Ga naar inhoud
GENEGEERD

Snel en goed !


Chinaka

Aanbevolen berichten

Is dit nu niet een beetje raar dat ik na zoveel jaren het nog steeds moeilijk heb met het doden van dieren?

En het gaat alleen maar om voedsel geen trofee gedoe.

Tijdens de jacht denk ik daar niet echt aan, waarschijnlijk door de adrenaline.

Maar zodra het dier dood is volgt er een heel ritueel, het lijkt wel of ik me wil ontdoen van mijn zonde.

Bij eigen dieren zoals konijnen of kippen is dat zelfs nog veel erger, want die heb ik meestal zelf grootgebracht.

Vindt het persoonlijk ook heel belangrijk om het stresshormoon uit het vlees te weren.

Dat gezegd zijnde laat ik dieren niet nodeloos lijden. Het moet snel en goed gebeuren.

Dus een massa slachting waarbij elk konijn haar zus of broertje ziet verdwijnen dat doe ik niet. Stom? Misschien.

Plaats ze liever, verspreid over een aantal dagen uit elkaar. En denk dan maar dat ik daar goe aan doe.

Ben waarschijnlijk te gevoelig.

 

Chin

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Is dit nu niet een beetje raar dat ik na zoveel jaren het nog steeds moeilijk heb met het doden van dieren?

 

Niks raars aan, alleen maar gezond.

 

'k Heb iemand gekend die in een slachthuis werkte en hoe die erover vertelde, daar werd je echt eng van. Voor hem werd het pas 'leuk' als er wat mis ging. Geen enkele compassie meer, dat is juist raar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf ook heel benieuwd, het is een ervaring waar ik met gemengde gevoelens naar kijk. Ik heb nu een hoop kuikens waarvan er maar 1 haan kan blijven. Dit betekend dat ik op dit moment er 1 teveel heb. We doen ons best om hem ergens anders onder te brengen, maar anders gaat mijn buurman mij leren slachten. Het is een skill die ik 'wil'/ vind dat ik dat moet leren, maar ik sta nu wel iedere dag met die lieve kuikens te kletsten en te knuffelen. Heel dubbel allemaal!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf ook heel benieuwd, het is een ervaring waar ik met gemengde gevoelens naar kijk. Ik heb nu een hoop kuikens waarvan er maar 1 haan kan blijven. Dit betekend dat ik op dit moment er 1 teveel heb. We doen ons best om hem ergens anders onder te brengen, maar anders gaat mijn buurman mij leren slachten. Het is een skill die ik 'wil'/ vind dat ik dat moet leren, maar ik sta nu wel iedere dag met die lieve kuikens te kletsten en te knuffelen. Heel dubbel allemaal!
Wel daar sla je de nagel op de kop. Dat is toch kei moeilijk niet? Daarom is het ook belangrijk volgens mijn bescheiden mening dat je dat snel en met respect doet.

 

Groetjes Chin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel daar sla je de nagel op de kop. Dat is toch kei moeilijk niet? Daarom is het ook belangrijk volgens mijn bescheiden mening dat je dat snel en met respect doet.

 

Groetjes Chin

 

Dat denk ik ook, maar ik realiseer me dat ik nog niet weet hoe ik dat werkelijk zal ervaren. Tijd zal het leren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat denk ik ook, maar ik realiseer me dat ik nog niet weet hoe ik dat werkelijk zal ervaren. Tijd zal het leren
Ach J. Als het echt moet kan jj dat ook. Mijn man is opgegroeid in het harde wilde westen en nog steeds wanneer we een dier doden en hij dat moet slachten is hij heel stil.

Ook ongedurig, het kan niet snel genoeg versneden zijn en in de diepvries liggen.

Daar gaat je 2 meter marinier dan haha. Het hoort erbij denk ik dan maar.

 

Chin

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat je vanaf het begin eet dieren en huis dieren niet door elkaar moet hallen, dus niet met de kippen spelen, de konijngen niet knuffelen ,ect. de afstand tot de dieren is van belang. ik slacht zonder geweten bezwaaren, ook dieren die dood moeten, te oude honden, ongelukig gebooren poejse ect heb ik geen moeite . ik begrip nooit zo goed mensen die hun gevoelleven delen met hun honden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat je vanaf het begin eet dieren en huis dieren niet door elkaar moet hallen, dus niet met de kippen spelen, de konijngen niet knuffelen ,ect. de afstand tot de dieren is van belang. ik slacht zonder geweten bezwaaren, ook dieren die dood moeten, te oude honden, ongelukig gebooren poejse ect heb ik geen moeite . ik begrip nooit zo goed mensen die hun gevoelleven delen met hun honden.

 

Harde tante die Mrsjones . Zelf heb ik er nu ook geen problemen mee . Er zijn anderen . @Simurgh als ik u goed begrijp lopen er 2 hanen bij al uw kuikens . Waarvan je er een wil houden voor verdere week . Zijn dit kippen eenden ganzen of nog iets anders . Een raad van ome kaat doe bijde hanen weg en koop een andere of ruil er een voor een andere om insect te voor komen .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dit nu niet een beetje raar dat ik na zoveel jaren het nog steeds moeilijk heb met het doden van dieren?

En het gaat alleen maar om voedsel geen trofee gedoe.

Tijdens de jacht denk ik daar niet echt aan, waarschijnlijk door de adrenaline.

Maar zodra het dier dood is volgt er een heel ritueel, het lijkt wel of ik me wil ontdoen van mijn zonde.

Bij eigen dieren zoals konijnen of kippen is dat zelfs nog veel erger, want die heb ik meestal zelf grootgebracht.

Vindt het persoonlijk ook heel belangrijk om het stresshormoon uit het vlees te weren.

Dat gezegd zijnde laat ik dieren niet nodeloos lijden. Het moet snel en goed gebeuren.

Dus een massa slachting waarbij elk konijn haar zus of broertje ziet verdwijnen dat doe ik niet. Stom? Misschien.

Plaats ze liever, verspreid over een aantal dagen uit elkaar. En denk dan maar dat ik daar goe aan doe.

Ben waarschijnlijk te gevoelig.

 

Chin

 

Nee gewoon mens

Link naar reactie
Delen op andere sites

In heel m'n leven honderden kippen konijnen en zelfs geiten geslacht,zonder enige wroeging of gewetensbezwaren,maar nu op ruime middelbare leeftijd wordt het moeilijker.

Waarom weet ik niet, misschien is het wel omdat hoe meer je van het leven weet,des te meer je het weet te waarderen,of ik word een oude sentimentele vent, dat kan ook natuurlijk.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zodra je doden normaal gaat vinden, dier of mens, ben je niet normaal meer.

Er zijn zelfs individuen die er lol aan hebben dan wordt het echt eng....

 

(mijn definitie)

 

Prep ze,

K a n s

en toch, is ieder hap vlees die je eet geslach. ik vind zelf mecanisacie van de dood eng, dus de groote abatoir zonder menselijk controle. als je 2 keer per wek een kip eet en een keer vis ,is drie keer voor jouw gedood. dat jij de handeling niet vericht maakt dat z'on verschil?

als ik een nest met te veel poesjes voor de moeder om te voeden halver, ben ik een monster of neem ik mijn veranwordelijkheid.als je als arts een abortus pil voorshrijf ben jij een mordenaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dit nu niet een beetje raar dat ik na zoveel jaren het nog steeds moeilijk heb met het doden van dieren?

En het gaat alleen maar om voedsel geen trofee gedoe.

 

Ik vind dat juist mooi Chinaka. Dat betekent dat je respect hebt voor het leven.

Ik heb het al ergens geschreven op het forum, over de Bosjesmannen, die na het doden van een dier zich uitgebreid verontschuldigen en begrip vragen aan het dode dier. Dat is respect. En zo hoort het te zijn.

 

Dus nee, dat is niet een beetje raar.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat je vanaf het begin eet dieren en huis dieren niet door elkaar moet hallen, dus niet met de kippen spelen, de konijngen niet knuffelen ,ect. de afstand tot de dieren is van belang. ik slacht zonder geweten bezwaaren, ook dieren die dood moeten, te oude honden, ongelukig gebooren poejse ect heb ik geen moeite . ik begrip nooit zo goed mensen die hun gevoelleven delen met hun honden.

 

Qua gevoelsleven heb ik toch dezelfde soort emoties richting mensen als dieren en ieder levend wezen.

 

Zodra je doden normaal gaat vinden, dier of mens, ben je niet normaal meer.

Er zijn zelfs individuen die er lol aan hebben dan wordt het echt eng....

 

(mijn definitie)

 

Prep ze,

K a n s

 

Doden voor je eten is normaal. Liever dat je het zelf zou doen dan dat je een net verpakt stukje vlees in de supermarkt haalt. 'k Blaat dat er wel vaker uit op verjaardagjes en zo.. iedereen die vlees zou willen eten, zou verplicht moeten zijn z'n eigen koe (oid) dood te maken. Kijken hoeveel vleeseters we over houden. (Argument van een niet vegetariër hier!!) Tja, oud en afgezaagd, maar ook je krop sla had liever in de tuin willen blijven staan, 't zijn door ons zelf opgelegde gradaties van waarde van het soort leven?! :confused:

 

'k Haalde in vorige post in dit draadje ook al iemand aan die het alleen maar grappig vond als er wat anders als een 'clean kill' gebeurde. Dan begin ik het ook eng te vinden. Daar ligt voor mij een duidelijke grens en niet alleen dat, alle alarm vlaggen staan dan overeind!

 

en toch, is ieder hap vlees die je eet geslach. ik vind zelf mecanisacie van de dood eng, dus de groote abatoir zonder menselijk controle. als je 2 keer per wek een kip eet en een keer vis ,is drie keer voor jouw gedood. dat jij de handeling niet vericht maakt dat z'on verschil?

als ik een nest met te veel poesjes voor de moeder om te voeden halver, ben ik een monster of neem ik mijn veranwordelijkheid.als je als arts een abortus pil voorshrijf ben jij een mordenaar.

 

De praktijk is soms net zo hard als de natuur zelf. Oude dieren met heftige gezondheidsproblemen, teveel jongen bij 1 moeder, tja, euthanaseren is soms de meest humane optie die er is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

en toch, is ieder hap vlees die je eet geslach. ik vind zelf mecanisacie van de dood eng, dus de groote abatoir zonder menselijk controle. als je 2 keer per wek een kip eet en een keer vis ,is drie keer voor jouw gedood. dat jij de handeling niet vericht maakt dat z'on verschil?

als ik een nest met te veel poesjes voor de moeder om te voeden halver, ben ik een monster of neem ik mijn veranwordelijkheid.als je als arts een abortus pil voorshrijf ben jij een mordenaar.

 

Er zijn vele reden die doden kunnen verantwoorden, honger blijkt er een te zijn.......

Er zijn er nog veel meer en iedereen heeft daar een mening over.

 

Het gaat erom of je het normaal gaat vinden, zelfs als je elke dag moet doden om te eten @Raycoupe moet je het niet normaal gaan vinden en zoals @Chinaka aangeeft moet je er met respect mee om blijven gaan.

 

Als je een medemens uit levensbehoud moet doden, dat wil nog steeds niet zeggen dat je je er goed bij moet voelen, zodra je dat normaal gaat vinden denk ik da het niet meer normaal is.

 

Ik heb nooit gezegt dat je nooit mag of hoeft te doden, alleen dat je het nooit aks normaal mag gaan zien.

Wie weet zijn er situaties voor te stellen waarbij ik het uiteindelijk wel als normaal zou gaan beschouwen..

Maar ik hoop van niet en betwijfel of ik dan mezelf nog zal herkennen of de huidige realiteit vior de geest kan halen..

 

 

Prep ze,

K a n s

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Haai @Chinaka

 

Moeilijke kwestie. Laat ik eerst zeggen dat ik zelf nog niet geslacht heb. Wel heb ik verschillende dieren uit hun leiden moeten verlossen. Dit heb ik zelf eigenlijk meer als "beter" voor het dier beschouwd en er verder niet bij stil gestaan.

 

Wellicht is het een goed idee verschillende relaties op te bouwen met je dieren. De dieren die je houd als gezelschapsspel dieren kun je lekker mee babbelen en knuffelen. En de dieren die je voor de slacht houd kun je denk ik beter op een afstand houden. Netjes verzorgen maar meer niet. Zo denk ik dat het makkelijker is deze dieren later te slachten.

 

Ik vind zelf slachten sowieso een prettiger idee dan vlees in de supermarkt. Je eigen dieren hebben een heerlijk leven gehad. Terwijl het vlees van de koe wat je in de supermarkt koopt waarschijnlijk alleen het dak van de stal heeft gezien staande op een rooster.

 

Ik snap je helemaal, maar wellicht helpt bovenstaande het voor jezelf wat te verzachten.

 

Groetjes,

 

Appelflapje

Link naar reactie
Delen op andere sites

@appelflapje Op het moment dat je een dier een naam geeft smaakt hij/zij niet meer ;) het enigste wat ik heb gedaan is vis schoongemaakt

en die was al dood . Slachten zie ik niet zo zitten maar wellicht als ik nog eens honger krijg :rolleyes:.

Dat van die verschillende relaties vind ik wel een goede van je appelflapje en geldt denk ik zeker ook voor mensen (wel niet om te slachten :) )

gr wafels

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kans

 

Ik jaag zoals bij enkelen bekend is. Maar wel een moderne jager die jaagt met respect en niet per se hoeft te schieten (nu).

Elke keer als het schot moet vallen dan heb ik een brok in mijn keel.

Altijd vraag ik me zelf af of ik het kan nemen en probeer ik er een goed gevoel bij te hebben.

Soms los ik het schot, soms ook niet. Waarom? ik weet het niet niet. het is een gevoel.

Ik kan enorm genieten van al het leven wat voorbij komt.

 

Als ik geen gevoel meer heb als ik de trekker overhaal dan stop ik ermee.

 

Driehart

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dubbel. Aan de ene kant weet een dier dat zijn hele leven in de stal heeft gestaan niet beter, en ontneem je dus een ander dier wat vrij is een prachtleven. Heb zelf geen slachtvee dus kan er moeilijk over oordelen. Vind het prima als het gewoon humaan gebeurd (pin door de kop), maar dingen als Halal slachting dat gaat wat mij betreft gewoon te ver.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dubbel. Aan de ene kant weet een dier dat zijn hele leven in de stal heeft gestaan niet beter, en ontneem je dus een ander dier wat vrij is een prachtleven. Heb zelf geen slachtvee dus kan er moeilijk over oordelen. Vind het prima als het gewoon humaan gebeurd (pin door de kop), maar dingen als Halal slachting dat gaat wat mij betreft gewoon te ver.

 

ik slach kosher ,niet wel anders dan halal en ik vind het veel sneller dan de pin. de hart pomp nog maar er ga geen zurstof meer na de hersenen en de dier is nog maar heel kort bij bewust.ik walg soms van ingevanden die erg stinken ,ed, maar ik zie het slachten als het logish gevolg van dieren houden. wij hebben nu 2 melk koeien en als zij geen melk en kalf meer leveren gaan ze dood. mischien ben ik hard, aan de andere kant moet jij een best aan ziekte of ouderdom laten sterven en dan geen vlees aan overhouden.bij klein schalig boeren moet jij alles gebruiken en je bedrijf zo pluriform maken als het maar kan.ben benieuw naar @nikki mening hier over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik slach kosher ,niet wel anders dan halal en ik vind het veel sneller dan de pin. de hart pomp nog maar er ga geen zurstof meer na de hersenen en de dier is nog maar heel kort bij bewust.ik walg soms van ingevanden die erg stinken ,ed, maar ik zie het slachten als het logish gevolg van dieren houden. wij hebben nu 2 melk koeien en als zij geen melk en kalf meer leveren gaan ze dood. mischien ben ik hard, aan de andere kant moet jij een best aan ziekte of ouderdom laten sterven en dan geen vlees aan overhouden.bij klein schalig boeren moet jij alles gebruiken en je bedrijf zo pluriform maken als het maar kan.ben benieuw naar @nikki mening hier over.

 

Kan mezelf totaal niet plaatsen in religieus slachten (of religie in het algemeen, maar ik las dat die discussie niet echt word gewaardeerd). En ik snap dat het je inkomsten zijn , maar je moet niet vergeten dat het levende wezens zijn en geen producten. Een dier de keel doorsnijden en leeg laten bloeden omdat het in een boek staat laat totaal geen respect zien voor hetgeen waar je van leeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan mezelf totaal niet plaatsen in religieus slachten (of religie in het algemeen, maar ik las dat die discussie niet echt word gewaardeerd). En ik snap dat het je inkomsten zijn , maar je moet niet vergeten dat het levende wezens zijn en geen producten. Een dier de keel doorsnijden en leeg laten bloeden omdat het in een boek staat laat totaal geen respect zien voor hetgeen waar je van leeft.

 

buiten het religieus om , vind ik het personelijk van belang, jij slacht met een mes , je voelt wat je doe, je ziet precies het moment waar op het dier dood ga. het is erg kleinschalig en jij moet met je aandacht bij blijven. met de pin is het een vorm van massa slachting, de afstand tot wat jij het dier aandoet is erg groot. ik doe het zonder geweten bezwaar, maar zeker niet zonder aandacht en tijd. ik slacht kippen en degelijk met grote regelmaat en grote beest minder vaak, ik heb buren die mij vragen om " op ze joodse " hun varken te doden en dat doe ik dan voor hun, juist varken zijn moeilijk omdat zij door hebben dat zij dood ga. dus het is niet alleen maar omdat het in een boek sta , maar ook omdat ik zelf erg achter sta. dieren zijn geen producten en respect voor hun leven heb ik zeker. maar als de dag voorbij is , is het een van de dingen die ik die dag gedaan heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...