten

En... mijn eerste aquaponics systeem(pje) is een feit :D

Niet heel bijzonder, wilde eerst het systeem uittesten, dus voor nu is het nog een raamtuintje met een klein aquarium eronder.

Maar, het werkt en ik ben trots! ^_^

 

Wie hier doet dit op grote schaal? En heeft nog bruikbare tips? Ik wil dit snel in het groot opzetten :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
En... mijn eerste aquaponics systeem(pje) is een feit :D

Niet heel bijzonder, wilde eerst het systeem uittesten, dus voor nu is het nog een raamtuintje met een klein aquarium eronder.

Maar, het werkt en ik ben trots! ^_^

 

Wie hier doet dit op grote schaal? En heeft nog bruikbare tips? Ik wil dit snel in het groot opzetten :)

@Raycoupe ?
Link naar reactie
Delen op andere sites

En... mijn eerste aquaponics systeem(pje) is een feit :D

Niet heel bijzonder, wilde eerst het systeem uittesten, dus voor nu is het nog een raamtuintje met een klein aquarium eronder.

Maar, het werkt en ik ben trots! ^_^

 

Wie hier doet dit op grote schaal? En heeft nog bruikbare tips? Ik wil dit snel in het groot opzetten :)

 

heb je ook foto's? bouwplannen? en wat voor vissen heb je erin? kortom ... hoe heb je het gedaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry had even een kleine crisis.. Een van de grotere (200L) aquaria liep leeg en dan is toch niet zo'n pretje op mijn keukenvloer :mad:

Morgen zal ik even de tijd nemen om iets uitgebreider stuk te schrijven!

@caroline dankjewel :) Ben zelf ook net maar begonnen, maar vragen zal ik altijd zo goed mogelijk proberen te antwoorden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe En even mijn digitale camera opzoeken.. Ik ben (ja het is echt waar!) niet in het bezit van een smartphone...

 

:) Ik ook niet, sterker nog, zelfs geen digitale camera (althans geen werkende) en die mis ik toch wel! :p

 

1 ding heb ik wel geleerd van aquaria, terraria, vivaria, des te groter, des te makkelijker er een evenwicht onstaat.

 

Succes met de keukenvloer! Jammer genoeg mij ook een keer overkomen, op een grenen planken vloer. 't Was net de zuiderzee daarna. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey @Fiona,

 

Goed om te horen! Super leuk om je voedsel met aquaponics te verbouwen. Klopt @Raycoupe, ik heb momenteel ook een aquaponics systeem, groente doet het er geweldig op! Ik ben momenteel de verhoudingen van DO = disolved oxygen, NH1 = amonium, NH3 = amonia ( waarde moet 50% - 50% in balans zijn) aan het uitzoeken en natuurlijk ook de Ph waardes aan het evalueren. Kleine tip zorg dat je Ph waardes tussen 6 en 6,4 zitten, dit is de ultieme waarde voor planten zodat zij het nitraat makkelijk op kunnen nemen. welke vissoort heb je in je aquaponics? Wij gebruiken tilapia marea. tot u toe lijkt ons barrelponics het beste systeem (gesloten en zelfvoorzienend)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry had even een kleine crisis.. Een van de grotere (200L) aquaria liep leeg en dan is toch niet zo'n pretje op mijn keukenvloer :mad:

Morgen zal ik even de tijd nemen om iets uitgebreider stuk te schrijven!

@caroline dankjewel :) Ben zelf ook net maar begonnen, maar vragen zal ik altijd zo goed mogelijk proberen te antwoorden.

 

Pictures! Or it didn't happen... ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hihi @Johnny BravoNL ik ben bang dat het dan niet gebeurd is!

We zijn de kelderbox aan het uitzoeken en het is met recht een pestbende in huis!!!!

 

Ik heb hier nog wel een foto van toen ik nog bezig was met het opstarten van de cyclus van de nitrificatie.

SAM_2451.jpg.99a973cc6a0fc147cf5089b67e1e0982.jpg

Mijn opstelling is nog steeds zoals op de foto, alleen een tweede rij met flessen toegevoegd. Nu alles goed werkt (ik ben begonnen met de vissen, die het wonderbaarlijk allemaal overleefd hebben, ipv omgekeerd) zitten er per fles 2 aardbeien planten. Alles is gemaakt en gerecycled van materiaal dat ik nog had liggen. De flessen zijn die met aloë vera sap van de action. In de dop zit een gat zodat het water door kan lopen en de flessen zijn gevuld met klei korrels. De zijkanten zijn er aan twee kanten uitgesneden en hier steken de planten doorheen. Ze worden op hun plek gehouden door simpel inpaklint. Het water word niet gepompt door een waterpomp maar door een luchtpomp het slangetje loopt door het aquarium en doordat hier gaatjes inzitten pompen ze het water mee omhoog (minder lawaai).

(Ik ga deze opstelling trouwens wel weer afbreken omdat ik niet zeker weet in welke mate de Bisfenol A in de flessen kan doorlekken in het medium)

@Flow Ik ben nog lang niet zo ver als jij bent hoor! Ik heb eerst het systeempje zoals hierboven opgezet. Voordat ik echt met vissen kweken/groenten verbouwen wilde beginnen moest ik van mezelf eerst de basis principes van de nitraat cyclus en het gedoe met de pH metingen onder de knie krijgen. Ik ben gestart met een bakje met guppen (eerlijk van mijn zoontje geleend ;)) Deze zitten er op het moment ook nog in, samen met wat baby clarkii uit de kweek.

 

Nu alles het overleefd heeft en ik een beetje de feeling heb gekregen, ben ik wel bezig met het groter opzetten/uitwerken. Ik heb een grote stellingkast gekocht. Onderin komt een aquarium te staan van +/- 200 L. Op de andere planken bakken om groenten in te verbouwen. Ik wil een eb&flow systeem maken. Een waterpomp zal water naar de bovenste bakken pompen en deze zullen, met behulp van een bell siphons, steeds een verdieping gaan zakken (alhoewel ik nog wel een manier moet zoeken om dat goed te reguleren, suggesties iemand?)

 

Qua vis wil ik ook de Tilapia, dit zijn (op de temperatuur na) wel echt de makkelijkste vissen om te houden en te kweken. Het liefst heb ik een koppel bestaande uit een Oreochromis aurea of hornorum man met een Oreochromis nilotica of mossambicus vrouwtje. Dit omdat deze alleen mannelijk nageslacht produceren. In mijn idee heeft dit verschillende voordelen: Ten eerste worden de mannen groter en groeien ze sneller en ten tweede geeft dit geen ongewenste kruising van het nageslacht. Als je gemixt nageslacht hebt (en ik ben lui, dus ik weet niet of ik zin heb om ze te scheiden en in verschillende bakken te stoppen) en zo veel tilapia in een beperkte ruimte, ben ik bang dat er veel agressie in de bak ontstaat. @Flow breng jij het vrouwtje over in een aparte kweekbak als de de jongen in haar bek heeft?

 

Maar goed, ik denk eigenlijk dat het voor mij ook de mariae word. Ik heb tot nu toe op mijn wishlist alleen de mossambicus hier op internet gevonden. En op zichzelf is dat een vrij platte vis met een grote bek (terwijl de meeste andere tilapia toch wat ronder zijn). Ik hoor graag van jou hoe jij het met het nageslacht doet. :)

 

Pffff wat een verhaal. Ik zal als ik mijn camera weer heb de bouw van mijn nieuwe systeem vast gaan leggen!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

En... mijn eerste aquaponics systeem(pje) is een feit :D

Niet heel bijzonder, wilde eerst het systeem uittesten, dus voor nu is het nog een raamtuintje met een klein aquarium eronder.

Maar, het werkt en ik ben trots! ^_^

 

Wie hier doet dit op grote schaal? En heeft nog bruikbare tips? Ik wil dit snel in het groot opzetten :)

 

Mooi , Ik ben jaloers !

Staat bij mij nog op de To Do lijstje.

Welke vissoort heb je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Fiona geeft niet je bent niet de enige :p ik ben benieuwd naar je systeem zelf heb ik ook plannen in die richting (maar het zijn nog steeds plannen)

 

Nee ik hoor inderdaad wel meer mensen die zo'n ding niet hebben. Hier valt het wel mee :) Maar ik kom wel echt uit de smartphone generatie, en word met regelmaat raar aangekeken als mijn oeroude nokia uit mijn tas komt.. (Die ik ook alleen echt ECHT gebruik als ik hem nodig heb) Ipv de hele dag er naar te staren en rare Facebook berichten te posten.. hihi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey @Fiona,

 

Erg creatief en leuk om te zien hoe je je ponics hebt opgezet. Ik vraag me alleen af of je met je nieuwe systeem er verstandig aan doet om het water van bovenaf door alle bakken wil laten lopen... misschien dat de onderste bak dan minder nitraat krijgt dan de overige bakken..? wij brengen het vrouwtje niet over, laten de natuur gewoon haar beloop gaan. Stukken pvc pijp zorgen ervoor dat het vrouwtje een plek heeft om zich terug te trekken. Daarnaast hoe meer kunstmatige holen er gecreëerd worden hoe minder bonje onder de mannetjes plaats vind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...