Ga naar inhoud
GENEGEERD

Oude trage 2wd bedrijfsbus vs. luxe, snelle maar complexe 4wd SUV?


hakin9

Aanbevolen berichten

Ik heb momenteel een oude ford transit 2.5D (bj. 2000, oude model, 50.000 KM op de klok) met veel binnenruimte, achterwielaadrijving en een flinke dakdrager.

Deze bus is simpel te onderhouden en onderdelen zijn uit de meeste andere transits van ongeveer het zelfde bouwjaar te trekken. Verbruik is met 1:12 beter dan mijn andere wagen.

 

Ik heb daarnaast een Kia Sorento 2.5CRDI (computergestuurde motor met turbo, bj. 2005, 222.000 km op de klok) met veel luxe en 4wd. Deze auto is moeilijker te onderhouden maar zal mogelijk ????? ook minder snel stuk gaan door modernere techniek (alhoewel ik daar mijn twijfels bij heb).

Actuele problemen:

- brandstof filter in tank verstopt wel eens door afbladderende verf in de tank

- olie lekkage aan de krukas. Kosten reparatie te hoog. Lekkage is beperkt. Nog geen liter op 5.000 KM

- lichte lekkage / zweterij bij de turbo.

 

Er zal tzt 1. auto weg moeten. Met de bus heb ik al wel eens vastgezeten waar de Sorento toch een echte 4x4 met LOW gear is. Ik neem vanalles in overweging, dus ook de BOV wagen. Welke zouden jullie dumpen vanuit BOV (bus out vehicle)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

transit

waarom? ruimte, gaan haast niet kapot, als je er goede AT banden onder zet (wel zorgen dat het een harde compound is die op de weg niet weg smelt)

ze zijn gebouwd op bouwvakkers mishandeling

 

sorento heeft volgens mij een visco koppeling als ik me niet vergis en geen mechanische 4x4

dat hebben tegenwoordig de meeste 4x4's op landrovers etc na

er word tussen de voor en achter as geen sper ingedrukt als je m in 4x4 zet

en als ik me niet vergis zitten er op de vooras ook geen vrijloop naven (hand of automatisch)

 

neemt niet weg dat ik er graag 1 zou hebben om in rond te rijden maar als je het shtf technisch bekijkt

Link naar reactie
Delen op andere sites

transit

waarom? ruimte, gaan haast niet kapot, als je er goede AT banden onder zet (wel zorgen dat het een harde compound is die op de weg niet weg smelt)

ze zijn gebouwd op bouwvakkers mishandeling

 

sorento heeft volgens mij een visco koppeling als ik me niet vergis en geen mechanische 4x4

dat hebben tegenwoordig de meeste 4x4's op landrovers etc na

er word tussen de voor en achter as geen sper ingedrukt als je m in 4x4 zet

en als ik me niet vergis zitten er op de vooras ook geen vrijloop naven (hand of automatisch)

 

neemt niet weg dat ik er graag 1 zou hebben om in rond te rijden maar als je het shtf technisch bekijkt

 

De sorento heeft geen Limited Slip Diff voor noch achter.

Er zit een tussenbak achter de bak die met een electronische koppeling aangrijpt en dan dus ook de voorwielen aandrijft. Heb hier zelf een schakelaar tussen gesoldeerd om naast LOW (en dus 4x4) en AUTO (computer gestuurde verdeling 0-100 tot 50-50) ook permanent 2WD (achter) te kunnen rijden.

 

Als je m op LOW zet zet een electromotor de reductie versnelling aan en zal er constant 12v(in een pulse) naar de electromagmnetische koppeling worden gestuurd waardoor deze een 50-50 verdeling maakt.

 

Ik heb met de mannen van Modderpoel.nl wel eens een stevig stukje offroad gereden en het is echt een taaie. Nissan Patrol ed. is veel betere kwaliteit maar SUV's als een Nissan X-Trail laat je absoluut achter je (uitgaande van even capabele chauffaurs)

 

 

De Sorento heb ik al jaren, de bus net een half jaar. Deze heb ik gekocht om dat ik de sorento te duur vindt in wegenbelasting (niet grijs) en de onderdelen zijn niet te betalen. Die bus kost geen drol en doet t aardig. Echter heb ik deze in de winter al 3x uit de bagger moeten trekken (ontdanks nieuwe Vector Cargo 4 seizoen banden) met mijn trekkertje. Ons huis ligt aan het eind van een 600m onverharde weg bij de ingang van een weiland waar de boel behoorlijk stuk wordt gereden door ons en de boer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou de sorento weg doen, zoals je al zij onderdelen voor een transit zijn werkelijk op elke hoek van europ te vinden, daarnaast heb je veel ruimte je kunt er een bed ofzo in bouwen en een transit kan on nodig veel op zn kloten krijgen..

bij mn vorige baas had ik ook t oude type transit een 2.5 en die tokkelde met gemak door weilanden en kleigrond heen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het niet zo op al die moderne computergestuurde etc. auto's: veel te afhankelijk van garages die de juiste apparatuur hebben.

Met zo'n ford transit, heb ik alle mogelijke onverharde wegen bereden. Zelfs over het strand.

De bus heeft meer ruimte en, zoals Medan schreef, makkelijk ook als slaapplaats dienen. Met een jerrycan erin en een kleine gaspit, kun je er ook een soort noodcamper van maken: lekker alles bij de hand.

Maar ja, een 4wd is erg aantrekkelijk. Toch zou ik voor de transit gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het niet zo op al die moderne computergestuurde etc. auto's: veel te afhankelijk van garages die de juiste apparatuur hebben.

Met zo'n ford transit, heb ik alle mogelijke onverharde wegen bereden. Zelfs over het strand.

De bus heeft meer ruimte en, zoals Medan schreef, makkelijk ook als slaapplaats dienen. Met een jerrycan erin en een kleine gaspit, kun je er ook een soort noodcamper van maken: lekker alles bij de hand.

Maar ja, een 4wd is erg aantrekkelijk. Toch zou ik voor de transit gaan.

 

 

Ik heb dat voorzien door al eens een ODBII uitlezer te kopen en een lijst met alle foutmeldingen in de auto te leggen. Ook heb ik het schema van het 4x4 systeem doorgenomen (en er zelfs al succesvul een 2wd functie ingeslodeerd)

 

Maar in grote lijnen ben ik het met je eens. De sorento slaat af met de melding "Rail pressure problem" als er even een milliseconde te weinig diesel uit de tank komt omdat het zeefje verstopt zit. Een half uurtje sleutelen en je kunt weer verder maar als je die melding voor het eerst krijgt schrik je je het apelazerus en zonder fora en google had ik t zelf nooit gevonden.

 

En dan valt de moderne sorento nog tegen naast de weg maar de wat oudere. Die blijft toch heel behoorlijk presteren.

Het is denk ik de afweging, lang termijn goede wagen: transit

Korte termijn in 1 ruk 800 km naar BOL: Sorento, dan kun je ook een keer een bermpje door. En met een handlier, 4-ton, heb ik bij me, kom zelfs wel een greppel door.

 

 

nog eentje dan, gekke russen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Vanuit preppers oogpunt bekeken kun je beter een oude 4X4 kopen,ikzelf heb een oude nissan patrol GR maar nog beter is de oude versie met de 3.3 motor,zonder turbo,hier zit geen of nauwelijks electronika in,geen turbo die stuk kan gaan,een ketting ipv een distributie riem en verder een onverwoestbare motor,zelfs aan te trekken zonder accu,mits een beetje geprepareerd.

Het neusje van de zalm blijft echter een oude landcruiser uit de tachtiger jaren,de daarin ingebouwde industrie diesel is echt onverslijtbaar,jammer dat de carroserie wel flink rot.

Een nadeel van dit soort voertuigen is echter het verbruik, één op acht is heel normaal en echt luxe zijn ze ook niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanuit preppers oogpunt bekeken kun je beter een oude 4X4 kopen,ikzelf heb een oude nissan patrol GR maar nog beter is de oude versie met de 3.3 motor,zonder turbo,hier zit geen of nauwelijks electronika in,geen turbo die stuk kan gaan,een ketting ipv een distributie riem en verder een onverwoestbare motor,zelfs aan te trekken zonder accu,mits een beetje geprepareerd.

Het neusje van de zalm blijft echter een oude landcruiser uit de tachtiger jaren,de daarin ingebouwde industrie diesel is echt onverslijtbaar,jammer dat de carroserie wel flink rot.

Een nadeel van dit soort voertuigen is echter het verbruik, één op acht is heel normaal en echt luxe zijn ze ook niet

 

Mjah dat klinkt als mijn huidige Kia Sorento maar dan met het motorblok van de bus erin :)

Zolang ik t zonder 4x4 af kan blijf ik t met de bus proberen. Die ruimte en dat loeisterke dakrek zijn wel erg handig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
he hakin09

wat ook een optie is om de Transit gelijk te verbouwen tot campervan :) met gaspit en bank/bed, hefdak erop kastjes voor bergruimte hele mikmak

het is redelijk betaalbaar om zoiets te laten doen (5000 euro) en je hebt het voordeel van de camperbelasting ... (zie http://www.quickcamp.nl)

 

ik heb nu het voordeel van grijs kenteken omdat ik eigen baas ben. (dat komt ongeveer neer op dezelfde MBR, ik moet nog wel een klein beetje bijtelling betalen maar omdat de auto van voor juni 2005 is gaat dit enkel over het bedrag ex BPM. Voor bedrijfsauto's na juni 2005 moet een fictieve BPM bij de aanschafwaarde worden opgeteld en daarover bijtelling worden gerekend).

 

Bovendien krijg ik voor een camper geen parkeervergunning en voor een grijs kenteken wel :)

 

Dank voor de info, mogelijk heeft iemand anders er ooit iets aan :) Mocht iemand die willen, koop dan een hoge bestelbus dan heb je het hoogte probleem al overwonnen. Een keukentje en een bed zijn dan snel ingebouwd. Ook voor veeeeel minder dan 5000.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...