Ga naar inhoud
GENEGEERD

[27Mc] Condities condities condities !!!


Communicator

Aanbevolen berichten

largestarstop3.jpg

 

Soms zijn de condities zo goed, dat je werkelijk op alle kanalen iets kan ontvangen! Voor het goeie had ik eigenlijk vandaag de ronde moeten doen.

Ik heb vandaag gepraat met:

 

19AT104 in Zweden

47PD12 in Denemarken

Glasgow (Schotland)

Pyatigorsk (Rusland)

Torrino (Italië)

Denia (Spanje)

 

en via de CW (Morse code op USB)

heb ik contact gelegd met:

Rusland

Frankrijk

Zweden

 

Momenteel zit ik nog na te genieten op kanaal 17 met een zooitje ongeregeld hier in de regio, en de Italianen, Spanjaarden en Russen blijven binnenvallen. Soms blazen ze zelfs een ander station hier uit mijn stad weg die zelf met 200W zit te werken.

 

Dit zijn leuke momenten voor de fanatiekelingen! gewoon met 30W de halve wereld rond. En het kan nog extremer. maar dat heb ik nog niet zelf meegemaakt.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Condities zijn altijd tijdelijk. Dat kan minuten zijn, maar ook uren maar zelden tot nooit dagen. En het gaat met vlagen. Alsof de wind de radiogolven mee draagt.

In principe maak je meestal verbindingen met onbekenden. Het gaat dan ook meestal om de verbinding zelf, en vaak geen kletspraatjes.

 

op de USB band gaat het meestal als volgt;

Eerst roep je op het oproep kanaal (27.555Mhz) dat je beschikbaar bent voor een verbinding, en je kan dan ook zelf een kanaal doorgeven waarop jij standby gaat zitten.

cq cq the 19BVW QSY ON 27.520 QSY ON 27.520

 

als iemand jou oppikt, en meeverhuist naar jouw kanaal, kan je aan de verbinding beginnen en meestal begin je met je Callsign (skipnaam, roepnaam etc...) waarbij je jouw landcode vermeld.

daarna zal het tegenstation hetzelfde doen zodat jij weet met wie je babbelt. Vervolgens geeft jouw tegenstation door hoe sterk jij binnenkomt qua signaal. en doe jij daarna hetzelfde.

 

Vaak wordt er nog even vermeld waarmee je werkt (wat voor bak en antenne en hoeveel WATT)

My rig is a Superstar 6900November with 30whiskey power, and the antenna is a sigma montova 8 turbo

 

Dan bedank je elkaar voor de QSO (afkorting voor gesprek) en ga je weer terug naar het oproep kanaal voor de volgende.

 

maar het kan ook gebeuren, net als vandaag dus, dat je op de standaard 40 FM kanalen heel veel buitenlanders ontvangt. Meestal gebruik je bovenstaand protocol, maar het gebeurt dan ook vaak genoeg dat men gewoon begint te roepen als je bijvoorbeeld schotland hoort;

dan hoor je vaak het volgende:

CQ CQ FROM THE 108 DIVISION THIS IS THE SIERA DELTA CALLING FROM SCOTLAND

en dan geef je gewoon op jouw manier antwoord. maar probeer hier dan wel enige protocol aan te houden:

SIERA DELTA, FROM SCOTLAND, THIS IS THE 19 DIVISION, MY NAME IS BRAVO VICTOR WHISKEY (of wat je zelf verzint) I CAN HEAR YOU LOUD AND CLEAR. YOUR SIGNAL IS SANDIAGO 9 (signaalsterkte) HOW DO YOU COPY MY SIGNAL ROGER?

 

enzovoorts enzovoorts...

 

erg leuk om te doen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Landelijke dekking gaat echt een probleem worden. Wil je een beetje op afstand kunnen werken heb je behoorlijk wat power nodig. een gemiddeld bakkie met een redelijke antenne heeft ongeveer een bereik van 40-50km. Nou... pak er de kaart maar bij, dan heb je behoorlijk wat stations nodig voor zo'n dekking ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Communicator, op mijn kaart kun je per station een crikel trekken met de actieradius; ik houd zelf max 30 km aan bij 4W FM, uitgaande van een goede basisantenne.

Ik kan nog wel met mobiele stations (4W) communiceren op ca 25 km afstand en met flink wat bebouwing en o.a. een spoorlijn ertussen. Dus het kan wel, mits we de kaart eens goed (en exact) doornemen. Wellicht een idee om met een klein groepje dit issue eens door te fietsen? (de dekking en de radii?

 

Ik hoor het wel, grts Wisks

Link naar reactie
Delen op andere sites

Landelijke dekking gaat echt een probleem worden. Wil je een beetje op afstand kunnen werken heb je behoorlijk wat power nodig. een gemiddeld bakkie met een redelijke antenne heeft ongeveer een bereik van 40-50km. Nou... pak er de kaart maar bij, dan heb je behoorlijk wat stations nodig voor zo'n dekking ;)

 

Valt mij nog geeneens tegen dan, het bereik. Preppers genoeg, verspreid door NL, alleen in die groep te weinig zendamateurs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er was toch een topic waarin een ieder zijn specs en locatie kon aanmelden. Was daar nu ook een kaart van gemaakt, of is dat ergens bijgehouden?

Zo'n radius per station zou een goed idee zijn. We kunnen dan de stations aanschrijven en daarmee afspreken en eens kijken of we van zuid naar noord Nederland komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie calls gedraaid! netjes hoor.

 

Heb vandaag mn Baofeng uv-5r geprogrammeerd en heb gesproken met iemand 48 kilometer verderop. Wie weet kunnen we op die manier beter dekken? De kosten zijn ook veel minder qua aanschaf ;)

 

Eerst de 27mc test eens goed doornemen idd,

Groeten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...