Ga naar inhoud
GENEGEERD

Bankrun in Europa is begonnen

Cyberbeer
 Share

Recommended Posts

Na de financiële markten lijkt nu ook de bevolking van Spanje, Italië en Griekenland het vertouwen in hun eigen banken te hebben verloren. De angst voor een ware bankrun in Spanje, Griekenland en Italië neem toe.

Zo haalden klanten van de banken in Griekenland in de afgelopen 3 dagen ruim 1 miljard euro weg bij hun banken.

In Spanje maken vooral de klanten van de Bankia bank zich grote zorgen, gevolg is dat er in een week tijd ruim 1 miljard euro is opgenomen bij deze bank.

Ook in Italië groeit de onrust. De meeste Italiaanse banken behoren inmiddels tot de laagst gewaardeerde banken binnen de EU. De verwachting is dat de Italiaanse banken, net als de banken in Spanje overigens, nog verder afgwaardeerd zullen worden door de kredietbeoordelaars. Mocht dat waarheid worden dan wordt het zowel voor Italie als voor Spanje nagenoeg onmogelijk om nog aan nieuwe leningen te komen.

Steeds meer burgers beginnen zich af te vragen of hun spaargeld nog wel veilig is, in handen van de banken en besluiten om het spaargeld onder te brengen bij andere banken. Langzaam maar zeker worden dan ook de eerste tekenen zichtbaar van een bankrun in Spanje, Italië en Griekenland. Dit met alle mogelijk negatieve effecten tot gevolg.

http://nieuwsuit.com/2012/bankrun-spanje-italie-griekenland-gevreesd/

http://edition.cnn.com/video/?hpt=hp_t1#/video/world/2012/05/17/ctw-greece-crisis-banks-withdrawal.cnn

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb allang het zekere voor het onzekere genomen en raad ook iedereen aan om z.s.m. spaargeld van de bank te halen.

Banken zijn anno nu toch allang niet meer te vertrouwen? Dat laatste geintje van JP Morgan, waarbij ze de rekening van die 2 miljard gewoon uitsmeren over hun klanten, is een goed bewijs dat je geld op een bankrekening - niks meer dan wat getalletjes op het scherm van je computer - echt niet veilig is. Nog los van de op gang komende bankenruns in Griekenland en Spanje.

Wees verstandig, bewaar een zak euro's thuis onder je matras, koop zilver en goud (lekker goedkoop nu, na de forse dalingen van afgelopen dagen) en koop voldoende lang houdbaar voedsel en ander prepgear! This is the moment. Als je wilt preparen, moet je het wel doen op het moment dat het nog makkelijk te doen is. Ja, misschien kan je ook nog 1 a 2 maanden wachten, maar waarom het risico nemen? Vind de slogan van het American Prepper Network zo mooi: Failing to prepare is preparing to fail. Zo is het maar net!

Link naar reactie

Helemaal met je eens Jester. Het zou zo maar eens heel snel kunnen gaan bij de banken en kunnen dan besluiten om de rekeningen te bevriezen(zoals in 1929).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_Depressie

Op de aandelenbeurs speculeerden veel mensen met geleend geld. Dit geld zat weer in de banken die in crisis verkeerden. Op 24 oktober 1929 (Zwarte Donderdag) barstte de zeepbel en klapten de aandelenkoersen in elkaar. Er kwam een run op de spaarbanken van mensen die al hun tegoeden wilden opnemen. Een groot aantal banken ging over de kop en velen verloren al hun spaargeld.

Link naar reactie

Na Griekenland is nu inderdaad ook Spanje aan de beurt: Nu.nl: 'Klanten halen miljard weg bij Bankia'

'Klanten halen miljard weg bij Bankia'

MADRID - Klanten van de deels genationaliseerde Spaanse bank Bankia hebben de afgelopen week meer dan 1 miljard euro van de bank gehaald.

Dat meldde de Spaanse krant El Mundo donderdag. Het dagblad zegt zich te baseren op een verslag van een bestuursvergadering van Bankia dat het heeft ingezien.

De pas benoemde topman José Ignacio Goirigolzarri zou tijdens die bijeenkomst zijn medebestuurders hebben bijgepraat. Bankia wilde het bericht bevestigen noch ontkennen.

Op de beurs in Madrid daalde het aandeel Bankia donderdag meer dan 20 procent in waarde. De handel werd stilgelegd. Beleggers zien de kapitaalvlucht als een teken dat klanten weinig vertrouwen meer hebben in de bank, die vorig jaar ontstaan is uit de fusie van zeven grote regionale spaarbanken.

Link naar reactie

Moment van de waarheid voor euro nog dit jaar

De Amerikaanse Nobelprijs-econoom en vaste New York Times columnist Paul Krugman schrijft dat het 'ineens heel goed te zien is hoe de euro -het grote, falende experiment van een monetaire unie zonder een politieke unie- al op korte termijn uit elkaar dreigt te vallen. We hebben het dan niet over iets in de verre toekomst. Het zou met onvoorstelbare snelheid binnen enkele maanden -en niet jaren- kunnen ploffen. De kosten zouden zowel in economisch en -misschien nog wel belangrijker- in politiek opzicht enorm kunnen zijn.'

Volgens Krugman is er maar één ding dat de euro nog kan redden: het accepteren van jarenlange inflatie van jaarlijks 3% tot 4%, iets waar met name de Duitsers tot nu toe fel op tegen zijn. De eurozone heeft in zijn optiek echter geen keus, want de harde bezuinigingsmaatregelen zouden de neerwaartse spiraal alleen maar hebben versneld. Binnenkort zal de ECB geen andere keus hebben dan de geldkranen openen naar de wankelende Spaanse en Italiaanse banken. Wordt dat niet gedaan dan zal de eurozone volgens Krugman vrijwel zeker uit elkaar vallen, met onvoorstelbare gevolgen - niet alleen voor Europa, maar voor de hele wereld (5).

http://xandernieuws.punt.nl/?id=659509&r=1&tbl_archief=&

Link naar reactie

21 december zeggen ze :p

Nee zonder gekheid; ik ben blij dat ik begin dit jaar met preppen in aanraking ben gekomen, want ben als een halve zool :cool: voedsel en spullen aan het inslaan. Dreiging voelt toch wel heel reëel, en denk dat de "bezuinigingen" (ik vind het: lasten verleggen, niet bezuinigen) de economie alleen nog maar slechter gaan maken, mensen zullen minder te makken hebben en minder kunnen besteden. Ja, kan er veel over zeggen maar ik denk dat het belangrijkste is: prep nu het nog kan! (zoals hier al regelmatig gezegd is) :)

Link naar reactie

@ Zanshin

Niemand is er ooit klaar voor, omdat je eenvoudigweg niet weet wat je moet verwachten. Wij zijn een generatie die geen wereldoorlog heeft meegemaakt, zelfs geen gewone oorlog. We doen wat smalend als we horen hoe oudjes WC-papier en andere voorraden opslaan, omdat ze dat nog vanuit de oorlog kennen. In feite deden deze 'veteranen preppers' hetzelfde wat wij nu ook doen.

Wat ons uiteindelijk gaat overkomen - economische neergang, oorlog, enorme rampen of een combinatie - weet niemand, maar je kunt het maar het beste beschouwen als natuurgeweld: niet te voorspellen en niet te voorkomen. Kortom, je hebt er geen controle over, dus kun je het maar beter over je heen laten komen. Uiteraard na jezelf zo goed mogelijk te hebben voorbereid. En dat is alles wat je kunt doen.

Link naar reactie

De oudste prepper die ik ken, prept al ruim 40 jaar en zegt nog steeds `ik ben nog lang niet klaar`.

Maar ja, er moet geprept worden voor 4 generaties en heel veel kennis en vaardigheden doorgegeven worden, naast het verzamelen van overlevings materialen.

Is zelf wel helemaal voorbereid. en is al diverse keren zonder iets (geen kleren, geen mes, geen eten-drinken) de natuur in gegaan en kwam een paar weken later gekleed en goed doorvoed en met mes (van steen gemaakt) weer tevoorschijn. Nou, zo ver ben ik in iedergeval nog lang niet......

Link naar reactie

Ik was laatst op de bank en wilde iets meer opnemen dan mijn max. Werd me gevraagd waarvoor ik het geld wilde gebruiken!! want anders konden ze me mijn eigen geld niet geven!! Jemig.

Want ja, ze wilden dat ik mijn geld wel goed ging gebruiken en geen slachtoffer zou worden en niet onverantwoord ging zijn.

Yep, vadertje bank zorgt goed voor ons.

Of is pappie~bank bang dat er niet genoeg cash is voor al zijn kids?

Link naar reactie

en is al diverse keren zonder iets (geen kleren, geen mes, geen eten-drinken) de natuur in gegaan en kwam een paar weken later gekleed en goed doorvoed en met mes (van steen gemaakt) weer tevoorschijn.

LOL, dat is geen preppen, dat is een hobby :)

Preppen is "a way of life", niet iets dat je doet op een avontuurlijke vakantie gaat. Natuurlijk kan ik zonder de persoon in kwestie te kennen niet zeggen of hij een prepper is of niet. Mogelijk is hij dat wel. Maar survivallen is imo geen preppen. (Het is wel een onderdeel van het preppen)

Link naar reactie

• 10 months later...

Het is nu al heel erg moeilijk om bedragen van meer dan 10.000 van de bank te halen.

Sommige banken zijn echt enorm brutaal daarin, en je hebt geen poot om op te staan.

Ik zou iedereen willen adviseren hier slim mee om te gaan.

Een bankrun is voor Nederland onzin, maar zorg gewoon dat je voorbereid bent.

Een aantal adviezen:

1. Zorg dat je een aantal maanden vooruit kunt komen zonder te pinnen. Mocht er een keer iets zijn waardoor de banken een paar dagen plat gaan, ben je gered. Mocht een bank omvallen, en het even duren voordat zaken politiek en financieel geregeld zijn, en moet je daardoor een aantal maanden overbruggen, ben je ook al gered. Dat zaken hier uiteindelijk goed komen (gezien de reserves die Nederland heeft), is iets waar je op moet vertrouwen.

2. Zorg dat je e.e.a. in een (bank-)kluisje hebt, al is het voor enkele weken. De rente op de bank is toch te verwaarlozen.

3. Mocht je inderdaad een echte doemdenker zijn, dan zou je kunnen overwegen om geld om te zetten in waardevolle ruilmiddelen natuurlijk. Zou daar zelf echter niet voor kiezen, te onzeker dat je er ook daadwerkelijk wat mee kunt (goud bijvoorbeeld).

Link naar reactie

Wat een mazzel dat ik zo arm ben als een kerkrat. Ik hoef me in ieder geval niet druk te maken over het in voorraad hebben van cash geld om het een aantal maanden vol te houden.

Ik heb mijn voorraadje eten, een waterfilter en nog zo wat dingetjes om te overleven. Wat de banken doen moeten de banken weten, dat gaat mij toch niet aan ...

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...