Ga naar inhoud
GENEGEERD

Pluimen van?


Chinaka

Aanbevolen berichten

Juist!

Kippen eenden ganzen etc...

Daar bestaan verschillende methodes voor, maar als de pluimen niet recupereert dienen te worden en je wil ze niet zien rond vliegen dan is een teil met water de betere oplossing.

Nog beter warm water.

Onderdompelen en plukken maar.

Ben je nu echt niet in to pluimen dan kan je ook gewoon het vel met pluimen en al er af halen.

Voor eenden en ganzen zou ik dat niet doen omdat anders je vlees wel echt heel droog wordt na bereiding.

 

Voila weer een tip van Chin.

K'voel me soms een beetje een tante Kaat.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Als je machinaal plukt mag het water maar 64 graden zijn anders trek je het vel stuk . Eenden en ganzen pluk ik met de hand dan mag het water tegen het kook punt komen . Eenden en ganzen veren zijn vettig (water af stotend ) daarom doe ik soda zout in het water om de veren beter los te komen . Wilde eenden plukken moeilijker dan gekweekte eenden .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je machinaal plukt mag het water maar 64 graden zijn anders trek je het vel stuk . Eenden en ganzen pluk ik met de hand dan mag het water tegen het kook punt komen . Eenden en ganzen veren zijn vettig (water af stotend ) daarom doe ik soda zout in het water om de veren beter los te komen . Wilde eenden plukken moeilijker dan gekweekte eenden .

 

Geert

Dat is echt info waar ik dank u voor zeg. Merciekes Chin
Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist!

Kippen eenden ganzen etc...

Daar bestaan verschillende methodes voor, maar als de pluimen niet recupereert dienen te worden en je wil ze niet zien rond vliegen dan is een teil met water de betere oplossing.

Nog beter warm water.

Onderdompelen en plukken maar.

Ben je nu echt niet in to pluimen dan kan je ook gewoon het vel met pluimen en al er af halen.

Voor eenden en ganzen zou ik dat niet doen omdat anders je vlees wel echt heel droog wordt na bereiding.

 

Voila weer een tip van Chin.

K'voel me soms een beetje een tante Kaat.

 

@Chinaka: Goed heet water nemen, laten die veren makkelijker los.

 

Na het plukken kun je de allerkleinste veertjes en haartjes nog wegschroeien boven een vlam. Hou je helemaal een net, bloot kipje over.

 

Als je machinaal plukt mag het water maar 64 graden zijn anders trek je het vel stuk . Eenden en ganzen pluk ik met de hand dan mag het water tegen het kook punt komen . Eenden en ganzen veren zijn vettig (water af stotend ) daarom doe ik soda zout in het water om de veren beter los te komen . Wilde eenden plukken moeilijker dan gekweekte eenden .

 

Geert

Weer wat geleerd, zei de man die kippen altijd kant en klaar koopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Chinaka graag gedaan ik loop al heel mijn leven tussen het pluimvee . Als ik u verder ergens mee kan helpen hoor ik het wel .

 

Geert

Waarom begin jij dit topic dan niet verdorie. Je weet er meer over dan ik. Maar wees gerust vragen zullen er komen, misschien niet direct gerelateerd tot pluimen maar ok.

Toch nogmaals bedankt.

 

Chin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niks fout mee tot je beseft dat .... en dat is een lijdensweg die je geen enkel levend

wezen wil aandoen. Althans ik niet.

 

Groetjes Chin

Het alternatief? Geen vlees eten? Soja, daar hakken ze hele oerwouden voor om. Ik probeer selectief mijn vlees te kopen....jagen hier is niet echt een optie....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ooit eens gelezen dat je klein gevogelte kan inpakken in klei en deze in de as van een houtvuur kan leggen.

Na het bakken breek je de klei open en komt het vel met de veren er zo vanaf.

Bij grote vogels wordt het afgeraden omdat de veren een te grote isolerende werking hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@stijn ga je die kleine vogels dan bakken met de ingewanden ? Of ga je ze toch eerst schoonmaken . Een merel plukken duurt 3a4 min. en een spreeuw doe je de volledig jas uit in minder dan 2 min. Voor een maaltje van die vogels heb je er al gauw 10 nodig per persoon .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

@zilver mooi maar als ik een fazant weet te verschalken op welke manier ook wil ik hem dan ook opeten en niet de helft of meer weg gooien . De billen en de vleugels zijn best lekker als je weet hoe je ze moet klaar maken . Ook sommige in gewaanden zijn lekker hart lever maag . Maar dan moet je ze wel weten klaar te maken .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

je kan vogels ook uit hun vel trekken dan loop je wel die voedingsstoffen van het vel mis:

 

Ze gebruiken dus alleen de borstfilets?! Doodzonde, ze gooien hier dus gewoon minimaal de helft aan calorieen weg om nog maar te zwijgen over andere voedingsstoffen.

 

Juist preppers zouden moeten leren hoe ze het gehele dier kunnen gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De optie is er altijd, de acceptatiefactor is vaak de, zelf, opgelegde beperking... :o

 

Prep ze,

K a n s

 

En de boete en strafblad bij ontdekking door boswachter of politie....volkomen maf natuurlijk dat Schiphol duizenden ganzen gaat vergassen en dat ik niet voor consumptie een paar ganzen met pijl en boog mag verschalken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze gebruiken dus alleen de borstfilets?! Doodzonde, ze gooien hier dus gewoon minimaal de helft aan calorieen weg om nog maar te zwijgen over andere voedingsstoffen.

 

Juist preppers zouden moeten leren hoe ze het gehele dier kunnen gebruiken.

Dit is een misdadige manier om om te gaan met dieren die je doodt voor voedsel. De poten worden zo weggegooid.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

@stijn ga je die kleine vogels dan bakken met de ingewanden ? Of ga je ze toch eerst schoonmaken . Een merel plukken duurt 3a4 min. en een spreeuw doe je de volledig jas uit in minder dan 2 min. Voor een maaltje van die vogels heb je er al gauw 10 nodig per persoon .

 

Geert

nee :p dat moet niet echt smakelijk zijn om van de ingewanden ook een stoofpotje te maken ;)

Ikzelf zou ook gewoon pluimen maar het leek me een toegevoegde waarde te hebben :)

 

Grtz Stijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Villen of stropen van ganzen op zijn geheel .

Indien je een gans wenst te stropen doe je het best zo snel mogelijk na het doden . De gans wordt aan de poten opgehangen op een geschikte werk hoogte. Ter hoogte van het knie gewricht snijd je het vel met een mes rondom de poten door .

Vervolgens maak je de billen vrij door per poot het vel naar het bekken toe los te maken van het vlees .

Snij dan het vel onder de aars (dus in de richting van de borst ) van poot tot poot door .

Let er hier bij op dat je de darmen niet raakt . Nu kan je het vel naar beneden toe af stropen tot aan het borstbeen .

Om het dier langs de rug zijde te villen zal je het vel boven de aars (in de richting van de staart ) moeten losmaken . Hiervoor moet je de staartwortel doorsnijden , waarna je het vel over de rug naar beneden kan trekken tot het ongeveer tot de hoogte van het buikvel is . Omdat er minder vet aan de rug is , zal het stropen van de rug iets moeilijker gaan .trek daarna gelijktijdig het buik en het rug vel naar beneden tot de vleugels . De vleugels worden verwijderd door ze door te snijden ter hoogt van het schoudergewricht . Eenmaal de vleugels verwijderd zijn , kan je de gans verder naar beneden toe stropen tot aan de kop .

Zo vil of stroop je een gans .

Straks leg ik eens uit hoe je de ingewanden verwijderd .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...